Gå til innhold

Skravletråd 2009

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har jo alle forskjellige meninger om dette med søvnen (tema som engasjerer ;) ) men jeg synes bare det er feil når Saeria sverter en hel yrkesgruppe med kommentarer som slett ikke er sanne, samt feilaktige påstander om en metode hun aldri har brukt.

Jeg vil heller ikke ha noen unge jeg må sitte hos til den sovner i årevis fremover. Dét er jo også en søvnmetode som anbefales av bl.a midtimellom-senteret eller hva det nå heter. Noe slikt synes jeg er helt på jordet. Men jeg påstår ikke at de som vil gjøre det slik, gjør det "feil" for det. Man må nesten finne ut selv hva som passer for seg og sin familie.

Må legge til at jeg absolutt ikke driver med noe ferber-metode på ungen nå, sitter hos ham og vugger på vogga til han sovner. Men når vogge-perioden er over, blir det nok litt mer skrik. Sånn tror jeg det bare må være. Ikke alt kan læres med et smil om munnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel det er slik både min venninne og min søster har blitt anbefalt og forklart metoden av helsesøster, uavhengig av hvor feil den måtte være, og når det er sagt, så betyr ikke det at jeg sverter en hel yrkesgruppe.

Det at alle barn skal sove natta gjennom ved 6 mnd. er også betenkelig. Er virkelig alle barn like?

Det er ikke til å stikke under en stol at en del helsesøstre sitter på gammel kunnskap, slik det er i mange andrte yrkesgrupper. Forskjellen er at her stoler ofte foreldrene på det som blir sagt, og at feilinformasjon kan gå ut over et lite barn.

Endret av Saeria
Skrevet

Hvordan har de fått metoden forklart? Ved at de bare skal la ungen grine helt til den sovner? Det er i såfall ikke ferber-metoden, men noe helt annet...

Ingen som påstår at ved 6 mnd skal alle unger sove hele natta. Men fra 6 mnd er det mulig å forvente at de kan sove hele natta. Det kommer jo an på hvor mye fast føde de får også.

Feilinformasjon? Igjen snakker du jo ut i fra din egen overbevisning. Selv om du mener babyen skal tas opp ved minste knyst, betyr det jo ikke det det er det som er riktig for alle. Dessuten har jeg aldri hørt om helsesøstre som har påstått at små babyer skal ligge å skrike. ferber-metoden og lignende greier er for større unger.

Skrevet

Nå kommer riktignok jeg fra en litt merkelig plass, og konsekvensen er at all skrikekur blir uløselig knyttet til Ferbers navn, selv om han har sin metode med hvor lenge man skal gå ut av rommet mv. Selv Ferber har gått litt tilbake litt på sin egen metode, og i dag har også utviklingspsykologer funnet at det å la et barn ligge å gråte ikke er bra. Det strider mot det man i dag vet om utviklingspsykpologi. At jeg tar ungen opp for det minste knyst er feil, men jeg lar han ikke gråte. Han kan fint rope og knirke fordi han kjeder seg, men jeg tar han op ved gråt. Jeg heller vel mer i tilknytningsomsorgens retning der. Dessuten er dette min første, og jeg har anledning til å gi han litt mer "service" enn hva nummer 2,3,4 osv. gjerne får.

Jeg tror vi alle her inne snakker litt ut i fra hva vi føler er best selv. Jeg tror også lærde finner sine favorittmetoder og favorittteorier, eller lager sin egen eklektiske variant på grunnlag av erfaring.

Uten at det nødvendigvis er noe galt i det.

Skrevet

Mener ikke at noen av oss gjør noe galt :)

Bare reagerte litt på at både helsesøstre og metoder for å få ungen til å sove, som innebar skriking, ble dømt nord og ned.

Det er ikke bra for små unger å ligge lenge alene å gråte (i alle fall er det det som er sannheten nå, hvem vet hva som er sannheten om 20 år?), men når ungen begynner å bli 7-8 mnd og fortsatt er et lite h**vete å legge, så er det etter min mening på tide å prøve ut noen litt tøffere metoder enn bæring og byssing. Hvis ikke kan man ende opp med store problemer med legging og soving. Ungene skal jo helst lære seg å sovne av seg selv. Og noen ganger innbærer det at de må skrike litt før de sovner. Man skal ikke la dem skrike ukontrollert ( ref. "blå i trynet"), men skriking i opptil 5-10 min. Og så må man jo vurdere da, hvordan man synes det fungerer. Jeg har vel aldri dirkete fulgt ferber-metoden til punkt og prikke, men jeg har latt eldstemann gråte litt noen ganger ja. Og jeg skal si det hjalp. Aner ikke hvordan jeg ellers skulle ha fått ham til å sove. Og han har ikke fått noen "psykiske problemer" - tryggere unge når det kommer til legging og soving skal man lete lenge etter.

Skrevet

Det er vel noe i det at i nøden spiser fanden fluer. ;)Det dungerte for dere, og at dere har en trygg og blid unge, tvier jeg ikke på. Allikevel vil ikke jeg ty til noe sånt før alt annet er utprøvd, og jeg synes ikke noe om fagfolk som bare tipser om gråtemetoder ift. søvn.

Det sagt, så finnes det mange helsesøstre som har et hav av både kunnskap og erfaring. :)

Skrevet

Jeg er heldig og har en unge som sovner godt av seg selv om kvelden. Ofte sovner han helt av seg selv uten en kny, og noen ganger må vi inn med smokken et par-tre ganger.

Men på dagtid, da vil han ikke sove, og gråter før han sovner. Han roer seg alltid i vogn, men det betyr allikevel 5-10 min med skriking først. Og det har jeg ingen problemer med.

Jeg lurer da på hvordan man skal løse det ut ifra en null-gråt innstilling? Aldri trille tur?

Skrevet

Personlig hadde jeg nok valgt å bære på tur da, eller sjekket om det var noe han savnet i forhold til hva han assosierer med søvn. Sovekluten er alltid grei her, og enda sover han ikke så godt i hverken vogge eller vogn som han gjør på en av oss. Så da bærer jeg til den første luren hvertfall. Ellers blir han så muggen.

Men det er meg. :)

Skrevet

Det må man finne ut av etterhvert. man kan jo også prøve andre metoder også. Det er ikke det. Uansett så får enhver mamma gjøre det som føles riktigs for seg. Jeg skjønner at jeg nok er litt "sær" her inne. ;)

Skrevet

virker jo litt kjedelig å måtte bære ungen i søvn til den er flere år gammel... det er jo viktig å lære dem å finne søvnen selv, siden de kommer til å våkne flere ganger om natta (slik alle mennesker gjør). Og da er det jo litt kjedelig å måtte står opp og bære hver gang ;) Lett å komme inn i en ond sirkel da, tror jeg.

Skrevet
Nå var det jo ikke snakk om nattebæring da. ;)

Neida, men hva om ungen hadde vært vanskelig å legge om kvelden da?

Skrevet

Da er det flere andre strategier som kan prøves først. Midt-i-mellom, fade away, opp-ned metoden. Det står en god del interessant om søvn på www.sovlillebaby.com som Honesty har linket til tidligere. :)

Skrevet

Jeg driver hvertfal ikke å bærer ungene i søvn i årevis, men har en som må bysses en del. Akkurat nå prøver jeg å lære ham å sovne i egen seng. Dette er den minste tvillingen. Den store tvillingen sovner greit alene, uten mye pes. Lillemann kan styre en del. Jeg er veldig tilhenger av inn-ut-metoden (fant på navnet selv) inn på rommet når de gråter, gi sutt/koseklut og litt trøst, ut når barnet er rolig, inn igjen ved gråt. Jeg lar dem aldri gråte mer en noen sekunder (mens de er så små som 5-6 mnd).

Når barnet blir større og gråten begynner å bli trass (1 år og større), da synes jeg det er greit å la dem hyle litt før mann går inn, ellers har man det gående i timevis etter min erfaring.

Skrevet (endret)

Ser det diskuteres søvn igjen ;)

Da jeg nevnte for helsesøster at vi ofte måtte bære E i bæresele for at han skulle sove, sa hun at det burde vi ikke drive for lenge med - for det første blir man jo sliten selv, og de blir jo ikke lettere...og for det andre bør de lære seg til å sovne alene - etterhvert.

----

Her ser det ut som det blir mer og mer flaske med mme og mindre og mindre pupp - E slår seg fullstendig vrang ved puppen, og klarer ikke roe seg så han får spist.

Fått flaske tre ganger i dag, og nå sover han.

De siste to dagene har han sovet 2x20minutter og 1x40 minutter på dagtid, og det er så lite.

Tror kanskje han har sovet lite fordi han ikke er mett??

Men samtidig, han hadde lagt på seg 840g på 4uker ved kontrollen nå sist, så skjønner egentlig ikke at han kan ha vært sulten.

Men, hvis det er det som skal til, så gir jeg mer enn gjerne mme istedet for puppen, for det er litt av en kamp hver gang det skal spises.

Endret av Soon
Skrevet

Her soves det heller ikke så ekstremt mye, bortsett fra en lang lur om morgenen (1-3 timer). Ellers går det i halvtimer, og dersom hun da våkner, har vi det gående. Hun sover dessuten utelukkende i vogna, så jeg triller, og triller og triller. :sukk: Jeg er litt sliten og oppgitt av all trillingen akkurat nå. I bæretøy sover hun der og da, men det klarer jeg ikke pga. ryggen for tida.

Skrevet

Lillegutt har blitt så vanskelig for tiden..... :sjenert:

Han skal likssom starte dagen i 5-6 tiden, sover mye på dagen og er veldig sutrete/ utilpass. Det klør veldig i munnen hans, men det er kanskje litt tidlig å få tenner ennå? Han vil ikke ha bitering, så jeg vurderer å prøve dentinox og smøre på gommene hans.

At han "snur døgnet" er ikke så farlig, men jeg liker ikke at han er så sur og grinete. Før kunne han ligge lenge under babygymmen og plundre, kose seg i vippestolen eller at jeg leker med han på golvet- men nå er ingenting godt nok :vetikke:

Trøster meg med at det sikkert bare er en fase, men det er så kipt mens det står på....

Skrevet

Du skal ikke se bort i fra at det er tennene. Noen er jo tidlig ute, og for andre tar det tid før tennene bryter opp, men det klør gjennom hele frembruddsperioden.

Håper uansett at det ordner seg for lillen.

Skrevet

Synes det er litt moro at vi får diskutert litt skikkelig også jeg da... :sjenert: Søvn engasjerer (tydelig) og det er bra vi har ulike oppfatninger.

Så lenge hver og en gjør det en selv føler er bra og er fornøyd med det. Det jeg ikke liker er at andre sier at den metoden man selv bruker er feil!

Jeg føler meg "gammel" og konservativ i forhold til mange andre her da. Jeg leser ikke massevis av artikler på nettet om masse metoder fra USA eller England eller andre steder det måtte være. Jeg "henger" ikke engang på noen andre nettsteder/ forum enn Kvinneguiden. Jeg er til og med så konservativ at jeg synes det er litt hippie med alle disse ulike bæretøyene, og ikke minst tøybleier...

Jeg rådfører meg med familie og venner, og helsestasjon, men aller mest prater jeg med mannen og vi følger vår egen magefølelse. Ikke skyt meg....

---

effy: kjipt at gutten er blitt vanskelig. Jeg har egentlig ingen gode råd, men skulle bare si at det er ikke tidlig å få tenner. Noen babyer er til og med født med tenner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...