Gå til innhold

Skravletråd 2009


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Så flink han er Flickan! Her hadde vi også en periode der det var "Oi, jeg tissa", det var veldig deilig da det ble til "jeg må tisse". Tok noen uker og plutselig skjønte hun poenget. Men her var det snuppa som ville slutte selv da, siden en av venninnene i barnehagen hadde slutta og hun er nok et stort forbilde. Så vil lot henne gå i truser hjemme, og hadde skift og mopp klart :)

Noen som vet hvordan det er med natteslutting? Her er bleiene våte, selv om hun faktisk noen ganger våkner i firetiden :eeeh: og krever å bli fulgt på do. Har inntrykk av at det bare kommer ubevisst mens hun sover, og at selv om hun forsøker har hun ikke sjanse til å holde bleia tørr en hel natt.

Har ikke fått med meg at dere har sluttet med bleier allerede :) Når var det? Nattslutting har jeg ikke peiling på, men har lest at det kan være lurt å ha truse innenfor bleia, sånn at de kjenner at det blir vått. Eller brukte dere tøy? Husker ikke sånt lenger.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere og slutta med bleier på dagen, Tussi? Er det flere her som har det? (Saeria sin har jeg fått med meg) Fortell gjerne om når og hvordan. Er veldig opptatt av dette om dagen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg at dere har sluttet med bleier allerede :) Når var det?

Joda, har valgte hun selv å slutte for... ehh... husker ikke... to måneder siden kanskje? Herregud, hjernen min er helt bløtkokt for tida.

Det som startet det var nevnte venninne i barnehagen. Hun flyttet nemlig over fra snuppas avdeling til den andre avdelingen som er for litt større barn. Tror grunnen til at det ble akkurat da var at det kom et nytt, og mindre barn så de måtte stokke om litt. Snuppa hadde da følgelde ressonement: J (venninna) begynnte på den andre avdelingen, jeg vil også begynne på den andre avdelingen. J er stor jente, og bruker ikke bleie. Jeg vil slutte med bleie for da blir jeg stor jente og kan begynne på den andre avdelingen. :ler: Hun skal flyttes over i sommer, bleie eller ikke, men det hadde jeg ikke hjerte til å fortelle henne. Merkelig nok ble hun ikke skuffa over å måtte være på samme avdeling en stund til, men jeg tror de er ganske generøse med å la henne leke der. De har veldig fin kjøkkenkrok og kle-seg-ut-hjørne med store speil og masse jåleklær som er det store trekkplasteret.

Og ja, vi brukte tøybleier, men etter noen måneder der barnehagen ikke klarte å la være å smøre alle bleiene fulle av sinksalve. Med resultatet at tisset rant ut på siden (og ned på fanget på vikarene) istedetfor å trekke inn i bleia så ble det engangsbleier. Orket ikke engangs i barnehage og tøy hjemme, det føltes som dobbelt jobb :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også på nøyaktig samme sted i bleiesluttprosessen som dere, flickan, så jeg suger til meg tips og erfaringer som en svamp her :svampesmiley:

Soon, gutten deres høres ut som verdens snilleste og mest tålmodige lille gutt. Blir helt bløt rundt hjerterota av å lese om hvor flink han er til å takle dette :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere og slutta med bleier på dagen, Tussi? Er det flere her som har det? (Saeria sin har jeg fått med meg) Fortell gjerne om når og hvordan. Er veldig opptatt av dette om dagen :ler:

Lillemor slutta i høst og har vært superflink. Gikk en god del uten i løpet av sommeren, uten at det hjalp noe. Utover høsten sluttet vi egentlig og tenke så my på det, men ble likevel til at hun løp rundt litt uten noe på. Så det ble endel uten bleie hjemme og på med bleie ute/barnehage.

Veldig mye uhell og på nippet til å gi opp mange ganger. Så begynte vi og sette henne på do hver time, etterhvert annen hver time og det ble mindre og mindre uhell. Tok lang tid før hun begynte og si fra selv,men nå var hun såvidt to år. Etter en måned omtrent (november), var det slutt på bleie i barnehagen og uhell maks 1-2 ganger i uka hvis det i hele tatt var noe.

Jeg har virkelig vært kjempestolt av henne, hadde aldri trodd det skulle gå så bra, og spesielt siden det ble slutt på vinteren, men vinterdress og alt som var. Men en ekstra vinterdress i barnehagen, og det har ikke blitt mange ganger de har vasket den. Så de har vært supre på å følge opp der også.

Skal sies at hun fortsatt kan ha noen uhell da. Kanskje en gang i måneden kan hun ha 2-3 uhell en ettermiddag, også går det 3-4 uker også en ny dag med uhell. Vet ikke hva dette er egentlig, ikke noe i barnehagen, kun hjemme.

Nå jobber vi mest med at hun skal gå på do selv, også vi bare komme og tørke når hun er ferdig. Nattavvenninga ser det ut som hun er på vei mot selv, for hun vil stadig sove med bare truse, men prøver å si at hun først må slutte å tisse på natta, så hun jobber veldig hardt med det virker det som.

Jeg leste forresten noen tips om å ikke ha på truse under avvenning, at det er bedre for barna og være uten noe så det ikke kjennes ut som de har bleie på. Så her løp snuppa rundt med bare genser en måneds tid :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare nattbleia igjen, men i og med at nattissing i stor grad er hormonstyrt, stresser vi ikke med det. For noen barn tar det tid før kroppen produserer nok hormoner som reduserer produksjonen a urin om natta. En del kvelder våkner han og kommer inn til oss fordi han må tisse. Da er bleia tørr om morgenen. Ellers er den våt.

Uhell har vi enda, men stort sett er det en liten våt flekk i trusa, fordi han skulle bare ta med seg en leke før han gikk på potta, eller fordi han var litt for opptatt i lek, slik at han ble oppmerksom litt for sent.

Er det vikarer i barnehagen, hender det at han har et ordentlig uhell, for han tør ikke alltid si i fra til de, men prøver å vente til en av de faste er der.

Lykke til alle som er i sluttfasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Her bruker vi også påska til bleieslutt :) M har jo hele tiden vært interessert i doen, og har av og til siden jul fått ha på bare truse, men har vel igrunn bare hatt uhell.

Så vi begynte første dag hjemme, lørdag, etter to uhell i trusa ville ho ha på bleie igjen. Siden vi ikke hadde tenkt bleieslutt før til sommeren så tok vi på bleien og tenkte at det var greit. Og siden det har bleien så og si vært tørr! Ho hadde 2 våte bleier på søndag, en våt bleie på mandag og en onsdag. I dag ville ho ha på truse først på dagen, men etterhvert kom bleien på igjen. I morgen skal vi prøve å overtale til å bruke trusen hele dagen, det går jo helt fint! :jepp:

Bleien er mest tørr på natta, så lenge vi er raskt oppe når ho våkner og går på do. Men vi har den på for sikkerthetsskyld litt til tenker jeg..

Jeg er litt spent på hvordan det blir når ho kommer tilbake til barnehagen, om ho "tørr" å si ifra, og om de voksne tar seg tid til det. Og så kommer det jo et lillesøsken som jeg ser for meg kan ødelegge litt! Men vi kan jo ikke nekte henne å gå på do, når ho klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke alle er med bleieslutt. Flinke foreldre og flinke barn! :klappe:

Vi stresser foreløpig ikke. Han har bæsja og tissa på do kun en gang, men det er stor fremgang for oss. Han er bare ikke klar. Han vet han kan si fra når som helst og så spør vi noen ganger. Som oftest får vi nei, noen få ganger ja. Da sitter han på do og drar ut alt papiret ;)

Vi får se til sommeren den ene uka vi har ferie sammen. Vil ikke tvinge og lage dårlige assosiasjoner til do eller bleieslutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflinke barn dere har ja :tommelsmil:

Vi stresser heller ikke med bleieslutt. Han virker ikke klar ennå. Vi øver mye på å sitte på do, men er ikke så ofte han faktisk tisser/ bæsjer.

Vi satser på å bli bleiefri i sommer. Da har vi 4 uker fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med dagsoving og tidligere morgener. I flere måneder har han vært varierende med hensyn til om han sover på dagen eller ikke. Sur som sitron på ettermiddagen når han ikke sover. Det er flest dager han ikke sover. Legger seg kl. 19. Sover vanligvis til 6.30-7.00, men siste uka har han våknet 5.30.

Vi trodde vi skulle få lite søvn med valp i hus, men hun sover natta gjennom. Så da begynte heller lillegutt å våkne tidlig..

Hvordan sover deres nå? Sover på dagen? Når legger de seg på kvelden, og når våkner de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E sover sjeldnere og sjeldnere på dagen, og det går veldig greit på kveldene selvom.

Han legger seg 19, og sovner som regel ganske kjapt, og sover til mellom 06 og 07.

Han har jo vært en morgenfugl alltid, så begynner å bli vant til det ;)

I morgen skal vi på ordinær UL og jeg gleder meg så utrolig masse.

Klarte nesten ikke å sove natt til idag for jeg var så spent, så lurer på hvordan denne natta blir :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j sover ikke på dagen hjemme lenger, det sluttet han med for noen uker siden. Men han sover på dagen i barnehagen, faktisk i 90 min, og må ofte vekkes. Han legger seg kl 19 og sover til 06.30-08.00, altså litt forskjellig. I går sov han til 08.45!! Det var jo herlig, bare synd lillebroren våknet kl 05.00 :gjeiper: lillebror har en lang periode med tiiidlige morgener nå, så jeg venter vedig på at den skal gå over... :natti:

Lykke til på UL, Soon! Skjønner godt at du er spent!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på UL i morgen, Soon!

Her sover G 45-60 minutter i barnehagen. Da legger vi han klokka sju,og han sover til rundt sju-halv åtte. I helgene hender det at han sover lenger, og da blir det ikke dagsoving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

M har ikke sovet hjemme på lenge. Bare visst vi kjører bil, og av og til visst vi slår på barne-tv eller en film sent på ettermiddagen. Prøver å få ho til å sove i bhg, men er ikke mange dagene ho sovner der heller. Stuptrøtt, sur og grinete hele ettermiddagene når ho kommer hjem!

Ho sover 19-7 ca på natta.

Nå har vi en bleiefri storjente som ikke har hatt uhell på en uke :tommelsmil: Gikk supert i bhg også :)

Lykke til på UL i morgen Soon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke mange av dere har vært med bleieslutten - her ble det automatisk stopp i prøvinga da vi var på sykehuset, men tenker å prøve så smått igjen når han går igjen - og fullt fokus til sommeren.

Store fremskritt på lårmusklene her nå, begynte å krabbe litt i går, og i dag har han krabbet i turbofart og prøvd å reise seg når han har støtte.

Vil gå endel og sier selv "snart kan jeg gå" :rodmer:

Er veldig stolt selv når han gjør fremskritt, og det er selvfølgelig vi også ;)

Takk for lykkeønskninger til UL i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sluttet med bleier og har ikke engang begynt å øve :sjenert: Vi går vel og tror at det skal gå litt av seg selv, som med storebror, men det er jo ikke sikkert.... Må begynne å øve litt snart.

Ferien i påska var moro, men hektisk, så det var det ikke mye tid til å øve. Vi var ute på tur hele dagen. Vi snakker mye om å gå på do, så nå får vi legge inn et ekstra gir og komme igang.

Dagsoving sluttet vi med i høst, så nå er nattevåking et glemt kapittel etter to år med nattevåk, pluss noen år med storebror før det. Nå sover de til 6-6.30, men våkner ikke lenger om natten, så fremt de ikke er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mini slutta å sove heime for lenge sida, og slutta å sove i barnehagen for eit par mnd sida, med mindre han har sove veldig dårleg natta før og verkar veldig trøtt. Han legg seg kl 19 om kveldane, men brukar diverre ofte ein del tid på å sovne, og vaknar tidleg. Han får nok kanskje for lite søvn, men å sove på dagtid forverrar berre problemet. Han vaknar ofte om natta og kjem inn til meg, og så er han gjerne vaken i 6-tida om morgonen. Han har aldri vore noko sove-unge, satsar på at han søv betre etterkvart, ein gong i tida? :vetikke: Sikkert i tenåra :fnise:

Eg satsar på bleiefri unge til sumaren, har null overskot til anna enn å halde hovudet over vatnet akkurat no, for å vera ærleg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Bra du er positiv Imli, men får håpe mini ikke venter så lenge før han sover litt bedre ;)

Jeg synes E er så flink, Soon! Kan ikke engang se for meg hvordan det ville vært om M hadde skadet seg sånn. Kjekt å lese at han tar det så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Unknown.

Det kunne ikke vi heller før det skjedde.

Men barn har nok en utrolig evne til å tilpasse seg situasjonen, type: har jeg vondt, ja så må jeg ligge i ro her da...

Vi er også velidg overrasket over at det har gått så fint - han er jo normalt både høyt og lavt og sitter meeeeeget skjelden i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover lillemor fra 19-6/7, og halvannen time på dagtid.

Det er aldri noe problem de sjeldne dagene hun ikke sover, men som regel er hun trøtt og ber om å gå å sove selv.

Satser på hun slutter og sove i løpet av sommeren (søkt henne inn i en uteavdeling, hvor det er ett krav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...