Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære skal for første gang ut og reise i lag, og valget har falt på Luxor ,da vi begge to alltid har drømt om Egypt. Har bestilt en uke i mars, på et tre-stjerners hotell.

Så, er det noen her som har vært der før? Noen tips eller noe vi bør være obs på? Bør vi vaksineres for eksempel? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er en link som har en oversikt over hva som finnes av severdigheter i Luxorområdet.

Kongenes Dal bør dere iallefall få med dere.

Skrevet

Takk for linken. :)

Men er det ingen her som har bodd i Luxor? Fornøyd med oppholdet i såfall?

Skrevet
Takk for linken. :)

Men er det ingen her som har bodd i Luxor? Fornøyd med oppholdet i såfall?

Jo, jeg har bodd i Luxor, men linken gir deg en mye bedre oversikt over severdighetene enn hva de fleste av oss andre kan gi deg.

Når det gjelder vaksiner, så vil du finne info om det ved å google - prøv søkeordene: vaksine + egypt. Da kommer du nok til en helseside som kan gi deg helt riktig info, fremfor de trorsvarene du nok vil få her.

Jeg for min del synes kanskje en uke i Luxor er vel lenge, men det kommer an på hva dere søker også.

:)

Skrevet

Og ja, jeg var så absolutt fornøyd med oppholdet, nettopp fordi severdighetehne var så flotte.

Vi var der i tre dager:

Dag 1: Karnaktempelet og litt rusling i byen. (Gikk i svært rolig tempo fordi jeg hadde ligget matforgiftet ute i en ørkenoase i noen dager).

Dag 2: Kongenes dal, Hatshepsuts tempel og Memnonkolossene. Vi tok rutebåt over Nilen og fikk en drosjesjåfør til å kjøre oss opp til Kongenes dal. Så tok vi en ny drosje bort til tempelet og kolossene.

Dag 3: Avreise til Sinai.

Skrevet

Wow, tusen takk for kjempeflotte svar.

Jeg og kjæresten er begge arkeologer, så tror nok ikke vi skal ha noe problem med å få tiden til å gå fort, selv om vi kun skal være i Luxor. ;)

Hvordan var standaren på hotellene der forresten? Hotellet vi har bestilt er tre-stjerners. Har inntrykk av at tre-stjerners i Egypt og Norge ikke er det samme (naturlig nok), så jeg er nysgjerrig på hva vi kan vente oss. Som du sikkert forstår er jeg ikke så bereist i den store verden. :sjenert:

Skrevet
Wow, tusen takk for kjempeflotte svar.

Jeg og kjæresten er begge arkeologer, så tror nok ikke vi skal ha noe problem med å få tiden til å gå fort, selv om vi kun skal være i Luxor. ;)

Hvordan var standaren på hotellene der forresten? Hotellet vi har bestilt er tre-stjerners. Har inntrykk av at tre-stjerners i Egypt og Norge ikke er det samme (naturlig nok), så jeg er nysgjerrig på hva vi kan vente oss. Som du sikkert forstår er jeg ikke så bereist i den store verden. :sjenert:

Det finnes sikkert alle typer hotellstandarder i Luxor, som i alle andre byer.

Er dere arkeologer, så er det nok masse interessant for dere ja.

Men kan du ikke heller forsøke å ta ting litt mer som det kommer? Hotellet er sikkert helt bra. Mulig faget ditt vil føre deg mye ut i verden, og da vil det nok være mye du må ta på sparket - overnatting inkludert. Det finnes alltid steder å sove og det finnes alltid steder å spise.

Hvordan hotellet vårt var husker jeg ikke. Det hadde seng og bad, og da er jeg fornøyd. Er fornøyd med å bo i grotte og bambushytte også jeg da. :)

Det er mange som blir matforgiftet i Egypt, derfor er det en del som tar vaksine mot dette - meg inkludert. For meg hjalp det ingenting, jeg ble skikkelig syk. To ganger har jeg tatt den vaksinen, og begge ganger ble jeg syk, så jeg klarer meg nok best uten den vaksinen. Sist jeg var inne for å få påfyll av vaksiner, ble jeg anbefalt å heller spise små måltider, sånn at magen orker å hamle opp med de ukjente bakteriene selv.

Rutebåten over Nilen går fra elvebredden litt nedenfor Karnaktempelet. Arrangerte utflukter koster sikkert "skjorta", så prøv alltid å orientere dere mot offentlig transport.

Husk å prute på prisen med taxiene.

Kjøp et par reisehåndbøker. Jeg kjøper alltid to:

- "Reisen går til...." (for den er kortfattelig og oversiktlig.

- Lonely Planet (for den gir meg god info om overnatting og transport)

Rough guide har jeg kjøpt en gang, og aldri mer, den faller rett og slett fra hverandre.

Og forsøk å stå opp så tidlig som mulig når dere skal over Nilsen, slik at dere har en mulighet til å komme inn i gravkammerne før den verste turiststrømmen begynner. Ikke så veldig kult å stå inne i Tut Ank Amons gravkammer sammen med 20 japser som skravler i et enda kjør.

Dere betaler for hvert gravkammer dere vil inn i. Sjekk litt på forhånd hvilke graver dere synes virker mest interresant.

Skrevet

Nok en gang, tusen takk for svar. Veldig mye nyttig her som jeg har notert meg. Og hehe, du har nok rett i at jeg bare bør ta ting litt som det kommer. Har hørt det før, er bare litt planleggingsfreak av natur, og når barndomsdrømmen er på vei til å gå i oppfyllelse blir jeg litt sånn: iiiih! :bolledeig:

Skrevet
når barndomsdrømmen er på vei til å gå i oppfyllelse blir jeg litt sånn: iiiih! :bolledeig:

Jeg husker godt hva jeg selv følte da jeg stod i gravkammeret til Tut Ank Amon. Jeg hadde hatt lyst til å besøke det gravkammeret helt siden jeg lærte om det på skolen 20 år tidligere. Mumien hans ligger jo der fremdeles, selv om tre av kistene nå befinner seg på det Egyptiske museet i Kairo.

Vi var i Egypt mens de fleste turister skydde landet som pesten pga. terrorfrykt, så vi var nesten helt alene på de aller fleste severdighetene.

Var flott da vi stod helt alene i Tut Ank Amons gravkammer (det er forresten ganske lite - det aller minste som til nå er gravd ut). Etter en stund kom det en flokk med japser, som kakla i vei, men japsene har det heldigvis veldig travlet når de reiser rundt sånn, så de forsvant fort igjen.

De andre gravkammerne er ganske mye større, så der blir man ikke "forstyrret" selv om det er flere folk der, men akkurat Tut sin grav ville jeg nok ha forsøkt å besøke så fort den åpner for dagen. Den ligger ikke så langt fra inngangen, på høyre side.

Og forresten: Siden dere skal være der såpass lenge, så hadde nok jeg reist en tur til Abu Simbel også.

Du må google jente, så finner du masse interessant info.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg ville forsøkt å fått til en dag eller to i Kairo også.

Spesielt fordi dere da kan besøke det egyptiske museet og se alt som ble funnet i Tut Anh Amons grav. Det er ganske enkelt helt imponerende.

Jeg var der for noen måneder siden og dagen vi tilbragte på museet var fantastisk. For dere som er arkeologer er det sikkert en enda større opplevelse enn for meg.

Når det gjelder vaksiner så ta bør du ha gyldige vaksiner mot difteri/stivkrampe,

polio og hepatitt A (tre sprøyter). Det sier ihvertfall legen eller vaksinekontoret her jeg bor. Det finnes også en drikkevaksine på markedet, Dukoral, som beskytter mot Kolera og flere av de vanlige typene turistdiaré. I mitt reisefølge var jeg den eneste som hadde tatt drikkevaksinen og jeg var også den eneste som ikke fikk et snev av diare.

Det kan også lønne seg å ta Idoform og begynne med de ca. 3 dager før avreise og ha med Imodium som du kan ta hvis det skulle gå galt og du får dårlig mage.

Skrevet

Tusen takk for svarene begge to. Noterer ned alle tips jeg. ;)

Får se om det blir så vi tar en tur innom Kairo også. Hadde jo vært fantastisk å fått meg seg det og, men akk - en uke er jo så alt for kort tid, så spørs om det får bli en tur nr. 2 senere som tar for seg den mer nordlige delen av Egypt. Og i og med at vi har såpass like interesser, er jo det slettes ikke en umulighet. :ler:

Gjest Gjest_Rebecca_*
Skrevet

Har akkuratt vært ei uke i Egypt jeg, på tur med reiselivsklassen.

Vi hadde hovedbase i Hurghada, men var to dager i Luxor og to dager i Kairo.

Vi sov lite. La oss kanskje rundt 1 tiden og stod vanligvis opp igjen klokken 4 eller 7.

