Gå til innhold

Servitørene får mindre tips om dagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2779088.ece

I disse finanskrisetider ser det ut som om folk strammer inn på tipsen til servitørene. Noe de selvfølgelig er misfornøyd med.

Da søsteren min jobbet på Peppes for et par år siden hadde hun 130 kroner i grunnlønn, med tillegg for kvelder og helger (noe det naturlig nok ble mye av, ettersom det er da folk spiser ute). I tillegg håvet hun inn tips. Det var hun selvsagt fornøyd med, men hun forsto aldri hvorfor folk var så utrolig gavmilde med den tipsen. Riktignok mente hun at hun var serviceinnstilt og blid, men nesten uansett hva hun gjorde så fikk hun tips.

Jeg synes det er en uting med følelsen av tvungen tips på restauranter i Norge og har derfor sluttet med det. Med en grunnlønn på 130 kroner for et menneske uten noe utdannelse ser jeg ikke begrunnelsen for å dytte på personen ekstra penger bare for å sette en tallerken med mat på bordet mitt og gi meg regningen etterpå. Jeg har opplevd mange sure miner fra servitører etter at jeg sluttet å gi tips, selv der jeg har fått direkte dårlig service. De sier ikke engang hadet til meg når jeg hilser og skal gå. Så jeg må innrømme at jeg godter meg litt når jeg ser at de får mindre tips om dagen - kanskje de slutter å være så bortskjemte. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ganske enig med deg.

Dessuten lurer jeg på en ting, er det kun servitøren som får den tipsen man gir? Hva om man gir tips fordi maten var veldig god? Får kokken noe? Må man gi beskjed om at tipsen er til kokken?

I andre land lever servitørene nesten av tipsen, og er avhengig av den for å ha en lønn som dekker hus og mat. I Norge er det ikke slik, og tips bør derfor være noe man frivillig gir dersom man er ekstra fornøyd med sørvisen.

Forresten gir jeg aldri tips til serveringssteder som ikke har Coca Cola. Det ser jeg på som dårlig sørvis (spesielt når de tar det som en selvfølge at Pepsi er greit), og jeg skriver alltid på kvitteringen "No coKe, no tip!" Mulig det er dårlig gjort, men for meg ødelgger det faktisk kvaliteten på maten da jeg foretrekker Coca Cola foran vin eller annen drikke.

Tips er en uting som, her til lands, henger igjen kun i restaurantbransjen. Det er veldig få andre sørivsyrker som forventer å få tips, uansett hvor god sørvisen er.

Endret av Zadja
Skrevet

Jeg synes det er helt supert! Et par kompiser av meg jobbet på restaurant for en stund siden, og de fortalte at tipsen ble fordelt mellom kokker og servitører. Det er sikkert litt forskjellig praksis rundt det.

Skrevet (endret)

De fleste steder blir tipsen delt mellom alle som jobber der, dvs at alle på kjøkkenet også får. Og det er langt i fra alle steder som gir servitørene sine 130 kr i lønn! Mange steder har ikke tariff en gang, ingen eller nesten ingen kvelds-/overtids-/helgetillegg osv.. Tipsing er da også frivillig, ingen som trenger å føle seg tvunget til å gi tips, og ingen som trenger å være sur fordi andre tipser.. Og til deg som ikke tipser på steder som ikke har Cola: la vær å gå steder som ikke har Cola da vel :roll: Er ikke servitørenes feil, det er ikke de som bestemmer menyen eller bestiller varer..

Endret av lucy_in_the_sky
Skrevet
Tipsing er da også frivillig, ingen som trenger å føle seg tvunget til å gi tips, og ingen som trenger å være sur fordi andre tipser..

Kanskje det er frivillig, men det er jamen ikke hyggelig å bli møtt med sure miner fra servitøren når du ikke gir tips. Ofte er det også litt tabu ikke å gi tips når man sitter sammen med andre fordi man da kan bli sett som på gjerrig. Jeg har ikke noe problem med at andre tipser, men det er synd at man føler seg forpliktet til det.

Skrevet
De fleste steder blir tipsen delt mellom alle som jobber der, dvs at alle på kjøkkenet også får. Og det er langt i fra alle steder som gir servitørene sine 130 kr i lønn! Mange steder har ikke tariff en gang, ingen eller nesten ingen kvelds-/overtids-/helgetillegg osv.. Tipsing er da også frivillig, ingen som trenger å føle seg tvunget til å gi tips, og ingen som trenger å være sur fordi andre tipser.. Og til deg som ikke tipser på steder som ikke har Cola: la vær å gå steder som ikke har Cola da vel :roll: Er ikke servitørenes feil, det er ikke de som bestemmer menyen eller bestiller varer..

Men jeg vet jo ikke om de har Cola før jeg har satt meg ned, sett på menyen og bestilt. Men ja, flere ganger har jeg hatt lyst til å si "nei vel, da går jeg og spiser et annet sted", men har ikke fått meg til å gjøre det enda. Kanskje jeg skal begynne å spørre med en gang jeg kommer inn døra.. "Har dere skikkelig cola her? Ikke det? Nei, da går jeg et annet sted".

Er klar over at det ikke er servitørenes feil, men det går likevel på dårlig sørvis. Og det er en måte å protestere på, istedet for å bare unngå de stedene. Kanskje servitørene klager til sine sjefer, som da må vurdere å ta inn Cola.

Utrolig dårlig at kjente spisesteder som Peppes og Big Horn ikke har Cola, og jeg ønsker heller at de skal begynne med Cola enn at jeg må spise andre steder, fordi jeg elsker maten der. Men som sagt, uten cola blir intet måltid perfekt..

Skrevet
Men jeg vet jo ikke om de har Cola før jeg har satt meg ned, sett på menyen og bestilt. Men ja, flere ganger har jeg hatt lyst til å si "nei vel, da går jeg og spiser et annet sted", men har ikke fått meg til å gjøre det enda. Kanskje jeg skal begynne å spørre med en gang jeg kommer inn døra.. "Har dere skikkelig cola her? Ikke det? Nei, da går jeg et annet sted".

Er klar over at det ikke er servitørenes feil, men det går likevel på dårlig sørvis. Og det er en måte å protestere på, istedet for å bare unngå de stedene. Kanskje servitørene klager til sine sjefer, som da må vurdere å ta inn Cola.

Utrolig dårlig at kjente spisesteder som Peppes og Big Horn ikke har Cola, og jeg ønsker heller at de skal begynne med Cola enn at jeg må spise andre steder, fordi jeg elsker maten der. Men som sagt, uten cola blir intet måltid perfekt..

Herregud, det er IKKE dårlig service å ikke ha Coca Cola. Helt alvorlig. Hvilket merke cola de tar inn har ingenting med service å gjøre. Da kan du like gjerne si at det er dårlig service om de bare har BonAqua i stedet for Imsdal, eller at de blant de ørten typene rødvin ikke har akkurat -den- årgangen du hadde lyst på.

De kan faktisk ikke ta inn absolutt alle mulige merker av brus, øl, vin osv osv. De må bestemme seg for noen få. Pepsi er omtrent like populært som Coca Cola, så om de får en bedre avtale med Pepsi enn med Coca Cola, så er det det de tar inn.

Om du faktisk skriver på regningen at du ikke gir tips fordi de ikke har cola driter du deg voldsomt ut. Du fremstår som en uhyre umoden tulling. "Buhuuu, jeg ville ha akkurat DEN brusen!!!".

Jeg for min del foretrekker Pepsi Max, noe de sjelden har. Men herregud, da er det ikke verre enn at jeg drikker noe annet!

Skrevet

Jeg tipser aldri. Synes også det er litt flaut å tipse. Skal jeg bare gi en slant penger til andre voksne mennesker som gjør en vanlig jobb som de får betalt for? Jeg jobbet ganske lenge på butikk der jeg tjente 95 kr timen, laveste tariff. Ingen som tipset meg der, selv om jeg gjorde en god jobb!

Forstår ikke hvorfor taxinæringa og servitører er yrker som man skal / kan tipse. Er det noen som heller fortjener tips, er det i andre yrker: sykepleiere, folk som tar seg av gamle mennesker og yter litt mer service og er litt mer snille enn de strengt tatt må være. Folk som gir litt ekstra av seg selv for at andre skal ha det bra.

Skrevet
Jeg synes det er helt supert! Et par kompiser av meg jobbet på restaurant for en stund siden, og de fortalte at tipsen ble fordelt mellom kokker og servitører. Det er sikkert litt forskjellig praksis rundt det.

Det er en fin måte for restaurantene å slippe å gi kokkene lønnsøkning på, jf. de restauranter som tidligere ikke delte tipsen mellom servitørene og kokkene men som nå er pålagt å gjøre det.

Skrevet
Herregud, det er IKKE dårlig service å ikke ha Coca Cola. Helt alvorlig. Hvilket merke cola de tar inn har ingenting med service å gjøre. Da kan du like gjerne si at det er dårlig service om de bare har BonAqua i stedet for Imsdal, eller at de blant de ørten typene rødvin ikke har akkurat -den- årgangen du hadde lyst på.

De kan faktisk ikke ta inn absolutt alle mulige merker av brus, øl, vin osv osv. De må bestemme seg for noen få. Pepsi er omtrent like populært som Coca Cola, så om de får en bedre avtale med Pepsi enn med Coca Cola, så er det det de tar inn.

Om du faktisk skriver på regningen at du ikke gir tips fordi de ikke har cola driter du deg voldsomt ut. Du fremstår som en uhyre umoden tulling. "Buhuuu, jeg ville ha akkurat DEN brusen!!!".

Jeg for min del foretrekker Pepsi Max, noe de sjelden har. Men herregud, da er det ikke verre enn at jeg drikker noe annet!

Men man går jo ut og spiser for ett skikkelig måltid med god drikke til? Jeg må innrømme at jeg er stor fan av Pepsi Max, noe jeg ikke koster på meg for ofte i hverdagen. Når vi går ut for å spise, og de IKKE har pepsi max, eller noe svart drikke for den del, og jeg må takke med sprite eller noe der, så ødelegger det faktisk litt for min del. Jeg sier ikke i fra da, bare lar det gå. Men likevel. Coca cola er vel verdens mest populære leskedrikk, hvorfor skal de IKKE ha cola på spisesteder liksom. Er nesten overraskende at det ikke finnes over alt, egentlig.

Skrevet
Men man går jo ut og spiser for ett skikkelig måltid med god drikke til? Jeg må innrømme at jeg er stor fan av Pepsi Max, noe jeg ikke koster på meg for ofte i hverdagen. Når vi går ut for å spise, og de IKKE har pepsi max, eller noe svart drikke for den del, og jeg må takke med sprite eller noe der, så ødelegger det faktisk litt for min del. Jeg sier ikke i fra da, bare lar det gå. Men likevel. Coca cola er vel verdens mest populære leskedrikk, hvorfor skal de IKKE ha cola på spisesteder liksom. Er nesten overraskende at det ikke finnes over alt, egentlig.

Joda, god drikke er en del av opplevelsen. Men litt fleksibel må man likevel være. Man kan ikke forvente at alle restauranter fører yndlingsvinen, f.eks. Man må godta å ta til takke med en annen vin man liker. Man tåler å drikke Ringnes framfor Hansa, eller Munkholm framfor Clausthaler.

Om de ikke har -noen- form for coladrikk, verken Pepsi eller Coca Cola eller (grøss) Tab X-tra, så er det litt rart. Det har jeg heller aldri opplevd. Da hadde jeg følt meg litt snytt, men dårlig service er det ikke.

Grunnen til at mange ikke ha Coca Cola, er blant annet ting som at de gjerne får dårligere avtaler med Coca Cola. De fleste gjester er fornøyd om de får Pepsi i stedet. De mister neppe mange kundene om de serverer Pepsi i stedet for Coca cola, så om de får mye bedre avtaler med Pepsi, vil det lønne seg å bruke dem og så heller miste en utrolig kresen Coca-Cola fanatiker eller to en gang iblant. Jeg har til dags dato aldri opplevd noen som har reist seg og gått fordi de må drikke noe annet enn akkurat Coca Cola.

Skrevet
Joda, god drikke er en del av opplevelsen. Men litt fleksibel må man likevel være. Man kan ikke forvente at alle restauranter fører yndlingsvinen, f.eks. Man må godta å ta til takke med en annen vin man liker. Man tåler å drikke Ringnes framfor Hansa, eller Munkholm framfor Clausthaler.

