Gjest kalli Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Jeg sluttet på p-pillen etter 8-9 års bruk rundt 12 okt. Jeg fikk da "p-pille" mensen 17 oktober. Etter dette har jeg ikke fått "ekte" mensen igjen. Det jeg lurer på er hvor lang tid kan det ta for kroppen å komme igang igjen? nå er det 5 uker siden mensen. Det er ikke noe veien om vi skulle bli gravide allerede, men vanskelig å vite når jeg kan teste osv siden jeg ikke vet syklusen min eller når jeg får mensen.. Noen med erfaringer her?
Gjest Gjest_skilpaddejenta_* Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Jeg sluttet på p-pillen etter 8-9 års bruk rundt 12 okt. Jeg fikk da "p-pille" mensen 17 oktober. Etter dette har jeg ikke fått "ekte" mensen igjen. Det jeg lurer på er hvor lang tid kan det ta for kroppen å komme igang igjen? nå er det 5 uker siden mensen. Det er ikke noe veien om vi skulle bli gravide allerede, men vanskelig å vite når jeg kan teste osv siden jeg ikke vet syklusen min eller når jeg får mensen.. Noen med erfaringer her? Eg kjenner veldig godt til problemet ditt... Uheldigvis... Slutta på p-pillen i juni -07, og fekk ,som deg, "p-pillemensen", men etter det har det vore heilt på styr!! Kan gå to-tre mnd uten mensen, og som du seier så er det veldig vanskeleg å komma fram til EL når du ikkje har anelse på kva som skjer i kroppen din!! Har snakka ein del med legen min om dette, og han sa at det var ikkje uvanlig at kroppen tar ca eit år på å komma på rett kjøl igjen etter slutt på pillen. Og spesielt når den er blitt brukt i så mange år som du og eg (8 år) kan det ta tid, kroppen har masse den må ordne opp i og få satt i gang.. Men no er det gått nesten 1,5 år siden eg slutta, og då syns legen at det var for lang tid, og henviste meg til kvinneklinikken på sjukehuset. Der skal både eg og min mann ta ein del testar. Eg må og holde oversikten på temperaturen (har fått flott skjema og greier..!!;-) ), men det skal eg begynna med på dag 1, men den kjem jo aldri... Så eg veit godt kva du går igjennom, men det er heilt vanleg at alt ikkje går seg til med ein gong. Men er det gått eit år og du ikkje er regelmessig, bør du ta ein prat med legen din. Har telt opp dagane i mine 6(!!!) syklusar i år, og fant ut at dei har faktisk variert frå 51 dagar til 38!! So eg prøver å satsa på at eg då har ein sylus på 44 dagar(gj.snittet), og går utifrå det... men har endå ikkje fått utslag på nokon av el-testane eg har tatt, so begynner å lura på om eg har el i heile tatt... Du får ha masse lykke til!! Og ein tur til legen kan vera betryggande, sjølv om du ikkje har vore uten pillen så lenge!
Gjest kalli Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Eg kjenner veldig godt til problemet ditt... Uheldigvis... Slutta på p-pillen i juni -07, og fekk ,som deg, "p-pillemensen", men etter det har det vore heilt på styr!! Kan gå to-tre mnd uten mensen, og som du seier så er det veldig vanskeleg å komma fram til EL når du ikkje har anelse på kva som skjer i kroppen din!! Har snakka ein del med legen min om dette, og han sa at det var ikkje uvanlig at kroppen tar ca eit år på å komma på rett kjøl igjen etter slutt på pillen. Og spesielt når den er blitt brukt i så mange år som du og eg (8 år) kan det ta tid, kroppen har masse den må ordne opp i og få satt i gang.. Men no er det gått nesten 1,5 år siden eg slutta, og då syns legen at det var for lang tid, og henviste meg til kvinneklinikken på sjukehuset. Der skal både eg og min mann ta ein del testar. Eg må og holde oversikten på temperaturen (har fått flott skjema og greier..!!;-) ), men det skal eg begynna med på dag 1, men den kjem jo aldri... Så eg veit godt kva du går igjennom, men det er heilt vanleg at alt ikkje går seg til med ein gong. Men er det gått eit år og du ikkje er regelmessig, bør du ta ein prat med legen din. Har telt opp dagane i mine 6(!!!) syklusar i år, og fant ut at dei har faktisk variert frå 51 dagar til 38!! So eg prøver å satsa på at eg då har ein sylus på 44 dagar(gj.snittet), og går utifrå det... men har endå ikkje fått utslag på nokon av el-testane eg har tatt, so begynner å lura på om eg har el i heile tatt... Du får ha masse lykke til!! Og ein tur til legen kan vera betryggande, sjølv om du ikkje har vore uten pillen så lenge! Tusen takk for svar skilpaddejenta. Jeg får holde ut litt til og håpe det stabiliserer seg snart. Masse lykke til;)
Gjest Trulte29 Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Jeg sitter med samme erfaring som dere omtrent. Jeg slutta på pilla i slutten av mai og fikk da pillemens i begynnelsen av juni. Deretter fikk jeg første ordinære mens i midten av juli. Så gikk det 3 måneder uten at det skjedde noe, så i midten av oktober gikk jeg til legen for å høre om det var noe å gjøre. De tok blodprøver av meg for å sjekke hormoner, og jeg ble henvist til gynekolog. Alle tester var fine, altså ikke noe hormonelt galt - og gynekologen ga meg provera for å få mens og pergotime for å påhjelpe eggløsning. Hun synes ikke det var for tidlig å gi meg det selv om jeg "bare" hadde venta 3 mnd på mensen, så lenge jeg ønska å bli gravid kunne vi like godt sette i gang med pillehjelp med en gang. Kan jo selvfølgelig tenkes at leger ser ulikt på den slags, men jeg ville i hvert fall tatt en tur til legen dersom det går noen måneder uten at du får tilbake mens. Er jo alltid greit å sjekke først som sist om det er noe galt. 5 uker er jo ikke så lenge, så vent litt til kanskje, men synes ikke du trenger å vente ett år...
NemoLinn Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Det tok 12 mnd før mensen min kom tilbake etter endt p pillebruk. Så når mensen din kommer, er det vel egentlig ingen som kan svare på. Men som andre skriver her, ta kontakt med legen din hvis TR ikke kommer på noen måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå