Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jøss her var det mye å oppdatere seg på! Grattis med tann Imli:)

Vi venter også på den første tannen, og jeg tror vi må vente en stund...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror jeg det begynner å kommeen tann. Ser noe hvitt ut fragommen iallefall :hoppe: . Tenk om det endelig skal komme en tann :fnise:

Det er altså høyre tann oppe, akkurat samme tann som jeg fikk først, så spennende.

Skrevet

Vår spiser ca. 800 ml mme i døgnet, pluss 1 grøtporsjon og 1/2 middagsglass.

Ingen tenner her heller. Han sikler og klør, men kjenner ingenting (men vi ser gjennom gommen, ut mot leppa, seks tenner nede og fire oppe, så de kommer vel en eller annen gang)

Skrevet

Jeg har hatt helgebesøk, og har to ganger måttet kjøre til flyplassen midt i sovetida, så jeg har måttet vekke henne. Etterpå har hun knapt sovet i det hele tatt. I går tror jeg nesten ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at jeg var ute og trillet 10-12 ganger bortimot uten resultat. :murvegg: Og det ser ut til at i dag blir enda verre, for nå sutrer og klager hun i tillegg. Jeg er drittlei, og kjenner at jeg blir sur, men siden mannen er borte på jobb, må jeg bare bite tennene sammen.

Etter mye om og men med Holle-grøten med hirse, eple og pære, kjøpte jeg HIPP grøt med eple og pære til henne, og den går faktisk ned på høykant. Men den smaker mye mer, og jeg synes den er ganske søt. Men hun spiste nesten en hel miniporsjon i dag, og uten å tulle, slå skjeen eller stappe hele smekken i munnen. :tommelsmil:

Men fast føde får henne til å gulpe, noe det kunne gå ukesvis mellom hver gang hun gjorde tidligere.

Her kom det forresten to tenner med få dagers mellomrom, og da var det et realt sirkus i forkant.

Skrevet
Vår spiser ca. 800 ml mme i døgnet, pluss 1 grøtporsjon og 1/2 middagsglass.

Ingen tenner her heller. Han sikler og klør, men kjenner ingenting (men vi ser gjennom gommen, ut mot leppa, seks tenner nede og fire oppe, så de kommer vel en eller annen gang)

Hva slags middagsglass gir du? Hvilken smak tenker jeg på. L bare spytter det ut han, ikke snakk om at det skal ned, hehe.

Jeg har hatt helgebesøk, og har to ganger måttet kjøre til flyplassen midt i sovetida, så jeg har måttet vekke henne. Etterpå har hun knapt sovet i det hele tatt. I går tror jeg nesten ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at jeg var ute og trillet 10-12 ganger bortimot uten resultat. :murvegg: Og det ser ut til at i dag blir enda verre, for nå sutrer og klager hun i tillegg. Jeg er drittlei, og kjenner at jeg blir sur, men siden mannen er borte på jobb, må jeg bare bite tennene sammen.

Huff, så kjedelig. Synes å huske dere har hatt det sånn lenge nå? At dere må busse eller trille for å få henne til å sove?

Har du hørt med hs om råd? Må være slitsomt i lengden. Nå begynner de jo å bli så store også at det blir kanskje vanskligere å avvenne(?)

------

Det står i sandvikboka at det ofte kommer tenner i forbindelse med sykdom, så jeg håper det stemmer. Alt av rutiner har nesten gått i vasken nå når han har vært dårlig og grinete. Så har han sove to ganger og så tre. Forrige natt sov han 2-2 1/2 time og i natt våknet han klokka tre og sovna ikke før kvart på seks. Spennende å se hvordan denne natta blir.

Skrevet

Her sovnar faktisk mini av seg sjølv dei fleste kveldane. Men om dagen må han som oftast ammast i søvn.

Skrevet

Dagsovingen har ikke vært noe problem her i gården. Jeg har stort sett kunnet legge henne, trille ti meter, så har hun sovet godt. Hun pleier å sove en lang lur om formiddagen, og dersom hun ikke får den, preger det resten av dagen, og det er det som har skjedd de siste dagene. Men man må jo tilpasse seg litt verden utenom, også. :sukk:

Til gjengjeld har hun sovet litt bedre om natten, og i natt sov hun faktisk fire timer i strekk før hun våknet, og våknet bare en gang i løpet av natten. :tommelsmil:

Skrevet

Me merkar i alle fall at jo dårlegare han søv om dagen, jo dårlegare søv han om natta og. Blir ein ond sirkel.

Skrevet

Ja, det er sant at søvn avler søvn. Så jeg ante det vel da jeg vekket henne etter en knapp time i morges at dagen i dag ville bli slitsom. Men i morgen er atter en dag, og da skal hun få sove så lenge hun vil om formiddagen. :)

Skrevet

Huff, så slitsom, Honesty :klem:

Har ikke hs noen råd/tips?

E har blitt som ei klokke - sover fra 19.30 til ca 01.30 - mat.

Så sover han videre til ca 05 - mat - og sover til 07.00.

På dagen sover han 3 lurer a 40 minutter omtrent.

Skrevet

Huff, så slitsomt det høres ut Honesty.

I dag har J sovet helt enormt på dagen. Han pleier å sove 60-90 min 2-3 ganger om dagen. Men i dag hadde han en kjempelang lur på nesten 4(!) timer :overrasket:

Gjett om det var deilig for'a mor! :jepp:

I dag prøvde vi ertepure til middag, ikke noen suksess. Vi får bare fortsette å prøve, så får vi håpe det faller i smak en dag. Synes det er vanskelig å planlegge middag til ham når han ikke liker noen grønnsaker. Ender jo opp med å gi ham frukt eller grøt istedet. Blir jo ikke så mye variasjon av det. Men det er kansje greit en stund til..

Skrevet

Vel, når det er min egen "skyld", som tar fra henne den første luren på formiddagen (fordi jeg må), er det vel lite hs kan gi råd om, annet enn å la henne sove. ;) Men det er klart, det blir tungt for mammaen når hun aldri får et pusterom i løpet av dagen.

Men jeg satser på at i morgen er en ny og bedre dag.

Jeg gav henne forresten en brødskalk med ørlite smør på i dag. Det var en suksess uten like :) Selv om hunden sirklet rundt som en gribb og bare ventet på at det ble hans tur. Jeg må være streng mot ham så han ikke stjeler fra henne, i hvertfall.

Skrevet

Mini sovna fint av seg sjølv i kveld og :tommelopp:

Han legg seg som regel 19.30-20, søv til 00-01, ammas, søv til rundt 4, ammas, og søv til 6-7. Håpar han snart kuttar ut et av nattmåltida.

Reknar med å starte forsiktig med smaksprøvar på fast føde i løpet av denne månaden, han er jo 5 mnd på lørdag. Trur me prøver litt forsiktig med litt heimelaga fruktmosar, og så graut etterkvart.

Skrevet

Et lite hjertesukk om snuppas matvaner.

Hun har jo helt siden fødselen spist små og mange måltider, og så for en måneds tid siden ville hun ikke ha pupp på dagtid lengre og hun kuttet samtidig ned på antalle måltider. Jeg var knallfornøyd med å mate en gang før jeg la meg i elleve-tolvtida og så en gang i firetiden igjen. Det varte ikke lenge.

Nå de siste dagene har hun spist før hun legger seg i syvtida, da får hun en porsjon grøt med fruktmos oppi og MME å drikke til. Da drikker hun vel omtrent 60-70 ml i tillegg til ca 1 dl ferdig grøt. Så sovner hun etter litt sutring når vi legger henne. De siste dagene har hun våknet igjen etter to timer omtrent, og da MÅ hun ha mat, med en gang helst... Får da en liten puppeskvett og så mye MME hun vil ha, drikker gjerne i overkant av 100ml. Så sovner hun igjen.

Nytt måltid med puppeskvett og ca 100-135 ml MME i tolvtida, i tretida, i sekstida også. Jeg prøver å tilby smokken, legge kosekaninen slik hun liker den, nynner rolig slik jeg ofte gjør når hun skal sove, stryker på kinnet... alt mulig blir mottatt med skriking til hun får mat. Etter måltidet i sekstida sovner hun igjen, og sover gjerne til litt over åtte. Da er hun ikke sulten, vil gjerne ikke ha mat før elleve eller deromkring. Og jeg tilbyr henne flere ganger, både grøt, frukt og melk.

Så i ellevetida spiser hun igjen, en liten porsjon grøt (omtrent en dl spiser hun) og litt vann å drikke. Da vil hun ikke ha MME å drikke til, så vi tilbyr henne vann, går ikke særlig mye av det heller. Så er hun gjerne ikke sulten igjen før fire-fem da får hun MME og drikker gjerne rundt 100-130 ml nå også, noen ganger så lite som 70 ml. Og så var vi ved kveldsmat med grøt/frukt og MME igjen. Hun får gjerne en brødskorpe, en fruktbit, en grønnsak eller noe slikt å holde i hånden mens jeg spiser lunsj, og mens vi spiser middag. Er ikke mye hun synes er ålreit der, egentlig kun brød hun får i seg noe av. Resten blir klint utover og så spiser grisen det som faller ned...

Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å overbevise henne om at det er på dagen man spiser mest, og ikke på natten. Det er jo ikke sånn at hun ikke klarer mer enn tre timer mellom måltidene om natten, hun klarer det jo fint på dagtid :gjeiper: Til nå har jeg forsøkt å tilby variert mat, og ofte på dagtid. Men det ser ikke ut som om det var en vellykket strategi. Orker ikke tanken på hylskriking og nattavvenning, ønsker ikke nattavvenning helt enda heller. Jeg synes det er litt koselig å amme, og eneste anledningen jeg får er jo om natta. På dagen vil hun ikke ha, da står hun i bro og skriker om jeg prøver å legge henne til.

Noen som har gode tips til en trøtt mor og ei bestemt frøken?

Skrevet

@Blowers daughter: Har du forsøkt med for eksempel avocado eller søtpotet? Her går avocadomos med banan ned ganske greit, dog i mikroporsjoner. Jeg tenker å blande mindre banan i etterhvert som hun venner seg til at ikke alt må være søtt. Brokkoli var også ganske greit; hun fikk en bukett i hånden mens jeg selv spiste her om dagen. :) I dag fikk hun forresten en båt mango, og koste seg både vel og lenge.

Hun sovnet forresten greit etter 10 minutter amming, og jeg fikk også lov til å legge henne ned. :tommelsmil: Hun er vel utslitt etter dagranglingen.

Skrevet

Haha, det hjelper å klage litt :)

I natt spiste hun kvelds ca sju. Og så var det ikke mat før halv tolv, og så sov hun (og jeg :) ) videre til fem! Da fikk hun mat og sov videre til litt over åtte.

Lurer på om det er fordi hun plutselig har funnet ut at hun kan snu seg i senga også, så hver gang jeg så på henne i natt (ikke at det var så mange ganger, hun sov jo så pent atte) så lå hun på magen og sov. Kanskje hun er en magesover? :)

Blide og opplagte begge to i deg i alle fall. :hoppe:

Og snart skal vi ut og møte barselgruppa på kafé.

Skrevet
@Blowers daughter: Har du forsøkt med for eksempel avocado eller søtpotet?

Avocado søtpotet liker han :Nikke: Hvertfall når han er opplagt og i godt humør. Litt mindre når han er sliten. Men ingen andre grønnsaker.

Skrevet
Haha, det hjelper å klage litt :)

I natt spiste hun kvelds ca sju. Og så var det ikke mat før halv tolv, og så sov hun (og jeg :) ) videre til fem! Da fikk hun mat og sov videre til litt over åtte.

Lurer på om det er fordi hun plutselig har funnet ut at hun kan snu seg i senga også, så hver gang jeg så på henne i natt (ikke at det var så mange ganger, hun sov jo så pent atte) så lå hun på magen og sov. Kanskje hun er en magesover? :)

Blide og opplagte begge to i deg i alle fall. :hoppe:

Og snart skal vi ut og møte barselgruppa på kafé.

:ler: Så deilig da, vi trenger all den søvnen vi kan få hele gjengen :)

L legger seg alltid sånn halvveis på magen han, som jeg lå når jeg var gravid :fnise: Litt på halv skakke, hehe.

Nå er han gudskjelov ikke så vilter som han var med en gang han begynte å snu seg. Da vurderte vi å kjøpe sånn til å "binde" han fast med.

Kos dere masse på café, vi bor et lite stykke unna nærmeste café, så her er det bare tur og hjemmebesøk. Kanskje jeg må ta en tur på café snart, er så koselig :)

--------

Natten i natt har vært nesten like ille som de 3 siste nettene. Han våkna klokka halv ti og sovna vel ikke før i tolv tia :sukk:

Så har han vært veeeldig frem og tilbake resten av natta. Han er jo tett, så det er ikke rart, men han er ikke sååå tett. I natt hjalp det iallefall litt med puppen da, det gjorde det ikke i går kveld. Må jo si at jeg er veldig glad for at jeg ammer, er grusomt greit å kunne roe han ned med det. Han sovner ikke like lett til puppen, men det er jo ikke derfor jeg gjør det.

Så får vi bare håpe at vi kommer tilbake til normale rutiner igjen når han er fin i formen. Nå har han jo fårr lov å sove med lyset på og spise 4-5 ganger i løpet av natta :sjenert:

Skrevet

Nå trooooor jeg det nærmer seg tann her altså - skimter hvitt nede til venstre :hoppe:

Og jeg ser fler tenner forran i gommene både oppe og nede, så håper de kommer ut alle sammen fortere enn svint :fnise:

---

Nå har lillegutten her og byttet litt vokabular - det går plutselig veldig mye i dadadadladla :)

---

Han fikk gulrot idag, og det så ut som det falt i smak :jepp:

Potet var ikke stas, så tenker å blande de to etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...