Minnimusepus Skrevet 27. januar 2010 #2841 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi gir 2 grøtmåltider til dagen, en på morran og en på kvelden før leggetid. Nå har vi hatt halvannen uke med deilige leggerutiner. Ganske likt som deg Soon, våkner i 02.00 tiden og mellom 05 og 06.00 Eneste som er litt slitsomt her er at han gjerne vil stå opp så tidig. Han sover svært sjeldent lengre enn 06.30, så det er tidlig opp. Men det gjør igrunnen ingenting, for da har vi jo kvelden alene -------- Kanskje dumt spørsmål dette, men det å fullamme. Gjør man ikke det når man har begynt med grøt? Jeg har trodd at det å fullamme ville si at man ammet, men f.eks gav grøt i tillegg. Vil ikke si vi gir grøt istedet, men mer som et ekstra måltid når ikke melka holder. Da må vi kanskje begynne å være litt mer forsiktige med , for her har vi jo gitt grøt siden han fylte 4 mnd. Og en annen ting, dette var det faktisk mannen min som ville jeg skulle spørre om, hehe. Hvor ofte har dere sex eller annen berøring? Her er det gått et par uker, iallefall, siden vi har gjort noe. Føler liksom ikke for å gjøre noenting sånt nå, vet ikke hvorfor. Har kommet over på det stadiet hvor jeg bare irriterer meg over mye her hjemme. Er bare litt lei tror jeg. Kan nok med hånden på hjertet si at mannen her ikke har lillemann mer enn kanskje en time til sammen på en normal dag, ikke det engang. Lei av at jeg gjør så og si alt av husarbeide og har lillegutt. Greit nok så er jeg hjemme hele dagen, men det betyr ikke at jeg skal ta alt av husarbeid. Har sagt det til han utallige ganger at han må begynne å ta i et tak, men neida. Det sklir alltid tilbake til samme greia igjen. Vet det er helt normalt med opp og nedturer, men nå er det så veldig dødt liksom. Orker ikke berøring eller noe, jeg får jo så masse kos med lillemann så jeg har lurt på om det kanskje kan være det. Leste litt om det i en bok at når mor har barnet mye så får hun den nærheten hun trenger via babyen og vil derfor ikke ha et nærhetsbeov ovenfor partneren. Ahh, det var godt å få det ut, satt litt ord på ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2842 Del Skrevet 27. januar 2010 Nå jinxer jeg vel - men nok en fantastisk natt: E sovnet som vanlig 19.30, våknet for mat 02.30 (meeeget sulten, skrek stakkars ) Og så sov han videre til 06.30 Spiste da, og sov videre til 07.50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2843 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi gir 2 grøtmåltider til dagen, en på morran og en på kvelden før leggetid. Nå har vi hatt halvannen uke med deilige leggerutiner. Ganske likt som deg Soon, våkner i 02.00 tiden og mellom 05 og 06.00 Eneste som er litt slitsomt her er at han gjerne vil stå opp så tidig. Han sover svært sjeldent lengre enn 06.30, så det er tidlig opp. Men det gjør igrunnen ingenting, for da har vi jo kvelden alene -------- Kanskje dumt spørsmål dette, men det å fullamme. Gjør man ikke det når man har begynt med grøt? Jeg har trodd at det å fullamme ville si at man ammet, men f.eks gav grøt i tillegg. Vil ikke si vi gir grøt istedet, men mer som et ekstra måltid når ikke melka holder. Da må vi kanskje begynne å være litt mer forsiktige med , for her har vi jo gitt grøt siden han fylte 4 mnd. Og en annen ting, dette var det faktisk mannen min som ville jeg skulle spørre om, hehe. Hvor ofte har dere sex eller annen berøring? Her er det gått et par uker, iallefall, siden vi har gjort noe. Føler liksom ikke for å gjøre noenting sånt nå, vet ikke hvorfor. Har kommet over på det stadiet hvor jeg bare irriterer meg over mye her hjemme. Er bare litt lei tror jeg. Kan nok med hånden på hjertet si at mannen her ikke har lillemann mer enn kanskje en time til sammen på en normal dag, ikke det engang. Lei av at jeg gjør så og si alt av husarbeide og har lillegutt. Greit nok så er jeg hjemme hele dagen, men det betyr ikke at jeg skal ta alt av husarbeid. Har sagt det til han utallige ganger at han må begynne å ta i et tak, men neida. Det sklir alltid tilbake til samme greia igjen. Vet det er helt normalt med opp og nedturer, men nå er det så veldig dødt liksom. Orker ikke berøring eller noe, jeg får jo så masse kos med lillemann så jeg har lurt på om det kanskje kan være det. Leste litt om det i en bok at når mor har barnet mye så får hun den nærheten hun trenger via babyen og vil derfor ikke ha et nærhetsbeov ovenfor partneren. Ahh, det var godt å få det ut, satt litt ord på ting Vi og hadde en ukes tid hvor E ville opp veldig tidlig, men plutselig sovnet han igjen etter flaska på morgenkvisten, og det har han gjordt i 3 dager nå Kan jo hende det bedrer seg hos dere også. Her er det liiiite sex! Vi koser og susser og har mye nærkontakt, men jeg har heller ikke den lysten på selve samleie/oral sex. Men tror det har mye med at jeg er "redd" for at E skal våkne osv. Har prøvd litt andre steder (les sofaen, stuegulvet etc) for hvis vi holder på på rommet, vil E garantert våkne - han er veldig var for lyd. Men det blir liksom ikke det samme som i senga, syns vi begge. Så vi håper på bedring når E skal på eget rom...regner med vi så smått prøver når han blir 6 mnd - nå begynner nettene å bli så bra også, men vil ikke gå for fort frem. Så som du skjønner, vi sliter vel litt med det samme, så har ingen råd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2844 Del Skrevet 27. januar 2010 Fullamming vil vel si å kun gi mm det, kanskje litt smaksprøver, men hvor mm egentlig utgjør all føde. Så med to grøtmåltider, er det nok ikke fullamming lengre. Så nei, ikke stol på ammingen som prevensjon. Selv med fullamming kan man bli gravid, man har ingen garantier, selv om fullamming skal beskytte bra. Her er det ikke mye sex om man kan si det sånn. Vi er trøtte om kvelden, akkurat nå har jeg mensen også da, så da frister det heller ikke. Dessuten er det fremdeles trangt nedentil, så jeg vurderer å ta det opp med legen igjen. Det går, men det er jo ikke særlig moro å kvi seg for at det er småvondt i det han skal inn. Resten går greit. Det hadde vært fint om det gikk av seg selv, om dere skjønner. Ellers er han flink å ha gutten sin. Han har han noen timer hver ettermiddag, han skifter bleie hver dag, gir mat, og oftest er det han som legger gutten for kvelden. I helga er det han som står opp med gutten, slik at jeg kan sove et par timer uten å tenke på hvordan jeg ligger ift. gutten. Jeg bør nemlig ligge silk at det lett kan dyttes smokk. Så leker de og koser seg, han gir mat, og legger han for duppen sin før jeg står opp. Jeg står opp hver eneste natt da. To ganger for natta i ukedagene, og så lager jeg frokosten i tillegg i helga, slik at mannen også får sove et par timer lenger enn normalt, så da er jeg oppe tre ganger før jeg står opp. Husarbeid har han alltid vært flink til å ta sin del av. Faktisk nesten flinkere enn meg. Men er han perfekt? Langt i fra. Det er da ikke jeg heller. ;)Men jeg er glad jeg har en pappa som engasjerer seg mye. Det synes jeg er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2845 Del Skrevet 27. januar 2010 Enig i det med engasjement, Saeria. Pappan her er totalt oppslukt av E :rødme: Får aldri nok. Det er nok jeg som tar 99% av bleiene og matingen selv om han får flaske, men han er veldig flink å stå opp med E på morgenen når han selv skal jobbe sent eller når han har fri, slik at jeg kan sove litt lenger. Og det er mer enn nok for meg. Selvfølgelig koser han masse med E, leker, "herjer" og passer på. Og jeg har jo begynt å svømme ett par ganger i uken, så da er de jo sammen bare de to i ett par timer Ingen av oss er vel særlig gode på husarbeid om dagen, så om den saken skal jeg ikke si noe mer... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2846 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg skal ikke påstå at vi heller drar rundt med vaskebøtta så alt for ofte, men når vi først gjør noe, så er han flink. Kjøkkenet er vel det som ryddes og vaskes oftest. rett og slett fordi det blir så fort rotete der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2847 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg skal ikke påstå at vi heller drar rundt med vaskebøtta så alt for ofte, men når vi først gjør noe, så er han flink. Kjøkkenet er vel det som ryddes og vaskes oftest. rett og slett fordi det blir så fort rotete der. Ja, kjøkkenet her og er temmelig strøkent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 27. januar 2010 #2848 Del Skrevet 27. januar 2010 Her er Darlingen ganske flink til å ta i ett tak hjemme, heldigvis, for jeg er en rotekopp....Og han står opp med M i helgene så jeg kan sove litt til Nå har vi jo holdt på med flytting så lenge, og det er slitsomt med ei lita ei som vil ha oppmerksomhet i tillegg.Så her er det ikke mye sex for tiden altså..Ca null sex på sikkert ett par uker! Nå har jeg fått mensen i tillegg så det går vell noen dager til før det blir noe action! Til "vanlig" er det (heldigvis) litt mer Heldigvis har Darlingen pappaperm denne uka, godt! Her er så enormt mye å pakke ut og lage til, hadde jeg vært her alene med M tror jeg vi aldri hadde blitt ferdig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2849 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg fikk meg en liten vekker i dag. Min søster har nemlig vært hos barnelege med si lille tulle pga. mistanke om melkeallergi. Dette ble påvist, og siden hun er MME barn, så blir det jo til at hun nok må begynne med fast føde tidligere enn 6 mnd. Så hun spurte legen om hvordan hun skulle gjøre det med grøten, for alt som er å få på butikken inneholder jo melk. Han sa som sant var, at han var ordentlig oppgitt over den norske grøttradisjonen. Vel sov mange unger mye etter innføring av grøt, men det var en årsak til det. Grøt er noe av det hardeste av barnemat en kan putte i en liten mage, og så små hadde rett og slett ikke det enzymet de trenger for å bryte ned grøten. Så det var ikke rart de sov. Så hun blir å starte med grønnsaker, slik de gjør de i omtrent hele resten av verden, og utsetter hele grøten til 7-9 måneder, om hun i det hele tatt gidder å gi grøt da, for da kan hun like gjerne gi skive. Så jeg vurderer å utsette hele grøten jeg og. Jeg blir hvertfall ikke å putte i han grøt fordi jeg vil sove litt ekstra. Tenkte å snakke med hs om dette på neste kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 27. januar 2010 #2850 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hirsegrøten fra Holle, som du får på helsekost, er ikke tilsatt melk, og kan lages med vann. Jeg er også lunken til hele grøten, og har hittil bare gitt ørsmå smaksporsjoner (1-2 ss). Jeg tror for eksempel at man like gjerne kan gi mos av avocado iblandet for eksempel banan og kaldpresset rapsolje, for å nevne bare ett eksempel. Jeg er litt opptatt av å ikke gi mat som er tilsatt melk til den lille frøkna før hun er ett år. Grunnen er at jeg selv har laktoseintoleranse, og tenker da at hun kanskje kan være disponert, så jeg vil ikke risikere noe. Det finnes så mye annet man kan gi enn den evinnelige grøten (til tross for hva bestemødre og enkelte helsesøstre hevder). Endret 27. januar 2010 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2851 Del Skrevet 27. januar 2010 Enig med deg, H. Skulle det bli noe grøt, er det Holle sin som blir kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. januar 2010 #2852 Del Skrevet 27. januar 2010 Vel, ein kan ikkje bli heilt hysterisk heller då. Med mindre ein har allergi i familien, syns eg ikkje akkurat det er så grusomt å gi ungane graut... Ikkje for å få ungen til å sove heller Me gav ungen graut frå 6 mnd sist...Heimelaga havregraut feks, er jo veldig sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. januar 2010 #2853 Del Skrevet 27. januar 2010 Og Holle sin graut som kostar over 4 gonger så mykje som grautpakkene i matbutikken? Ver sin lyst.... Den smakar dritt, eg har prøvd han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2854 Del Skrevet 27. januar 2010 Vel, ein kan ikkje bli heilt hysterisk heller då. Med mindre ein har allergi i familien, syns eg ikkje akkurat det er så grusomt å gi ungane graut... Ikkje for å få ungen til å sove heller Me gav ungen graut frå 6 mnd sist...Heimelaga havregraut feks, er jo veldig sunt. Enig med deg Imli. Gir, som nevnt tidligere, havregrøt, og hadde det vært så innmari hardt for magen til E, som legen skal ha det til, så tror jeg neppe han hadde vært så blid og fornøyd. Og vi har enda bare gitt 2-3 ss (med vann + havregøtpulveret da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2855 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg blir hvertfall ikke å putte i han grøt fordi jeg vil sove litt ekstra. Tenkte å snakke med hs om dette på neste kontroll. Er vel ikke derfor man gir unger grøt - er jo for at de skal få i seg et sunt, mettende måltid når melken ikke lenger strekker til. Beklager, men jeg syns du overdriver litt jeg da men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2856 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes ikke det er å være hysterisk å vente litt med grøt til magen er mer klar for det. At noe er tungt fordøyelig, betyr ikke at barnet ikke er blid og fornøyd ellers. Et sunt mettende måltid, behøver ikke være tungt fordøyelig. Jeg synes det er greit å innføre maten gradvis, og ikke med et formål om at ungen skal sove lengst mulig. Når barnet er 6 mnd er det først og fremst jernlagrene som gjør at man innfører fast føde. og det trengs ikke å gjøres via grøt. Så da velger jeg å vente litt med det. Og, ja, jeg vet det er mange som starter tidlig med grøt fordi de håper at barnet skal sove fra de legger seg, til 7 neste morgen. Ei venninne av meg innrømte at det var eneste grunnen til at hun gjorde det med sin første. Hun var riktignok ung dengang (18 år), og har ikke valgt det samme med nr. 2. Så da fortsetter vi med grønnsaker i noen uker til, så får vi se hva vi gjør. Holle sin grøt var forresten ikke så dyr når jeg var på helsekosten. Rett under 50-lappen for en pakke. Er det så ille? Blir det grøt etterhvert, og han ikke liker holle sin, så prøver vi hipp, men den brua får krysses når vi kommer dit. Nå er dette et valg vi foretar, og ikke noe jeg skal tre nedover dere, om det er derfor det reageres sånn. Jeg fikk noe å tenke på bare...ikke verre enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 27. januar 2010 #2857 Del Skrevet 27. januar 2010 Koster butikkgrøten 10-15 kroner? Jeg mener jeg betalte 43 for en pakke Holle-grøt? :klø: Jeg har ellers tenkt å koke for eksempel havregrøt selv. Man kan vel ha forskjellige tilnærminger til barnemat uten at det ene er mer "riktig" enn det andre? Ikke alt i verden er svart-hvitt, ei heller dette temaet. Jeg fullammer fortsatt, men gir som sagt smaksprøver, og ørlite Holle-grøt, både fordi hirse er naturlig jernrikt og fordi jeg ikke vil støtte Nestle mer enn nødvendig. Ellers anbefaler jeg www.barnemat.com for den som er interessert i å lage mest mulig barnemat selv. Jeg er opptatt av kosthold og helse generelt, så derfor vil jeg ha størst mulig kontroll over det som puttes i den lille kroppen, også, så får heller ferdigmat bli et alternativ på reise, ved dårlig tid osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2858 Del Skrevet 27. januar 2010 Forresten..pæremos med avokado, DET var suksess! Så da får vi omsetning på avokadoene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. januar 2010 #2859 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi innfører maten vedlig gradvis, bl. annet har han ikke fått smake noe annet enn grøten og noen få fruktmoser, og i ytterst små porsjoner. Og vi gir heller ikke grøt for at E skal sove lengst mulig, men fordi han skal bli mett. Du skrev nemlig i forrige innlegg at du ikke ville gi grøt for at DU skal sove lenger, vet ikke om det var en skrivefeil men... Greit at andre velger andre ting, men ville også si at jeg ikke tror de tar noe "skade" av grøt. Det er det alle vi sikkert har blitt fødd opp på og fra enda tidligere alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2010 #2860 Del Skrevet 27. januar 2010 Det var ikke en skrivefeil. Jeg vil ikke gi han noe med det formål om at jeg da får sove lengre økter om natta. Skal jeg gi noe, så er det for hans del. Derfor velger jeg å vente litt til. Skal snakke litt med hs om mat før jeg foretare meg noe i retning kornvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå