Gå til innhold

Gutten min "klarer ikke" bæsje på do..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå 3 og et halvt år gammel og har nylig selv funnet ut at han ville slutte med bleie. Det har gått veldig fint hittil og han er stolt over at han er stor gutt blitt. Han sier ifra når han må tisse og gjør det fint på do, MEN.. Når noe kommer andre veien så lar han det gå i trusa. I dag ble han helt ifra seg da det kom i trusa og vi gikk strax på do og satt der en stund, men det kom ikke noe. Han sa at det var ikke igjen mer bæsj og at vi kunne ta på ny truse. Ti minutter etterpå hadde han gjort seg ut igjen.

Han var veldig flink med dette til å begynne med, men etter at han en gang var dårlig i magen og det kom en del lyder i form av prump, nektet han å bæsje på do igjen. Hva skal jeg gjøre? (Potte har han aldri likt)

Skrevet

Kanskje han synes det er litt skummelt?

Mange ganger, når en bæsjer, kommer det jo en plopp, og kanskje en sprut kaldt vann.

Jeg vet mange unger synes det er ekkelt og skummelt.

Du kan prøve å legge dopapir oppi skåla, før han bæsjer. Så dere unngår den kalde spruten hvertfall.

Skrevet

Min treåring bæsjer kun i bleie og det ga han klar beskjed om fra vi sluttet med bleier. Vil ikke bæsje i do eller på potte. Ikke noe problem med plask eller noe, for det er ikke prøvd ut. Tisser fint, stor stas, men ikke bæsje altså. Vi stresser ikke med det så lenge han sier fra når han skal. Her kommer det ikke i trusen i hvert fall.

Skrevet

Be han sitte på toalettet helt til han har bæsjet. Ikke la han gå av selv om han sier at han ikke må. Da lærer han nok fort.

Skrevet
Be han sitte på toalettet helt til han har bæsjet. Ikke la han gå av selv om han sier at han ikke må. Da lærer han nok fort.

Det er lettere sagt en gjort. Vi "lurte" 3 og ett halvt åringen vår opp på do for å prøve å bæsje mot å sette en liten dvd spiller inn på do han kunne se på. Bæsjekino var stas men etter en halv time hadde det fortsatt ikke kommet noe. Han fikk på seg bleie og 5 min senere hadde han bæsjet...

Skrevet

Det høres enkelt ut, men er ikke alltid så lett. For de små er det ikke "bare" å bæsje, når de skal slutte med bleie, er de fleste vant til å stå og gjøre sitt fornødne, og det er rett og slett andre muskler som må kontrolleres (eller rettere sagt, ikke kontrolleres, men slappes av i) når man sitter på do. Det er mulig å lære fra tidlig alder, men problemet kan vel gjerne være motivasjonen. Treåringen vår hadde daglige uhell i noen uker (tissing gikk fint), og så gikk det over. Tror man bare må innstille seg på enten masse klesvask eller å ta på bleie når barnet ber om det i en overgangsperiode.

Skrevet

Venninnen min slet med det samme da sønnen hennes var i treårsalderen. Gikk helt fint med både tissing og bæsjing en periode, så plutselig ville han ikke bæsje, verken i bleie eller på do. Han holdt seg så lenge at han måtte løpe på do, men når han fikk satt seg på do ville han ikke bæsje likevel, selv om han måtte ille og hadde vondt fordi han holdt seg for lenge og gråt. De prøvde alt fra å la ham gjøre på seg og holde ham fast, men ville ikke sette på ham bleier igjen når han ikke ville det selv. De fant aldri ut hvorfor han plutselig ikke ville, men det gikk over av seg selv. Det er vel som noen sier her å belage seg på litt ekstra skift og vask en periode.

Skrevet

Ja, det er klart man skal bruke litt stress og trusler i en allerede låst og stresset situasjon. I andre situasjoner kan man ha et klyp i skinka i bakhånd om de ikke lyder. Litt herjing og gladvold er undervurdert i oppdragelsen av barn.

Makan!

Skrevet

VI hadde det samme problemet med vår 3-åring da han skulle slutte med bleie i sommer. Å tisse på do gikk helt fint, men han ville ikke bæsje på do. Han knep igjen helt til det måtte gå galt. Vi fant da ut at han fikk bleie på seg hver ettermiddag noen timer, sånn at han skulle få sjansen til å bæsje. (Han sa ikke i fra at han ville bæsje heller). Det funket kjempefint for oss. Vi holdt på med det en stund, og han bæsjet da omtrent til samme tid hver dag. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det, bare sa at han fikk lov til å bæsje på do hver gang han hadde gjort i bleia. Plutselig en dag da han skulle på do og tisse, så måtte han bæsje også. Alt kom i do og gutten var kjempestolt! Da var redselen for å bæsje på do borte :)

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet

Tullprat! Det er slike ting som fort gjør at barn får enda større sperrer mot å bæsje på do, og som fører til forstoppelse. Og tro meg, da har man et langt større problem enn å måtte skifte en bæsjebleie i ny og ne.

Til dere som sliter, ta det helt med ro. Dette er en veldig vanlig problemstilling i forbindelse med bleieslutt og vil gå over av seg selv, men det er viktig at barnet får styre dette selv. Si at det er helt i orden at han bæsjer i bleia si, at han skal si i fra når han må bæsje slik at dere kan ta på han bleia. Etterpå skifter dere bare på han som vanlig uten noen kommentarer. Da vil det hele løse seg selv slik Nasseline skriver over her.

Skrevet

Bare ikke la det gå altfor langt... Da jeg jobbet i barnehagen, hadde vi 4-åringer(nesten 5), som fortsatt ba om å få på bleie når de skulle bæsje... Ikke veldig godt mottatt verken på personalrommet eller blant de andre barna...

Skrevet
Bare ikke la det gå altfor langt... Da jeg jobbet i barnehagen, hadde vi 4-åringer(nesten 5), som fortsatt ba om å få på bleie når de skulle bæsje... Ikke veldig godt mottatt verken på personalrommet eller blant de andre barna...

Hvis en tre og et halvtåring begynner med bleieslutt og bruker et par måneder på å få bæsjet i bleia, så er det din jobb å akseptere det. Særlig gutter er tregere og har man en dialog med hjemmet og barnehagen om dette, så bør i hvert fall ikke du representerer barnhagen lage et problem ut av det.

Vi har pottekort i barnehagen, funker kjempebra.

Hjemme skal vi nå sette inn lokkestøtet med sjokolade for hver gang han i hvert fall forsøker å bæsje på do. For v har samme problem. Tørr unge, men bæsjen må i bleie. Ikke fylt tre enda, så ikke noe mas om det, men vi snakker om det og synes vel at vi må få det til snart.

Tar med tips om bæsje-kino. Det er noe jeg tror kan funke hos oss.

Gjest Gjest_lillemor_*
Skrevet

Jeg har en gutt på nesten fire hvor vi har samme problemet. Tisser på do men vil ha på bleie når han må bæsje. Han er inne på do når han bæsjer i bleia da det er der man gjør sånt sier han. Men vil ikke gå på do eller potte.

Jeg ble litt stresset over det en periode men snakket med de i barnehagen og de sier jeg ikke skal stresse det. Heller rose han om han vil prøve selvom det ikke kommer noe. Det er mye en 3-4 åring ikke kan kontrolere eller bestemme selv, så det med å velge og ikke gå på do er noe det lille de selv kontrolerer den perioden. Det er ihvertfall en forklaring jeg har fått fra de som jobber med barn. Og at dette går seg til. Vet flere som har fått forstoppelse for at de nekter og gå på do og det vil jeg ikke.

Skrevet

Tror det er ganske vanlig dette her.Hvordan sitter han når han skal bæsje? Det kan være ganske vanskelig for et barn å balansere på en do og samtidig klare å presse ut bæsj. Det kan hjelpe at han har et barnesete og god støtte til beinene i riktig høyde.

Har du prøvd å spørre han hvorfor han ikke vil/kan bæsje på do?

Ellers kjenner jeg til et par barn hvor det ikke gikk over - de hadde totalnekt for å gå på do å bæsje. De fikk hjelp hos familiepsykolog på helsestasjonen, og da løste det seg.

Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Dette var litt spesielt å lese.. Var som jeg skulle skrevet det selv. E altså HELT LIKT SOM HER!!! Og sønnen vår er også 3,5 år!=)

Han sluttet med bleia helt rett etter han ble 3 år, og det gikk så lett...og han sluttet med bleie på natta etter kort tid. Men han tørr ikke bæsje på doen!!! og ikke potta.. Han vil bare bruke doen når han tisser å.

Løsningen vi har her hjemme enda kom han med selv faktisk. Han har ikke bleie på, men han sitter på den, inne på doen, og bæsjer da mens han sitter på huk over bleia. Hehe..høres rart ut, men det viktigste var at han fikk det ut fant vi ut. For han gikk jo å holdt seg og holdt seg helt til det kom i trusa HVER gang.

Har ingen ANELSE hva dere kan gjøre, da vi ikke vet selv.. Så henger meg litt på her=)

Skrevet

vet du at som ansatt i bhg må du bare godta at barn er ulike!! jeg kan fortelle om flere tilfeller der dette har låst seg hetl om man stresser med det, og enkelte er ikke klare før de er klare. Det kan i verste fall føre til sykehus- besøk og medisiner i lang tid etterpå om de først blir forstoppa- og da er veien laaang å gå til å kunne gå på do.

Håper ikke du jobber de rmine barn går! selv om storebror er tørr for 1 år siden, han var også sen på dette, mne det kommer en dag hvor det går bra for alle ( med noen unntak..)

Gjest Barnehageansatt
Skrevet

Datteren til venninna mi syntes det var så trist,og litt nifst at bæsjen forsvant ned i do Hun måtte ha på bleie når hun skulle bæsje en prode.

Det ordner seg til slutt.Er visst veldig vanlig. Vi har innimellom et sånt barn i barnehagen,da tar vi på bleie når det skal bæje.Etter hvert går det over av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...