Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Kan man gi juice ufortynnet til de små? Vi har kjøpt litt ulike fruktjuicer fra Småfolk/ Semper som er beregnet fra 4 mnd for de kan gis som de er. Vi har prøvd å vanne ut vanlig juice, men da blir vannsmaken for stor og han nekter...

Håper etter hvert, når han har blitt flinkere med den babyjuicen, at vi kan gradvis vanne den ut og slik lure han til å like vann.. Det er jo lov å håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg har oppi en god klunk med vann i juicen før jeg gir den til henne. Eplejuicen (den fra Coop som jeg bruker) er såpass søt at det går utmerket, men jeg tviler for eksempel på at det hadde funket med appelsinjuice.

Her liker hun faktisk vann best av alt, så mine råd er kanskje ikke så mye verdt. Men samtidig er det jo dyrt å kjøpe spesielle babyprodukter, så det går jo an å prøve.

Gir du vannet iskaldt? Det foretrekkes her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sympati til alle som må grytidlig opp. Vi har hatt noen perioder hvor det er full turning i sengene før fem. Det er ikke morgen for oss og jeg prøver alt for å få dem til å sovne igjen, men som regel ender det med at alle tre våkner og da er det bare å kapitulere.

Jeg har en regel om at alt før 06.00 er natta, ingen får stå opp før det. Det fungerte før, da vi hadde bare et barn, men nå er regelen strukket til 05.30 eeeeeelller kanskje litt før også :natti:

De to siste nettene har barna ikke våknet før 05.45 og DET er jo rene luksusen. Kryss fingre for at det varer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*krysser fingrene*

Her har G omsider begynt å humpe seg litt fremover. Han setter rumpa til værs og humper seg fremover. Det går ikke fort, men han når da lekene når de er utenfor rekkevidde. Men han gidder ikke prøve om de er for langt borte da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lokke med noe veldig interessant; søppelpose, mopp, støvsuger, katteskål full av kattemat.... :roll:

Bleieposen er også poppis, for den har jo så fint mønster. I tar spenntak i skapet for å få tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har begynt å insistere på å ligge midt i dobbeltsenga om natten, så jeg blir klemt opp på lammeskinnet hennes. :eeeh: Dette kan bli riktig så interessant når mannen kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke mange dagene gidder nok G å åle seg bort til leker litt lenger unna også, Saeria.

Det skjedde plutselig her iallefall.

Her krabber han noen skritt hver dag, men er fortsatt veldig usikker - kommer seg fortere frem med å krype.

Og så er det superstas å reise seg ved å holde seg i lekekassa eller andre ting i passe høyde - liten skumling - for han aner jo ikke hvordan han skal komme seg ned på gulvet igjen - men øvelse gjør mester :jepp:

For andre gang denne uken, sovnet han helt av seg selv i senga da jeg la han i sted...han ligger og turner og småsutrer litt først, før han plutselig snur seg over på siden og sovner :)

Må som regel litt byssing til først, sånn at han er ordentlig trøtt, men det går helt fint :)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på krype og krabbe? For meg er det akkurat det samme. Jeg antar at å krype er å åle seg fram?

Her har jeg tydeligvis glemt å slå på babycallen i vogna, så jeg må nok ned og åpne et vindu så jeg hører henne. Ikke at jeg egentlig tror det er noe problem, for hun har lungekapasitet så det holder.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på krype og krabbe? For meg er det akkurat det samme. Jeg antar at å krype er å åle seg fram?

Jeg sier krype til å åle seg fremover langs gulvet ;)

Krabber man så kommer man seg fremover på alle fire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt forskjellig mening for krype/krabbe, men skjønner jo at flere har det. Her har begge deler omtalt å krabbe på alle fire. Ikke dra seg frem på annet vis. Mulig det er etter hvor man bor i landet disse forskjellene avhenger av?

Våtposen er interessant her også, Honesty. Han vrir seg rundt etter den, for den henger bak han når han ligger på stellebordet.

Soon: Jeg antar det vil gå fortere med denne noget spenstige metoden for forflytning. :fnise: en roligere natt kan hvertfall tyde på at det verste av utviklingssprang er over, og at han da generelt sett har pønsket ut hvordan han skal klare å bevege seg mer enn rundt i ring. Han er flinkere å støtte seg på strake armer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sympati til alle som må grytidlig opp. Vi har hatt noen perioder hvor det er full turning i sengene før fem. Det er ikke morgen for oss og jeg prøver alt for å få dem til å sovne igjen, men som regel ender det med at alle tre våkner og da er det bare å kapitulere.

Jeg har en regel om at alt før 06.00 er natta, ingen får stå opp før det. Det fungerte før, da vi hadde bare et barn, men nå er regelen strukket til 05.30 eeeeeelller kanskje litt før også :natti:

De to siste nettene har barna ikke våknet før 05.45 og DET er jo rene luksusen. Kryss fingre for at det varer :jepp:

Godt å høre at jeg ikke er alene om å stå opp så tidlig... Lillegutt har stått opp i 5 tiden i ca 1 1/2 mnd nå. Å sove til 05.45 er luksus ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg definerar krype som å dra seg fram med mage/underliv i golvet, mens krabbe er når dei har greid og løfte opp ryggen og kjem framover med berre knær og handflatar i golvet :)

Mini har som smått begynt å krype - fleire meter til saman i dag :tommelopp:

Å sove til 6 er definitivt luksus her og. I tillegg er ungen vrang å legge, og vaknar minst 4-5 gonger pr natt for mat :filer:

Når han då i tillegg nektar å åpne munnen for anna mat enn pupp, må eg innrømme at det begynner å røyne på for ein elles tålmodig sjel som meg ;) Eg berre biter tennane saman og drøymer om betre tider...

No høyrer eg at han griner der oppe, igjen! Herleg...

Eg har forresten fått igjen mensen og i dag! O lykke. 7 mnd og 3 veker etter fødsel. Kva med dykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt mensen på 18 mnd! Jeg begynte på Cerazette (eller hva det nå heter) 3-4 mnd etter fødselen.

Når jeg slutter å amme så har jeg lyst å begynne på p-piller igjen. Jeg mistenker at det er Cerazette sin feil at jeg har konstant lyst på sjokolade :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig det da ;)

Eg har kobberspiral, så ikkje noko som kan "tulle" med syklusane. Men pga to tette svangerskap, så er dette berre den 2. mensen eg har på litt under 3 år :fnise: Mine to siste var november 08 og juni 07 :ler: Så det er nesten litt spennande no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom mensen tilbake i november, men med mine særdeles ustabile sykluser, har jeg bare hatt den to ganger. Sist kom den 18 januar, og i og med at jeg har vært så godt sydd, er jo graviditet utelukket. :ler:

Nå som jeg er i drift igjen, blir det snart tur til gynekologen for å få målt opp til pessar. Tåler jo ikke hormoner, og kobberspiralen har irriterende virkning på underlivet, så da blør jeg daglig. Hurra! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på babysvømminga var vi litt uheldige, så I hadde ikke sovet siden 12.15, enda timen begynte kl 16. Jeg forsøkte litt etter kl 14, men hun lå bare og bablet, og etterhvert ropte.

Så hun var sint og grinete, og instruktøren kommenterte at hun var så sint, samt sa at "du liker visst å høre din egen stemme, du!" Hun ropte nemlig av full hals, men uten å gråte eller hyle. Jeg synes det er komisk når hun er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går og på cerazette så har ikke fått igjen mensen ordentlig, men har hatt noen småblødninger jeg ikke er helt sikker på grunnen til.

I dag sovnet jeg da J sov første duppen sin, og vi sov i 3,5 timer! Når han sover så lenge er det umulig å få ham til å sove dupp nr 2, så det måtte bli tidlig kveld istedet (kl 18), og da var det 1 stk overtrøtt unge som måtte trøstes i søvn. LIker ikke når dagen blir sånn, for da sover han som regel dårligere om natten og.

Ellers er det ikke så mye som skjer her, han krabber nå rundt og peller på det meste. Og så er han så blid om dagen. Har begynt å humre en del istedetfor å le, og da må jeg le av han. Han høres liksom så voksen ut der han humrer avmålt begeistret. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G var heller ikke helt seg selv på babysvømminga. Han var så rolig. han som pleier å være helt vill. men jeg tenker at han er sliten etter å ha holdt på med utviklingssprang, som endelig ser ut til å ha båret frukter. I løpet av dagen har han blitt veldig flink å støtte seg på strake armer og han får stadig bedre dreisen på å komme seg fremover. Vi har et stuebord med hylle under selve bordplaten, og dere skulle sett det lange blikket han satt i tingene som lå der. Han strakk seg opp på ermene, stirret på tingene og prøvde å pelle på en avis som lå der. :ler:

På tide å rydde bort der snart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har hatt mensen siden januar. Etter jeg var ferdig med amminga så begynte jeg med p-plaster, og jeg har aldri vært så fornøyd med noen prevensjon før! :)

Vi må snart til å ommøblere litt rundt her, for nå har M begynt å åle seg framover. Men ho får det ikke til på gulvet enda, bare på matta si, så avisene våre er trygge enda. Men det er egentlig ikke så mye farlig så står i hennes høyde, så jeg tenker det går bra.

Vi har ikke tenkt å rydde vekk alt som står under 1 meters høyde. Jeg synst ho skal lære at "pynten til mamma skal stå i fred" o.l, men vi kommer nok til å bytte ut det knuselige med ufarlige ting til ho har lært det. Så får det bare bli litt nei en periode.

Hvordan gjør dere andre det?

I dag er første dagen på maaaange uker at jeg ikke sover formiddagsdupp sammen med M :tongue: Kommer nok til å sovne sammen med ho i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet bort ting jeg er redd for/ knuselige ting. Men noe må stå frem, han må jo lære seg at han ikke får lov til alt.

Ellers er lillegutt 9 mnd i dag :hakeslepp:

Status er: 1 tann, han kryper kjempefort- men krabber ikke og har kommet sånn passe langt inn i seperasjonsangst-fasen :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...