Gjest Gjest_Julianne_* Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Min mann har lagt ut bilder på internett siden sin. Iblandt er det jeg som har knipset bildene, men dette sier han ingenting om. Jeg er absolutt ikke ute etter æren, mister bare litt respekt for han. Når jeg konfronterer han med at han tar æren for noe andre har gjort, sier han bare at: Men vi er jo gift - alt mitt er ditt, og motsatt. Det er jeg helt enig i, men likevel - dette handler om respekt. Det gjelder ikke bare det å knipse selve bildet. Han har også feks fått kjempeskryt for gode ideer, som er mine - uten at han forteller ideen er min. Som sagt - slettest ikke ute etter æren i det hele tatt. Men dette blir i mine øyne litt motsatt av ære. Overreagerer jeg?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Vel, det kommer ann på hva slags bilder det er da. Er det snakk om bilder va den mer kunstneriske typen ville jeg også reagert på det. Er det snakk om bilder fra normale sosiale settinger er det vel ikke så veldig viktig å spesifisere hvem som har tatt bildene vel? Kommentarer man får til mer normale bilder er jo mer skryt til bildet i seg selv, og kanskje ikke nødvendigvis til fotografen. Jeg må inrømme at jeg ikke tenker på hvem som har tatt bildene på sidene til vennene mine, og kommenterer innhold og ikke fotograf. Men som sakt, er det kunstneriske bilder blir det noe annet.
Gjest Gjest_Julianne_* Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Glemte å presisere at det her er snakk om lbilder av litt mere kunstnerisk art, ja. Ikke vanlige hverdagsbilder, men bilder knipset på fotojakt. Det legges ut nettopp til vurdering av andre.
Gjest dalieo Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Da forstår jeg godt at du synes det er irriterende. Det at man er gift betyr jo ikke at "alt du gjør har jeg gjort", hvis du forstår.
Gjest Grafica Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Vi er samboere, snart gift, og begge to er grafisk designere og fotografer. Det ville aldri falt noen av oss inn å ta æren for et bilde den andre har laget/tatt. Fordi det er ikke riktig, hvorfor skal JEG ta æren for et bilde HAN har tatt? Hvorfor få skryt for noe som ikke er ens eget? Alt ditt er mitt meg langt oppi rompa. Har man laget noe, har man faktisk alle rettigheter til det. Han har faktisk ikke lov til å bruke de, du kan faktisk i teorien saksøke ham for det. Akkurat som at hvis han legger ut bilder av noen andre fotografer, kan de saksøke ham for det.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 sann var samboeren min også, tok æren for ditt og datt av avgjørelser som gjorde det bedre for oss, han tok på seg æren da feks JEG hadde innredet hele stua inn på nytt UTEN hans lillefinger til hjelp en gang. da presterte han faktisk å si "ja, se hva VI har laget..." excuse me tenkte jeg bare. Så en dag kom jeg på en sinnsykt lønnsom ide som kunne spare oss for horder av penger. Vi går på kaffekveld hos 2 vennepar av oss, der han presterer å si "ja, vet dere hva jeg kom på her om dagen..." jeg satte nesten kaffen i halsen da han nevnte MIN ide. Og jeg er ganske stolt av ting bare jeg kan finne på, eller lage. Da sa jeg rett og slett i fra, mens vennene våre satt rundt. Sa det på en veldig rolig og nøytral måte, men jeg sa i fra. Og det syns jeg også du skal. Som grafica sa, mitt og ditt meg i ræ..! Det heter ikke mitt og ditt når det kommer til ting man skaper eller finner på selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå