Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest salma
Skrevet

Barn kan ikke forsvare seg selv, og er avhengige av at andre gjør det for dem.

Selv røyker jeg ikke, så dette er ikke noe problem for min datter. Men selv har jeg vært passiv røyker hele livet, helt til jeg flyttet for meg selv. Det er deilig å omsider leve i frisk luft som ikke er forpestet av andres uvaner! Synd at folk virkelig mener de har rett til å utsette barna sine for fare på den måten - bare fordi det foregår i deres egen hjem?

Jeg er enig i at det er uforsvarlig å utsette barna sine for passiv røyking. Men et forbud vil være vanskelig å håndheve. Skal politiet gå fra dør til dør og sjekke hus for røyklukt? Og hva skal straffereaksjonene være? Dette er nok et skudd i blinde, er jeg redd.

Men uansett så har Gro oppnådd en ting; nemlig å sette fokus på at det er mange måter å skade et barn på....

Skrevet

Synes det er fy og uff å røyke i nærheten av barn. Men på en annen side synes jeg det virker litt ekstremt å forby røyking i hjemmet. Håper for all del at de som røyker er såpass oppegående at de er klar over hvilke konsekvenser røyking inne, med barn tilstede, kan føre til. (Astma og allergi er et lite stikkord).

Min samboer røyker :( , men aldri inne (selv om vi ikke har barn). Røyklukten setter seg jo overalt, gardiner, møbler, hår og klær. Til og med han har reagert når han er kommet inn i et hjem der det røykes inne....

Skrevet

Foreldrene mine røykte inne da vi var små, og broren min hadde astma. Bare det gjør at jeg får lyst å skrike ut om mishandling. Husker jeg prøvde å fortelle mamma at jeg syns det var vanskelig å puste når de røyka så mye. Da fikk jeg besked om å slutte klage og gå på rommet. Med andre hvis jeg var hjemme måtte jeg være på rommet...... Er det det som kalles frihet i eget hjem?

Gjest salma
Skrevet

Skjønner deg så godt, Maiken!

Faren min røkte i bilen. Vi satt fastspent baki uten mulighet til å komme unna. Til tider satt vi og hostet, verst var det nok for broren min som hadde astma (burde kanskje tent noen varsellamper?) Når det ble for ille, hendte det at han åpnet vinduet. Da frøs vi i stedet.... :roll:

Til min fars forsvar; vi kjørte en halvtime hver morgen og ettermiddag, og han er AVHENGIG av røyk. Tror kanskje heller ikke han skjønte helt hvor ille vi opplevde det, han er i alle fall mye mer forsiktig med barnebarnet sitt i dag. Heldigvis.

Viser kanskje at denne røykedebatten får noen til å åpne øynene? Da har vi i hvert fall oppnådd noe.... :wink:

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er uhensynsfult å røyke i nærheten av barn, men det må bli opp til hver enkelt forelder å avgjøre synes jeg. Greit nok at den nye røykeloven har kommet når det gjelder utesteder, men om folk røyker i sitt private hjem det må bli opp til hver enkelt synes nå jeg. Jeg har sluttet å røyke, bortsett fra når jeg er på fest da tar jeg meg en røyk. Samboern min røyker, men han sender jeg ut. Jeg vil ikke ha røyking inne, og det er fordi det rett og slett lukter pyton av det!

Hvordan kan politiet kontrollere at folk bryter loven ved å røyke hjemme hvis det skulle bli ulovlig? Det kommer etter min mening til å falle helt ute av kontroll! La folk få lov til å røyke i huset sitt hvis de vil det, det er privat eiendom det er snakk om.

Gjest salma
Skrevet

Enig med Scarlet i at hver enkelt må vurdere om de skal røyke i eget hjem.

Men mener du virkelig at det er greit at de utsetter barna for passiv røying? Har ikke barn rett til å slippe dette hvis de plages av det? Det er slike holdninger som gjør at barn behandles som annenrangs borgere - og får tilsvarende dårligere rettsvern :evil:

Stikkord;

- barn med luftveisplager

- barn med leukemi

MAN HAR IKKE RETT TIL Å SKADE BARN!!!!! Verken andres eller egne.

Gjest Scarlet
Skrevet

Det er mulig at jeg ordla meg litt feil i innlegget mitt over. Jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at barn utsettes for passiv røyking. Men jeg tror heller ikke at Brundtland klarer å få igjenom at det skal bli ulovlig å røyke i eget hjem, og det nettopp fordi det er privat eiendom og at det å røyke i Norge ikke er ulovlig. Hadde jeg og sambo hatt barn, noe vi helt sikkert kommer til å få med årene også, så hadde min samboer fortsatt måtte ha gått ut å røyke. Det er han også helt enig i. Det er desverre mange som ikke bryr seg om sånne ting, men det er faktisk ganske viktig å bry seg om sine barns helse..også andres barn, men det må som sagt etter min mening bli opp til hver enkelt forelder å avgjøre,

Gjest salma
Skrevet

Tror vi bare får være enige om å være uenige, Scarlet :wink:

Mener bestemt at man ikke har rett som forelder til å bestemme seg for å skade barna sine - og det gjør man fort ved å utsette dem for passiv røyking. Mener altså at dette IKKE er opp til hver enkelt forelder å avgjøre.

