Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Her ska dere få höre min situasjon ang mine gjeldsproblemer. Jeg skriver ett inlegg her for jeg vet ikke hvordan jeg ska få orden på min gjeld.

For 3 år siden flytta jeg fra sverige hit til Norge til min sambo. Jeg har 4 barn og en masssssse gjeld. Jeg har vart i en sånn vanskelig situasjon at jeg ikke har hatt mulighet og gjøre noe åt mine gjeldsproblemer.

Vad jeg veit så har noe av gjelden blitt overflytta hit til norge, men ikke alt. og jeg vet ikke hvordan jeg ska få orntlig oversikt over gjelden min. så derfor trenger jeg råd om hvordan jeg ska gjøre dette. Det ska også sies at det er gjeld fr skillsmisse og delning av gjeld fra gammelt forhold. Når jeg flytta til Norge hadde jeg ikke noen inntekt als på flere måneder og jeg hadde ikke motivasjon til og gjøre noe åt den. Jeg har ikke fått noe i posten heller om gjelden min, det har ikke fungerat i det hele og store. Så jeg har absolutt ingen kontroll.

Jeg har idag vart i kontakt med "kronofogdsmyndigheten i Sverige" som det heter i sverige. det er desamme som forliksråd og namsman her i Norge for og få ett utdrag over gjelden der. Men er det noen som har erfaring med dette at ha gjeld i annet land eller som kan gi meg råd om korsen jeg skall få orden på min økonomi. Jeg vill få orden på det her no.

Snille dere kom med råd! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vet dessverre lite om hvordan reglene er og hvordan det fungerer når man har gjeld i et annet land.

Men nå er du i hvert fall på rett vei. Å ha viljen til å ta tak i problemene er viktig.

Det første du må gjøre er å stoppe gjeldsøkningen og ikke ta opp mer gjeld.

Vet du ikke hvem kreditorene dine er så kan du også prøve å kontakte et kredittopplysningsfirma og be om en oversikt over dine kreditorer. Her i Norge har alle slike firma plikt til å levere ut opplysninger de har om deg. Jeg regner med (men vet ikke) at reglene er slik i Sverige også. Kontakt kreditorene dine ved å skrive et brev som du sender til dem. Forklar situasjonen din og prøv å få frem at det ikke er viljen til å betale som mangler, men evnen. Si at du nå ønsker å rydde opp, og be dem om å sende deg en oversikt over hva du skylder. I tillegg til størrelsen på kravet så be om opplysninger om hva som er hovedstol, renter og andre omkostninger.

For mer hjelp til å finne ut hvem kreditorene dine er kan du kontakte gjeldsrådgiveren i din kommune. Der kan du få bedre svar om hvordan reglene er og om hvordan du kan finne kreditorene dine. I de fleste kommuner vil det være sosialkontoret som er rådgiver eller formidler kontakt.

Du kan også ringe Gjeldskrisetelefonen som er drevet av Gjeldsoffer-Alliansen. De kan også gi deg mye nyttig informasjon og støtte på veien videre. Nummeret er 22 20 19 99. Telefonen er bemannet mandager og torsdager 09-16.

Når du har oversikt over gjelden din kan du sette opp et budsjett, og ut fra budsjettet kan du planlegge nedbetalingen av gjelden din, eventuelt bruke tallene ved forhandlinger med kreditorene om å komme frem til en nedbetalingsplan.

Andre ressurser som gir deg mer informasjon om hvordan du takler gjeld:

Økonomiguiden - Gjeld

Gjeldsordningsbasen

Jushjelpa i Midt-Norge

Forbrukerportalen: Betaling av gjeld

Gjeldsofferalliansen

Inkassoklagenemnda

Jussbuss: Hjelp til selvhjelp

Lykke til, jeg håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Snakk med en økonomisk rådgiver i din kommune først. De kan samle informasjon og gi råd. Ville satset på gjeldsordning.

Skrevet

Takk for alle råd! :)

Idag fikk jeg brevet fra sverige som jeg ventet på. Og det var ikke mye gjeld der, så jeg trur de meste må va overflytta hit til norge. Så jeg ska ta kontakt med forskjellige kreditorer og namsman for og få overblikk over gjelden.

ja det er litt arbeid og samle alle oppgifter men det ska bli godt når gjelden blir i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...