Gjest Unknown Skrevet 1. oktober 2009 #1601 Del Skrevet 1. oktober 2009 I dagvar vi på 6 ukers kontrollen. G har blitt 4280 gram, han var 3110 ved fødselen og 2875 da vi reiste hjem. Han er 56 lang, mot 51 ved fødsel, så han vokser da til. Thihi! Minibabyen i forhold til lisja mi som var 4870 på 4ukersen Hun er større enn alle hun! Og jeg synest igrunn hun er liten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 1. oktober 2009 #1602 Del Skrevet 1. oktober 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 2. oktober 2009 #1603 Del Skrevet 2. oktober 2009 Leser at noen av dere har gruppekontroller på helsestasjon - hvordan fungerer det? Har jo kun foreløpig bare vært på 6-ukers kontrollen, men da hadde jeg egen time hos helsesøster og lege. Var på barselgruppe første gang på onsdag. Synd at veldig mange kjente hverandre fra før av, og det var ingen andre som bodde her jeg bor. Jeg hadde håpet å møte noen å trille tur med osv... Litt kjipt. -- Vi har bestemt oss for hormonspiral som prevensjon. Er ikke så glad i hormonprevensjon, men får prøve. Tør ikke prøve kobberspiral fordi jeg har så sinnsykt vonde og kraftige menstruasjoner fra før av, så tør ikke sjanse på å gjøre det enda verre. Og jeg stoler ikke lenger kun på Ladycompen.. Her blir det både spiral og kondom, for det er ikke snakk om at jeg skal bli gravid igjen. Forøvrig så mister jeg vannvittig mengder med hår om dagen. Hadde jeg ikke hatt masse hår i utgangspunktet hadde jeg vært skalla nå... Jeg drar av en håndfull mengde hår hver gang jeg grer meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 2. oktober 2009 #1604 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vår gruppe bestod bare av 4 stykker i går, og ingen jeg kunne tenkes å trives å henge med. Godt jeg kan plinge på en eller to kjente ved behov, selv om vi bor så langt fra hverandre at trilletur ikke er helt gjennomførbart, såfremt vi ikke møtes i sentrum først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2009 #1605 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vi har også gruppekontroller, men jeg har ikke vært på noen ennå. Skal på torsdag. Hadde det sist også, syntes det var veldig koselig, men ble ikke til at vi møttes noe utover kontrollene. Håper litt på det nå. Vi er 4 i gruppa, var det sist også. Vet ikke hvor mange det er vanlig å være andre steder jeg, men dette er jo ikke den største plassen, og ungene skal jo være noenlunde like gamle siden de skal kontrolleres samtidig. Miste hår ja - gleder meg Husker jeg plutselig begynte å miste hår sist - men da var ungen 3-4 mnd altså. Trodde jeg hadde sluppet unna, men så stod jeg i dusjen og vaska håret da "halve håret" plutselig ramla av Det var mest håret bak ørene og i tinningene, og nå har jeg sånn kort hår der, og langt resten Men nå er det vel ikke lenge til det skal av igjen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 2. oktober 2009 #1606 Del Skrevet 2. oktober 2009 Så babyer bare er sånn altså??? Her soves det nesten ikke - kanskje mellom 9 og 13 timer i døgnet - det syns jeg er lite jeg...det snakkes jo om mellom 15 og 21 liksom... Men skjønner jo her at det ikke bare er hos oss det er slitsomt...jeg er helt utslitt jeg....E griner og vræler og jeg griner litt av frustrason... Og så spiser han heeele tiden, og opptil en time i strekk, og er enda ikke fornøyd..og så sovner han ved puppen men da jeg skal prøve å flytte han er han lysvåken og vil ha mer mat... Han kan være våken i opptil 7 timer i strekk, og enda han er sååå trøtt vil han ikke sove. I vogna sover han hvis jeg triller,(til en viss grad) men orker jo ikke være ute heeele tiden heller... Når skal dette ende???? Blir gal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 2. oktober 2009 #1607 Del Skrevet 2. oktober 2009 Han har vel ikke magevondt vel? Kolikktendenser? For mye formelk? Evt. kiss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 2. oktober 2009 #1608 Del Skrevet 2. oktober 2009 Kan skrive under på det med håravfall... Tror det faktisk er så vanlig at det er noe som blir kalt for ammesveis. Spent på 3-månederskontroll neste uke. Hun hadde vokst hele 10 cm på 6-ukerskontrollen. Lang baby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 2. oktober 2009 #1609 Del Skrevet 2. oktober 2009 Han har vel ikke magevondt vel? Kolikktendenser? For mye formelk? Evt. kiss? Han får som regel ut det han skal hvis magen er litt vond...men som regel roer han seg ikke etter litt promping heller... Kolikk tror jeg ikke det er, for han gråter ikke jhvis han blir bært eller får mat - og kolikk er vel mer sånn utrøstelig, eller? Formelk tror jeg heller ikke det er, han får melk fra samme pupp i to måltider, så lenge det er melk nok... Kiss har jeg ikke undersøkt for, men han var på 6-ukers kontroll denne uka, og legen sa ikke noe om det. Forøvrig hadde ikke lege eller helsesøster så mye å si om situasjonene heller... Men nå har han sovet i tre timer i vogna si, så skal ikke klage akkurat nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2009 #1610 Del Skrevet 2. oktober 2009 Høres slitsomt ut... Her sover ungen ganske mye, i alle fall på dagtid... Er mer urolig om natta, og har som regel en skriketokt på ca 1 time av og på hver kveld. Mellom 9 og 13 timers søvn hver dag høres veldig lite ut da soon_to_be. Halvannetåringen min sover jo 13-14 timer i døgnet. Er det ingen måter å få ham til å sove på? Ikke hvis du ligger på ryggen med ham oppå magen din? Det bruker å funke her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 2. oktober 2009 #1611 Del Skrevet 2. oktober 2009 Det blir ikke så veldig mye søvn her, heller. Stort sett sover hun fem-seks timer i strekk pr. natt, og det blir kanskje 9-10 til sammen før vi tar henne opp. Ellers er det stort sett smålurer i løpet av dagen, og vi har ikke fått inn noen soverytme, til tross for at vi prøver. I kveld ammet jeg henne i en time på mørkt soverom, forsøkte tre ganger å legge henne før jeg lyktes, og fikk hele ti minutter før hun igjen våknet. Nå sovnet hun igjen på kroppen, og sov seg gjennom Nytt på Nytt, men deretter var det stopp. ...og sånn går dagene. Jeg er glad hun stort sett ikke skriker på nattestid, ellers hadde jeg blitt gal, og vel så det. Det er slitsomt nok at hun nesten bare vil sove på kroppen på dagtid (evt. i sjal), og i vogna så lenge den i er bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 2. oktober 2009 #1612 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vi jobber iherdig med å få kveldsrutine for tiden, og ting har blitt betraktelig bedre dag for dag De siste dagene har han sovnet 24, så 23.15, så 22.15, så 21.45 og idag ca 20.50! Våknet ca 22 for mat, men sovnet med en gang igjen. Er så glad for at det ser ut til å fungere! Ser jo at gutten er übertrøtt på kveldene, men han har vært kjempeurolig og har ikke klart å funnet roen til å sovne, men nå tror jeg vi har funnet ut hvordan vi skal gripe det an :happy: Det er så enkelt som at vi tar kveldsstellet hver kveld ca 19tida, og etterpå ammer jeg han på soverommet og så bysser vi, synger og prøver å roe han ned slik at han sovner. Det tar kortere og kortere tid før han sovner hver kveld, så det virker som vi gjør det rette Han sover ikke så lenge i slengen da, max 4 timer i den første bolken, og så ca 2-3 deretter. Det er helt greit, for han sovner med en gang han er mett, så da slipper jeg å være oppe så lenge i slengen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 2. oktober 2009 #1613 Del Skrevet 2. oktober 2009 Soon_to_be: L har heller aldri vært noe sovebaby egentlig, det var veldig opp og ned. I begynnelsen sov han jo masse, også pga gulsott. Nå sover han kanskje 11 timer i snitt i døgnet, hvorav 7-8 er om natten. Han har pleid å vært våken i halvannen til to timer før jeg legger han, men nå tror jeg at jeg må kutte ut det og heller la han ha et par litt lengre nipper på dagen. Han har jo vært våken 3-4 timer i strekk de siste to dagene. I går var han våken 7 timer, så han trenger jo mindre søvn etterhvert som han vokser. I leggetid-boka jeg har står det at babyer fra 1-3 måneder sover 16-19 timer i døgnet, men det er jo ganske store forskjeller. Noen sover kanskje 13, mens andre sover 19. Selv synes jeg jo det høres mye ut jeg da, men noen babyer sover mye og andre lite. Prøver dere å legge han når han begynner å bli trøtt? Når vi var observante med det sovnet han veldig greit, så slipper han å bli overtrøtt. Nå sliter vi litt med overtrøttheten igjen, så vi må nok la han være våken lengre om gangen, vet ikke? Kanskje er det bare for en periode? Ville prøvd å føre en liten logg jeg, så kan du lettere følge med om det er samme tendenser hver dag, eller om det endrer seg. Så kan du eventuelt vise den til helsesøster å høre hva hun mener. Når det er sagt så tror jeg han er inne i en liten økeperiode her, for han henger jo i puppen konstant. Smokken hjelper absolutt ikke. Må si jeg skjønner de godt de som må gi pupp for at ungen skal roe seg, for det er ordentlig mas. Vi har gruppekontroller ja. Synes det er helt topp jeg, for da blir en bedre kjent med de andre også. Vi er 5 på gruppa, to jenter og 3 gutter Vi møtes først der hvor de måles og alle blir veid og målt samlet. Deretter går vi inn i et annet rom hvor vi sitter å prater litt. Spørsmål og info. Nå når vi hadde 3-mnd kontrollen var vi felles frem til de skulle få sprøyta. Har manspørsmål til helsesøster man ikke vil stille i plenium kan man gå inn til henne etter kontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 2. oktober 2009 #1614 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vi jobber iherdig med å få kveldsrutine for tiden, og ting har blitt betraktelig bedre dag for dag De siste dagene har han sovnet 24, så 23.15, så 22.15, så 21.45 og idag ca 20.50! Våknet ca 22 for mat, men sovnet med en gang igjen. Er så glad for at det ser ut til å fungere! Ser jo at gutten er übertrøtt på kveldene, men han har vært kjempeurolig og har ikke klart å funnet roen til å sovne, men nå tror jeg vi har funnet ut hvordan vi skal gripe det an :happy: Det er så enkelt som at vi tar kveldsstellet hver kveld ca 19tida, og etterpå ammer jeg han på soverommet og så bysser vi, synger og prøver å roe han ned slik at han sovner. Det tar kortere og kortere tid før han sovner hver kveld, så det virker som vi gjør det rette Han sover ikke så lenge i slengen da, max 4 timer i den første bolken, og så ca 2-3 deretter. Det er helt greit, for han sovner med en gang han er mett, så da slipper jeg å være oppe så lenge i slengen Så deilig, da kan dere kose dere litt bare dere to på kvelden også Vi har også hatt det sånn, helt til forigårds Men nå skal det sies at i dag sovna han 21.30 da, men er veldig urolig de siste par timene på kvelden. ------------ Mandag skal jeg forresten på 3-mnd kontroll med meg selv på sykehuset, der skal de måle bekkenmuslken så det blir spennende. Denne gangen skal jeg til fysioen tror jeg. Jeg føler jeg har ganske god kontroll nå, klarer å holde igjen strålen når jeg er midt i tissinga Lekker ikke så masse som før heller, da var jeg tiss og stadig fuktig. Oppfølging etter muskelskade stod det på inkallingen, så det er kanskje derfor jeg får oppfølgingen der da og ikke hos vanlig lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. oktober 2009 #1615 Del Skrevet 3. oktober 2009 Så flott at muskelen din ser ut til å være ganske så fin igjen. Jeg har en søster som sliter litt med lekkasje (ikke mye da) etter forrige fødsel for 4 år siden, så etter denne fødselen blir det nok myyye knipeøvelser på henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. oktober 2009 #1616 Del Skrevet 3. oktober 2009 5-6 timers søvn i strekk om natta hørtes da ikke lite ut for meg. Her våkner ungen minimum hver time, hele natta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 3. oktober 2009 #1617 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hvordan sover han på dagtid, da, Imli? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. oktober 2009 #1618 Del Skrevet 3. oktober 2009 Han sover ganske bra på dagtid nemlig. Kan sove 2-3 timer i strekk alene i vognbagen og er stort sett rolig og grei. Men om kveldene begynner skrikingen... Har en skrikeperiode på en times tid hver kveld, så legger vi oss, og da er han urolig hele natta. Våkner, får litt pupp, sovner litt, våkner igjen, sutrer litt, får pupp, vil ikke ha pupp, sutrer litt, sovner litt osv osv, slik holder han det gående mesteparten av natta. Ligger i vår seng, eneste måten for meg å få bittelitt søvn på. Får ikke sovet noe på dagtid heller pga eldstemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 3. oktober 2009 #1619 Del Skrevet 3. oktober 2009 Tror seriøst jeg kommer til å bli skalla... Hvis håravfallet fortsetter i samme tempo som det har gjort den siste uka kommer jeg til å stille opp i dåpen med lue på huet! Høres koselig ut med gruppekontroll og så små grupper. Barselgruppa jeg var på (ikke kontroll, bare prat) var vel tilsammen 15 barn. Kommunen her er delt opp i tre "bydeler". 12 var fra byen, to andre fra det andre stedet litt utenfor sentrum, og kun jeg fra mitt sted. Er ikke lett å komme seg inn til byen heller. Mannen har bilen på jobb og bussen går så sjelden. De fleste andre var også flergangsmødre, så følte meg som skikkelig nybegynner.. Jeg begynner å bli veldig fornøyd med søvnen til lillegutt. Legger han mellom 20 og 21, sovner ca. en time senere. Sover til 04, spiser i en time til 05 og sover til 06.30-07 igjen. På dagtid sover han mellom to og tre timer. Så tilsammen er det ikke mer enn 13 timer søvn om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 3. oktober 2009 #1620 Del Skrevet 3. oktober 2009 5-6 timers søvn i strekk om natta hørtes da ikke lite ut for meg. Her våkner ungen minimum hver time, hele natta Huff, det høres slitsomt ut, og med en ettåring i tillegg da. Jeg syns jeg hørte noen sa at hvis en gir dem mer mat på dagen så våkner de sjeldnere på natta? Tror det var ei venninne som sa det. Jeg har begynt å gi L mat rett før han skal legge seg (begynte i går kveld) og det har funket ganske bra. Sovner med ei gang og i natt sov han fra 21.30 - 05.00 Han har igrunnen alltid vært flink til å sove på natta, nr han først sovner, gråt jo masse når han var liten han også. Men jeg skal absolutt ikke klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå