Gå til innhold

Border Collie og katt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har en 4 år gammel border collie som er sååå optatt av katter.

Vi har ikke katt selv, men så fort vi kommer bort på besøk til noen som har katter, så legger han seg rett ned og følger med på katten hele tiden, lister seg etter den osv. Hvis vi tar katten bort til han, vikar han litt unna, men fortsatt like nyesgjerrig. Og nesten umulig å få kontakt med han.

Og dette har han drevet med over ett år nå. Hva kan vi gjøre med det? Noen som har opplevd det samme med sin hund? Hva kan vi gjøre for at han ikke blir så fokusert på katten??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kalles gjeting og er noe BCer er avlet for å drive med.

Har han allerede fått gjete katter i ett år skal det mye til for å ta vekk gjeteatferden hans da den er godt etablert.

Hvis det var min hund ville jeg brutt inn i enhver situasjon der du ser han senker seg sammen og begynner å liste seg rundt katten. Det er lett for BCer å få slike fikseringer.

Sørg for å stimulere hodet hans godt på andre måter, spor, triks, lydighet, gjemme ting osv.

Skrevet

Nok en gang - skaffer man seg hund så burde man vite hva rasen egentlig brukes til og forstå adferden i andre situasjoner ...

Gjest lillelinn
Skrevet

alle hunder er forskjellige... selv om de er av den og den rasen

selv har jeg en border collie som er lat of daff .,

han lever med 4 barn og to katter....

han har ikke fått lov til å gjete hverken katter eller barn her i huset.

men han lusker og tusker, så logerer han og finner heller ballen sin.

han har ingen fikseringer på kasting ogl, men med border collie må man være veldig forsiktig medå la dem gjøre dette fordi det er søtt som valp. de kan lett bli fikserte, som fort kan føre til stress om det ikke blir brukt riktig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...