Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åh, så flott å lese historien din Mirabella! :hjerte:

Minner litt om min første fødsel faktisk :)

Takk for at du delte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke gru deg effy (hvis du blir neste kvinne i ilden). Jeg ønsker deg all mulig lykke til. Opplevelsen er unik og fantastisk.

Og alle dere andre også selvfølgelig: gleeeeeeeed dere! Eneste barseltårene jeg har sett noe til (enda i allefall...) er gledestårer og at jeg blir rørt av å snakke med mannen om opplevelsen vår. Vi har det så deilig!

Ang amming, ja... Litt såre brystvorter her også. Jeg "smører" med morsmelk og lar de lufttørke i håp om at det skal bli bedre. Og så håndmelker jeg ut noen dråper før jeg legger han til, for at de første suttene ikke skal bli så vonde (men det hender at de er stikkende grusomme likevel...).

Puppene har blitt ENORME! Det er jeg ikke komfortabel med, altså. Det jeg hadde kjøpt inn av amme-bh/singletter er litt for lite, selv om jeg kjøpte stort... Jeg skal fokusere på å få tømt også undersiden av brystene når jeg ammer, slik at det ikke blir hardt der.

Går brystene noe tilbake i størrelse ("tilpasser seg"), eller er det disse Dolly Parton-muggene jeg må leve med framover mens jeg ammer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutten Mirabella. Utrolig fin fødselshistorie :) Jeg hadde enorme pupper hele tiden mens jeg ammet faktisk. Følte meg flott husker jeg da jeg ikke har så veldig mye å skryte av der til vanlig :skratte: Lykke til videre med gutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Mirabella og Kvist som begge har født, mens jeg har vært borte.

Jeg har fått oppdatert meg hos alle, men har ikke overskudd til å svare hos hver enkelt. :klem:

Har fått lagt ut min fødselshistorie i dagboka mi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine pupper var ENORME med en gang jeg fikk melk, og i dagene etterpå. Nå har de heldigvis normalisert seg litt, og er hverken harde eller så store som jeg fryktet en stund. Trodde jeg måtte opp 4 str bh-str på det verste, men nå er de kansje 1-2 større enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håpe mine blir enorme. De har ikke vokst i svangerskapet, takk og lov. Jeg synes nemlig at 70E er nok, så da håper jeg at de ikke øker mer enn 1-2 cupstørrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig store pupper med en gang, men etter et par uker var de litt mer normale så vidt jeg husker. Omtrent en str større enn vanlig.

Husker jeg fikk ganske såre brystvorter i starten, var t.o.m vondt å dusje... Og den stikkinga når melka kommer, var jeg jo helt uforberedt på - ingen som hadde fortalt meg at det skulle være sånn :fnise: Trodde det var noe galt med meg... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp:

Er når melka kommer ut - ungen må som regel sutte noen sekunder før det kommer noe særlig, og da stikker det. Man blir vant til det, verst i begynnelsen syntes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig jeg får til ammingen. Er spent på den altså. Har nemlig søstre som har slitt med det. Kan hende at røyking har hatt noe å si der? :klø: Jeg røyker ikke, men de gjorde da de ammet. De fikk uansett aldri opp produksjonen, og hos en søster forsvant visst melka.

Jeg har hvertfall ingen planer om å gi meg ved første motbør, for jeg ønsker inderlig å stille med maten selv de første månedene. Helst det første halvåret. :)

Så får det heller stikke til i puppen når gutten tar sine første sup. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine pupper var ENORME med en gang jeg fikk melk, og i dagene etterpå. Nå har de heldigvis normalisert seg litt, og er hverken harde eller så store som jeg fryktet en stund. Trodde jeg måtte opp 4 str bh-str på det verste, men nå er de kansje 1-2 større enn normalt.

Siterer denne, virkelig ENORME.. Fikk helt sjokk når jeg så meg i speilet dagen etter fødsel. Men det gikk over noen dager etter vi kom hjem, takk og lov for det, for det var ikke noe pent engang. Bruker 85c så de trenger absolutt ikke bli større :sjenert::fnise:

Jeg håper inderlig jeg får til ammingen. Er spent på den altså. Har nemlig søstre som har slitt med det. Kan hende at røyking har hatt noe å si der? :klø: Jeg røyker ikke, men de gjorde da de ammet. De fikk uansett aldri opp produksjonen, og hos en søster forsvant visst melka.

Jeg har hvertfall ingen planer om å gi meg ved første motbør, for jeg ønsker inderlig å stille med maten selv de første månedene. Helst det første halvåret. :)

Så får det heller stikke til i puppen når gutten tar sine første sup. :fnise:

Ja, selv hvor vondt det gjør, så ikke gi deg.

Brystene mine var så såre at jeg ble anbefalt å ikke amme på en stund på sykehuset(han sugde kun på tuppen), men jeg beit det i meg å begynte heller å bruke skjold. Da ble det ikke såå ille. Men når jeg kom hjem igjen ble det like ille igjen, men nå tåler jeg nok litt mer.

Har brukt nan tre måltider etter vi kom hjem for å avlaste litt og nå går det egentlig veldig greit :)

Bare pass på å presse ut litt melk før du ammer om du er veldig sår, så sparer du deg for mye smerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Har heldigvis en som er utdannet innen amming også som jeg kan ringe dersom det blir krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amminga fungerte veldig bra for meg sist, håper det gjør det igjen :jepp: Det er jo ikke noen selvfølge... Men nå vet jeg jo litt om hvilke stillinger osv som funker, og det er jo en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amminga fungerte veldig bra for meg sist, håper det gjør det igjen :jepp: Det er jo ikke noen selvfølge... Men nå vet jeg jo litt om hvilke stillinger osv som funker, og det er jo en fordel :)

Er nok en fordel det ja. Så de 2.gangs mødrene på sykehuset ammet lett som bare det, hehe. Følte meg helt på jordet i forhold til dem, men som de sa: Vi har vært der engang vi også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Limer dette inn her fra dagboka mi i håp om at en av dere som har barn fra før av har peiling :)

Lurer forresten på om det går ann å skjemme bort så små unger? Helsesøster og pleierne på sykehuset sier nei, noen sier ja. Lille L er veldig glad i kos og nærkontakt og det hender stadig vekk vi må legge han på brystet vårt etter amming om natta for at han skal sovne. Han spytter ut smokken og begynner å småsutre litt. Da er det veldig lett å bare legge han et sted vi vet han sovner og storkoser seg, men jeg vil jo ikke at det skal bli en vane da. Kan jo fort bli litt slitsomt, idag sovna jeg med han på brystet mitt fra ammig var over i 07.00 tiden frem til 09.00, da ville mannen lånehan litt før han stod opp :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fantastisk fødselshhistorie Mirabella83. Sitter på jobb med tårer i øynene nå jeg.

Gratulerer så mye med lille gutten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer dette inn her fra dagboka mi i håp om at en av dere som har barn fra før av har peiling :)

Lurer forresten på om det går ann å skjemme bort så små unger? Helsesøster og pleierne på sykehuset sier nei, noen sier ja. Lille L er veldig glad i kos og nærkontakt og det hender stadig vekk vi må legge han på brystet vårt etter amming om natta for at han skal sovne. Han spytter ut smokken og begynner å småsutre litt. Da er det veldig lett å bare legge han et sted vi vet han sovner og storkoser seg, men jeg vil jo ikke at det skal bli en vane da. Kan jo fort bli litt slitsomt, idag sovna jeg med han på brystet mitt fra ammig var over i 07.00 tiden frem til 09.00, da ville mannen lånehan litt før han stod opp :rødme:

Min oppfatning er at NEI, man kan ikke skjemme bort så små spedbarn. Så små barn har behov for trygghet, nærhet og en god tilknytning til sine næreste omsorgspersoner. Så små barn agerer etter hva de har behov for, og når barnet lærer at mamma og pappa reagerer på disse behovene, så forsterkes følelsen av trygghet, nærhet og omsorg for barnet. Barn som ikke opplever å få respons på sine signaler, uansett hvor sterke de måtte være, vil bli usikre.

Så små har f.eks. enda ikke utviklet evnen til å skjønne at dersom mamma eller pappa går ut av et rom, så er det ikke slik at de blir borte. Disse barna trenger den tryggheten mamma og pappas respons på signaler gir. Det er først senere at barnet lærer seg å manipulere mamma og pappa til å gjøre det barnet vil. ;)

Man kan fint samsove og gi barnet all den nærhet og trygghet det behøver, uten at det betyr problemer når barnet blir større. Så jeg synes ikke dere gjør noe galt i forhold til deres barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin fødselshistorie Mirabella!

Gruer meg mer til å få sånne monster-pupper som dere snakker om... :sjokk:

Godt å høre at puppene "normaliserer" seg etter noen dager da, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...