Gå til innhold

Sinnsykt sulten og godtesyk om dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, som tittelen sier. Jeg er så sulten om dagen. Hele tiden. Føler at jeg aldri får spist nok. Og tror kanskje ikke at jeg gjør det heller.

Feks i dag har jeg spist:

Frokost:

To skiver valnøttbrød med litt smør, mozarellaost i skiver, paprika og ruccola + eplejuice

Lunsj:

To skiver valnøttbrød med avocado og tomat + mandarin

Mellom:

Acaismoothie (se her for næringsinnhold)

I det jeg kom inn døren etter jobb og mens jeg lagde middag:

Tortilla med creme fraiche + sjokolade

Middag:

Grønnsakssuppe av pastinakk, søtpotet, brokkoli, blomkål, rødløk, selleri + hjemmelagdet hvitløksbrød ala Brunhilde

Etter middag:

En halv sjokoladeplate, litt sørlandspotetgull, to mandariner

Og jeg sulter ihjel!!

Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk, og masse bønner, linser og kikerter

Jeg har svært rask forbrenning og må spise ca hver tredje time for å ikke omkomme av sult, men nå er jeg sulten konstant. Har forøvrig ikke pleid å spise så mye godteri, og er ikke videre begeistret for det, men jeg har cravings! Og jeg føler at jeg ikke rekker å lage nok mat for den uansett er ferdig fordøyd!

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jepp, som tittelen sier. Jeg er så sulten om dagen. Hele tiden. Føler at jeg aldri får spist nok. Og tror kanskje ikke at jeg gjør det heller.

Feks i dag har jeg spist:

Frokost:

To skiver valnøttbrød med litt smør, mozarellaost i skiver, paprika og ruccola + eplejuice

Lunsj:

Mellom:

Acaismoothie (se her for næringsinnhold)

I det jeg kom inn døren etter jobb og mens jeg lagde middag:

Tortilla med creme fraiche + sjokolade

Middag:

Grønnsakssuppe av pastinakk, søtpotet, brokkoli, blomkål, rødløk, selleri + hjemmelagdet hvitløksbrød ala Brunhilde

Etter middag:

En halv sjokoladeplate, litt sørlandspotetgull, to mandariner

Og jeg sulter ihjel!!

Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk, og masse bønner, linser og kikerter

Jeg har svært rask forbrenning og må spise ca hver tredje time for å ikke omkomme av sult, men nå er jeg sulten konstant. Har forøvrig ikke pleid å spise så mye godteri, og er ikke videre begeistret for det, men jeg har cravings! Og jeg føler at jeg ikke rekker å lage nok mat for den uansett er ferdig fordøyd!

Hjelp?

Prøv og få i deg middagen litt tidligere om det er mulig slik at du ikke spiser så mye godteri! Som blir så fristende når man ikke er mett! Da kommer sukker suget med en gang!

Spis også en god kvelds mat i stede for godteri! Lag deg en salat med kylling for eksempel!

I det kostholde som du viser til her nå! Får du i deg alt for lite proteiner det må du huske på og spise! Proteiner får du i fra: egg, kylling, kokt skinke, tunfisk, cottage cheese, osv

Prøv og ha litt proteiner i vert måltid, da vil du føle deg mye mer mett!

Skrevet (endret)

Hei og takk for tips :)

Jeg pleier ikke å spise godteri, i det hele tatt egentlig. Suget kom over meg som en strøm rett før helgen. Helt atypisk meg å spise godteri mens jeg lager middag. Litt derfor jeg blir så forvirret også.

Men for lite proteiner altså. Jeg tenker jo at det må være noe jeg ikke får i meg, siden jeg er så fra meg av sult. Jeg spiser ikke kjøtt, så kylling og skinke går ut. Pleier å spise avocado eller hummus som pålegg. Er det ikke en del proteiner i det?

Jeg vil jo ikke være vanskelig, men jeg blir fryktelig kvalm av egg, og reagerer negativt på meieriprodukter. Søt melk feks får jeg akutt magevondt med påfølgende festligheter av (er testet negativt for laktoseallergi). Rømme, creme fraiche og sånt går bra. Biola også i noen dager, men så får jeg utslett og hard mage. Litt skeptisk ovenfor cottage cheese på bakgrunn av det, til tross for at jeg liker det veldig godt. Kanskje jeg skal gjøre et nytt forsøk likevel. Tunnfisk har jeg styggforspist meg på, men jeg spiser peppermakrell fra tid til annen. Makrellitomat synes jeg er ondskapen selv!

Tar gjerne i mot flere råd og kjøttløse tips. Spiser fisk da :)

Edit: lager forøvrig alltid middag i det jeg kommer inn døra etter jobb, stort raskere tror jeg ikke jeg får det til :)

Endret av stjernekyss
Skrevet

Kan det være du er premenstruell? For da smaker jo søtt som regel altfor godt..

Skrevet
Kan det være du er premenstruell? For da smaker jo søtt som regel altfor godt..

Hehe, ja, jeg er premenstruell, men tror du det er det som gjør meg så sulten også?

Gjest Gjest_stjernekyss_*
Skrevet

Ingen mulighet for å være gravid. Mannen min har gått fra meg, og jeg er ikke klar for noe nytt. Da bærer jeg i såfall på Messias og er befruktet av Gud.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Jeg synes det ser ut som om du får i deg alt for lite proteiner, både til frokost, lunsj og spesielt middag. Middagen din ser ikke ut til å inneholde noe særlig av proteiner i det hele tatt, har du mulighet til å spise et godt stykke fisk ved siden av eller ha fisk i suppen f.eks?

Avocado inneholder mest sunt fett og ikke noe særlig med proteiner. Kikerter og andre bønner og belgfrukter er relativt proteinrike, så kjør på med det! Kanskje du kan bruke en del av det i middagene dine også?

Skrevet

Ok, ser at det er enighet om for lite proteiner.

Da lager jeg hummus når jeg kommer hjem i dag. Og så kjører jeg på med noen bønner oppi restene fra suppen som jeg hadde tenkt til å spise i dag.

Ellers spiser jeg mye sushi, og det går en del kidneybønner i en eller annen variant.

Hvor mye bør man egentlig spise til de forskjellige måltidene? Rent konkret? For jeg kan ikke telle kalorier.

Tar gjerne noen konkrete forslag til mer proteinrik mat også, som ikke inneholder kjøtt (og meieriprodukter kun i beskjeden grad), gjerne i forhold til alle måltidene.

Hvordan er det med proteinshakes? Jeg er fordomsfull, men er det noe jeg kanskje burde vurdere?

Dere tror at det er for lite proteiner som er grunnen til at jeg er så sulten?

Tusen takk for innspill og hjelp, setter jeg stor pris på! :)

Skrevet
Hehe, ja, jeg er premenstruell, men tror du det er det som gjør meg så sulten også?

Det kan være.. Jeg er av den a-typiske premestruelle. Jeg mister som regel .alt som heter matlyst dagene før mensen Men noen mnd får jeg så søtsug at jeg blir neste gal av det.

Men jeg støtter de her som mener du bør få i deg mer proteiner.

Spiser du fisk? Hvis ja; lag deg noen laksemiddager. Inneholder òg gode, og sunne, fettkilder.

Ellers er det jo som skrevet: avocado. Avocado med hjemmelaga tzatchiki eller hvitløksdressing oppi er faktisk ganske så godt.

Bønner.

Havregrøt, gjerne med ekstra tilsatt fiber holder lenger på metthetsfølelsen.

En god middagstallerken (også ved varmlunsjer) skal helst ha 1/3 del av hver; dvs. Karbohydrater, salat og proteiner. Men øk gjerne proteindelen litt :)

Også grunnen til at mange her tenker at du bør få i deg mer proteiner er at proteiner holder lenger på metthetsfølelsen :) (i tilfelle du ikke skjøner hvorfor så mange poengterer det )

Skrevet
En god middagstallerken (også ved varmlunsjer) skal helst ha 1/3 del av hver; dvs. Karbohydrater, salat og proteiner. Men øk gjerne proteindelen litt :)

Også grunnen til at mange her tenker at du bør få i deg mer proteiner er at proteiner holder lenger på metthetsfølelsen :) (i tilfelle du ikke skjøner hvorfor så mange poengterer det )

Ok, det visste jeg ikke, trodde proteiner var det som bygget muskler.

Avocado spiser jeg hver dag, og har gjort siden jeg var liten. Går en del laks i form av sushi (3-4 ganger i uken på det meste :plystre: ). Ellers er det kikerter og bønner. Peppermakrell fra tid til annen.

Jeg pleide å spise havregrøt til frokost før, og trodde det var veldig bra, helt til jeg fikk høre at det inneholder alt for lite næring. Hva slags fiber kan man putte oppi?

Hvis vi tar dagen før da, i forigårs:

Frokost:

To skiver valnøttbrød med mozarella, ruccola og paprika + eplejuice

Lunsj:

Mellom:

Mandarin og muslibiter fra bixit

Middag:

Bønnekaker (hovedsakelig kidneybønner, rødløk, egg og mel + krydder), poteter, rosenkål og rosépeppersaus

Senere:

Mandarin

Jeg var like fra meg av sult her, selv om det var mer proteiner (?) og mindre godteri.

Og jeg tror ikke det bare kan knyttes til at jeg er premenstruell, for det har vært sånn en stund nå. Jeg har nettopp vært syk og gått på antibiotika da, kan det ha noe å si?

Tar gjerne i mot flere tips, føler at jeg lærer masse :)

Skrevet

Jeg hadde også vært ødelagt av sult skulle jeg spist så lite! ;)

Grøt er sunt og godt så det kan du fint fortsette med. Lag den gjerne halvt om halvt med vann og melk. Tilsett bær, frukt, syltetøy, smør eller sukker mm.

Som fiber så kan du kjøpe kruskalki på butikken.

Jeg er ikke vegetarianer selv, så der har jeg rett og slett ingen tips å komme med.

Tomat i makrell spiser du det?

Jeg vil generelt bygd opp alle måltidene, samt putte inn noen mellommåltider. Feks cottage cheese med syltetøy vet jeg at noen spiser.

Kan godt være at det er sykdomsperioden din som har gjort utslaget med sulten nå. Når du er syk bruker du mer energi og matlysten er heller ikke på topp.

Går selv på antibiotika nå, og vet at når jeg blir enda bedre i form kommer jeg til å bli rammet av ulvehunger, jeg og :ler:

Og så lenge kroppen gir beskjed om at de er sulten, så skal man ikke være så redd for å tilføre den hva den trenger. :)

Skrevet

Hmm.. vanskelig med proteinkilder når du verken spiser kjøtt, egg eller melkeprodukter. Har du prøvd soyamelkprodukt?

En ide er jo å "skjule" eggene i maten. Feks om du lager stekt ris, kan du knekke et egg eller to oppi, da merker du de ikke. Annet om du kanskje ikke orker tanken på at der er egg.

Prøv å spis mye bønner, kikerter, gule erter. Nøtter og mandler inneholder også en del protein. Og spis mye fisk! Av grønsaker så er vel brokkoli, rosenkål, sopp, spinat, erter, sukkererter av de som inneholder mest proteiner.

Skrevet

Ikke meningen å være treg altså, men jeg føler at jeg spiser veldig mye av det dere foreslår.

Jeg spiser avocado. Spiser bønner/linser/kikerter. Spiser fisk. Skjulte egg. Noe meieriprodukter, bare ikke over tid. Peppermakrell (ikke makrell i tomat).Spiser brokkoli, rosenkål. Også mye sopp og spinat, selv om jeg ikke har nevnt det tidligere. Sukkererter er jeg også glad i. Nøtter spiser jeg også forsåvidt.

Er det mengden jeg spiser da? At det er for liten mengde? Men jeg klarer ikke å spise mer av gangen. Jeg blir fort mett og fort sulten igjen.

Jeg blir bare litt forvirret :sjenert:

Skrevet

Er det kanskje post-antibiotika ulvehungeren yoga snakker om som har nådd meg da? :klø:

Skrevet

Man skal ikke kimse av post-antibiotika ulvehungeren ;):ler:

Skrevet

Denne tråden passet meg godt. Jeg har det på samme måte nå om dagen. Det er ganske frustrerende i grunn. Men, jeg skal ikke kuppe tråden din, bare lese svarene du får ;)

Skrevet

En annen mulighet som går an å prøve ut, er å minske aktivitetsnivået ditt.

Er du mye i aktivitet?

For i dess høyere aktivitet du er, dess større behov for mat får kroppen. Så kanskje du skal ha noen dager med større fokus på avslapping, og se om det kan gjøre noen forskjell?

Samt å øke matinntaket hvis det ikke blir helt umulig for deg..

Bare en idè :)

Skrevet
En annen mulighet som går an å prøve ut, er å minske aktivitetsnivået ditt.

Er du mye i aktivitet?

For i dess høyere aktivitet du er, dess større behov for mat får kroppen. Så kanskje du skal ha noen dager med større fokus på avslapping, og se om det kan gjøre noen forskjell?

Samt å øke matinntaket hvis det ikke blir helt umulig for deg..

Bare en idè :)

Tror kanskje det kan ligge noe her. Jeg har pleid å trene tre ganger i uken, og selv om jeg er frisk, føler jeg meg kanskje ikke helt ferdig restituert, samtidig som jeg prøver å bringe meg selv på banen igjen. Synes den balansegangen er veldig vanskelig.

Sånn innerst inne kjenner jeg nok at jeg har behov for hvile og avslapning, jeg er bare redd for å falle ut av en god trend dersom jeg ikke opprettholder treningen.

I tillegg har jeg det ganske tøft psykisk for tiden, og selv om jeg føler at jeg stort sett har det bra, føler jeg nok at jeg er i en liten bølgedal nå, som muligens forsterkes av pms. Blir fryktelig sliten av det, så kanskje kroppen trenger mer næring enn vanlig for å holde seg gående pga det?

Eller blir det litt for infløkt? :klø:

Tusle: velkommen skal du være ;)

Skrevet

Om det blir for infløkt? Nei...

Jeg tror du har alle svarene du trenger i det forrige innlegget ditt ;)

Mitt råd, uten å være en terapeut eller lege av noe slag, følg kroppens signaler. Nemlig spis og hvil :)

Og ikke vær redd for at kroppen "brytes ned" selv om du ikke trener. Det er nok større sjanser for det motsatte; at den bryres ned ved trening siden den ikke er ordentlig restituert!

Og ja, kroppen bruker ofte ekstra energi når du har mye å tenke på.

Gi deg selv, og kroppen, en periode til å bygge seg opp igjen, og forhåpentligvis vil du da føle deg bedre igjen. Og klar til kamp igjen :)

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...