Gjest Gjest_lilo_* Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hva kan man ha? Vil ha masse forslag jeg kan legge fram for min kjære. Gjestene blir vel fra 1 til 90. Det er et sommerbryllup. Ikke stivt. Vil ha litt forskjellig så alle kan finne noe de liker. Heller litt "hverdagslig" en super fancy merkelige greier. Blande litt tradisjonellt og utradisjonellt. En annen ting, må man ha dessert? Blir jo kake etterpå..
LilleSiri Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Vi skal også ha koldtbord Og lurer også på dette med dessert! Men vi tenker i allefall at vi skal ha: Røkelaks m/ eggerøre Gravlaks m/ sennepssaus Roastbeef m/ remulade Ovnsbakt skinke Spekeskinke og fenalår m/ eggerøre, potetsalat og rømme Paté m/ bacon og champignon Skalldyrsalat Ostefat
Gjest Gjest_lilo_* Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Takk for forslag siri. Glemte forresten å si at vi vil ha endel varm mat.
mia83 Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 (endret) Reker? Kylling? Karbonader? Cabaret? Dere kan jo kanskje skjære opp en del frisk frukt istedenfor dessert? Bare et forslag. Frukt er jo kjempegodt om sommeren! F.eks forskjellige typer melon, jordbær osv.. Endret 19. november 2008 av mia83
Gjest Gjest_lilo_* Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Dere kan jo kanskje skjære opp en del frisk frukt istedenfor dessert? Bare et forslag. Frukt er jo kjempegodt om sommeren! F.eks forskjellige typer melon, jordbær osv.. Det var en kjempegod ide! Takk. (noterer)
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Hva kan man ha? Vil ha masse forslag jeg kan legge fram for min kjære. Gjestene blir vel fra 1 til 90. Det er et sommerbryllup. Ikke stivt. Vil ha litt forskjellig så alle kan finne noe de liker. Heller litt "hverdagslig" en super fancy merkelige greier. Blande litt tradisjonellt og utradisjonellt. En annen ting, må man ha dessert? Blir jo kake etterpå.. Tips: Ha kombinert dessert- og kakebord. Dvs sett ut små porsjoner med dessert på kakebordet, feks små glass med panacotta, sjokolademousse o.l., boller med multekrem osv, fruktsalat og sjokolade, eller det dere måtte ønske En annen ting........ Er ikke karbonader litt kjip mat å servere i et bryllup...? Men hvis dere går for en "hverdagslig" variant funker det jo...
Gjest Gjest_lilo_* Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Takk for forslag vi har fått. dytter litt og håper på fler forsalg.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Var i konfirmasjon tidligere i høst der hadde de bakte poteter med litt forskjellig ting man kunne ha oppi ( bla kryddersmør, ost, skinke, reker osv) dette falt virkelig i smak både hos barn og vokse. Er jo ikke så veldig fancy da, men bare et forslag
mia83 Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 En annen ting........ Er ikke karbonader litt kjip mat å servere i et bryllup...? Men hvis dere går for en "hverdagslig" variant funker det jo... Tenkte jo ikke karbonader som eneste rett da, men om man skal ha et velfylt koldtbord med mange retter så er det vel ok? Og fint for barna fordi det er noe de fleste barna liker
sixx Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 En annen ting, må man ha dessert? Blir jo kake etterpå.. Jeg synes dere bør ha noe søtt som avslutning på måltidet. Går fint an å ikke ha noe annet enn en sommerbowl med mye god frukt + noen søte kjeks til. En annen ting........ Er ikke karbonader litt kjip mat å servere i et bryllup...? Men hvis dere går for en "hverdagslig" variant funker det jo... Karbonader med løk var staselig festmat tidligere, og blir nok fremdeles sett på som en gangbar rett på et koldtbord. .. Det har allerede kommet mange gode forslag, men her er litt flere: Jeg synes italiensk salat og rekesalat hører hjemme på koldtbord. Tørket aprikos er også godt, spesielt ved siden av spekemat. Løk til roastbeef'en. Krabbe. Kyllingvinger. Sursild. Kryddersild. Lasagne. Salat. Kjøttpålegg (skinke, salami etc.). Majones.
angara Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 Vi kommer også til å ha karbonader. Jeg hadde slett ikke tenkt det, men så mange sier at det er en selvfølge på koldtbord. Så blir det det, da. Litt godt å tenke på at med en diger haug karbonader, så skal det kanskje litt til for at folk ikke blir mette (noe jeg er livredd for, kanskje hans slekt er veldig storspiste?). Dessert utenom kakebordet skal vi ikke ha, vi heller. Etter å ha forhørt meg med folk som er litt mer tradisjonelle i matveien enn jeg, er det tydelig at det ikke er desserten i seg selv, men kaffen, som er det mange folk tydeligvis "må" ha rett etter en middag. Og da blir det visstnok for lenge å vente til etter vi har ryddet bordene og satt fram kaker. Jeg fant denne løsningen: Etter middag annonserer toastmaster at nå blir det kaffe i underetasjen, mens det blir ryddet i salen. Da kan kaffehungrige gjester og andre flytte seg dit, og få servert kaffe og sjokolade, mens noen av oss og servitørene blir igjen og rydder og gjør klar til kakebord, og den "virkelige" kaffe + avec. Kanskje man kan få klemt inn brudevalsen før kakene, også, når folk har fått bittelitt kaffe og søtt på forhånd. For den skal vel danses mellom middag og kaffe? (hmmm så liten tid igjen, og så mye jeg ikke vet)
thumbalina Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 Vi hadde koldtbord med: Aspic/reker, røkt laks m/eggerøre, kylling m/grøntsalat, karbonadekaker m/løk, roastbiff, svinestek, skinke, rekesalat, potetsalat, waldorfsalat, brød, smør, majones, remulade og dressing. Pluss at vi laget ei stor gryte med fiskesuppe. Folk spiste godt og koste seg! Vi hadde sånn semiformelt selskap - på et grendehus.. var pyntet og fint i lokalet, men ikke sånn veldig stivt.. mye venner og unge folk, og vi hadde en uformell tone.. hadde vaniljepannacotta til dessert... det var helt perfekt... for kakene kommer ikke på bordet før ganske seint på kvelden - fordi folk var mette.. .så da er det fint å ha en liten dessert etter maten... et tips til alle sammen er at ting tar mye lengre tid enn en tror.... kan være lurt å tenke på.... og det går ikke så veldig mye kake - i alle fall mindre enn en tror!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #13 Skrevet 25. november 2008 Vi hadde koldtbord i vårt bryllup: alt for mye mat til at jeg husker alt, men noe kan jeg nok komme på: hummer, kreps, reker, røkelaks og eggerøre, sushi, elgkarbonader, lammekjøttboller med dip, ost og kjeks, frukt, salater, div spekemat, potetsalat, noe kjøttpålegg, roastbeef med tilbehør, Vi satte frem frukt og sjokoladfontene sammen med kakene, det var populært, men vi ventet ikke så lenge mellom mat og kaker, og da er det jo ikke et problem... ps bakt potet som noen snakket om høres veldig godt ut.... det er sikkert greit både til barn og voksne....
Kohana Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Vi har planer om tapas og til dessert blir det muligens tiramisu og panna cotta. Bryllupskake, sjokolademousskake og konfekt senere på kvelden.
Strix Skrevet 9. desember 2008 #15 Skrevet 9. desember 2008 Kjøttboller kan være godt. Vi hadde enormt mye mat, viste det seg, og mye forskjellig. Alt for mye brød i alle fall.
mimi82 Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Vi giftet oss i sommer og da hadde vi bestilt grillmat. Cateringfirmaet sendte en kokk med grill, noe som resulterte i et stort buffetbord. Vi hadde grillet lammelår, grillet ytrefilet av hjort, grillet svinenakke og grillet entrecote, i tillegg hadde vi fløtegratinert poteter og noen små poteter med skall på som det var litt god olje og salt på, fantastisk godt. De hadde også med 3 forskjellige salater og masse litt sånn tapas digg, dvs marinert hvitløksfedd, soltørket tomat, oliven osv. Maten var en knallsuksess, vi er ikke i tvil om hvor vi skal bestille fra igjen hvis vi skal ha større arrangementer senere, Og det beste av alt var at det var veldig rimelig, vi betalte 14500, og det var da buffet til 40 personer, nattmat og diverse spekemat til ble servert sammen med frukt til velkomstdrinken. Våre gjester var veldig positivt overrasket, tror mange hadde trodd at det ikke ble like fint med grillmat, men de innrømmet gledelig at de hadde tatt feil:-) Håper det kan være til litt inspirasjon for noen, hvis det er noen sørlandsbruder som vurderer et slikt opplegg kan jeg virkelig anbefale å ringe til jens eide i lillesand, og husk å spør om dere kan få en dansk kokk som heter kim, han var helt fantastisk flink:-) Tror de levere til store deler av sørlandet, de holder til i lillesand, men de kom gjerne til søgne:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå