Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort unna de fleste julegavene! Godt :)

M vil heller ikke ligge lengre, men ho godtek ca halvparten av tiden å ligge litt oppreist i vogna og i vippestolen også får ho sitte litt innimellom. Vi har sportsdelen på vogna så ryggen kan tas opp..

På fanget også sitter ho, men vi prøver og ta mange pauser og ligge på lekematta så ho ikke sitter så lenge i gangen :)

Tror det går helt fint!

Og til dere som gir grøt: Hvor tykk lager dere grøten?

Jeg lager sånn som det står på pakken jeg, men det er kanskje forskjellig "oppskrift" på de forskjellige grøtpakkene...Grøten vår er i alle fall nesten helt vanlig grøt på en måte..kjempegod forklaring..!

Her er vi også våken maaange ganger på natta, og det verste er at ho vil ha mat..Max 2 timer mellom hver gang, og ho får både mme og grøt på kvelden! skjønner det ikke jeg.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det mot annen mat enn mm og mme. Vi nærmer oss veldig litersgrensa, og melkeproduksjonen min er ikke like god lenger. Det kan jo ikke forventes heller da.

Men jeg er jammen ikke fornøyd med dette altså. Synes det er så tidlig å begynne med tilleggskost. :( Skal snakke litt med helsesøster om dette på mandag. Må jeg, så må jeg, men håper jo at det kan utsettes noen uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har melkespreng og et kulete område i det ene brystet, sannsynligvis pga. økedøgn. Jeg ammer og ammer fra den siden, og det gir seg litt, men det stakkars andre brystet er som en melon i sammenlikning. :forvirret: Det er vondt, og ungen blir sur, for jeg tviler at melken kommer raskt nok fra det hovne brystet. Slik blir det området hver gang jeg får spreng, og det er øverst, og ligger ikke i klem på noen måte. :sur:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig varierende melkeproduksjon. Noen dager er det bra, mens dagen etter kan det være så og si "tomt", og jeg må amme minst hver time... Kjedelig... I kveld hadde jeg kjempelite melk, og tydde i frustrasjon til MME til en unge som ikke fikk sove pga sult. Og han drakk faktisk noen slurker, så nå har jeg et håp om at han kanskje vil akseptere flaska etterhvert :) Da blir det nok i så fall til at vi begynner med tillegg på kveldstid, i alle fall de dagene produksjonen er dårlig. Litt nedtur det da, hadde så masse melk sist, men denne gangen er det annerledes. Ja, ja, ungen må jo ha mat :)

Ser mange av dere har begynt med grøt. På helsestasjonen her anbefaler de tillegg istedetfor fast føde hvis ungen trenger mer mat enn morsmelka, helt frem til 6 mnd. Ser mange av dere har fått anbefalt fast føde fremfor MME fra 4 mnd, så tydeligvis forskjellig praksis ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjedelig å ikke ha nok melk til babyen, selv om det ikke skjer hver dag. Her er det virkelig lite igjen, men jeg fortsetter med pumping og det hele til det er tomt. Det viktigste er uansett at han blir mett og god, og om mm om en stund ikke er en del av kosten lenger, så får jeg bare ifinne meg det. Er ikke mye annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens jeg har melkespreng og et kulete område i det ene brystet, sannsynligvis pga. økedøgn. Jeg ammer og ammer fra den siden, og det gir seg litt, men det stakkars andre brystet er som en melon i sammenlikning. :forvirret: Det er vondt, og ungen blir sur, for jeg tviler at melken kommer raskt nok fra det hovne brystet. Slik blir det området hver gang jeg får spreng, og det er øverst, og ligger ikke i klem på noen måte. :sur:

Uff, det høres ut som slik det er de første ukene. Det er grusomt vondt. Husker jeg stod å gråt fordi det sprengte sånn. Det var nesten verre en fødselen, hehe.

Ser mange av dere har begynt med grøt. På helsestasjonen her anbefaler de tillegg istedetfor fast føde hvis ungen trenger mer mat enn morsmelka, helt frem til 6 mnd. Ser mange av dere har fått anbefalt fast føde fremfor MME fra 4 mnd, så tydeligvis forskjellig praksis ute og går.

De gjør det her også, så jeg tror de anbefalder det de fleste steder. Dog har vi jo sett her før at de sier mye forskjellig.

Iallefall så holder det ikke med kun tillegg her i gården, så vi har måttet begynt med grøt. Han spiser,spiser og spiser. Helt vilt hvor mye han spiser i forhold til vekta.

Jeg må si jeg synes det er veldig rart å skulle gi grøt. At jeg ikke har nok liksom. Men det er jo ganske normalt nå når han er over 5 mnd da, så er jo ikke krise akkurat. Kjenner jeg gruer meg til den dagen han tar sitt siste sug fra puppen :tristbla:

Huff nei, jeg må ikke tenke på det.

I dag er det 3. advent, bare noen dager igjen til juleaften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke "kald" - jeg syns det er innmari godt at E får tillegg jeg - syns ikke jeg gjorde annet enn å sitte med puppen fremme i starten - godt med avlastning både fra pappa`n og andre - og at man kan ha barnevakt så lenge man vil fordi han klarer seg uten meg :)

Dessuten får han jo litt mm, da jeg pumper og gir flaske, samt ammer på natta - enn så lenge - begynner å minke litt her nå.

I natt var E hos besteforeldrene hele natten da vi var på julebord (selv om vi var hjemme igjen kl 01.00).

Må innrømme at jeg fellte noen tårer da han dro :fnise: - var ikke så kult der og da, men det var INNMARI godt å sove hele natta igjennom da - og ikke minst å få gullet hjem igjen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert meg etter helga :)

Unknown: Slitsomt med våkenetter ja, det vet jeg alt om :Nikke: Hva sier helsesøster om det store matbehovet på natta? Er hun småspist på dagen kanskje?

Honesty: Det minnet meg også veldig om de første dagene da produksjonen kom igang. Håper det går seg til snart.

imli: Ekkel følelse å ikke ha like mye melk denne gangen, men det er heldigvis ikke noe krise da siden du bare kan fylle på med litt mme når det trengs. Og lille S går jo fint opp i vekt da :)

Saeria: Kudos til deg for at du orker å pumpe og gi tillegg samtidig, det er jo en kjempejobb. Flink er du :kose:

Minnimusepus: Skjønner hva du mener med at du gruer deg til å ikke amme lenger, det tror jeg kommer til å bli en trist dag altså *gruer meg*

Soon: Så deilig det høres ut å sove hele natten *drømme*

Vi prøvde flaske på nytt idag, men det var ingen videre suksess. Prøvde å gi en tut med større åpning så det skulle komme mer, men det hjalp ikke. Jaja, får prøve igjen om ei stund, en eller annen gang må han vel akseptere flaska også, håper jeg.

Igår ga vi smaksprøve for første gang, bittelitt most banan på tuppen av en skje. Og for noen fjes han kom med, det smakte tydeligvis veldig rart :fnise: Han skal få flere smaker av banan i løpet av uka, og så tenkte jeg å mose litt pære som neste smak. Artig at han er blitt så stor at han kan smake litt forskjellig :hoppe:

Endret av Ilja**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: Så deilig det høres ut å sove hele natten *drømme*

Vi prøvde flaske på nytt idag, men det var ingen videre suksess. Prøvde å gi en tut med større åpning så det skulle komme mer, men det hjalp ikke. Jaja, får prøve igjen om ei stund, en eller annen gang må han vel akseptere flaska også, håper jeg.

Igår ga vi smaksprøve for første gang, bittelitt most banan på tuppen av en skje. Og for noen fjes han kom med, det smakte tydeligvis veldig rart :fnise: Han skal få flere smaker av banan i løpet av uka, og så tenkte jeg å mose litt pære som neste smak. Artig at han er blitt så stor at han kan smake litt forskjellig :hoppe:

Ja, det var herlig med en sovenatt - men nå er vi tilbake til 3-4 matinger pr natt igjen :(

Vi når ikke litersgrensa med mm og mme enda, men ettersom han våkner så ofte på natta, begynner jeg å lure på om vi skal begynne med litt fast føde...eller smaksprøver rettere sagt....

Jeg ammer han på natta, og dert er jo ikke like mektig som mme, men det er så greit å bare ta frem puppen istedet for å stå opp og koke og greier...men samtidig, syns 3-4 ganger er litt ofte altså.

Noen som har råd? Eller er dere like ofte oppe dere også??

Kan tenke meg det er artig med smaksprøver Ilja**, er nok ikke lenge før vi prøver her heller, han er jo 4 mnd på torsdag :dåne:

Og lykke til videre med flaskeprøving - det kommer nok en dag hvor han får det til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert meg etter helga :)

Unknown: Slitsomt med våkenetter ja, det vet jeg alt om :Nikke: Hva sier helsesøster om det store matbehovet på natta? Er hun småspist på dagen kanskje?

Spiser ofte på dagen også, før og etter hver dupp, så det blir med 1/2 -3 timers mellomrom..Har ikke snakket med hs om det enda, vi skal på 4mnd'ers kontroll neste uke så venter til det :) Håper all amminga resuterer i litt øking, men ser jammen ikke sånn ut gitt!

soon, jeg har ingen tips..! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppe 2 ganger om natta for å koke opp vann. Det går kjapt det. Induksjonskomfyr gjør det hele ekstra effektivt. Trenger bare litt varmtvann, og ferdig kokt kaldt har jeg i kjølen, så det tar ikke mange minuttene.

jeg skal snart avgårde til helsestasjonen. Får høre hva hun sier ang. mat der. Jeg hadde jo håpt å utsette fast føde en god stund enda, for jeg vil helst at tarmene hans skulle få litt modningstid først, men det ser ikke ut til at det blir så veldig lenge til annen mat nå da.

Jeg ville snakket med hs, Soon. Det er slett ikke alle barn som sover noe mer, selv om de får grøt, så man er jo ikke garantert noe.

Her i huset bunkrer han ofte opp for kvelden. I går fikk han ei flaske med 150 ml mm klokka halv åtte/kvart på åtte. en times tid senere spiste han 130 ml mme. Så sovna han som en stein klokka 21.10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare MME den 1-litersgrensa gjelder for, ikke for kombinasjonen? Grunnen er vel at det er hardt for nyrene, mener jeg å ha lest.

Her ville ikke frøkna sove etter amming 0330. Hun herjet, ble rolig da jeg la henne på brystet, skrek da jeg la henne ned, sovnet da hun ble lagt på brystet igjen.... Repeter. Men hun sovnet til slutt, og måtte dras ut av senga da klokka var passert 9.

Melkesprengen har gitt seg, men hun er stadig like interessert i puppen, men ikke alltid på dagtid. Neste skritt blir vel å amme henne på soverommet hvor det ikke er så mange forstyrrende elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litersgrense? Har aldri hørt om den jeg, hehe. Min hadde spist mye mer enn det om han hadde fått nan.

Her er vår matoversikt pr døgn:

07.00-08.00 - Begge pupper

10-11.00 - litt av hver pupp pluss en porsjon grøt

13-14.00 - begge pupper

16-17.00 - begge pupper

18-19.00 - en porsjon grøt

21-22.00 - begge pupper

23-24.00 - 250 ml nan

04-05.00 - begge pupper

Føler han spiser ganske masse, med tanke på at han får grøt også. Ofte må jeg gi han mat mellom det som er nevnt der.

Soon Vi har også vært oppe både 4 og 5 ganer på natta. Det har vært alt fra en til to timer mellom hver gang. Nå har vi prøvd å gi han litt nan siste måltidet før vi legger oss, og da virker det som om han holder ut litt lengre. I tillegg får han grøt to ganger til dagen så det hjelper nok litt det også. Hs sa at vi bare måtte begynne å gi han middag de gangene vi hadde det :)

Vi koker vann før vi legger oss, på den måten er det kokt, og vi kan bare varme det opp i kokeren på kvelden. Jeg bruker max 30 sekunder på å blande sammen ei flaske på natta.