Jeg tror det var i Luxor vi besøkte Winter Palace. Det var tidligere vinterpalass, men er nå et av de dyreste hotellene visst nok. Vi kledde oss opp i kjoler, høye hæler og guttene i dress og dro dit. Var egentlig ikke så dyrt, tre-retters for rundt 200 kr.

Hvis dere skal til Kairo er det lurt å reise med buss som drar i konvoi over fra Luxor til Kairo. Det er et land hvor single turistbusser kan være terrormål, så de bruker konvoi når man reiser lange strekninger, spesielt gjennom ørkenen(fra Hurghada til Luxor reiste vi fem timer om natten og fra Hurghada til Kairo tok det syv timer). Skal dere til Kairo er det kanskje litt morsomt å vite at på to døgn så har du fått i deg så mye røyk at du kunne likeså godt ha røkt 100 sigaretter. Sier litt om forurensninga der.

Her får du det som ei skolevenninne skrev om de dagene vi var i Luxor. Jeg har nemlig ikke alt i hodet og det jeg skrev ligger på en annen pc.

"På lørdagen dro vi avgårde med buss til Luxor kl 5. Vi fikk ta med oss putene fra hotellet, så vi sov ganske godt på bussen. Bussturen tok 5 timer, og vi kjørte i konvoi gjennom ørkenen med mange andre busser og politier. Første stopp denne dagen var Karnaktempelet. Det var en kjempestilig tempel. Orker ikke å beskrive det, dere får heller se på bildene ;) Etter karnaktempelet gjorde vi noe annet men jeg husker ikke helt hva :P kommer nok på det! Så var det lunsjcruise på Nilen, der vi fikk buffet, og solte oss på taket. Så sjekket vi inn på hotellet, droppet bagasjen, og dro på felukkaseiling på Nilen. Se bilder av det og ;P. På kvelden spiste vi middag på egypts fineste restaurrant, Winter Palace, som har sånn gammel stilg fra napoleonstiden. Alle pyntet seg i kjoler, dress og slips, og vi fikk servert en utrolig god 3 retters middag. Det er den beste biffen jeg noensinne har spist faktisk! Det var kjempekoselig :) når vi gikk gjennom gatene i små kjoler fikk vi ekstremt mye oppmerksomhet fra egypterne, og til og med politiet ropte ting etter oss. "I cant belive my eyes", og "I will kill my wife for you" og sånne ting ropte de etter oss. Ganske morsomt egentlig.

På søndagen sto vi tiidlig opp, og dro til kongenes dal. Der vandret vi rundt, og gikk inn i 3 forskjellige graver. Det var utrolig stilig å se hvor godt bevart alt sammen var! Noen av oss gikk også inn i TutAnkAmon sin grav. Den var egentlig ikke noe spesiell, og ganske liten, men mumien lå der enda, så det var litt stilig. Etter noen timer rundt i gravene, gikk vi en tur over fjellet, og kom ned med Hatshepsuts dødstempel. Turen over fjellet var kjempefin, men varm. Hatshepsut var den eneste kvinnelige faraoen, eller noe sånt. Det tempelet var egentlig ikke så spennende, men vi tok masse bilder og koste oss! Så kjørte vi forbi noe som het Memnoskolossene, stoppet der og tok litt bilder, før vi dro til en alabest fabrikk. Alabest er en type stein som er i Egypt. Vi fikk se hvordan de lager figurer og sånt, og så kjøpte vi litt suvenirer i butikken. Jeg kjøpte en pyramide, og fikk et smykke i gave. Så spiste vi lunsj på Nilen, før vi kjørte buss hjemover til Hurghada i 5 timer."

Det var altså Luxor, i Kairo besøkte vi Muhammed Ali moskeen, det egyptiske museum(der hvor skattene til tut ank amon er) og på den ene kvelden var vi på kamelridning(eller det finnes jo ikke kameler i afrika, men men). Det er noe jeg iallefall ALDRI skal jeg gjøre igjen!

Vi var også innom pyramidene på giza-platået, cheops kunne man gå inn i.

I Hurghada hadde vi en hel dag til å dykke og får dere muligheten til dette bør dere virkelig gjøre det. Det var helt fantastisk!

Det var iallefall litt av det vi opplevde! Vi gjorde så mye at etter to dager trodde jeg at vi hadde vært borte ei uke...

Noen ble syke, men jeg ble ikke. Tok to idoform-piller til dagen. Resten av klassen tok havrix-vaksinen før vi dro, men jeg slapp den fordi jeg hadde tatt noen andre vaksiner tidligere.

Gjest Gjest_Rebecca_*
Skrevet

Leste igjennom teksten fra min venninne og ser noen småfeil:

Vi var på alabast-fabrikk og ikke alabest. Og som dere sikkert selv vet så var det to kvinnelige faraoer...

Skrevet
Hvis dere skal til Kairo er det lurt å reise med buss som drar i konvoi over fra Luxor til Kairo. Det er et land hvor single turistbusser kan være terrormål, så de bruker konvoi når man reiser lange strekninger, spesielt gjennom ørkenen

De konvoiene er de mest utsatte terrormålene som finnes i Egypt fordi:

-De kjøre samme ruta hver eneste tur.

-De er garantert proppfulle med turister (yndet terrormål).

-De kjører om natten sånn at det er lettere å legge seg i skjul for å få stoppet dem.

Og for ikke å glemme, de konvoiene kjører jo i 150 km/t, og faren for trafikkulykke er stor. Er ikke så lenge siden mange turister omkom på den måten.

Jeg vet at turarrangørene påstår disse konvoiene er det sikreste, men det sier de kun fordi de tjener penger på disse turene - ikke fordi det de sier er sant.

Den tryggeste måten å reise mellom Luxor og Kairo på er enten med en vanlig rutebuss sammen med de fastboende, eller på et tog ombord i ei vogn sammen med fastboende. Eller med fly.

Skrevet

Vi reiste med tog mellom Kairo og Luxor. Det funket veldig bra. Tar ca. 10 timer.

Vi seilte med felucca på Nilen i 3 dager, mellom Aswan og Luxor. Det var en fantastisk opplevelse. Gikk i land og kjøpte vannmeloner av bønder som bodde langs elva. Solnedgangen var magisk. Bøflene var søte. Barna som lekte langs elvebredden var nydelige. Vi kunne ikke bade i Nilen på grunn av farlige parasitter og han som seilte seilbåten advarte mot krokodiller. Vi brukte malariatabletter fordi vi var langt sør og sov under åpen himmel på Nilen. Fikk ganske mange myggstikk da.

Vi leide et rom i sentrum av Luxor. Vi fant det da vi kom dit. Helt ok rom med dusj på gangen. Luxor var den byen jeg likte best i Egypt.

Hvis dere skal til Kairo og kan ri, så er det fint å leie hest ved pyramidene i Giza. Vi dro på ridetur i ørkenen og besøkte noen andre pyramider som det ikke var noen andre turister ved. Husker det som en mer spennende opplevelse enn å gå i kø i Kheopspyramiden. Kairo = kaos. Få noen på hotellet til å skrive ned hotellest navn og adresse. Det kan være greit å ha hvis dere roter dere bort og må ta taxi tilbake. Avtal pris før dere setter dere inn i taxien. Og vær klar over at kjørekulturen i Kairo er helt vill. Dere må besøke markedet og det egyptiske museum. :) Vi ble kjent med en ung mann som viste oss rundt en dag. Vi besøkte familien hans og drakk te, vi besøkte en slakter og vi var på kamelmarkedet. Det var en morsom og spesiell dag. En dag klarte vi å rote oss bort i et strøk hvor folk bodde på en søppelplass. Vi tok noen bilder av noen søte barn som kom bort til oss, men det skulle vi ikke gjort. Noen menn kjeftet på oss og fulgte etter oss. Da kom det tilfeldigvis en taxi kjørende som plukket oss opp. Han advarte oss mot å gå i det strøket. Jeg opplevde også å bli holdt igjen og kysset på munnen en gang. Og da vi tok nattbussen fra Hurgada til Suez var det en som kneppet opp skjorta mi mens jeg sov og tok på brystene mine. De aller fleste er høflige og hyggelige, og jeg opplevde Egypt som ganske trygt, men man skal være litt forsiktig. Det er nok tryggere å reise med en mann.

God tur! :sol:

Skrevet

Takk for det. Gleder meg kjempemye!

Takk for alle fine og beskrivende svar, kjenner ingen som har vært i Egypt, så det er veldig greit å lese om andres opplevelser og meninger. :)

Skrevet

Jeg har ikke vært i Luxor, men kommer med et lite tips i fht det å bli syk.

Ha med dere desinfiserende, f eks antibac, som dere vasker dere med hver gang dere skal spise og har tatt i penger. Det sies at penger er en større årsak til at folk blir syke enn hva maten er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...