Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg sjønner at vi har vært veldig heldige med sovingen.....

Vi legger ho kl 19 uten problemer vi stort sett..så har vi en amming på natten og en når hun våkner på morningen ca i 7-8 tiden :)

På dagtid sover hun ikke så mye mer enn 3 timer ca..

Vi skal til på 6-ukerskontrollene våre denne uka, spent å se hvor mye hun har vokst! Og spent på hvordan det går med underlivet mitt....Har ikke tørt å sett selv enda..

Skal man ha med urinprøve på kontroll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, så bra soving fikk ikke vi til med førstemann før han var over et halvt år... Og det ser ikke ut til at det blir noe annerledes med denne :sukk:

Blir rent misunnelig jeg :( Urettferdig er det!

Skrevet

Herre! G sover i sengen sin! Vi har senga inne på stua, og jeg strøk han på hodet i en halvtime før han sovnet, selv om han var trøtt. han sutret litt, men begynte ikke å hyle, slik jeg fryktet.

Dette er dag 1 i mitt(vårt) forsøk på å etablere litt søvnrutine.

Skrevet

Her hørte vi første latteren i går :) Var ikke så lenge, men en lyd jeg ikke glemmer. Helt herlig!

Også må jeg innrømme at jeg er fryktelig bortskjemt... La jenta i vogga si etter litt sutring og litt skriking i går kveld, hun fikk pupp og flaske og bla lagt sånn ca åtte. Satt og strøk litt på henne og puttet inn smokken som datt ut før hun sovnet. Så var det mat i halvtolvtiden før vi la oss. Hun vekket meg for mat i klokka tre og klokka seks, klokka åtte var hun igjen klar for mat og da var hun mer våken så vi "pratet" litt og så sovnet vi begge to og sov til klokka ti.

Og sånn pleier nettene å være. Tror nesten jeg har vunnet i nattesøvnlotteriet noen ganger jeg. :ler:

Gjest Unknown
Skrevet

Bra her er flere som er heldige om natten! Får nesten litt dårlig samvittighet...

Skrevet

G lå 45 minutter alene i senga, før han våknet. Han ville IKKE roe seg i senga igjen, så han lå sammen med oss i natt. Tro rett og slett han har for stort behov for nærhet til at han klarer å ligge lenge alene.

Skrevet

Vi har også en sovegutt, føler oss veldig heldige. Nå har vi en sånn seng som kan settes ved siden av sengen vår, og føler den skal ha mye av æren for at vi har så god nattesøvn som vi har. Det er utrolig digg å slippe å stå opp for amming, spesielt nå som det sjelden er bæsjebleier om natten. Og det er så lett å bare strekke ut en arm for å kjenne om han er varm eller kald, gi ham smukken, osv.

Saeria: Jeg tror og de trenger masse nærhet når de er så små, så jeg ville latt ham sove i sengen med god samvittighet. Vi har dessverre så smal seng at det ikke er behagelig for noen av oss.

Skrevet

Blir nok ikke noe søvnrutiner på et par mnd her gitt...

Ang. bleier om natta - skifter dere tissebleier om natta? Er litt grønn på akkurat dette, for førstemann hadde bæsjebleier hver natt de første tre mnd... Men denne har aldri det. Derfor synes jeg det virker unødvendig å skifte bleie om natta, man gjør jo ikke det på større unger, og det ødelegger jo nattesøvnen enda mer. Men opplever ganske ofte lekkasjer, selv om vi har rett str ift kilo. Tror ikke vi kan bruke større str heller, for da blir vel selve bleia for stor..? Er det kanskje meninga at man skal bytte tissebleier på nyfødte om natta, siden bleiene ikke holder tett? Eller er det min unge som tisser veldig mye? Hvordan gjør dere andre det?

Skrevet

Jeg bytter ikke bleie om natta, så sant han ikke bæsjer, noe som skjer sjelden. Vi bruker stort sett Drybees nighttime fleecepocket, og stapper denne med to bambusinnlegg fra p'tit dessous som brettes dobbelt, og en ekstra gang til i tissesonen. Gutten er nemlig en stortisser av dimensjoner om natta, men med denne bleiekomboen, holder bleia fint i 11-12 timer. Huden hans er ikke sår eller irritert om morgenen, for huden får tross alt puste.

Ja, han får en stor og herlig bleiestump, uten at det er til hinder for han. :)

Skrevet

Vi bruker papirbleier da, så det er jo litt vanskelig å sammenligne. Bruker Pampers nr 2. Men synes det virker som om han tisser veldig mye, skifter vel på ham ca hver 2-3 time på dagtid, og bleiene er ofte skikkelig tunge og våte.

Skrevet

Jeg skifter ikke bleie på natta, så sant han ikke har bæsja selvsagt, men det er veldig sjelden at han gjør på natta. Vi bruker Libero nr 2, og synes den fungerer fint. Så lenge han ikke får sår stump av å ikke bytte kommer vi til å fortsette med det, slik at vi får minst mulig styr natterstid :)

Så snart vi har fått på plass en god kveldsrutine skal jeg ikke klage på natta jeg heller. Fornøyd med at han ofte sover ca 4 timer, så 3, og så kortere intervaller deretter. Får sovnet litt skikkelig når han har to runder der han sover ganske lenge, før det er på tide med mer mat. Og så er han blitt myye mer effektiv på puppen :hoppe: Tidligere satt jeg med puppen ut konstant følte jeg, mens nå er han ofte ferdig på ca 15 minutt med det ene brystet. Så liten pause av varierende lengde, og så fortsetter han på andre siden.

Skrevet
imli skrev:
Ingen andre som har sånne sove på magen-unger?

Ikke her i alle fall. Han liker ikke å ligge på magen i det hele tatt, så nakketrening blir som regel gjort i gråt...

Heldige med søvn vi også, han våkner kun en gang om natta (men ikke alltid han sover igjen, og jeg synes kl. 5 er litt for tidlig morgen..) Men ulempen med flaskebarn er at jeg må opp på natta for å mate. Altså virkelig stå opp; kle på meg, på kjøkkenet for å koke vann, lage flaske og så mate. Og han er alltid treig om natta, bruker en time på mating.

Jeg pleier å skifte bleie på natta. Da har han hatt samme bleie fra ca. 19-20 til han våkner for mat kl. 04-05. Da er bleia tung! Han våkner alltid skikkelig uansett, fordi det tar jo noen minutter å lage maten, så da kan jeg like gjerne skifte. Bruker Pampers nr. 2, men har nå kjøpt en pakke med nr. 3 som jeg tenkte prøve ut. Har ikke hatt noen lekkasjer enda, men bleia begynner å bli litt kort.

Skrevet

Usj, det hørtes ut som en slitsom natt, Aricept. Du får prøve å hente deg igjen litt på dagtid mens lillegutt sover :kose:

Skrevet
Men ulempen med flaskebarn er at jeg må opp på natta for å mate. Altså virkelig stå opp; kle på meg, på kjøkkenet for å koke vann, lage flaske og så mate.

Vi bruker jo også flasker med MME på natta, men jeg orker rett og slett ikke stå opp mange ganger hver natt. Så vi har kjøpt en liten vannkoker som jeg har på nattbordet. Der har jeg også rene flasker, flaske med kokt kaldt vann og MMEpulver i en sånn doseringsboks fra Avent. Da kan jeg trykke på vannkokeren i det jeg hører hun våkner, så tar jeg henne opp i senga mi, heller pulver fra boksen opp i flaska, og innen jeg er ferdig med det er vannet kokt og jeg kan blande. Kjapt og greit egentlig.

Vanligvis blander jeg den så varm at den er passe når hun er ferdig med puppen, men av og til vil hun ha flaske kort tid etter amming og da blander jeg den riktg med en gang.

Skrevet

Dessuten må jeg jo da ta på fullt lys for å se hva jeg gjør, og da våkner lillegutt mer. Nå blir han liggende på soverommet mens jeg ordner på kjøkkenet, og han får minst mulig lys. (Støy sover han igjennom, men skru på lyset og han våkner med en gan) Foreløpig overlever jeg en nattmating (jeg får med meg utrolig mye dritt som sendes på tv midt på natta..)

( i tillegg får han litt morsmelk (ikke min), og den må oppbevares i kjøleskap)

Skrevet

Aricept: Ja da forstår jeg at du heller står opp. Og jeg som er gift med en elektriker glemmer at ikke alle har dimmer på omtrent alt av lys og kan styre lyset fra senga... Vi prøver nemlig å unngå særlig lys om natta vi også, så da skrur jeg bare på akkurat nok til at jeg klarer å myse meg fram til måleskalaen på flaska ;)

Skrevet

Jeg skifter bleie på han om bleia er full. Kjenner jo det fort om bleia er full. I går la han seg klokka åtte, våknet klokka tolv og halv fem. Skiftet bare bleie klokka halv fem. Men når han legger seg klokka syv og våkner i tre tiden, da skifter jeg bleie uansett. Skifter på han etter en pupp, da er han halvmett og ikke så vanskelig å skifte på. I tillegg slipper jeg å "vekke" han med skifting etter pupp nr.2 om dere skjønner? Litt tungvint forklart det :fnise:

Skrevet
Kvist skrev:
Aricept: Ja da forstår jeg at du heller står opp. Og jeg som er gift med en elektriker glemmer at ikke alle har dimmer på omtrent alt av lys og kan styre lyset fra senga... Vi prøver nemlig å unngå særlig lys om natta vi også, så da skrur jeg bare på akkurat nok til at jeg klarer å myse meg fram til måleskalaen på flaska ;)

Dimmer ja, det hadde vært kjekt. Her er det helt mørkt eller fullt lys.. :ler:

Så mye enklere det hadde vært å amme....

Skrevet

Jeg gjør som MInnimusepus, skifter bleie mellom to pupper sånn midt på natta en gang. Da våkner hun når vi skifter, men blir trøtt og døsig igjen når hun får mer mat ;) Vi bruker enten Sandy's eller BabyBeeHinds som nattbleier, men ingen av dem holder fra hun legger seg til vi står opp med de innleggene vi bruker. Jeg synes uansett det er for lenge å ligge med en og samme bleie opp mot 14-15 timer.

Skrevet

Oi, det hørtes litt dramatisk ut med det strømbruddet Aricept. Men godt handymannen fant frem primusen :ler:

Huff, føler med dere som må opp og si flaske om natta. Jeg slipper i alle fall det... Hadde jeg mått det, hadde det vel blitt null søvn på meg :forvirret: Har heldigvis en unge som suger ganske effektivt da, han bruker som regel i underkant av en halvtime pr måltid på dagtid (får fra begge bryst). Storbror var en treiging, han kunne bruke halvannen time pr måltid, så da gjorde jeg ikke annet enn å amme... Glad det ikke er slik nå, det hadde jeg rett og slett ikke hatt tid til!

Greit å høre at det er flere som ikke bytter tissebleier. Men spørs om ikke vi må prøve noen større da, siden dere andre ikke har lekkasjer med dem... Selve bleia er ganske stor på ham da. Vet ikke hva han veier nå, skal på kontroll på torsdag, men tipper litt over 5 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...