Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Hørtes deilig ut med litt fri og å sove lenge på morgenen Soon! Det går sikkert helt fint når dere skal reise bort fra han noen dager :jepp:

Vi fikk forresten tilbud om barnehageplass i går! Barnehagen er i gangavstand fra oss og bare ca 80-100 m fra svigers. Det er vi veldig fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Oslo-området er de åpne barnehagene kommunale, så vidt jeg vet. Der vi bodde før så var den åpne bhg et slags anneks på en vanlig bhg. Her i Bærum er det fire åpne bhg, men jeg har ikke somlet meg dit enda. Jeg har jo alt to faste poster i uken med babysang og barseltreff, så jeg har ikke hatt behov enda. Prøver å ikke gjøre noe hver dag med tvillingene, det blir så slitsomt. Noen dager er det godt å være hjemme når de er våkne og så gå en tur når de skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har den tredje tanna bryti gjennom, og den fjerde er på vei.

Lillegutt spiser dessverre ikke sammen med oss enda. Vi har ikke klart å få det til. Vi spiser jo ikke på samme tider. Frokosten kan vi vel begynne å gjøre det med. Vi må jo få til det når han begynner i barnehagen.

Jeg er ikke hjemme fra jobb før 18.30 og da skal han snart legge seg, og har allerde spist middag. jaja, vi finner vel ut av det.

Potte har ikke vi heller. Vi har tenkt til tradisjonell bleieavvenning vi. Gammeldagse her i gården :ler: Tror egentlig ikke vi skal ha potte i det hele tatt, men sånn doring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Grattis med barnehageplass, Effy! Endeleg ;)

Her trur eg endeleg noko har løsna ift mat og soving. Mini har blitt litt flinkare til å ete, og i går, 2,5 mnd etter at han smakte fast føde for fyrste gong, gapte han frivilleg! 2 gonger! Betre seint enn aldri ;)

:ler:

Dei to siste nettane har vore veldig bra (etter vår standard). I går natt sov han frå 19 til 6, med amming kl 23.30 og 4, og no i natt sov han frå 19 til 5.30 med amming kl 2!!! Berre ein amming i natt altså. Håpar så inderleg dette forsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo sitte sammen med dere, men få en babykavring, riskake, fruktbit eller liknende i hånden? :) Jeg forsøker å innføre familiemåltider, for vi har vært fæle til å spise foran TVen, men det går sånn halvveis.

Vi har hatt noen kaosnetter uten like-hun våkner opp rundt 02.00 og er hysterisk og utrøstelig. Mønsteret likner det vi har sett når det er tenner på gang, men nå har jeg ingen aning. I natt gav jeg til slutt Paracet, og da sovnet hun etterhvert, men hun satt fastlimt til puppen, og ble rasende da jeg forsøkte å lirke henne av. :trøtt:

Jeg fikk ligge et par timer ekstra i morges, men det hjalp ingen verdens ting, og nå er jeg litt sløv, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å bestemme meg ang. snuppa og eget rom. På den ene siden tror jeg hun vil sove bedre da, men på den annen skal jeg jo fortsette å amme henne om natten litt til, og da blir det litt styr å løpe inn og ut av rommet. Jeg må kanskje ha en stol der inne som er OK å sitte i? :vetikke: Hun våkner i hvertfall hver eneste gang vi legger oss, og da får jeg ikke lagt henne ned i senga si igjen, og det er litt slitsomt når hun er så aktiv som hun er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det er bedring med maten, imli. :)

Her prøver vi å ha felles måltid, slik at han hvertfall får a)smake på noe, eller b) spise på noe eget. Hans ordentlige middag spises jo mye tidligere på dagen enda. Vi har sjelden middag før mellom fem og seks, og da er det tett opp til hans kveldsmat.

Jeg har planer om å få til en ukemeny i dag, og lage mest mulig babyvennlige middager. Gud som jeg gleder meg til han kan få melkeprodukter gjennom mat, for vi lager en del mat med denslags i.

aricept: Skal man pirke, så er det du som en den moderne som ikke bruker potte, for potte har vært introdusert tidlig i spedbarnslivet i ualminnelige tider. :fnise: Selv engangsbleier er et nymotens fenomen. :)

Så du er nymotens og moderne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag i 5-6-tiden, så lillegutt får middagen sin ganske sent. Men det er jo sånn det kommer til å bli, så jeg tenker det er like greit å venne ham til det fra begynnelsen. Synes dessuten det ville blitt veldig styr om jeg skulle laget et eget middagsmåltid for ham tidligere på dagen (vi gir ikke middagsglass). Noen ganger blir middag siste måltidet hans(bortsett fra pupp før legging), andre ganger får han fruktmos eller et annet lite måltid før sengs. Vi har denne uken begynt å gi youghurt siden han straks er 10 mnd og det gikk ned på høykant :)

I dag skal vi ta med J i pirbadet (stort badeanlegg i Trondheim), gleder meg til å se ham i bassenget. Håper han liker det like godt osm sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det sånn som BD; middagen blir sen, og I spiser sammen med oss. Kvelds blir ofte bare litt fruktmos eller pupp. Hun spiser uansett ikke grøt, så det har aldri blitt de store kveldsmåltidene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en endring i rutinene etterhvert, tenker jeg. Jeg er ingen matlagingsguru. Kan lage mat, for all del, men er ikke kjempeflink. Godt vi har han da, så får jeg trent litt på de ferdighetene.

I dag blir det hvertfall svinestek med tilbehør. Svigers kommer på middag, og skal da kose oss, alle sammen. :) Fruktsalaten tenker jeg vil falle litt ekstra i smak hos gutten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser også middag mye tidligere enn oss, samt at pappa`n jobber sent to dager i uka, og da blir det veldig sjelden til at jeg lager noe middag til meg.

Han får stort sett middagsglass, men har vi fiskeboller, kjøttkaker og den slags så får han det samme som oss - de dagene pleier vi å forskyve middagen sånn at han spiser noe annet da han egentlig skulle hatt middag.

Blir nok noen endringer etterhvert på matrutinene ja.

E har vikrelig blitt en skumling de siste par dagene.

Han reiser seg opp på alt som er - altså reiser seg ved sofa-pallen, ved lekekassa, ved lekebilen - og den er virkelig skummel for den triller jo... :forvirret:

Og da jeg kom inn på rommet hans idag tidlig lå han med hodet i fotenden, og på magen og var på vei til å reise seg - så da ble bunnen i senga senket rimelig kjapt etterpå...

Skremmende, men allikevel er vi veldig stolt av den lille gutten vår som gjør slike store fremskritt hver dag.

Og krabber gjør han som bare det nå - nå skal det jammen meg bli travelt fremover :jepp::fnise:

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok hunden belage seg på mindre fred og ro framover, for nå jakter hun på ham uansett hvor han er. Men han stikker så fort hun kommer nært. :ler: Mannen har tatt video av dem, og man ser virkelig at hunden ikke er like fornøyd som jenta. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imli

Her sitter også mini saman med oss til alle måltider. Har gjort det sida me starta med mat... Men me har jo ein unge frå før, og då er det jo lettare å berre putte minsten inni rutinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å bestemme meg ang. snuppa og eget rom. På den ene siden tror jeg hun vil sove bedre da, men på den annen skal jeg jo fortsette å amme henne om natten litt til, og da blir det litt styr å løpe inn og ut av rommet. Jeg må kanskje ha en stol der inne som er OK å sitte i? :vetikke: Hun våkner i hvertfall hver eneste gang vi legger oss, og da får jeg ikke lagt henne ned i senga si igjen, og det er litt slitsomt når hun er så aktiv som hun er nå.

Jeg har en vanlig spisestuestol på rommet, dog er den veldig god å sitte på. Vurderte å anskaffe meg en lenestol, men det ble bare med den stolen og det har fungert veldig fint.

Selvom du må gå inn og ut av rommet noen ganger på natta, synes du ikke det er verdt det hvis du kan få sove litt ekstra? Du våkner jo når hun skal ha mat nå også.

Jeg hadde ikke vært i tvil, det var kjempedeilig å få soverommet for seg selv igjen og slippe å luske seg inn på rommet og knapt tørre å bre over seg dyna i frykt for at han skulle våkne.

Huff, her skjedde det noe skummelt idag, var skikkelig ekkelt. Jeg og L var nede i kjellerstua for å rydde gjennom all tupperwaren min. Vi har trapp ute i gangen, så jeg satt vogna hans forran så han ikke skulle klatre opp. Vel, når jeg stod der inne hører jeg plutselig sånne "gå i trappa" lyder. Og joda, der satt han på knær midt i trappa :tristbla: Da hadde han klart å klatre opp tre trinn, det kunne jo vært kjempefarlig. Huff, i de situasjonene føler jeg meg som en dårlig mamma som ikke klarer å passe på altså, så nå skal vi gå til anskaffelse av enda en grind. Han er helt vill, skal klatre overalt. Om det står en svær eske i veien, vel så klarer han å komme seg over eller forbi. Nå går han mer og mer med gåbilen sin også, han er bltt så flink at.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Honesty: eg ville definitivt gått for eiget rom. Både du og ungen søv nok betre då. Eg har mini på eiget rom (deler med broren) sjølv om eg ammar om natta. Trur alle parter for sove betre då.

Minni: eg hadde eit par sånne episoder med eldstemann. på tide å sette opp trappegrind ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå er det på tide med grind, ja. ;)

Her er vi ikke kommet så langt. Har heldigvis ingen farlige trapper i umiddelbar nærhet, med det er jo alltid ett eller annet de kan skade seg på. Vi har nå flyttet litt på plantene våre da. Hadde et lite bord en skikkelig tung plante (stor tung potte)stod på, og den er nå plassert trygt i vinduet bak sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Honesty: Jeg vil også råde deg til å legge ho på eget rom. Jeg satte inn en sånn rund stol (visst du forstår..) som jeg betalte 150 for på ikea, kjempegod ammestol :)

I dag har vi vært på Zitrus, ett lekeland. Selv om ikke M kunne springe rundt enda, så synst ho det var kjempekjekt! Vi hoppa trampoline, sklei i sklia og lekte i ballbasseng (like kjekt for stre som små) :)

Vi må absolutt bli litt flinkere til å finne på sånne aktiviteter nå når ho begynner å bli så stor! Pirbadet står høyt på listen vår også, må bli neste gang :)

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skal ta en handlerunde en av dagene, for å se om vi finner et par fine lamper, kanskje en sittesekk e.l. osv til det fremtidige barnerommet. Kvalene mine har først og fremst forbundet med ammingen, for jeg vil ikke avvenne henne på natten foreløpig, men det er sikkert greit å kunne gå inn, amme henne og gå tilbake. Så får jeg håpe at jeg sovner igjen etterpå, for jeg har nok Norges dårligste sovehjerte. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...