Skrevet

Forby kjøp og salg av røyk ?

Ja det kommer vel forslag om det om ikke lenge..

Gro kommer med mye rart, men her er jeg forsåvidt enig.

Her røykes det ikke.

Har mange venner som røyker, men de røyker

faktisk utendørs de også.. Selv om de ikke har barn !

Tror det er blitt mer vanlig..

Naboene har barn og de røyker inne, og ofte kjenner jeg røyklukt i

gangen min. Det er skikkelig jævlig..

De røyker på kjøkkenet, og lar vifta stå på – og

det tror de hjelper !! Tåpelig..

Om kvelden når barna har lagt seg, flytter de askebegrene

inn på stua.. Å de tror at barna ikke tar skade av det..

(Røyken kommer jo t.o.m inn til meg)

Å de lurer på hvorfor jeg aldri kommer på besøk til dem.

Det stinker jo som fxx der inne.. Er jo helt tåkelagt..

Å det ser de faktisk ikke selv !!!??

Å de røyker selvsagt i bilen også. Men de har opp takluka så

røyken kommer ikke bak i bilen mener de.. :o

Når jeg sier noe, blir de potte sur fordi

de SKJØNNER DET IKKE SELV..

(å dette er ”voksne” folk rundt 40)

Noen er så opptatte på å forsvare seg pga røyken

at de ser ikke virkeligheten...

Skrevet

Jag tror inte att det blir förbjudet att röka i hem, jag ser Gro's uttalande som ett bra inlägg i debatten - rök skadar.

Det är bara att hoppas att fler inser att de inte bara skadar sig själva utan även sin omgivning. Jag är avundsjuk på nya norska röklagen och hoppas vi får något liknande i Sverige inom kort.

Skrevet

Så fanatisk som Gro og hennes forslag er forundrer meg stadig...

Hun skal ikke komme å fortelle meg at jeg ikke skal få røyke i mitt eget hjem.. Jeg røyker stort sett på verandaen, og om her er unger så røyker jeg ikke inne.

Men om jeg vil røyke inne så gjør jeg det!!!

Skrevet

Så vidt eg har fått med meg, så har ikkje Gro snakka om noko forbod (trass i at oppslaga seier det) men at ein burde tenkja sjølv at å røykja inne ikkje er særleg lurt. (Noko i den stilen.)

Skrevet

det er veldig deilig og slippe røyk lukten inne, men hvem skal gå rundt og passe på at ingen røyker inne da. og røyking i bilen når det sitter barn på, eller at mor tar seg en blås med barnet på armen. synes dette er veldig dårlig gjordt ovenfor barna av de voksne som gjør det. men synes vel røykeforbud i hjemmene blir litt for fanatisk likevel jeg da. da får de heller kjøre løpethelt ut og forby tobakk i det hele tatt.

Skrevet

Vi røyker både inne og i bilen, men vi har ikke barn. Den dagen jeg blir gravid er det slutt på det.

Skrevet

Det var jo oppe et forslag om å gi røyk ut på blå resept :wink:

Røyking i hjemmet er uaktuelt...det forsvinner ikke...sitter seg i gardiner, vegger, møbler, alt...alt blir ødelagt :(

Er trist å gå på byn...komme hjem og stinke røyk...rett i vaskemaskinen med klærne med en gang!

Er veldig mange som slutter å røyke mens de er gravide,

men som begynner igjen når ungen er født...

Hva er poenget ?

Hvorfor ikke slutte før man blir gravid? :wink:

Det er de første 3 mnd'ne i svangerskapet at fosteret tar til seg og får eventuelle skader av påvirkning utenfra...er mange som ikke merker de er gravid før de er i 7. uke...

Gjest Scarlet
Skrevet
Tror vi bare får være enige om å være uenige' date=' Scarlet :wink: [/quote']

Hehe, ja det tror jeg også :wink:

Skrevet

Hun skal ikke komme å fortelle meg at jeg ikke skal få røyke i mitt eget hjem.. Jeg røyker stort sett på verandaen, og om her er unger så røyker jeg ikke inne.

Men om jeg vil røyke inne så gjør jeg det!!!

Amen, Skusla!

Carl I. Hagen:

"Vi er i ferd med å få en situasjon der røykerne blir en forfulgt minoritet"

Skrevet

Hadde jeg vært sjef hadde jeg forbudt kjøp og salg av all tobakk

(kanskje med unntak av nyttårs sigaren for det lukter så godt... :ler: )

Men jeg skjønner jo at det er å gå litt langt.

Men å forby å røyke på barn synes jeg er helt akseptabelt.

Det skulle være forbudt å utsette andre for røyk, så ble det opptil hver enkelt å fixe en løsning på det problemet....

Skrevet

Få i min familie som røyker, og de som gjør det røyker ute. Trodde at de fleste som har barn velger å røyke utendørs, men det ser jo ut som flere her kjenner og vet om mange som utsetter barna sine for passiv røyking. Helt forferdelig, synes jeg!

I steden for å kjøre store kampanjer mot røyking, kanskje man skulle informere hva passiv røyking kan føre til, i disse reklameoppslagene som vi har sett i det siste. Det virker nemlig som om en del foreldre er "uvitende" hvilken skade de kan påføre barna ved å utsette dem for røyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...