Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor jeg får tak i en billig bærbar pc, eventuelt hvor jeg kan leie en??

Jeg har allerede sjekket med Thorn og Leasy, og de begge presenterte blodpriser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.netonnet.no/index.asp?iid=148684

Men du bør nok uansett spytte i mer RAM, uansett hvilken det blir.

Skal du ha ei mindre lettere, mest til reiser, kan Asus eee være et alternativ verdt å kikke nærmere på, men den er ikke noe særlig til hardisksulten allroundbruk og multimedia.

Leie er svindyrt når man regner sammen totalkostnaden. Spar heller noen måneder.

Hvis du kan få maskinen med XP istedenfor Vista, bør du gjøre det, hvis ikke du vil legge ekstra kroner i RAM. Synes to GB er for treigt, og skulle gjerne doblet. Men Linux er jo gratisere enn dem begge. :)

Endret av Kamikatze
Gjest fiskebisk
Skrevet
Hvis du kan få maskinen med XP istedenfor Vista, bør du gjøre det, hvis ikke du vil legge ekstra kroner i RAM. Synes to GB er for treigt, og skulle gjerne doblet. Men Linux er jo gratisere enn dem begge. :)

Tregheten til Vista er mye pga "eyecandy", man kan slå av en hel del av dem på denne måten. ("Tilpass for best ytelse")

Ellers har man jo TveakVI, en tredjeparts programvare som også kan slå av mye av disse visuelle effektene. Til dette bruket funker den gratis basic versjonen helt ok.

Har brukt begge disse metodene på en rimelig ny maskin med 4GB minne. Til og med denne virket treg i utgangspunktet, og den var såpass lite brukt at den ikke var fylt opp med spyware osv. Etter at jeg hadde "tweaket" den, var den sånn ca på høyde med min 1,5år gamle xp maskin, med bare 1GB ram..

Skrevet

Så da er vi vel egentlig enig, fiskebisk. Gå for XP om maskina kun har 1 Gigg. :)

Skrevet
Så da er vi vel egentlig enig, fiskebisk. Gå for XP om maskina kun har 1 Gigg. :)

Vista i "originalstand" med "bells-and-whistles" er fortsatt veldig treg, eller.. gir en tydelig følelse av å ha ett tungt lodd om foten. Desverre.

Kan vel nevne at min xp også er strippet ned til det minimale, har aldri sett den store vitsen i kaste vekk maskinressurser på å få pcen til å se/høres "fancy" ut.

Hadde jeg sammenlignet vista i originalstand, med xp i originalstand, hadde det kanskje vært en mer rettferdig sammenligning. Menmen, poenget er ihvertfall at det går an å bedre brukeropplevelsen på vista gjennom å kutte ut en haug med dill!

Skrevet

Takker for svar :) jeg tenkte på å få tak i en med en gang. På dagen, så det er ikke snakk om å spare til en. Men jeg har funnet ut av det. :) :)

Skrevet

OK, den e grey. For en tjommi nevnte for meg at expert hadde en til under totusen. Men det er sikkert med no bindingstid på bredbånd ellerno. Vet ikke, mer enn det.

Fikset du det? Fortell! :klappe:

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet
OK, den e grey. For en tjommi nevnte for meg at expert hadde en til under totusen. Men det er sikkert med no bindingstid på bredbånd ellerno. Vet ikke, mer enn det.

Fikset du det? Fortell! :klappe:

Kjøpte meg en Acer m/vista :) kjempefornøyd :)

Skrevet

Var den dyr? Vet du hvor stor harddisk og minne den har?

Skrevet

hm. harddisken er på 320 HDD og 3 BG DDR2 og blu-ray

Skrevet

Okai. En syvtusing da, sånn sirka? ;)

Er litt nyskjerrig på hvordan den der Asus eee funker med norgeibilder og kartverket sin karttjeneste over mobilnettet.

Antar de andre småtassene med harddisk blir dertil treigere og batterigriskere?

Skrevet
Okai. En syvtusing da, sånn sirka? ;)

Er litt nyskjerrig på hvordan den der Asus eee funker med norgeibilder og kartverket sin karttjeneste over mobilnettet.

Antar de andre småtassene med harddisk blir dertil treigere og batterigriskere?

Ja faktisk :) 6995,- + 279 for veske til :) den heter visst Acer Aspire

Jeg har ikke peiling på pc egentlig, men jeg vet at denne er meget rask hvrtfall, ca samme som min stasjonære, og at batteriet er ca 3 timer :)

Skrevet

Ja, bør holde noen år den. Snop deg et ekstrabatteri, og en liten bærbar harddisk, så er du godt rustet. Ja, og stapp noen gigabytes inn i den på et kort, så du kan kjøre readyboost. Går litt ikke fullt så treigt med Vista da. Et lite ett, til en hundrings, vil hjelpe, og du behøver ikke bruke hele kortet til readyboost. Maskina tar sin del, og resten kan du bruke til å flytte filer og sånn.

Skrevet
Ja, bør holde noen år den. Snop deg et ekstrabatteri, og en liten bærbar harddisk, så er du godt rustet. Ja, og stapp noen gigabytes inn i den på et kort, så du kan kjøre readyboost. Går litt ikke fullt så treigt med Vista da. Et lite ett, til en hundrings, vil hjelpe, og du behøver ikke bruke hele kortet til readyboost. Maskina tar sin del, og resten kan du bruke til å flytte filer og sånn.

Ja jeg satser på det. Bruker helst min stasjonære, denne nye er når jeg er på reiser eller noe sånt :) men alt du skrev på pc språk her forsto jeg veldig lite av :fnise:

Skrevet

Hva med å bruke ExpressCard sloten (som ofte finnes på nyere pcer) til readyboost? Jeg har en kortleser for CF kort stående i pcen min (i ExpressCard sloten ja), kan Compact Flash brukes til readyboost? Er CF raskt nok?

Skrevet

Det vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd. Men innbiller meg at et kjapt compactflash er bedre enn ingen compactflash.

Men får man billig minne til ExpressCardsprekken da? Jeg bruker min kun til oppbevaring av en IR-fjernkontroll, med tomme batteri : )

Gjest Nedfall
Skrevet
Det vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd. Men innbiller meg at et kjapt compactflash er bedre enn ingen compactflash.

Men får man billig minne til ExpressCardsprekken da? Jeg bruker min kun til oppbevaring av en IR-fjernkontroll, med tomme batteri : )

Ikke akkurat billig minne til den typen grensesnitt enda, nei, og ikke akkurat rare utvalget.

Jeg har putta på en slik en i min sprekk. Har brukt denne som kortleser for ett eldre digitalkamera jeg har. Ettersom jeg har gått over til kamera med SDkort, har jeg lite bruk for denne sloten nå. Men jeg tenkte det gamle kingston CF kortet mitt kan brukes til noe? Det er bare 256MB, det er kanskje ikke så mye vits?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...