Minnimusepus Skrevet 4. august 2009 #1021 Del Skrevet 4. august 2009 Hmmf, tror jeg må vise mannen min innleggene deres etterpå jeg, så kanskje han skjønner at nå må han ta del i stellet han også. For all del, han har varmet flasker og lagde nan når vi brukte det så det er ikke det at han ikke gjør noe. Koser litt med L også, men jeg har han ganske mye mer, til og med nå som han har ferie. Så det var på sin plass at jeg fikk L sitt første smil :rødme: Tror mannen gleder seg mer til han blir større og kan kommunisere litt mer, han sier han ikke vet hva han skal si til L når han snakker med han. Det ligger kanskje ikke i hans natur, vet ikke. Oi, nå spraket det i bleia hans gitt, hehe. Nå skal det skiftes bleie og mates :rødme: Har bare gått rundt i bh'en og buksa idag jeg, så kan jeg bare løfte opp bh'en og la han spise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 4. august 2009 #1022 Del Skrevet 4. august 2009 Her i huset er mannen innstilt på å ta del i det som han faktisk kan gjøre, inkludert bleieskift. Jeg hadde blitt rasende om ikke mannen hadde giddet å ta sin del av bleieskiftansvaret. Det er en viktig del av det daglige stellet og omsorgen for eget barn, og det er en tid som kan brukes på tilknytning mellom pappa og barnet. Hadde min nektet og kun sagt seg villig til å "hjelpe til" hvis jeg skulle bort, så hadde han fått høre det. For det første hjelper man ikke til hverken med stell av hus og hjem, og særs ikke i forhold til eget barn. Det er felles oppgaver som skal deles! Hvorfor er det i hans øyne legitimt at de første inntrykkene babyen skal ha av sin egen far er som en sutrete og irrasjonelt drittunge som ikke viser litt vilje til å sette egne egotanker om sin egen fortreffelighet (og dermed at man er for god til å skifte bleie), bak babyens behov for stell, nærhet og omsorg fra sin far? :klø: *Ja, slik oppførsel får det til å gå en kule varmt i toppen hos meg* Selv om babyen ikke kommer til å huske hvem som skiftet, så er det likevel i denne fasen av livet at viktig tilknytning til omsorgspersoner dannes. Dersom foreldre er bryske i oppførsel og når de snakker til spedbarnet sitt, så lagres dette nødvendigvis et sted. Babyer kommuniserer tross alt mye mer enn vi tror, og de tolker sine omgivelser de også. Er det mye negativ feedback å få, er det klart at det gjør noe med den lille, selv om den ikke vil kunne sette ord på det noen gang, fordi det ikke er lagret i den delen av minnet som lett hentes frem. Så jeg ville bedt mannen om å bli voksen og ta ansvaret for den lille sammen med deg, noe som inkluderer stellet. Den tiden kan bli kjempefin og verdifull for de begge, dersom far klarer å ha en litt positiv holdning og nytte tiden til positiv kommunikasjon med barnet på tomannshånd. Jeg ville også bedt han om å forklare hvorfor bleieskift tilsynelatende er noe bare mor skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. august 2009 #1023 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg er enig Saeria... Men ikke alltid like lett i praksis. Mannfolket her skulle også dele på alt, men sånn ble det ikke gitt. Blir mye til at det er jeg som har ansvaret og han som "hjelper meg". Lettere nå som ungen er større heldigvis. Men lurer virkelig på hvordan det blir med enda en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 4. august 2009 #1024 Del Skrevet 4. august 2009 Nei, det er klart at det ikke alltid er like lett i praksis. Jeg undres allikevel over hvorfor det er kvinnene som skal ha hovedansvar for hus og unger, selv når de er i arbeid slik som mannen. Hva begrunnes det med? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 4. august 2009 #1025 Del Skrevet 4. august 2009 Er så enig med deg Saeria, det er da ikke sånn at mannen skal hjelpe dama...det er jo en felles oppgave! Mannen her er iallefall innstillt på å skifte like mye som meg (når han er hjemme da), og han har mer erfaring - jeg har ALDRI i mitt 27 år gamle liv skiftet på en baby....så her må han lære meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 4. august 2009 #1026 Del Skrevet 4. august 2009 Forresten, dere som har fått eller har fra før. Skifter pappaen bleier? Jepp, selvfølgelig. Han har antakeligvis skiftet flere bleier enn meg. De to første ukene (en uke på sykehuset og en uke hjemme) var det mannen som skiftet alle bleier med unntak av tre-fire stykker som jeg skiftet når jeg orket. Jeg skifter nå om natta og på dagtid når pappa'n er på jobb, men har tar seg av stellet på kvelden. Da har Ilja fått en liten gutt Gratulerer så mye! Og vi har fått dato for keisersnitt - 17.08.09. blir vi foreldre Så spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. august 2009 #1027 Del Skrevet 4. august 2009 Nei, det er klart at det ikke alltid er like lett i praksis. Jeg undres allikevel over hvorfor det er kvinnene som skal ha hovedansvar for hus og unger, selv når de er i arbeid slik som mannen. Hva begrunnes det med? :klø: Tror bare "det blir sånn" mange ganger... For i starten er det liksom bare mamma som er god nok hvis man ammer, og som regel har jo de fleste mødrene permisjonen i starten, og gjerne til ungen er nærmere året... Da har man liksom kommet inn i en rutine der mor har hovedansvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 4. august 2009 #1028 Del Skrevet 4. august 2009 Selv synes jeg ikke amming bør være eneste parameter for hva som er det eneste gode for barnet i starten. Det er jo haugevis med andre oppgaver mannen kan gjøre. God omsorg for en baby kommer ikke bare gjennom puppen, og akkurat der tror jeg en rekke mannfolk må våkne og kjenne lukta av kaffen. I tillegg er det helt sikkert mange kvinner som må bli flinkere til å la far gjøre ting med den lille, uten å våke over far som en hauk. Uff, det er ikke enkelt det der. Uansett. Når det er gått så langt at man som mor bekymrer seg for hvordan hverdagen blir med alt ansvaret alene på sine skuldre, da er det også på høy tid at man bør dele bekymringene med far. Selv om sikkert det også kan bety motstand og sure miner. Nei, hvorfor kunne ikke parforhold være en enkel og ukomplisert greie. Litt a'la Kardemommeby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. august 2009 #1029 Del Skrevet 5. august 2009 Tenkte å skrive at jammen var det stillle her i dag, før jeg kom på at det sikkert ikke er alle som har vært opp i to timer allerede Begynner jo å bli litt spennende her nå, lurer på hvem som er neste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 5. august 2009 #1030 Del Skrevet 5. august 2009 Og vi har fått dato for keisersnitt - 17.08.09. blir vi foreldre (hvis han ikke har tenkt seg ut før da ) SÅ spennende! Under 2 uker til da Jeg er lys våken jeg Imli, har vært det ett par timer også, har bare tatt litt tid å komme seg til enden av alle innleggene jeg ikke har lest Nå skal jeg på jordmorkontroll..Kjempenærvøs for vekten og denne urin-greia..Tipper jeg har komt meg over +20 kg jeg nå..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. august 2009 #1031 Del Skrevet 5. august 2009 Hehe, jeg er på +15 kg, og mer blir det sikkert... Det renner nok av igjen, gikk ned masse sist i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 5. august 2009 #1032 Del Skrevet 5. august 2009 SÅ spennende! Under 2 uker til da Jeg er lys våken jeg Imli, har vært det ett par timer også, har bare tatt litt tid å komme seg til enden av alle innleggene jeg ikke har lest Nå skal jeg på jordmorkontroll..Kjempenærvøs for vekten og denne urin-greia..Tipper jeg har komt meg over +20 kg jeg nå..! Deg er det lenge siden jeg har sett her inne Ikke lenge da, men blir lenge for oss som bare sitter her inne Forøvrig la jeg mest på meg på slutten, men det var pga vannet. Under fødselen fosset det ut og jeg har mistet mine 12,5 kilo, pluss 2,5 ekstra på bare et par uker. Du går helt sikkert ned masse Du får oppdatere oss om hvordan det gikk på kontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 5. august 2009 #1033 Del Skrevet 5. august 2009 Her skjedde det noe sensasjonelt i går, nesten så vi skulle ha feira :gjeiper: Lillegull sovna altså i elevetiden og sov helt til halv syv :søvn: Vi la os ikke før halv to i går for vi satt å venta på at han skulle våkne, men det gjorde han altså ikke Ble så paff når jeg våkna i dag og å at klokka var halv syv, da hadde han sove i 7 timer, og ikke spist på 8 Puppene var megasprengte iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. august 2009 #1034 Del Skrevet 5. august 2009 Håper det var en gutt med matvett, som forsynte seg godt av sprengt matfat da hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 5. august 2009 #1035 Del Skrevet 5. august 2009 Hehe, ja han var ganske sulten. Sovna ikke ved puppen som han ofte gjør iallefall Ikke var det noe problem å legge han igjen etterpå heller. Men jeg synes nesten det var litt lenge uten mat jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. august 2009 #1036 Del Skrevet 5. august 2009 Så lenge han spiste godt etterpå den lange soveøkten, tenker jeg. Jeg ville hatt kvaler med å vekke en baby som sov godt og virket fornøyd også. Men man er vel ikke mamma om man ikke bekymrer seg, eller har dårlig samvittighet for ett eller annet sånn på rimelig jevnlig basis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. august 2009 #1037 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg har aldri vekket en sovende baby for å amme. Ikke at jeg hadde behov for det sist, han sov skjelden mer enn to-tre timer av gangen i starten. Da han var en måned gammel skjedde det én gang at han sov fem timer i strekk, da var jeg hudre prosent sikker på at han hadde dødd i senga si... Synes det å vekke ungen for å amme er noe stort tull med mindre det er snakk om undervektig/prematurt barn! Normale unger som går fint opp i vekt, regulerer dette selv. Nyt at ungen sover, sier jeg bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 5. august 2009 #1038 Del Skrevet 5. august 2009 Inspirert av Aricept`s snakk om dåp i dagboka si - skal dere døpe barna deres? Og isåfall hvordan, hvis ikke hvorfor ikke? Vi skal ikke døpe gutten vår, jeg er døpt i kirka, men har meldt meg ut, kjæresten er oppdratt i annen tro og døpt som voksen, men ikke aktiv lenger. Har lyst på en slags navnefest, enten privat eller på annet vis...(?) Noen som skal det her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 5. august 2009 #1039 Del Skrevet 5. august 2009 Som dere skjønner skal vi altså døpe lillegutt. Jeg er døpt i kirka, men borgelig konfirmert. Mannen er ikke døpt som liten, men døpte seg i tenårene for å kunne konfirmere seg kirkelig.. Og vi giftet oss kirkelig. Uansett om man velger å gjøre det kirkelig, eller annen type navnefest synes jeg det er koselig å ha en markering da. Koselig å samle familie, og vie litt oppmerksomhet til den lille - forhåpentligvis en fint minne til senere (ikke at han husker noe, men bilder er fine greier.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 5. august 2009 #1040 Del Skrevet 5. august 2009 Uansett om man velger å gjøre det kirkelig, eller annen type navnefest synes jeg det er koselig å ha en markering da. Koselig å samle familie, og vie litt oppmerksomhet til den lille - forhåpentligvis en fint minne til senere (ikke at han husker noe, men bilder er fine greier.. ) Ja, det er det jeg tenker og - vi har ingen tilknytning til kirken, så derfor døpes han ikke der. Men hadde vært greit å hatt en markering...men vet liksom ikke hvordan... Om vi bare skal samle og familie og venner og feire babyen og "han skal hete ...." eller om man skal gå gjennom humanetisk forbund liksom...for jeg mener at de har sånne arangementer. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå