Gjest Gjest_mimmi_* Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Hei Nå er det jo snart jul og kunne tenke meg å kjøpe bøker til min kjære far. Han sluker det som er av Jo Nesbø's bøker. Han har lest alle, så der er det desverre lite å hente. Noen som har noen tips til bøker som ligger litt i samme gate som Harry Hole og company..???
nanya Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Jeg elsker Henning Mankell sine bøker, men de regner jeg med han har lest allerede?
eleit Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Hvis han liker Harry Hole, kan du jo kjøpe Varg Veum av Gunnar Staalesen.. Ellers er jo Milleniums-trilogien av Stieg Larsson et must for alle Krimlesere! Annen god krim kan være f.eks Mankell (som tidligere nevnt), men han har skrevet mye annet enn krim, så sørg for at det er krim du kjøper.. Camilla Läckberg er relativt ny på det norske markedet, og er absolutt å anbefale..
Reveal Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Hvis han liker Harry Hole, kan du jo kjøpe Varg Veum av Gunnar Staalesen.. Ellers er jo Milleniums-trilogien av Stieg Larsson et must for alle Krimlesere! Annen god krim kan være f.eks Mankell (som tidligere nevnt), men han har skrevet mye annet enn krim, så sørg for at det er krim du kjøper.. Camilla Läckberg er relativt ny på det norske markedet, og er absolutt å anbefale.. Veldig enig med deg i Staalesens Veum. Jon Michelets -Tygesen er også verdt en vurdering! Long shot men; Dersom din far har et forhold til Hamar vil jeg også si at Faldbakken er et tips- men man bør ha Hamar-kjennskap! Stieg Larsson er jeg totalt uenig i (makan til oppskrytt møl). (Strengt tatt er det vel ikke store forskjellene på de fleste innen norsk/svensk krim- men lettlest underholdning funker bra det!)
eleit Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Veldig enig med deg i Staalesens Veum. Jon Michelets -Tygesen er også verdt en vurdering! Long shot men; Dersom din far har et forhold til Hamar vil jeg også si at Faldbakken er et tips- men man bør ha Hamar-kjennskap! Stieg Larsson er jeg totalt uenig i (makan til oppskrytt møl). (Strengt tatt er det vel ikke store forskjellene på de fleste innen norsk/svensk krim- men lettlest underholdning funker bra det!) Falbakken glemte jeg helt.. Jeg har ikke noe kjennskap til Hamar, men liker bøkene hans kjempegodt.. Og de selger da godt over hele landet, så de kan være bra kjøp uavhengig av Hamar Men, har du lest Stieg Larsson?!?! Jobber i bokhandel, og har enda ikke troffet på en eneste person som ikke har likt bøkene.. Men, en må jo være den første :klø:
Reveal Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Falbakken glemte jeg helt.. Jeg har ikke noe kjennskap til Hamar, men liker bøkene hans kjempegodt.. Og de selger da godt over hele landet, så de kan være bra kjøp uavhengig av Hamar Men, har du lest Stieg Larsson?!?! Jobber i bokhandel, og har enda ikke troffet på en eneste person som ikke har likt bøkene.. Men, en må jo være den første :klø: Joda, jeg har lest Stieg Larsson- og hørt om flere som mener det samme som meg. Overdrev kanskje litt i min dom- skal til nøds kalle de middelmådig krim ( typisk norsk/svensk som det går en hel haug av på dusinet- og jeg har lest dem alle). Med den forhåndsomtalen de har fått hadde jeg forventet så mye mye mer! (Hihi- i en bokhandel møter jo folk som skal kjøpe bøker, så enten har de ikke lest dem- eller så kjøper man dem fordi man likte dem- og skal ha oppfølger eller gave. Vondt for å tro at noen som ikke liker dem går hen å kjøper de ;-) ) Grunnen til at jeg nevne Hamartilknytning til Faldbakken er at jeg tror man vil få størst utbytte (og større glede) av bøkene dersom man har kjennskap til områdene han befinner seg i. Bøkene er nok greie som "vanlige krimbøker"- men man får så mye mer mellom linjene når en "kjenner" miljøet er i forex- Østbyen, Mælumsløkka, på Irishman (som har vanvittig god biff!!), kjenner debattene rundt stadion/politihuset. Bøkene inneholder faktisk endel god humor også! Log så jeg grein innimellom!
FangeLiv Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Men, har du lest Stieg Larsson?!?! Jobber i bokhandel, og har enda ikke troffet på en eneste person som ikke har likt bøkene.. Men, en må jo være den første :klø: Jeg har også lest de tre Larsson-bøkene. Og ble absolutt skuffe. Var spennende og fengende på samme måte som annen krim som er nevnt i denne tråden. Men ikke superfantastisk eller spesielt minneverdig.
nanya Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Jeg har også lest de tre Larsson-bøkene. Og ble absolutt skuffe. Var spennende og fengende på samme måte som annen krim som er nevnt i denne tråden. Men ikke superfantastisk eller spesielt minneverdig. Jeg har på følelsen at det ofte er sånn med bøker som blir hypet opp på samme måte som Stieg Larsson sine bøker. Man har jo gjerne en slik hype hvert år, og det de har til felles er at det er lettleste, gode bøker som ikke krever for mye av leseren, men samtidig er bra skrevet. Folk som kun leser en bok eller tre i året ender opp med å lese den boka som er hypet opp i år, og syns den er veldig bra. Vi som derimot leser mer syns gjerne det er greie bøker, men har gjerne "hørt det før". Slik har det i alle fall hvert for meg i forhold til både Stieg Larsson, Anne B. Ragde, Dan Brown og til en viss grad også Khaled Hosseini. (Elsket Drageløperen, men Tusen Strålende Soler har jeg "lest før", bare i en bedre versjon..."
^^Belle^^ Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Stieg Larsson er jeg totalt uenig i (makan til oppskrytt møl). ENDELIG noen som er enig med meg i dette!!! Et annet tips er Arnaldur Indridason, en islandsk krimforfatter. Eller Harlan Coben, en av de beste krimforfatterne etter min mening. Utrolig fartsfylt og spennende krim! Eventuelt, ville jeg anbefalt å rett og slett spørre i en bokhandler eller bibliotek. De som jobber der vet utrolig mye om alle slags bøker, og kan komme med mange anbefalinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå