Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Her går det i skremmeleker, utkledning, bøker og biler. Dessuten har han oppdaget Pororo (film). Det første han gjør når han kommer hjem er å springe opp på TV rommet og peke på TV`n og si Pororo. Da sitter han vel rolig i 15 min og ser på før han kommer ned og vil hjelpe til å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det mye i duplo, ulike kjøretøy, musikk (appetann) som er kaptein sabeltann og bøker :) Kan sitte lenge å lese bøker og ikke minst er han veldig glad i å hjelpe til med andre ting som å støvsuge, dekke til middag eller lage middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har en ny bok blitt den nye hit'en de siste to døgnene. Nå går han og henter den frem ved enhver anledning og peker på gakk-gakk (et nytt ord som plutselig kom) Det er litt vanskelig å si enda da, så det blir litt sånn g-g-g-gakkakk :fnise:

Ellers er duplo og alle biler veldig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har glad i duplo - aller helst skal de bare helles utover, ikke så mye bygging enda ;)

Og så liker han å bla i bøker, men han har jo mark i rumpa, så sitter ikke så lenge stille av gangen. :roll:

Matlaging er stor stas, det syns han er kjempekult!! Og å hjelpe til med støvsuging og å dekke på bordet :)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duplo, bilar, og bøker er moro her. Og så har han ei dokke som heiter Sølvi (storebror som har finni på namn :fnise: ). Leiker både typiske gutteleiker og jenteleiker, men er nok meir på gutteleiker. Trur nok det er ulikheitar der frå starten, men ikkje så store som folk skal ha det til. Dessverre, få eg nesten si, blir jo ungane påverka av andre ungar, som igjen er blitt påverka av sine foreldre, som kanskje ikkje har same syn som eg ;) Gjeld ikkje så mykje minsten enno, men eldstemann har ein ven som er veldig oppteken av Spidermann, skyting og slossing og sånt, og eg må seie eg håpar at min gut ikkje skal bli påverka av han, men det er vel kanskje uungåeleg... Eg kjem i alle fall aldri til å gi ungane mine valdsleiker, og Spiderman-figurar og -klær sit langt inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte_ lykke _hjerte:

Idag kom brudekjolen min på døra, den satt som støpt og E stod å stirret på mamma`n sin og utbrøt "Maaaammaaaa" :ler: Tror han syns jeg var fin :rodmer:

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skjedde en voldsom språkutvikling på J. Plutselig sier han navnet på tvillingbroren, storebroren, båt og tog. Holdt på å ramle i bakken da jeg kom hjem fra jobb i dag, og han bare pekte på brødrene sine og sa navnene ganske tydelig, og maaaange ganger. Han plukket også opp lua til storebror og sa navnet hans... Så åpnet vi en bok og "tog" og "båt" kom dalende fra intet. Jeg som har ventet på litt fremgang i språket, nå ser det ut som det løsner. Det skal vist skje ganske fort når de virkelig starter, men det begynte så mye tidligere med storebror, så jeg husker ikke helt gangen i det :gjeiper:

De lekene som er stas her er: sparkebiler, gå-traller (full fart), Duplo, puslespill, bygge tårn, Brio togbane, baller, alle slags biler og ellers det de klarer å rappe til seg fra storebror.... det er selvsagt eeeeeekstra stas... Ikke fullt så stas for storebror når han oppdager en Lego-dings som er plukket i småbiter bak en gardin, feks. De vet å være stille når de helst ikke vil bli oppdaget :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i bøker, puslespill, traktor, hest, ball. Og han er veldig glad i å være ute, da skal han helst bare traske rundt og utforske litt. Eller sitte i akebrettet og bli dratt, og kjøre utfor. Da gliser han godt. Han liker også godt å leke titt-tei. Da gjemmer han seg litt, så myser han frem, og sier TITT-TEI! Like artig hvis en av oss gjemmer seg, og han finner oss, og vi sier titt-tei. Duplo har vi, men har ikke tatt helt av enda. Likedan med klosser. Han har en gå-vogn, som han liker å stå oppi og røske frem og tilbake i, så triller han sakte bakover, ser ut som en gladiator :fnise:

Idag skjedde det to milepæler hos oss. Da han var hjemme med pappaen, så pekte han på en bil, så den neste, mens han sa "en - to". Så nå har han begynt å telle! Vi har noen tellebøker vi teller i også.

Det andre var at vi har begynt å etablere et mønster hvor det er normal adferd å sitte på potta iblandt. Masse skryt, ingen tvang, for å få til det. Så var jeg på do, så pappaen fikk ham til å sitte på potta samtidig, tok av strømpebukse og bleie. Pappaen leste bok for ham imens, for å få ham til å sitte litt. Etter en stund var han oppe å trasket litt, en tur innom dusjen, så kom det noen "anstrengte" lyder, og vi får tatt ham og puttet ham på, akkurat tidsnok til at produktet lander rett i potta! Imponerende volum.. Lillegull begynte å grine, han likte ikke å bli forstyrret midt i sesjonen (som jeg forstår), og han ble nok også litt redd da alt skjedde litt fort. Og det var veldig merkelig å se hva som var i potta kanskje også. Han fikk masse skryt og jubel, og litt pupp som trøst. Så vi får se om han har tatt skrekken, eller om potta stadig blir et mer ok sted å være. Men iallefall - første bruk av potta idag :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tegning som er mest stas i hele verden, og det hadde visstnok vært veldig kjekt i barnehagen i dag. De hadde nemlig malt med svamper. :) I dag forsøkte vi oss atter en gang på pappalegging, og igjen ble det katastrofeskriking og hiksting, og jeg måtte overta. Det er jo ikke så rart i og med jobben han har hatt, men jeg begynner å bli en smule lei nå, skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med språkutvilking, mange morsomme leker og en skjønn lite gutt som syntes mamma var fin i kjolen sin! :hjerte:

Her merker vi tiltakende problemer med legging. Det begynte etter han flyttet på eget rom. Vi får vel ta tida til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vaskemaskin i går kveld, to i natt og fire nå på morgenen... Oppkast er moro :gjeiper:

Stakkars lille frøkna mi, slapp, sliten og kaster opp stadig vekk. Fikk i henne litt tynn søt rabarbrasaft og bittelitt hjemmebakt grissini. Hun som pleier å være det matvraket.

Nå sover hun, og jeg skal forsøke å finne kreative måter å få tørket tøy på. Tørketrommel hadde vært fint i dag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvist: God bedring til jenta! Oppkast er ikke noe særlig for små kropper. I har ikke kastet opp i sitt liv, men hun var tydeligvis kvalm noen dager i vinter, og da ville hun ikke en gang ha is. :overrasket:

@Saeria:

Vi opplevde at I ble mye lettere å legge da hun ble flyttet på eget rom, men vi flyttet henne jo i mai, fordi hun stadig våknet og ikke klarte å sovne igjen.

Men nå er vi mange skritt tilbake når det gjelder søvnen. Jeg vet ikke hvorfor; det kan være tenner, utvikling eller noe annet, men slitsomt er det uansett. I går forsøkte vi pappalegging, med dårlig hell.

Han fikk ikke engang trøste henne, og hun begynte å gråte sårt da vi begynte å synge til henne, fordi hun skjønte at hun skulle legges i senga igjen. :tristbla: Enden på visa ble at jeg tok henne inn på vårt soverom, ammet i 10 minutter, la henne, og så sov hun i nesten 12 timer. Men jeg vil gjerne at andre skal kunne legge henne, men ikke dersom prisen er at hun blir utrygg og redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt med oppkast, Kvist. Har enda friskt i minne runden vår like før jul, og det var bare grusomt. Heldigvis har vi tørketrommel. Den brukes ikke ofte, men da var den gull verdt.

Kjedelig med problemer med legging, Saeria og Honesty. Tror det bare er å øve og ta tiden til hjelp.

J elsker å legge seg, for da får han den elskede smokken sin. Hvis jeg spør om han skal legge seg, så løper han først til den som ikke legger og susser "natta", så løper han bort til sengen og venter på smokken. Når vi legger han oppi lager han masse koselyder, maler nesten som en katt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smokk hadde vært en fin ting å ha, ja. Men I ville jo aldri ha den, og da er det verre. Men i natt sov hun faktisk uavbrutt, og det er framgang i forhold til nettene før, hvor hun har våknet både en og to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til gullet ditt, kvist.

Honesty: Vi har vært heldige med leggingen frem til nå da, så vi får bare se det hele an litt. Men i dag morges våknet jeg klokka seks og trodde omtrent gutten var død, ikke ET knyst fra han i natt, og jeg har fått sove rundt 5 timer sammenhengende for første gang på 2 år!

Klokka halv åtte måtte pappaen vekke han. :overrasket: G skulle i bhg, mannen på jobb og jeg på skolen med eksamensinnlevering.

Vi kjøpte forresten seler til tripp trappen i går, og merkelig nok så godtok han de! Den gutten slutter ikke å overraske. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fjernet både seler og bøyle fra Tripp Trapp-stolen fordi hun klatret konstant, og det var mer skummelt enn beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fjernet bøyle på stolen da han var 13-14 mnd, fordi det visstnok skal være bra for ryggen og holdnigen å sitte uten (ifølge fysioterapeut som besøkte barnehagen vår). Han har hvertfall sittet pent uten siden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått sove rundt 5 timer sammenhengende for første gang på 2 år!

Riktignok har vi en jobb foran oss når Lillegull skal over i egen seng og rom - men jeg har ikke hatt så oppbrutt søvn siden han var spedbarn! Det er sjelden han vekker meg om natten nå, så jeg sover godt. Jeg sov godt i permisjonen også, gjerne til 10-11, sammen vi to :sovne: Så jeg har aldri vært en av de med blå ringer under øynene, heldigvis! Jeg innbiller meg det er gevinsten med samsoving, men det oppleves nok forskjellig. Veldig greit å ha sovet godt før man skal på jobb!

Mannen har foreslått å fjerne bøylen på tripptrappen her også, men jeg er redd han begynner å gå til og fra bordet da. Er ikke det et problem? Jeg vil at han skal lære seg at man sitter i ro, før vi fjerner bøylen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har faktisk sovi heile natta fleire gonger i det siste - på tide etter 1,5 år...

No har eg sovi dårleg heile mitt vaksne liv då, pluss at eg tek medisin som gjer auka søvnbehov og trøttheit som biverkning (herleg), så eg søv alltid dårleg og er alltid trøtt uansett ;)

Eg har ofte eldstemann i senga mi, han får lov å kome inn viss han vaknar om natta (men må leggje seg i eiga seng om kvelden). Han ligg roleg og fint ved sida av meg, berre koseleg å ha han der. Men med minsten i senga er det ikkje råd å få sova - han søv så uroleg at... Storebror var akkurat lik då han var på same alder, så mi erfaring er at ungar må vere godt over 2 år før samsoving skal bli gjennomførbart med god søvn for alle. .

Mini kan fint sitje utan bøylen på stolen, men eg føretrekk å bruke den (og sele) så veit eg i det minste kor eg har han under måltida i alle fall. Resten av tida er han jo overalt, så eg tykkjer det er deilig når eg kan putte han i stolen og tjore han fast... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det aldri vært et problem at han har gått fra bordet. Har ikke tenkt på den problemstillingen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...