Om de ikke har -noen- form for coladrikk, verken Pepsi eller Coca Cola eller (grøss) Tab X-tra, så er det litt rart. Det har jeg heller aldri opplevd. Da hadde jeg følt meg litt snytt, men dårlig service er det ikke.

Grunnen til at mange ikke ha Coca Cola, er blant annet ting som at de gjerne får dårligere avtaler med Coca Cola. De fleste gjester er fornøyd om de får Pepsi i stedet. De mister neppe mange kundene om de serverer Pepsi i stedet for Coca cola, så om de får mye bedre avtaler med Pepsi, vil det lønne seg å bruke dem og så heller miste en utrolig kresen Coca-Cola fanatiker eller to en gang iblant. Jeg har til dags dato aldri opplevd noen som har reist seg og gått fordi de må drikke noe annet enn akkurat Coca Cola.

Nei, dårlig service er det jo ikke. Kan ikke akkurat be dem løpe til tapperiet og hente meg heller :fnise:

Men ja, jeg har faktisk opplevd å be om cola, pepsi, pepsi max, og ( ja grøsses) tab xtra UTEN at de hadde en eneste en av disse. Måtte ta til takke med enten fanta, sprite, sprite zero, eller 7up..

Skrevet
Forresten gir jeg aldri tips til serveringssteder som ikke har Coca Cola. Det ser jeg på som dårlig sørvis (spesielt når de tar det som en selvfølge at Pepsi er greit), og jeg skriver alltid på kvitteringen "No coce, no tip!" Mulig det er dårlig gjort, men for meg ødelgger det faktisk kvaliteten på maten da jeg foretrekker Coca Cola foran vin eller annen drikke.

Skriv nå i alle fall coke hvis du skal være så barnslig, det der kan jo likså gjerne betyr at du ikke syns du har fått nok kos. :fnise:

Jeg gir lite tips, rett og slett fordi jeg som student er mye fattigere enn servitørene. Når jeg en gang får en skikkelig inntekt skal jeg vurdere saken på nytt.

Skrevet

Jeg synes det har noe med sørvisen å gjøre. Godt utvalg er god sørvis. Dårlig utvalg er dårlig sørvis. Selv om det er fra restauranten sin side, og ikke servitøren.

Tips er valgfritt, og jeg velger å ikke gi til de som ikke har skikkelig Coca Cola, barnslig synes jeg ikke det er, det er min protest.

Samme greia var jo med Tine og Synnøve Finden, hvorfor skvise ut det ene alternativet? Hvis Coca Cola er så mye dyrere, så får heller kunden betale mer for den da.

Skrevet

Noen steder deler servitørene med kokkene, andre steder ikke.

Jeg føler meg aldri presset til å gi tips. Jeg gir utelukkende tips utifra servitørenes service og litt utifra maten.

Skrevet

Kanskje moderatorene kan skille ut debatten om hvorvidt det er dårlig service ikke å tilby Coca Cola på restauranter til en egen tråd? Denne handler jo først og fremst om "tipstvangen" i Norge.

Jeg tipser sjeldnere nå enn før. Da gjorde jeg det helt ukritisk, som regel fordi jeg var redd for at folk skulle tro jeg var gjerrig hvis jeg ikke gjorde det!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har jobbet i serveringsbransjen i 5 år.. og blir litt provosert av noen innlegg her!

Skal man tipse for hva som helst.. nei det synes jeg faktisk ikke.. får du dårlig service er det dumt å tipse, da fortsetter de servitørene å gjøre en dårlig jobb, de får jo penger uansett!

Men dette med lønn... Jobber du på hotell og andre lignende organiserte steder så får du kanskje 130 kroner timen.. Den eneste gangen jeg har fått så mye betalt er når jeg er ansvarlig for restauranten. I oslo begynner lønna på 100 kroner timen, du får ikke tilegg eller overtid. Så med andre ord kan du fint få 100 kroner fra klokken 4 til 2 på natta. For selv om en restaurant stenger klokken 12 så skal det vaskes og ryddes.

