Gå til innhold

Badet vårt er ikke godkjent våtrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i sokkelleilighet, og er veldig fornøyd med leiligheten. Eneste som plager meg, er badet. Det er stort og greier, men det er ikke våtromsgodkjent. Jeg har utdannet meg innenfor interiør og vet litt om godkjenninger og slikt. På badet vårt er veggene og taket av treverk/panel, ubehandlet, altså verken malt eller lakkert. Når vi har dusja kjenner jeg fukten som sitter på veggene, og som trekker inn. Huseiern brydde seg ikke nevneverdig når jeg påpekte at det var sølvfisk på badet (som er et tegn på fukt), og om mine bekymringer for hva som foregikk bak panelet. Det lukter fuktig og rått der inne, og jeg er bekymra for helsa vår rett og slett.

Selvfølgelig skjønte jeg jo allerede på visning at badet ikke var helt slik det skulle være, men da var det verken lukt eller fuktige vegger der, siden det hadde jo stått tomt noen dager... Vi hadde det travelt med å finne ny leilighet og når vi fikk tilbud om å få denne allerede på visningen, måtte vi slå til.

Spørsmålet er, kan vi på noe som helst vis "tvinge" huseier til å pusse opp, dersom vi får en rørlegger til å komme og se på det, og erklære at det ikke er godkjent som våtrom?

Og hva om vi velger å pusse opp selv (altså, kun male med våtromsgodkjent maling, for å hjelpe litt på det verste), og foreslår for huseier at han betaler halvparten av utgiftene, også gjør vi alt arbeidet. Ville dere som huseiere gått med på noe slikt? Det kommer til å øke verdien på leiligheten, for det kommer til å se veldig mye penere ut på badet, så han kan kreve høyere husleie av de som bor her etter oss...

Det er vanskelig, jeg trives ikke med badet slik det er nå, samtidig vet jeg fra han i naboleiligheten at huseieren ikke bryr seg så mye om evt. fuktskader på leilighetene her nede... (naboen sitt gulv heller nedover mot veggene, så der renner jo vannet inn i veggen når han dusjer omtrent.). Noen som har noen forslag til hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseieren har faktisk PLIKT til å ordne opp i det badet, på helt egen regning. Er ikke baderommet godkjent, så er det han som må ordne det. Da hjelper det ikke hvor mye/lite han vil fikse det.

Ei god venninne av meg bodde slik som dere, bare enda verre.. De fant ofte sølvfisk, biller og en MEITEMAKK i dusjen faktisk. Fuktigheten satt veldig godt i veggene, og råten stod i kø bak veggene. Lillegutten deres på 1 år ble faktisk veldig syk av tilstandene der. De ville gjerne flytte, men så var det dette med pengene og slikt da... De bodde der til sammen i 6 år, huseieren nektet å ordne opp, så de tilkalte en kyndig fagperson til å se over hele badet og alt av rør og greier. Endte opp med at hele badet måtte rives og bygges opp på nytt pga det som hadde skjedd. Det begynte altså slik som hos dere, men endte opp med sopp og muggråte som ga både allergier og astma til barnet deres, selv merket de det godt også. Huseieren der nektet på alt sammen, nektet for tilstanden på badet, lovet å fikse opp, nektet å fikse opp osv.... Til slutt ble han lovpålagt å ordne opp i det, da var det ikke mye å gjøre med saken. Det ble jo helsetruende for både venninna mi sin familie og naboene vegg i vegg. Råte og soppsporer sprer seg som bare f...

Du må bare sende ett skriftelig brev til huseier der du krever at han enten får noen til å se over dette, eller du gjør det. Du har all plikt til det, og å legge regningen på ham.

Lykke til!

Gjest meg igjen
Skrevet
Huseieren har faktisk PLIKT til å ordne opp i det badet, på helt egen regning. Er ikke baderommet godkjent, så er det han som må ordne det. Da hjelper det ikke hvor mye/lite han vil fikse det.

Ei god venninne av meg bodde slik som dere, bare enda verre.. De fant ofte sølvfisk, biller og en MEITEMAKK i dusjen faktisk. Fuktigheten satt veldig godt i veggene, og råten stod i kø bak veggene. Lillegutten deres på 1 år ble faktisk veldig syk av tilstandene der. De ville gjerne flytte, men så var det dette med pengene og slikt da... De bodde der til sammen i 6 år, huseieren nektet å ordne opp, så de tilkalte en kyndig fagperson til å se over hele badet og alt av rør og greier. Endte opp med at hele badet måtte rives og bygges opp på nytt pga det som hadde skjedd. Det begynte altså slik som hos dere, men endte opp med sopp og muggråte som ga både allergier og astma til barnet deres, selv merket de det godt også. Huseieren der nektet på alt sammen, nektet for tilstanden på badet, lovet å fikse opp, nektet å fikse opp osv.... Til slutt ble han lovpålagt å ordne opp i det, da var det ikke mye å gjøre med saken. Det ble jo helsetruende for både venninna mi sin familie og naboene vegg i vegg. Råte og soppsporer sprer seg som bare f...

Du må bare sende ett skriftelig brev til huseier der du krever at han enten får noen til å se over dette, eller du gjør det. Du har all plikt til det, og å legge regningen på ham.

Lykke til!

Mente: Du har all RETT til det. :)

Skrevet

Jeg er bare så redd for at han kommer til å begynne å lage kvalm og true med å kaste oss ut om vi gjør noe. Kan jo selvfølgelig alliere oss med naboen (han har visst rørleggere i familien), men er fortsatt bekymra. Allerede opplevd å ha blitt "jaget" fra en leilighet pga en ugydlig grunn, men det var så ubehagelig å bo der etter å ha fått beskjeden om at de ville ha oss vekk, at vi orket ikke være der. Vil ikke det skal skje igjen.

Om vi får en fagkyndig til å se på det, og sender huseier et slikt brev, og han nekter, hvor skal vi henvende oss da?

Skrevet
Jeg er bare så redd for at han kommer til å begynne å lage kvalm og true med å kaste oss ut om vi gjør noe. Kan jo selvfølgelig alliere oss med naboen (han har visst rørleggere i familien), men er fortsatt bekymra. Allerede opplevd å ha blitt "jaget" fra en leilighet pga en ugydlig grunn, men det var så ubehagelig å bo der etter å ha fått beskjeden om at de ville ha oss vekk, at vi orket ikke være der. Vil ikke det skal skje igjen.

Om vi får en fagkyndig til å se på det, og sender huseier et slikt brev, og han nekter, hvor skal vi henvende oss da?

Ja, det var det venninnen min var redd for også, altså å bli kastet ut. Hun forsøkte likevel å klage og be ham ordne opp, men da hun kontaktet fagkyndige så hjalp de henne med henvendelser og klager videre, jeg vet ikke hvor dette gikk hen, men de fagkyndige hadde vært borti slike tilfeller flere ganger der leietaker sitter i søla, mens huseier nekter å gjøre opp for seg. De kan eventuelt anbefale deg videre gang kanskje? Er det ikke en eller annen forening, som heter "leietakerforeningen" eller noe ala der... tror det var ett av stedene venninna mi henvendte seg til først.. er dessverre litt uvitende akkurat på denne biten :(

Skrevet

Det går fint, uansett TUSEN takk for svaret og historien, det er godt å vite at vi har loven på "vår" side :) Den ene veggen til badet er bygget inn i bakken også, så jeg tenker jo med skrekk på når tæla setter seg i bakken, hvor kaldt det blir der inne da... Jeg skal snakke med naboen jeg, høre om han er interessert i samarbeid :P

Skrevet
Det går fint, uansett TUSEN takk for svaret og historien, det er godt å vite at vi har loven på "vår" side :) Den ene veggen til badet er bygget inn i bakken også, så jeg tenker jo med skrekk på når tæla setter seg i bakken, hvor kaldt det blir der inne da... Jeg skal snakke med naboen jeg, høre om han er interessert i samarbeid :P

Bare hyggelig, håper jeg var noe som helst til hjelp :)

Auda, da kan det bli kaldt, for ikke å snakke om enda flere skader når frosten går ut igjen :S Dårlige greier, håper du får med deg naboen(e) på dette her! :)

Skrevet

Ta dette med en klype salt da jeg strengt tatt ikke har noen kompetanse innen området, men jeg tror det er forskjell på estetiske årsaker og helsemessig årsaker. Hvis det allerede er råte og soppskader og disse gir dere helseproblemer, må dere kunne kreve at huseier ordner opp. Helt klart. Men det er vel strengt tatt ikke _påbudt_ med et godkjent våtrom? Kun veldig greit å ha med tanke på forsikring og dette med den potensielle helserisikoen etterhvert da?

Gjest Gjest_kanina_*
Skrevet

Vi bygde vårt eige våtrom, som ikkje vart godkjent. Måtte rivast i golv og vegger og byggjast på nytt. Så reknar med det er påbudt i aller greieste grad da vi diverre måtte gjennom det.

Skrevet

Gjest med innlegg åtte: Jeg har som sagt utdanning innenfor interiør, og jo, det er påbudt med godkjent våtrom. Ikke-godkjent våtrom kan forårsake store skader på huset, og ikke minst helsemessige skader. Det kan også være risikabelt pga elektrisitet osv.

Skrevet

Du må vite akkurat hvilke lover eller forskifter som er brutt når det gjelder badet. Det er nemlig ikke alt som er påbudt - selvom bransjen ofte uttaler seg slik.

Skrevet

Akkurat dette med veggene er jeg veldig sikker på, det er ubehandlet trepanel som er minst ti år gamle, antagelig eldre, om jeg skal dømme etter standarden på resten av leiligheten. Selv om det ligger membranplater bak de, er det ikke bra nok. For selve treverket er ubehandlet og kommer til å råtne opp innenfra.

Så nå er det vel egentlig bare å få snakka med naboen, og få tak i en fagkyndig.

Skrevet

Jeg sliter litt med at man er påbudt å ha godkjent våtrom. jeg har akkurat valgt (av egenvilje) å pusse opp mitt eldgamle bad (som åpenbart ikke var godkjent), men verken takstmann, megler eller godkjent rørlegger sa at det var noe krav. Derimot var det krav fra gården om at dersom jobben skulle gjøres, måtte den gjøres av godkjente fagmenn.

Du som sier at huseier er forpliktet til dette, hvilke lover viser du til?

Skrevet (endret)

Huseier har plikt til å undersøke om det er fukt i bad etc som kan føre til helseproblemer etc og utarbeide disse (jamf § 5-5. Skade på husrommet i Husleieloven), men det er da ingen lov som sier at badet må være "godkjent våtrom".

Det finnes en våtromsnorm utarbeidet av byggebransjen, men denne er helt frivillig å følge. Selvsagt lurt å følge den om man pusser opp et bad på nytt, men det er ingen lov i Norges lover som sier at man må følge den - hva borettslag/forsikringsselskaper etc krever er en annen sak.

Endret av Concertina
Skrevet

Ah, det visst jeg faktisk ikke jeg heller. Hmm... Så da er det egentlig ingen håp da?

Skrevet
Gjest med innlegg åtte: Jeg har som sagt utdanning innenfor interiør, og jo, det er påbudt med godkjent våtrom.

Kan du være snill å utdype hva du mener med dette Grafica?

Mener du godkjent i følge våtromsnormen (som kun er en norm utarbeidet av bransjen, og ikke noe som er lovpålagt)?

Det største problemet hos dere, synes å være dårlig avtrekk. Finnes det avtrekksvifte der?

Skrevet

sixx, jeg har allerede innrømt til concertina at jeg var blant dem som trodde det var lovpålagt, siden concertina viste til en link der det står at det er frivillig. Hvor mange ganger skal du ha meg til å si det? :)

Joda, vi har avtrekksvifte, men den er kobla til lyset, og for at den skal stå på, må altså lyset stå på døgnet rundt. Det er ikke strømregninga mi så veldig glad i, for å si det sånn. Særlig ikke siden det er to lys på badet.

Skrevet
Akkurat dette med veggene er jeg veldig sikker på, det er ubehandlet trepanel som er minst ti år gamle, antagelig eldre, om jeg skal dømme etter standarden på resten av leiligheten. Selv om det ligger membranplater bak de, er det ikke bra nok. For selve treverket er ubehandlet og kommer til å råtne opp innenfra.

Så nå er det vel egentlig bare å få snakka med naboen, og få tak i en fagkyndig.

Jeg har litt problemer med å forstå hva du egentlig mener.

Membranplater bak panelen? Hva er disse membranplatene da?

Og ubehandlet treverk råtner ikke opp innenfra, nettopp fordi det er ubehandlet sånn at det får mulighet til å tørke. Det er hvis man stenger fukten inne med feil overflatebehandling at treverk råtner + at det er for dårlig avlufting slik at treverket er konstant fuktig.

Skrevet
sixx, jeg har allerede innrømt til concertina at jeg var blant dem som trodde det var lovpålagt, siden concertina viste til en link der det står at det er frivillig. Hvor mange ganger skal du ha meg til å si det? :)

Ok, du gikk så hardt ut i åpningsinnlegget ditt med påstand om at du hadde peiling på dette. Var derfor jeg skrev som jeg gjorde.

Joda, vi har avtrekksvifte, men den er kobla til lyset, og for at den skal stå på, må altså lyset stå på døgnet rundt. Det er ikke strømregninga mi så veldig glad i, for å si det sånn. Særlig ikke siden det er to lys på badet.

Men da kan dere jo kanskje spørre huseier om han er villig til å bekoste en egen bryter for avtrekksvifta da, selv om det er veldig normalt å ha den koblet på lysbryteren?

Kanskje det også går an å endre noe på vifta, sånn at den har en åpning selv om den er avslått.

Ellers kan jo et alternativ være å dusje med åpen dør, og ellers være flinke til å ha døren til badet åpen selv om dere ikke bruker det?

Skrevet (endret)
Men da kan dere jo kanskje spørre huseier om han er villig til å bekoste en egen bryter for avtrekksvifta da, selv om det er veldig normalt å ha den koblet på lysbryteren?

Kanskje det også går an å endre noe på vifta, sånn at den har en åpning selv om den er avslått.

Selv de dagene vi lar lyset (og dermed vifta) stå på hele dagen uten å dusje eller vaske/tørke klær, er veggene fuktige.

Ellers kan jo et alternativ være å dusje med åpen dør, og ellers være flinke til å ha døren til badet åpen selv om dere ikke bruker det?

Check, check :)

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...