Gå til innhold

Skravletråd 2009


Mirabella83

Anbefalte innlegg

G er heller ikke for stor for smokken sin. Spør vi han, så smiler han og ler, mens han sier: "Neeeeiiiii, mammma. Ikke for stor!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det hverken bleie eller smokkeslutt enda, men vi prøver å komme litt i gang med do-treningen... Tror det er oss det står mest på for vi har ikke orket å sette i gang med storstilt pottetrening x 2 enda. Vi snakker litt om det med dem og har satt dem litt på doring, men det har enda ikke skjedd noe.... Jaja, storebror sluttet på 3-årsdagen omtrent så vi har litt tid på oss. Storebror "hjelper" litt til ved å erte dem for at de bruker bleie, he he.... :gjeiper: (han får vel ikke lov å drive erting av brødrene, men akkurat bleie-erting lukker jeg litt ørene for)

Smokkeslutt får vi ta over sommeren... Storebror var over tre før han klarte å si adjø til sin kjøre venn smokken, men vi feiret det med en "nå er du stor gutt"- presang og det gikk på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleieslutt er ikke vår fysisk klar for. Virker ikke som han kjenner trangen til å tisse eller bæsje før han faktisk gjør det. Han skjønner sammenhengen mellom tiss og do og sier selv han vil tisse på do neste gang. Men hver gang sier han i fra etter han har tissa.

Og smokken har han bare ikke lyst til å slutte med. Han sier han vil gi smokken til Kaptein Sabeltann til sommeren, men vet ikke hvor enig han er den dagen han faktisk må gjøre det. Alltid stolt av å være stor gutt, men hvis vi sier at store gutter ikke bruker smokk svarer han; er baby som sover jeg, sutt er godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smokk har jo I aldri villet ha, så den er grei. Men det har vært MYE styr omkring bleie, ingen bleie, vil ha truse, vil gå på do, vil ikke gå på do osv, og i det siste har hun fått gå uten bleie på ettermiddagen. Da har jeg fulgt henne på do hver halvtime, og da har det gått greit. Dersom hun får gå litt lengre, sier hun gjerne fra fem sekunder før, og stiller seg så opp og tisser, så jeg mistenker vel at hun ikke er helt der enda, men samtidig forsøker vi å spille på hennes lag, så derfor truse og do når vi er hjemme.

Men det er slitsomt å løpe opp trappen med henne for å gå på do, og selv om vi snart har bad nummer to klart, vil det også innebære trappeløping, siden det ligger innenfor vaskerommet, i den tidligere badstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt hjemme alene i kveld. Mannen er på hyttetur og svigers passer lillegutt. De synes det var enklere å han om natta enn å passe i kveld og komme hit i morgen tidlig (jeg jobbet sent i dag og skal jobbe i morgen). Rart å være alene. Og litt skummelt. Selv etter seks år er jeg ikke vant med huslyder jeg som er vokst opp i leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu, enda en helg over. Det er moro, med hektisk. Storegutt har opplevd mye moro i helgen. For første gang har han overnattet hos en kompis og det var toppen av lykke. Han har nok vært overmoden for å prøve og spurt lenge om han kan, og nå prøvde vi. Det gikk strålende og gutta stor-koste seg. Store gutten vår.

I dag var vi på Barnas Holmenkolldag med eldstemann og han gikk sitt første skiløp, han var litt nervøs, men klarte seg med glans. Småtassene var hjemme med bestemor.

Artig når de blir så store at man kan være med på såne ting, uten at det er superpes med vogn og bleier. Neste år skal alle tre få gå, tenker jeg :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig. Vi var på lang tur i skogen (uten vogn) og G gikk faktisk ganske langt (over en kilometer hvertfall), og løp deler av veien. Men så ble han sliten og fant roen på pappas skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går jo til barnehagen, så lillegutt går 1,5 km hver morgen han. Blir hentet i bil av pappa'n på ettermiddagen da. En av ti ganger orker han ikke gå opp den siste lange bakken til barnehagen, men synes han er flink for det. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne si jeg ikke orker å gå den siste bakken jeg heller. Den er tung. Og slitsomt å ha med vogn. Triller vogn med en hånd, og leier lillegutt i andre. Men tør ikke helt la være å ta med vogna enda, siden det faktisk er over en halvtimes gåtur for lillegutt og de gangene han slår seg vrang. Jeg bærer han ikke opp den bakken! Men merker jo stor fremgang. For ett år siden gikk han halve veien, siste halvåret har han stort sett gått hele veien, med altså noen unntak av den siste bakken.

Det var godt å få mannen hjem i kveld også. Jeg har storkost meg alene med lillegutt i går kveld og i dag, men allikevel så godt når vi igjen er to om det.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter bursdagsfeiring hos svigers, fullt hus og masse koselig familie. Med jenta vår som det naturlige midtpunkt, hehe, hun elsker det.

Gått veldig bra med bleieslutteprosessen i helga også. Og for aller første gang kom hun og sa "Mamma, jeg vil gå på do". Og så gikk vi på do og hun tisset og vasket hender. Herlig! Så mye enklere å slutte med bleier hvis hun faktisk sier i fra selv og det ikke bare er vi som må spørre og spørre. Tror ikke det er lenge igjen før hun slutter helt på dagtid jeg nå. Hva skjedde egentlig? Hvor ble tiden og den lille jenta mi av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke ungene deres er, Kvist og Aricept. :)

Jeg må stålsette meg til helga som kommer. Pappaen i huset skal på reise med jobben til Amsterdam, og da blir det bare meg (som da er høygravid) og gutten hjemme. Får finne på noe morsomt de dagene. Håper det blir fint vær, for da kan vi dra til byen eller noe...Skulle ønske jeg hadde bekken til å ha han i becoen, men det har jeg ikke, så da må jeg i såfall drasse med meg vogna på bussen. Urk! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker han ikke gå selv Saeria? Vi bruker hverken vogn eller bæretøy i byen nå, vi trenger riktignok ikke ta buss da, det er ti min å gå (for voksne). Men hun klarer fint en "bydag" på egne bein så lenge det er litt pauser med løp/lek og en kafétur. Ting går litt saktere men det er egentlig bare koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet opp diskusjon i familien om felles ferietur til sommeren. Vi skal jo ha småfolk i juni ca 23. Turen det er snakk om blir i midten av august, type fly-til-syden mm. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å drasse med en 6 uker gammel baby på ganske lang flytur og at det kan bli mye styr. Jeg hadde håpet babyen kunne bli iallefall 2-3 mnd før vi skulle på tur, så ting fikk stabilisere seg litt.

Hva tror dere om dette prosjektet? Hadde dere vært udelt positive til å dra med en så liten baby på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men skal vi til byen, så tenkte jeg å ta en tur på Fløyen og plutselig blir han trøtt, eller får for mye av store folkemengder (da blir han sjenert og mammete) og da hadde bæretøy vært fint. Og å løpe etter han nå som bekkenet er skranglete og tidvis veldig vondt, frister lite. :sjenert:

Han er egentlig veldig flink å gå selv,og vil stadig oftere klare selv, gå selv osv.

Vi skal nok alltids klare finne på noe da. Jeg har jo et par dager på å planlegge litt. Han bruker nemlig ikke sove lur i helgene, og da har vi noen timer å fylle med aktivitet, slik at han ikke kjeder seg. Da blir det fort lite trivelig å være i hus sammen, så da må vi ut og gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kommet opp diskusjon i familien om felles ferietur til sommeren. Vi skal jo ha småfolk i juni ca 23. Turen det er snakk om blir i midten av august, type fly-til-syden mm. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å drasse med en 6 uker gammel baby på ganske lang flytur og at det kan bli mye styr. Jeg hadde håpet babyen kunne bli iallefall 2-3 mnd før vi skulle på tur, så ting fikk stabilisere seg litt.

Hva tror dere om dette prosjektet? Hadde dere vært udelt positive til å dra med en så liten baby på tur?

Jeg tenker det samme som deg. En ting er at 6 uker gamle babyer ofte er greie å ha med å gjøre. Hvertfall om man har godt bæretøy, men for min del så ville knapt renselsen vært over, jeg hadde sikkert følt meg sliten og ville også at tilværelsen med det nye tilskuddet skulle blitt mer stabilisert.

Vi vurderer å ta en sydentur i sommer, men da er lillebror 3 måneder ca. og vi regner med at vi har blitt kjent med han, fått litt kontroll på vår nye tilværelse, og kroppen min er litt mer i vater.

Så nei. Jeg hadde ikke vært udelt positiv til en sånn tur. Det hadde blitt for litt tidlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet opp diskusjon i familien om felles ferietur til sommeren. Vi skal jo ha småfolk i juni ca 23. Turen det er snakk om blir i midten av august, type fly-til-syden mm. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å drasse med en 6 uker gammel baby på ganske lang flytur og at det kan bli mye styr. Jeg hadde håpet babyen kunne bli iallefall 2-3 mnd før vi skulle på tur, så ting fikk stabilisere seg litt.

Hva tror dere om dette prosjektet? Hadde dere vært udelt positive til å dra med en så liten baby på tur?

Jeg ville nok ha sagt nei til en slik tur. Vi har holdt oss i landet begge de to somrene guttene ble født. Jeg liker å ha ro rundt meg den første tiden etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om dette prosjektet? Hadde dere vært udelt positive til å dra med en så liten baby på tur?

Baby på 6 uker og reise til syden i august (varmt)? Jeg hadde nok sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde også takket nei. Man vet aldri hvordan form man selv er i eller babyen etter kun seks uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet opp diskusjon i familien om felles ferietur til sommeren. Vi skal jo ha småfolk i juni ca 23. Turen det er snakk om blir i midten av august, type fly-til-syden mm. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å drasse med en 6 uker gammel baby på ganske lang flytur og at det kan bli mye styr. Jeg hadde håpet babyen kunne bli iallefall 2-3 mnd før vi skulle på tur, så ting fikk stabilisere seg litt.

Hva tror dere om dette prosjektet? Hadde dere vært udelt positive til å dra med en så liten baby på tur?

Tja, en vennine dro til USA på ferie med nr 2 da han var 5-6 uker og påsto at det var den enkleste ferien hun har hatt. De bodde riktignok i et privat hus på besøk hos mannens søster, og da kan man innrette seg nesten som hjemme.... Jeg personlig hadde nok ikke hatt veldig lyst, jeg tålte ikke varmen godt de første månedene etter fødsel. Svettet og svettet :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...