Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prøvd å gi most potet nå, to dager på rad.

0 suksess :ler:

Er det stressete å gå rett på noe annet i morra? Gulrot f.eks?

Eller er det noe annet vi kan prøve å gi?...tror egentlig ikke vi har gulrot for øyeblikket.

Men har brokkoli, blomkål, avocado.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det ingen stor suksess med potet, så vi ga gulrot noen dager, og deretter potet og gulrot sammen ;)

Skrevet

Vi gjorde det samme, Tussi!

Kokt brokkoli var suksess da. Han fikk smake bittelitt i går, og ville gjerne hatt mer.

Ellers kan de vel fint få smake på f.eks. squash, søtpotet, banan også.

Skrevet

Her liker lillegutt:

banan

avocado

banan og avocado sammen

søtpotetpure m og uten hvitløk

brød med smør (skalk)

mangopure

aprikospure

eplemos (ukokt)

melonpure

grøt m og uten fruktmos

(brokkoli)

Liker ikke:

gulrotpure

potetpure

gulrot- og ertepure

kokt eplemos

(brokkoli, spiser likevel, fordi han får holde selv :ler: )

I morgen skal vi prøve kålrabistappe. Holder en knapp på at han liker det.

Skrevet

Det er klart at det søte foretrekkes også her, Blowers Daughter. ;)Når begynte du å gi hvitløk?

Ellers har vi hatt en skikkelig festlig natt. Han våkna klokka 12, fikk mat og sovnet...i 5 minutter, så var det kaving og herjing (og sutring) til klokka var to. Da var han selvfølgelig sulten igjen, så han fikk mere mat.

KLokka seks våknet han og var sulten. Han fikk mat, jeg la han, og etter få sekunder kom nesten hele måltidet opp igjen. Det samme skjedde forøvrig når pappaen skulle mate han på dagen. Opp for å skifte tøy, fjerne sovesauen. Så la vi han omsider...og da begynner han å stronte! :dåne:

Opp IGJEN for å ta i mot bæsj, vaske og da byttet jeg like godt hele bleia så gikk vi igjen til køys. Men gutten vil da ikke ligge alene? Så dermed tar jeg gutten i armkroken. Han sovner momentant. Det gjorde pappaen også, og han setter i å snorke!

Jeg sovner aldri rett etter gutten har spist om natta, uansett, så da lå jeg der da...og blomstret. :forvirret: Sovnet omsider en liten time før guttungen våknet og var i fyr og flamme!

Hvordan er det med dere som har MME barn? Opplever dere å få måltider svisj i retur?

Skrevet
Det er klart at det søte foretrekkes også her, Blowers Daughter. ;)Når begynte du å gi hvitløk?

Ellers har vi hatt en skikkelig festlig natt. Han våkna klokka 12, fikk mat og sovnet...i 5 minutter, så var det kaving og herjing (og sutring) til klokka var to. Da var han selvfølgelig sulten igjen, så han fikk mere mat.

KLokka seks våknet han og var sulten. Han fikk mat, jeg la han, og etter få sekunder kom nesten hele måltidet opp igjen. Det samme skjedde forøvrig når pappaen skulle mate han på dagen. Opp for å skifte tøy, fjerne sovesauen. Så la vi han omsider...og da begynner han å stronte! :dåne:

Opp IGJEN for å ta i mot bæsj, vaske og da byttet jeg like godt hele bleia så gikk vi igjen til køys. Men gutten vil da ikke ligge alene? Så dermed tar jeg gutten i armkroken. Han sovner momentant. Det gjorde pappaen også, og han setter i å snorke!

Jeg sovner aldri rett etter gutten har spist om natta, uansett, så da lå jeg der da...og blomstret. :forvirret: Sovnet omsider en liten time før guttungen våknet og var i fyr og flamme!

Hvordan er det med dere som har MME barn? Opplever dere å få måltider svisj i retur?

Huff, kjipt.

Hvilken MME gir du?

Vi gir NAN (vet at du ikke bruker Nestlè sine produkter, men...) han gulper omtrent aldri.

De få gangene han har gulpet, er det snakk om noen få ml, så vi har vært heldig der.

Har til dags dato aldri måttet skifte på senga hans pga uhell.

Skrevet

Ser det er noen av dere som gir brødskorper og flatbrød etc. Hvor gamle er barna deres da?

Trodde man burde vente litt med sånt jeg... :sjenert:

Tenkte å prøve litt kokt brokkoli idag, skal allikevel ha det til middagen selv, så da får vi se.

Prøvde forøvrig maisgrøt idag, for å prøve andre grøtvarianter - han ler - men han griner på nesa og brekker seg - så ingen stor suksess første gang iallefall :ler:

Skrevet

Mannen dro en gang hjem en boks nan, og den var grusom til G. Da kom det opp hele tiden. Smågulpet i tillegg hele dagen! Vi gir hipp nå.

Jeg mistenker at han er litt for grådig, rett og slett...Han er ikke typen som tar det rolig når han ser mat i nærheten. :ler:

Skrevet

J er jo snart 7 mnd, så tror ikke det gjør noe med brød, osv. Det er dessuten minimalt han får i seg, max en teskje smuler tilsammen. Jeg gjør det for at han skal få trene på øye-hånd-kooridinasjonen og tyggerefleksene. Men det er viktig å følge nøye med så de ikke setter noe i halsen.

Skrevet
J er jo snart 7 mnd, så tror ikke det gjør noe med brød, osv. Det er dessuten minimalt han får i seg, max en teskje smuler tilsammen. Jeg gjør det for at han skal få trene på øye-hånd-kooridinasjonen og tyggerefleksene. Men det er viktig å følge nøye med så de ikke setter noe i halsen.

Nærmer 7mnd, ja men da er det jo sikekrt greit.

Var ikke klar over at din var blitt så gammel ;)

Skrevet

Prøvde avokado nå, og det var visst ikke helt umulig ;) - men heller ikke kjempegodt da :ler:

Så får fortsette å prøve mer etterhvert.

Skrevet

Nei, det var ikke største suksessen her heller, men noe helt annet når han fikk det i middagen og fruktmosen. Da var det helt knall! Jeg måtte jo smake selv, og kunne fint kjenne avokadosmaken gjennom fruktmosen hvertfall.

Og siden han ikke akkurat fortærte en hel avokado første gangen, eller siden, ble det avokado i salaten vår! :sikle:

Skrevet

Skal si ungene deres spiser og er fornøyde.

L spiser jo han også altså, var ikke det. Men han spytter så og si ut alt han får i munnen som ikke er grøt eller fruktmos (kjøpemos).

Eneste han har likt bittegrann er 8 mnd glasset med spagetti, mamma hadde kjøpt det når vi var der. Ellers har jeg vel ikke vært kjempeflink med å prøve, men har lagd havregrøt,poteter,gulerøtter, epler,pærer osv.. Han elska epler når han var liten, da kunne han sutte på et sånt nett, men det ble det slutt på.

Jeg må kanskje kjøpe inn flere frukter og grønnsaker for å prøve. Agurk kunne han forresten tygge på da :)

-----------

Vi hadde besøk av svigerfar her på fredagen, og da lot han L ligge på kjøkkenbordet :sjenert: Iallefall så fikk han der skikkelig tak med hender og ben og kom seg kjapt fremmover. I dag har vi derfor latt han ligge rett på gulvet litt for å se, og jammen tror jeg ikke det er lenge før han krabber. Han drar opp bena og heiser seg litt mens han kryper bortover. Så nå må jeg vel til i boka å fylle ut tid han begynte å krype skikkelig. Gikk ganske kjapt bortover ja. Vi har i tillegg fått oss ny valp i helgen, så dere kan tro det er stas å krype etter henne :rødme:

-----------

Etter klageinnlegget mitt her i uka om forholdet vårt, har ting gått bedre. Vi satt oss ned å snakket og fortalte hvordan vi følte det begge to, og vi var vel ganske enige i alt.

Så sa jeg at vi ikke kunne sitte å vente på at lysten skulle komme, vi må gjøre litt for det selv også. Og jammen meg ble det ikke litt action her gitt :fnise:

Så får vi bare håpe det fortsetter da. Han har iallefall vært flink i helgen, for jeg ligger nesten rett ut med forkjølelse og skallebank. Nå tok han med seg L på biltur, jeg orker ikke ha både han og to bikkjer her hjemme. Kan trygt skrive under på at å ha en baby og en valp er ganske slitsomt. Valpen er ikke ren enda, så vi må hele tiden passe på så hun får gått på do, og det er ikke barebare å skulle bære henne ut så fort jeg ser hun setter seg til rette med en liten på armen.

Så sum av summarium, helgen har vært deilig tross for sykdom og jeg har definitivt fått gnisten tilbake igjen :jepp::)

Skrevet

Ofte må de små smake på mate både 5 og 10 ganger før det løsner, og hos noen tar det litt lenger tid før det gjør nettopp det. Ellers må jeg si at jeg er imponert over tempoet på L. G har mer en nok med å sprelle han. :fnise:

Gjest Unknown
Skrevet

Her spiser lisja pære, banan og mango..Har blitt en liten pause i matsmakinga nå når vi har holdt på med flyttinga!

Potetmos, brokkoli, eple og 4mnd-middagsglassene har ikke vært noe særlig, men vi må prøve litt til :)

Etter vi flyttet så har M sovet kjempebra! Vi tenkte at jeg skulle gi mat hver 3 time, ikke oftere..Dei andre gangene ho våkna skulle Darlingen ta ho, men jammen fiksa ho ikke det selv! :hoppe: Er bare ett par ganger ho har fått vann og ho har sove opp til 6 timer i strekk!! JUBEL!

Darlingen har vært hjemme en uke, og det har vært deilig (for det meste... :tongue: ) Og i morgen tar han med bilen og drar på jobb, så nå blir jeg avhengig av buss! Kan ikke huske sist jeg tok buss...Og buss i by har jeg aldri tatt :tongue:

Har blitt lite KG-tid siste ukene, men nå er jeg tilbake :)

Skrevet

I dag har mini fått si fyrste tann! :hoppe:

Endeleg er den i gjennom. Venstre fortann nede. Men han siklar og klør like herleg som før då! Eg oppdaga at han får høyre fortanna og! Kjenner heile konturen av den, så går nok ikkje mange dagane før han har to tennar :) 4 mnd og 3 uker gammal :)

Han fekk forresten sutte på ein melonbit i dag, teller det som BLW eller? :ler:

Har lurt på å kjøpe sånt nett til å putte frukt- og grønnsaksbitar i som han kan sutte på, kor får ein kjøpt det?

Skrevet
Ofte må de små smake på mate både 5 og 10 ganger før det løsner, og hos noen tar det litt lenger tid før det gjør nettopp det. Ellers må jeg si at jeg er imponert over tempoet på L. G har mer en nok med å sprelle han. :fnise:

Ja, vi må bare prøve flere ganger. Han kan ha litt brød da, også smakte han for første gang kokt egg, og det tror jeg han likte

:fnise: I morgen skal vi muligens ha laks og poteter, så da får vi forsøke det.

I dag har mini fått si fyrste tann! :hoppe:

Endeleg er den i gjennom. Venstre fortann nede. Men han siklar og klør like herleg som før då! Eg oppdaga at han får høyre fortanna og! Kjenner heile konturen av den, så går nok ikkje mange dagane før han har to tennar :) 4 mnd og 3 uker gammal :)

Han fekk forresten sutte på ein melonbit i dag, teller det som BLW eller? :ler:

Har lurt på å kjøpe sånt nett til å putte frukt- og grønnsaksbitar i som han kan sutte på, kor får ein kjøpt det?

Skal si det er noen som har det, hehe. Jeg håper for hver dag jeg kjenner at det har kommet noe, men :riste:

I dag måtte jeg, som i går gi han en paracet for å få han til å sove. Det hørtes fælt ut, men han er ikke helt i form og ville ikke sove. Prøvde i nesten to timer før han endelig roa seg.

Han har alle tegn på tenner, men vi må nok vente en stund til.

Nett får du kjøpt i typiske barnebutikker. Barnas hus eller barneland om dere har det. Kanskje coop obs har det?

Skrevet

Er BLW det, imli. ;)Grattis med tann, forresten. Nå er det bare å vente til neste tann er ute, så får kanksje gutten litt fred for sikling og kløing.

Minnie...takk formiddagstips..holderpå å tenke ut ukemeny. :)

Skrevet

Her oppdaget vi også i går at den første tannen er på vei ut. Nede til venstre. Den skimtes som en liten hvit prikk, og jeg merker at hun er veldig opptatt av å tygge på ting. Ellers virker hun ikke så veldig plaget *bank i bordet*

I går kokte jeg potet, brokkoli og litt purreløk sammen, og blendet forsiktig. Det samme med gulrot og litt squash. Hun var veldig happy for begge deler, gikk ned på høykant, både hver for seg og blandet sammen.

Hun fikk også mango for første gang på fredag, holdt selv i hånda og smattet fornøyd. Fikk gnagd litt av mangoen, så ble litt redd for at den skulle gå i stykker sånn at hun fikk biter i halsen. Puttet den i baby-feederen, men da kastet hun den bare fornærmet på golvet. Hun har ikke likt noe som vi har gitt henne i babyfeederen, den nettingen er liksom så tykk at hun er helt uinteressert.

Skrevet (endret)

Gratulerer med første tann til S, Imli :)

Kjenner jeg blir litt "misunnelig"...hehe, for her går det nemlig i samme tralten med kløinga...vært sånn i 3 mnd nå! Og han er tydelig plaget, klør seg i hele ansiktet og gnir febrilsk med hendene og andre ting inni munnen :(

---

Ga E litt kokt brokkoli i hånda i går, han gnagde litt og så ut til å like det - men var ikke så kjempeivrig ettersom han akkurat hadde fått flaske.

---

Hvor mange ml MME får ungene deres i døgnet? (til dere som gir MME da).

E får ca 4ss grøt nå, men får fortsatt ca 850-900ml MME - syns det er mye jeg, men han drikker jo til han er mett.

Skulle jeg prøvd å gitt litt vann innimellom istedet?

Endret av Soon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...