Gjest imli Skrevet 10. mai 2009 #341 Del Skrevet 10. mai 2009 Her er jo alt i hus fra før, satser vel bare på å dra frem det vi trenger et par uker før termin... Sykehusbag er vel litt vel tidlig å tenke på i uke 24 Pakker den nok en uke eller to før termin, sånn som sist. Synes ikke det er så mye man trenger å ha med seg heller jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 10. mai 2009 #342 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg er blandt de siste her inne da, men vi har jo endel klart Er så utrolig gøy å handle baby-ting! Men vi prøver så godt vi kan å holde oss..Her vi bor er det nemlig få baby-butikker og litt kjedlig utvalg, men vi skal på en ukes ferie til Tr.heim tenkte vi, og der vil vi shoppe! Har faktisk tenkt litt på denne sykehusbagen også jeg..Selv om det er evig lenge til! Liker å ha ting litt under kontroll, og her kommer sikkert alt til å være klart leeeenge før fødselen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 10. mai 2009 #343 Del Skrevet 10. mai 2009 Har satt mamma til å vaske alle babyklærne. Fikk jo et barn for 2.7 år siden så jeg har alt jeg trenger til den kommende gutten. Siden jeg har lagret alle klær fra 0-ca 1.5 år hjemme hos mamma på landet, ville hun gjerne gjøre dette for meg. Det vi må kjøpe er vogn. Ellers har vi alt. Er ganske laidback av oss, så det blir nok en brukt Brio eller Simo vogn. Kunne ikke tenke oss å bruke masse penger på en vogn akkurat nå.. Og babyen forstår jo ikke noe av det uansett Det viktigste er å ha en bruksvogn. Dvs en som er like anvendelig i byen som ute på skogsveier. Blir mange skogsturer i høst. Så en typisk byvogn er ikke noe for oss. I sykehusbagen blir det samme utstyr som sist: en morgenkåpe, kosedress, ekstra kosebukse + t-skjorte, slippers og tykke sokker (fryser lett på beina). Amme Bh. Tar med et par bytter til lillemann. Bruker jo oftest sykehusklærne, men det er hyggelig å ha egne klær til han også, helseteppe og bilstol selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 11. mai 2009 #344 Del Skrevet 11. mai 2009 Har dere med bilstol når dere reiser inn for å føde? Jeg tenker at det kan jo mannen bare ta med seg den dagen vi reiser hjem, han får ikke lov å overnatte på sykehuset jeg skal føde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. mai 2009 #345 Del Skrevet 11. mai 2009 Har dere med bilstol når dere reiser inn for å føde? Jeg tenker at det kan jo mannen bare ta med seg den dagen vi reiser hjem, han får ikke lov å overnatte på sykehuset jeg skal føde. Vi skal ha bilstolen med oss tror jeg, vi håper på å få familierom så mannen også kan være med oss på sykehuset, så slipper han å dra hjem med mindre det er noe vi har glemt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 11. mai 2009 #346 Del Skrevet 11. mai 2009 Så kjekt med familierom da! Tro jeg skal kunne klare meg uten mannen på sykehuset om natta. Han kan ellers være hos meg fra 9 -21, så håper jeg klarer natta alene. Har jo egentlig ikke noe valg.. Hvis det var kapasitet, kan visst far få sove over, men det koster 250,- natta. Synes faktisk det var mye jeg, det er jo snakk om tusen kroner det hvis jeg blir liggende fire netter som det står er vanlig for førstegangsfødende. Men jeg håper veldig på enerom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #347 Del Skrevet 11. mai 2009 Bilsete tar vel mannen med når han kommer for å hente oss. Familierom med en 1,5-åring i tillegg blir vel litt vel drøyt Vi hadde ikke det sist heller vi altså, synes det var helt greit jeg. Lå på dobbeltrom da, men hun jeg delte rom med var hyggelig, og ingen av ungene skrek så veldig mye Tror det er vanskelig å få enerom hvis man ikke har hatt en litt komplisert fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella83 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #348 Del Skrevet 11. mai 2009 Skjønner hva du mener.. Her har du jenta som har spesialbestilt trekk fra USA.. Konge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 12. mai 2009 #349 Del Skrevet 12. mai 2009 Har vært på kontroll i dag, klipper fra dagboka, da jeg ikke orker skrive alt på nytt: Gikk fint på kontroll, babyen vokser fint og fin hjertelyd (140). Babyen ligger fortsatt med hodet ned, det har den gjort siden forrige kontroll tror jeg, så trenger vel ikke bekymre meg for setefødsel hvertfall. Men hodet hadde ikke festet seg, det er nok litt tidlig for det. Holdt på å svime av da hun skulle måle symfyse-målet, tåler ikke så godt å ligge på ryggen lenger (da fikk vi også bekreftet hvorfor jeg sover dårlig) pga at babyen da presser på hovedpulsåren(?) som skal føre blodet tilbake til hjertet fra underkroppen. Fikk skikkelig blodtrykksfall og kaldsvettet og ble kvalm. Gikk over da jeg fikk litt å drikke og lå litt på siden. Symfyse-målet var 32 sm og det er helt i tråd med vekstkurven så langt, helt øverst i det grønne feltet. Har gått opp 0,1kg i vekt siden forrige kontroll (uke 28), det var ikke så mye, men så lenge babyen vokser fint og jeg kjenner masse liv er det helt greit. Totalt har jeg gått opp 6,5 kg da. Jordmor var veldig fornøyd med det og sa at jeg var flink Happy.gif (husk at jeg har noen kg for mye fra før). Blodtrykk og urin var også fint. Jeg fortalte jordmor at jeg begynner å bli bekymret for ammingen og tenker en del på det... Jeg har siden dag 1 av svangerskapet vært plaget med at brystvortene er ekstremt vonde når jeg blir kalde. Det kjennes ut som om de er etset bort med syre eller noe, og jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å amme dersom det fortsetter etter graviditeten. De blir kalde bare jeg går forbi kjøledisken på butikken, selv om jeg er fullt påkledd og med ull-ammeinnlegg. Hun spurte om jeg var plaget med såkalte "likfingre", og jeg kunne fortelle at jeg ikke er det like mye nå, men tidligere gikk jeg på medisiner fordi det var så plagsomt (da jeg bodde i Nord-Norge) og jeg hadde det hele tiden, spesielt om vinteren. Hun kunne fortelle at det var i prinsippet det samme som skjedde nå. Jeg får en form for krampe i de små blodårene, noe som gir en intens smerte i brystvortene. Hun sa det var sjelden for gravide, men at de var borti det fra tid til annen. Er vanskelig å beskrive, men det var utrolig godt å møte forståelse for problemet og smertene, og få en "diagnose". Ingen andre jeg kjenner har skjønt helt hva jeg har ment, for de fleste andre har andre typer smerter i brystene, og jeg har inntrykk av at de ikke like intense. Til opplysning er ikke såkalte "likfingre" spesielt vondt, men ganske ubehagelig fordi man mister helt førligheten i fingrene. Men når det samme skjer i brystvortene er det sykt smertefullt. Jeg fikk med meg to skriv om temaet og der sto det en del tips for å forebygge smertene under ammeperioden. Det kan hjelpe å drikke amme-te rett før amming, både pga stoffer i teen, og pga at varmen vil hjelpe med å øke blodsirkulasjonen i brystene. Det kunne også hjelpe å ha behagelig varme av noe slag i 10 min før amming (varmeposer f eks). Som en siste utvei, dersom man var skikkelig plaget kunne man få nitroglyserin for å motvirke krampene, men dette prøver man i det lengste å unngå. Det var utrolig kjekt å prate med jordmor om det, nå gruer jeg meg ikke så til amming når jeg vet at det finnes råd. Må bare kommentere brystsmertene litt mer, siden jeg har skrevet om det tidligere her. Her er hva som sto i skrivene jeg fikk, fenomenet er kjent under flere navn, kansje opplever noen av dere det samme etterhvert: Skriv1: Hvite brystknopper: (skifter farge i løpet av sekunder) Kontraksjon av blodkar, krampe, gir intens brennende smerte, også kalt "barracuda baby". Mulig årsak: Nikotin, mye koffein, kulde, medikamenter, hormoner. Prøv: varme (varmepose 10 min før amming) sekundært kulde på brystet. Drikk rikelig varm te før amming, Brystknoppen må håndteres minst mulig. Skriv2: Raynaulds fenomen/snøhvit/rosenrød: Hos enkelte kvinner vil amming eller bare berøring av brystknoppene føre til at brystknoppene blir helt hvite ledsaget av intens brennende smerte. Dette kan skyldes dårlig suge- og ammeteknikk og denne bør derfor observeres. Andre mulige årsaker til karkonstriksjon, ”kramper”, kan være nikotin, mye koffein, kulde, enkelte medikamenter og følgetilstand etter mye sårhet og smerter. I enkelte tilfeller kan tilstanden ha sammenheng med Raynaud`s fenomen der man kan se et klassisk fargeskifte av brystknoppene fra hvit til blå og senere evt. rødt når blodet vender tilbake til det iskemiske området. En mastitt eller soppinfeksjon kan også være en underliggende årsak til at Raynaud`s fenomen oppstår. Behandling: Unngå mulig medvirkende/utløsende faktorer som nikotin, mye koffein evt. karkonstringerende medikamenter. Behandling av eventuell infeksjon. Prøv varme på brystet (varmepose 10 min før amming). Drikk rikelig varm te før amming (tein løser kramper). Brystknoppene berøres/håndteres minst mulig (bare barnets munn). I alvorlige tilfeller kan en prøve med nifedipine (eks. Adalat) 10 mg tre ganger daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. mai 2009 #350 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg får også innimellom vondt i brystvortene, men tror nok det bare er "vanlig" vondt i forbindelse meg kulde, eller de blir stive, ikke alltid det er kaldt egentlig. Men det går som regel over i løpet av 10-15 minutter. Tenkte på en ting da jeg leste om hvite brystknopper, at de skifter farge i løpet av sekunder. Mine skifter ikke farge, men de er blitt konstant hvite helt ytterst på tuppen, ikke hele knoppen heller, bare den ytterste flata liksom... Er det normalt? Resten av brystvortene, areola, er blitt større og mørkere. Disse forandringen skjedde sikkert i uke 4-5 og vært uforandret siden da.. Herregud så detaljert beskrivelse av egne brystvorter har jeg aldri fortalt før.. Hva gjør man ikke, og tenker ikke over, som gravid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. mai 2009 #351 Del Skrevet 12. mai 2009 Det hender mine brystvorter er hvite på tuppen, bare den ytterste flata. Da jeg sjekka dem nå, så de ut til å ha vanlig farge igjen. Rare greier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 12. mai 2009 #352 Del Skrevet 12. mai 2009 Så godt at du fikk en diagnose og forståelse, Flickan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NiChia Skrevet 13. mai 2009 #353 Del Skrevet 13. mai 2009 Her må ikke babyen finne på å komme enda, vi har ingenting. Det vil si, vi har en body og en barnebok Men vi er midt oppe i flytting og bestemte oss for en stund siden at vi skulle ta baby-handlingen etter at vi har flyttet. Vi må uansett til den byen vi skal bo i snart for å handle det meste og da blir det dumt å dra det fram og tilbake. Men merker jeg har blitt litt mer stresset ang. innkjøp av seng, vogn o.l nå som dagene går. Magen begynner å bli stor og jeg merker at jeg ikke tror jeg kommer til å synes det blir like gøy å traske rundt på ikea med en blivende bestemor som må se på alt og ingenting. Heldigvis selger de jo litt av hvert av senger og sofaer der så jeg blir vel å ta meg en kjapp hvil mens vi er i "stueavdelingen" og "soveromsavdelingen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella83 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #354 Del Skrevet 13. mai 2009 Har dere begynt papirarbeidet da? Huff, jeg kjenner at jeg kvier meg for å sette meg inn i alt og ta alle avgjørelsene. Det er så utrolig vanskelig å vite hvordan vi vil ha det om 8 mnd, når vi aldri har hatt baby før. Jeg aner jo ikke NÅ hvor lenge jeg kommer til å amme!? Vi har lyst til å dele slik at pappa får mest mulig av permisjonen, men uten at det går for mye ut over amming. Så det er utfordrende å sette den grensen for når far skal ta over... Og så er det det med ferie også... Skal jeg ta ut ferien min i løpet av permisjonen, eller spare mest mulig av den til neste år? Siden jeg har lønnsjustering på jobb 1.juli, og terminen er 7. juli, tenker jeg at det kan være praktisk å vente med NAV-søknaden til etter justeringen, slik at riktig lønn kommer på søknaden. Jeg kan vel sende inn papirene inntil 3 mnd etter at babyen er født, er det ikke slik? Noen som har det helt klinkende klart hva dere skal gjøre, og/eller har noen innspill til hva som er lurt og ikke så lurt ang fordeling, pairene etc? HVILKE papirer skal sendes inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. mai 2009 #355 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg har det i alle fall klinkende klart - for jeg får bare engangsstønad. Sender inne søknadspapirene en gang etter uke 26 (som vel er tidligst), og så får vi prøve å få pengene til å strekke til lengst