Hør mes hs hva hun sier, men jeg fikk beskjed om at det var normalt når de er så "små". Nå når min fylte 5 mnd var lunta plutselig anderledes, 1 mnd på disse små har jo mye å si. De sier jo at ved 6 mnd skal de kunne sove rundt, men det kommer ikke jeg til å gjøre med L, så mange ganger han spiser. Tipper vi er ferdige med nattamaten når han er rundt 8-9 mnd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vært mye oppe om natta de siste ukene. Plutselig har det vært maks 2-3 timers søvn før hun våkner igjen. Vet ikke om det nødvendigvis er mat som gjør at hun våkner, men hun sovner så fort hun får puppen i munnen, så da blir det enkleste utvei. Men forrige uke igjen hadde hun to netter hvor hun sov 7 timer før hun våkna. Ikke vet jeg hva som er forskjellen.

Tror hun våkner mye av meg, i og med at vi sover i samme seng, men så langt får vi ikke til noe annet. I går sovna hun i vugga klokka tolv derimot da, og sov til to ;) Jeg var kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J spiser også 2-4 ganger i løpet av natten. Jeg har inntrykk av at det er helt normalt når de er så små. Tror heller ikke J kommer til å sove rundt ved 6 mnd, og det forventer jeg heller ikke. Er mange som ammer om natten til ungen er året.

Jeg er liksom innstilt på at sånn er det bare. Kommer ikke til å begynne med grøt e.l pga nattamming, selv om jeg gleder meg veldig til han begynner å sove rundt. Jeg tenker at dette er en kort periode i livet, og jeg har jo tross alt permisjon for å kunne ta vare på hans behov.

Merker at dette innlegget kan virke dømmende på dere som har begynt med grøt. Det er overhodet ikke meningen med innlegget. Jeg prøver bare å få fram at det er normalt med nattamming enda en stund til, selv om noen sover rundt raskere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å jinxe med å skrive det her, så har vi flotte netter for tida. Legger ham ca kl 21, da sovner han som regel greit etter 10-15 min med vogging, og såvåkner han i 3-4 tida for mat. Så legger jeg ham tilbake i vogga, og da sovner han nesten med en gang, og sover til 7-8 :nigo:

Prøvde litt MME i går, men da ble han bare sinna. Så tror det blir fullamming en stund til. Men hadde jo vært greit om at tok flaske så jeg kunne gå fra ham litt da... Jeg må innrømme at jeg gleder meg til å amme skjeldnere, og til å til slutt slutte helt... :sjenert: Husker jeg var letta da jeg gav førstemann siste puppeskvetten på ettårsdagen. Stolt over å ha ammet et år, men veldig glad for å være ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår erfaring fra førstemann er for øvrig at grøt ikke hjelper på sovinga ;) Han sov rundt da han var 9 mnd, men vi måtte nattavvenne - kun gi flaske med vann når han våkna. Det er en veldig grei metode, da tar det ikke lang tid før de sover hele natta. Men de må selvfølgelig være godt over halvåret, og få nok fast føde på dagtid først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutts måltider:

07.00-pupp

09.00-pupp

11.00-pupp

14.00-pupp

17.00-pupp

19.00-pupp+ grøt

nattmåltid mellom kl 04.30-06.15- pupp

Han sover veldig godt på natten nå, ofte 10-11 timer i strekk. Vi hadde en periode for noen uker siden hvor han var veldig urolig og våknet ofte på natten (ikke sulten da), men det har gått over nå. Jeg gir ikke grøt for at han skal sove hele natta, faktisk synes jeg det er helt greit å amme iløpet av natta slik at jeg ikke får spreng :)

Må legge til at jeg somregel gir begge puppene ved hvert måltid.

Endret av effy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for det lille jeg får skvist ut at puppene, hadde G passert en liter med MME. Rådet fra helsesøster var at ved neste øking, så kunne vi begynne å gi litt potet med mme/olje. Smaksprøver, og så øke gradvis over noen uker før vi sakte men sikkert introduserte andre grønnsaker. Grøt er egentlig ikke nødvendig enda, for de har nok jern i kroppen. Det er ikke før ved 6 mnd. at ekstra jern er nødvendig. Da tenker jeg at jeg skal prøve meg på hirsegrøt. Lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...