Det er et hardt yrke, det er tungt og de fleste må slutte etter noen år grunnet rygg problemer, senebetennelser og lignende.

Jeg sier ikke at en uten utdannelse har krav på masse tips, men jeg synes det er et skikkelig dårlig argument for å ikke tipse.. har du fått god service og velger å ikke gi noe er det greit.. men da er faktisk fordi du er kjip, ikke fordi en servitør ikke har utdannelse. Det er mange i forskjellige yrkesgrupper som ikke har utdannelse men erfaring, og da synes jeg kanskje vi skal halvere lønnen dems for de fortjener jo ikke mer..

Når det er sagt så praktiserer steder forskjellig i forhold til tipsen. Jeg har vært borti mye men det jeg har opplevd som vanligst er at kokkene får en prosent av omsetningen de har hatt på maten. Så med andre ord hender det at servitørene går i minus og må betale kokkene ut fra egen lomme, mens andre ganger får man i kraftig pluss... I tillegg skal oppvaskhjelpen ha litt av tipsen, men det varierer også hvor mye fra sted til sted!!!

Til slutt må jeg si at jeg har sluttet å jobbe som servitør, det er for tungt, men når jeg gjorde det var jeg like hyggelig når folk ikke tipset.. men synes de var utrolig kjipe om de ikke gjorde det til tross for at de fikk god service.

Jeg må også få si at det spørs hvor man er.. jeg tipser ikke for å kjøpe meg en kaffe liksom (sånn kaffebrenneriet ect..) men sitter jeg ned et sted og blir servert så gjør jeg stort sett det..

Skrevet
Kanskje moderatorene kan skille ut debatten om hvorvidt det er dårlig service ikke å tilby Coca Cola på restauranter til en egen tråd? Denne handler jo først og fremst om "tipstvangen" i Norge.

Jeg tipser sjeldnere nå enn før. Da gjorde jeg det helt ukritisk, som regel fordi jeg var redd for at folk skulle tro jeg var gjerrig hvis jeg ikke gjorde det!

Vi har ikke noen "tipstvang" i Norge. Det å gi tips er faktisk ikke så vanlig her til lands. Jeg har aldri tipset i Norge i hele mitt liv, og aldri fått negativ respons på dette.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg synes det har noe med sørvisen å gjøre. Godt utvalg er god sørvis. Dårlig utvalg er dårlig sørvis. Selv om det er fra restauranten sin side, og ikke servitøren.

Tips er valgfritt, og jeg velger å ikke gi til de som ikke har skikkelig Coca Cola, barnslig synes jeg ikke det er, det er min protest.

Samme greia var jo med Tine og Synnøve Finden, hvorfor skvise ut det ene alternativet? Hvis Coca Cola er så mye dyrere, så får heller kunden betale mer for den da.

det er en helt annen debatt men jeg skal forklare deg det allikevel..

det har ikke stort mye med pris å gjøre men med leverandører... enten så har du et merke eller så har du noe annet... du kan for eksempel ikke få bare cola, da må du ha deres brus, øl varer ect... er ikke som å gå i butikken og få velge.. de fleste har pepsi og pepsi max! Sikkert på grunn av at det er billigere som du sier, men det har noe med vareutvalget de tilbyr i forhold til øl service og lignende. Om du velger å ikke tipse en servitør fordi de ikke har ordentlig cola så er det hele ok... jeg ville faktisk ikke blitt sur for det, men da synes jeg du skal informere servitøren din om det så hun kan fortelle det til de andre som jobber der og få seg en latter!! Folk tipser ikke av mange forskjellige grunner og det skal dem jammen meg få lov til også, men da skal vi jammen meg få lov til å le av det og!!

Gjest AnneShirley
Skrevet
Til slutt må jeg si at jeg har sluttet å jobbe som servitør, det er for tungt, men når jeg gjorde det var jeg like hyggelig når folk ikke tipset.. men synes de var utrolig kjipe om de ikke gjorde det til tross for at de fikk god service.

Altså mener du at man BØR tipse (med unntak av om man får dårlig service).

Jeg synes det er synd om vi skal gå den veien i Norge. Mye bedre å før "normal" lønnskamp enn et slikt minefelt av urettferdighet/tilfeldighet og svarte penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...