mulig. Heldigvis har vi alt utstyret vi trenger fra sist, og mannen får heldigvis to ukers permisjon med lønn etter fødslen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. mai 2009 #356 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi gjorde klart alt av papirer i begynnelsen av denne uken. Det er jobben som fortsetter å betale min lønn/ permisjonspenger, så de ville ha det tidligst mulig, senest i slutten av mai (to måneder før termin). En søknad som jobben har utformet og den vanlige søknaden til Nav (jobben skal ha kopi av den også). Jeg har også lønnsjustering 1. juli, men den får jeg med meg uansett. Jobben fortsetter å betale og alle lønnsøkninger er jeg så heldig å få med meg i permisjonstiden også. Mannen skal kun ha sine 10 uker, og det blir i april, mai og begynnelsen av juni - da er ungen ca. 8 - 9 måneder, så håper det går bra i forhold til amming. Jeg skal da tilbake i jobb i to måneder (skal ha ferie i to uker, så vi er sammen de første ukene av mannens permisjon) og så tilbake i noen ukers permisjon igjen før tilbke for fullt igjen på jobb. Skal ha fire uker ferie i november, så forskyver permisjonen. (har allerede hatt en uke i år). To uker neste år altså da mannen har permisjon, og de siste tre ukene neste år vet jeg ikke helt. Kommer litt an på når vi får barnehageplass om jeg tar de rett etter permisjon, eller venter litt lengre ut på høsten. Mannen får ikke betalt de to ukene i forbindelse med fødsel, så da tar han de heller som ferieuker. Jøsses, det var langt svar... Kan sende inn papirene inntil tre måneder etter fødsel (eller permisjonsstart?), man får etterbetalt pengene. Men vi klarer oss i alle fall ikke uten lønn i tre måneder, så det må være klart på forhånd.. Til Nav måtte vi sende inn Krav om ytelse i forbindelse med fødsel eller adopsjon og legge ved bekreftelse på termindato og kopi av lønnslippen til både mannen og meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 14. mai 2009 #357 Del Skrevet 14. mai 2009 Her har vi kun hentet søknaden fra NAV, synes den var vanskelig å fylle ut jeg, så må ned dit å få litt hjelp av dem tror jeg Her er mannen student så han skal ikke hanoe permisjon, derfor får jeg hans uker oveført til meg. Det passer veldig greit, for da har jeg 100% i 44 uker, i tillegg til 3 uker med ferie så da har jeg jo på en måte 100% lønn i 47 uker. Da er vi i begynnelsen Mai, så får vi bare håpe bebyen kommer etter 1.juli, for da får jeg enda noen uker. Mannen er ferdig på skolen i begynnelsen av Juni, så da blir det eventuelt en måned jeg må søke om permisjon uten lønn,ellers så må vi bare legge det opp slik at det går, så vi får se. Får bare prøve å knipe igjen her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 14. mai 2009 #358 Del Skrevet 14. mai 2009 Vi sendte inn papirene i uke 30-31. Det er arbeidsgiver som betaler ut permisjonspengene, så er ikke så veldig stresset egentlig. Men er usikker på om de og NAV kommer til samme beregningsgrunnlag, og om jeg evt får etterbetalt noe av NAV, da jeg har svært ujevn inntekt pga at det bare er deltidsjobb. Tar 3 uker ferie før permisjonen starter for å slippe å bruke så mye sykemelding. Har brukt 1 uke før i år. Da har jeg 1 uke igjen som jeg tenker overføre til neste år (hvis det er mulig?). Vi velger 100% dekning i 46 uker. Hos oss tar jeg de første 30 ukene, deretter tar jeg og mannen hhv 60% og 40% i 22 uker, mens jeg studerer deltid. Disse ukene vil min permisjon være ubetalt. Etter dette har jeg ca 7 uker igjen som jeg skal ta neste sommer + ferie.Permisjonen min er ferdig i slutten av juli, og jeg kan bruke begynnelsen av august på innkjøring i barnehage før studier og deltidsjobb begynner igjen siste halvdel av august. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 14. mai 2009 #359 Del Skrevet 14. mai 2009 Jammen meg litt av en kabal som skal gå opp ja... Nesten greit med bare den engangsstønaden Ja, ja, noen fordeler skal man vel ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NiChia Skrevet 14. mai 2009 #360 Del Skrevet 14. mai 2009 Vi og får bare engangsstønad, i grunn greit så slipper vi alt styret med å få kabalen til å gå ordentlig opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå