Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Så artig med kryping, Kvist :jepp:

Det krypes ikke her, men når vi legger han på magen spreller han med beina og løfter opp armene (!) - tror tydeligvis det er sånn han kommer fremover :ler:

Men han er ikke veldig interresert i snuing...han har ikke snudd seg bevisst enda - og de få gangene han har fått til å snu seg er fra mage til rygg - laaangt unna å snu seg fra rygg til mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene, Soon. Min lå og sprellet på magen i dag. støttet opp overkroppen med armene, og spant med beina i løse luften. :ler:

Ikke har han noen interesse av å snu seg heller. Det er visst bare tøv! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo deres barn litt yngre enn mitt da :) Jeg satt på seksmånederskontrollen hennes, akkurat dagen hun var seks måneder, og måtte svare nei på spørsmål om hun krøp, om hun rullet for å komme seg fram og om hun snudde seg ofte.

To dager etterpå begynnte hun å snu seg ofte, så to dager til og hun rullet rundt som bare det. Klart å rulle seg fast under sofaen og sånn ;) Og nå, et par uker etterpå kommer hun seg fremover helt på egen hånd. Utviklinga går fort altså!

Men mat er fortsatt rare greier, prøvde søtpotet i dag. Ikke så grusomt som andre ting etter ansiktsutrykkene å dømme, men hun brakk seg av det også... men i dag har hun sugd på både rå eplebåt og en gulrotbit, det var helt uaktuellt for ei uke siden :ler:

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det først løsner, så løsner det nok. Jeg tenker som så, at det til dags dato ikke finnes friske voksne som IKKE har lært seg å gå, så da kommer motorikken når G er klar for det. :ler:

Jeg har forresten lagd nye moser i dag. Søtpotet/avocado/pastinakk og søtpotet/avocado. Jeg syntes det smakte litt intetsigende. Bedre med litt revet pastinakk, så gjenstår det å se da, om G liker det den dagen han skal få seg en smak. Så langt er det bare ren potet som ikke har vært det store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi litt "slemme" med maten om dagen. Han er ikke interessert i grønnsaker i det hele tatt, og det er vanskelig å få han til å smake t.o.m. Han bare kniper igjen munnen og snur seg bort.Så idag her jeg lurt ham litt og gitt han mangopure og gulrotpure om hverandre. Hvis han skal venne seg til smakene må han jo få dem i seg på et eller annet vis. Han ble grådig fornærmet hver gang det var gulrot istedetfor mango, men ikke verre enn at det gikk fint. Fikk i han 3-4 teskjeer gulrotmos på den måten.

Oi, så moro med en som kryper allerede, Kvist. :) Min er et par uker eldre enn din, men kryper ikke enda. Jeg tror det er like rundt hjørnet, men kan sikkert gå et par uker til.

Og her ser vi fortsatt ikke antydning til tenner. Har alle deres fått nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke antydninger til tenner her. Trodde jeg så noe en dag, men da jeg skulle se dagen etter kom jeg til at jeg må ha innbillt meg at det var en liten kul der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Niks..Er er det ikke tegn på at noe er på veg engang..Sikkler mye mindre også! Litt greit at body/smekke ikke må byttes 10 ganger om dagen da :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller, men håper og tror de er rett rundt hjørnet.

Han er forferdelig urolig om natta nå, og har jo klødd som besatt i 3 mnd...det kan kjennes ut og ser ut som det snart dukker opp iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller. Jeg vil tro den tanna som kommer først er fortanna nede til høyre, der er det en markant kul ivertfall. Men han kan gjerne drøye det noen mndr til, jeg har ingen hast med å stikke puppen inn i løvens hule ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som skjer her inne ser jeg :) Oppsummering fra oss: Lillemann her er også forkjølet for tiden. Hosting og nysing. Var en urolig natt med mye snuing og våketid i natt. Heldigvis er han ikke spesielt snørrete/tett.

Vi har også vært på 5 mnd kontroll. Han er nå 10 kg og 70 cm! :skratte: Sier seg vel selv at han ikke er så veldig bevegelig av seg.. Han har snudd seg 2 ganger ubevisst. Legger vi han på magen går dt ikke lenge før han starter å sutre og vil bli lagt på ryggen. er jo tungt for han. Men det kommer jo etterhvert. Ingen hast.

Ingen tenner i sikte men utrolig mye sikling samt kløe i munnen så tennene er nok på vei.

Når det gjelder mat så spiser han 2 måltider med mat. Grøt i 10-11 tiden og middag ca kl 16.00. Resten av dagen får han mme kl 8.00, 13.00 og 19.00 samt litt pupp når han ønsker det. Fremdeles nattamming. Varierer mellom 1-3 ggr per natt. Hadde vært godt men avvenning på natta,samtidig syns jeg det er greit å amme på natta for å holde produksjonen oppe.

Syns at tiden går utrolig fort nå! Snart 6 mnd og ikke lenge til pappapermisjon. Hadde sett så utrolig frem til denne permisjonstiden og det er trist den snart er over. Setter pris å hver dag og koser meg med den lille. Han er en gla´gutt som elsker kos,lek, sang og musikk samt andre mennesker. Det eneste som opppleves som litt slitsomt er at han enda ikke klarer å roe seg selv på kveldene. Sovner fremdeles som en sten mellom kl 18.30-19.30 en gang, men våkner etter kort tid og er utrøstelig. Blir da endel runder på rommet med å gi han smokken, trøste osv. Sovner så vel et par timer og våkner når jeg legger meg igjen og vil ha kos/pupp. Forstår ikke at han ikke kan sove litt lengre i strekk. Sover nesten ikke på dagene heller så han burde vært trøtt.(sovner kun over 30 min på dagtid om vi er ute og triller eller kjører bil)I denne kuldeperioden har det derfor blitt lite søvn på dagtid.

Vet dette er et stort diskusjonstema her inne, men hvor lenge lar dere barna ligge og gråte før dere går og trøster?? Var på et babytreff nettopp hvor den ene la babyen for en dupp mens vi var der og babyen gråt ca 15 min uten at hun gikk inn til han. Til slutt sovnet h*n. Vi har latt lillemann ligge og gråte alene i ca 5 min og jeg får dårlig samvittighet av det. Men det hjelper ikke at jeg er inne på rommet heller. Han gråter uansett dersom jeg da ikke tar han opp av senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lar vi han ikke ligge å gråte. Han kan sutre med en av oss på rommet, men straks det tar seg opp til full gråt, er det opp for trøst.

Dessuten er han inne i en periode hvor selv pappaen sliter med å legge han. Det er bare jeg som duger. Han sover urolig, sikker pga. tenner og tett nese og mulig sprang i utviklingen.

Å la et barn gråte alene i 15 minutter høres helt grusomt ut. Jeg hadde ikke klart det! Får vondt i magen bare ved tanken på det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lar vi han ikke ligge å gråte. Han kan sutre med en av oss på rommet, men straks det tar seg opp til full gråt, er det opp for trøst.

Sånn gjør vi også. Våkner hun og gråter skynder en av oss seg inn til henne med en gang, og gråter hun ved legging er hun heller aldri alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan la lillegutt ligge noen minutter, men da er det mer sutregråt og aldri hylgrining. Men nå er det lenge siden det var en problemstilling. De siste ukene/mnd har han vært en engel å legge. Vi legger ham ned og går ut. Er sjelden et pip fra han før han sovner. Er det samme på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn gjør vi det, også. Sutring er uunngåelig, har jeg funnet ut (etterhvert :sjenert:), men jeg lar det ikke bli til gråt før jeg tar henne. Hvis hun våkner etter leggetid og jeg ikke er der, går jeg for å trøste henne umiddelbart. :) Hun gråter veldig sjelden, men sutring kan det nok bli noen ganger om ikke ting går som hun vil, for eksempel om natten, hvis hun har mest lyst til å sove i halsgropen min, og jeg er så frekk og legger henne. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Du er da uforskammet frekk, Honesty. ;)

Her har vi kjøpt potte, så nå venter vi på at den skal komme, så får vi se hvordan han synes om å bli satt på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og kjøpt potte, men den var fra i IKEA og alt for spisse kanter. Lillegutt liker ikke å sitte på den og det skjønner jeg godt. Han bæsjer alltid om morgenstellet, så jeg tenkte det hadde vært kjekt å få det oppi der. Men ikke noe hastverk. Har hørt at det kan være lurt å venne de til potte tidlig.

Men det må nok kjøpes inn en litt mykere potte her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ting skal skje så fort for noen jeg - skjønner ikke poenget med å sette en 6-7mnd gammel baby på potte - ikke er det bra for de heller. Det er mulig dere ikke bruker potte som pottetrening, men uansett, men jeg syns man skal la babyer være babyer.

Klippet fra mammanett.no

Ikke start for tidlig!

Pottetrening er først aktuelt når barnet er i 2-3 års alderen og selv viser tegn til å være klar for det. Jenter blir vanligvis tidligere enn guttene tørre. Tidligst rundt 18 mnd. alder er barnet i stand til å beherske endetarmens lukkemuskel og blæren. Det går ikke an å fremskynde barnets renslighet ved å trene. Før dette er pottetrening nytteløst. Selvsagt kan du sette barnet på potte, og kanskje er du heldig og treffer akkurat på det tidspunktet barnet tilfeldigvis tisser, men det har ingen hensikt. Barnet må først utviklingsmessig bli i stand til å holde seg og kjenne at det skal på toalettet. Det er nerveceller i ryggmargen som gir disse signalene. Disse nervecellene blir altså først ferdig utviklet en gang mellom 1 1/2 år og 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Vet dette er et stort diskusjonstema her inne, men hvor lenge lar dere barna ligge og gråte før dere går og trøster?? Var på et babytreff nettopp hvor den ene la babyen for en dupp mens vi var der og babyen gråt ca 15 min uten at hun gikk inn til han. Til slutt sovnet h*n. Vi har latt lillemann ligge og gråte alene i ca 5 min og jeg får dårlig samvittighet av det. Men det hjelper ikke at jeg er inne på rommet heller. Han gråter uansett dersom jeg da ikke tar han opp av senga.

Jeg lar ikke M ligge og gråte alene..At ho sutrer litt får bare være, men når ho gråter får ho trøst :)

På natta tar vi ho ikke opp om ho gråter, men vi sitter ved siden av senge og holder hånd, stryker på hodet osv..

---

Nå har vi akkurat værtpå helsestasjonen. M er 66.5 cm ca (strekte ikke bena helt ut p.g.a hoftene) og 7855 g :)

Heldigvis fikk vi en grei hs som var enkel og snakke med og kom med mange gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ting skal skje så fort for noen jeg - skjønner ikke poenget med å sette en 6-7mnd gammel baby på potte - ikke er det bra for de heller. Det er mulig dere ikke bruker potte som pottetrening, men uansett, men jeg syns man skal la babyer være babyer.

Klippet fra mammanett.no

Ikke start for tidlig!

Pottetrening er først aktuelt når barnet er i 2-3 års alderen og selv viser tegn til å være klar for det. Jenter blir vanligvis tidligere enn guttene tørre. Tidligst rundt 18 mnd. alder er barnet i stand til å beherske endetarmens lukkemuskel og blæren. Det går ikke an å fremskynde barnets renslighet ved å trene. Før dette er pottetrening nytteløst. Selvsagt kan du sette barnet på potte, og kanskje er du heldig og treffer akkurat på det tidspunktet barnet tilfeldigvis tisser, men det har ingen hensikt. Barnet må først utviklingsmessig bli i stand til å holde seg og kjenne at det skal på toalettet. Det er nerveceller i ryggmargen som gir disse signalene. Disse nervecellene blir altså først ferdig utviklet en gang mellom 1 1/2 år og 3 år.

Ikke bra for dem? Hvordan begrunner du det? Og har det skjedd et eller annet med barnas nerveceller de siste årene som gjør at de får kontroll over endetarmen sin årevis etter hva besteforeldrene fikk?

Og så må jeg bare le av mammanett noen ganger, " det har ingen hensikt" å la barnets tiss komme i en potte når det alikevel kommer? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: Nå er G våken, og jeg har ikke mye tid, men pottetreningen er ikke pottetrening i ordets bokstavelige forstand. Det EC handler om er å lese barnet signaler på når det må gjøre fra seg, og så ta det til potte/vask, eller som vi gjør, på stellebordet med papir under stumpen.

Alle barn gir fra seg signaler når det skal bæsje og tisse, men hos de fleste vil ikke disse signalene bli gjort noe med. Det handler altså om samspill mellom den voksne og barnet. Så den srtikkelen du referer til, viser at den ikke er bygget med noe kunnskap om elimination communication, som EC betyr.

Å være baby er ikke ensbetydende med at de skal og må bæsje i bleia. ;) Det finnes sågar kulturer hvor bleier ikke brukes i det hele tatt. Tenk selv. Hva synes du er best? Bæsje i buksa, eller på toalettet? ;)

Dessuten vil man, når man følger opp EC, kunne få barnet ut av bleiene tidligere, fordi barnet selv sier i fra når det må på toalettet. Det er ikke så veldig lenge siden ei jeg kjenner fikk sin datter bleiefri på dagtid hvertfall, halvannet år gammel.

Så sånn er det med den saken. Det handler ikke om å gjøre babyen mer voksen enn hva den er, så her synes jeg du er ute med fordommer rundt noe du gjerne ikke har noe særlig kjennskap til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...