Honesty Skrevet 23. november 2009 #2201 Skrevet 23. november 2009 Jeg hadde (ganske sterke) bivirkninger i en halv dag, men så gikk det greit. Jeg tok vaksina på fredag, og nå har jeg bare vondt i armen som eneste "minne".
Soon Skrevet 23. november 2009 #2202 Skrevet 23. november 2009 Her og er det spising hver 1-3 timer på natta. Gitt han nan på kvelden før han sovner, og i starten sov han da 4-6 timer før han ville ha mat - var helt fantastisk!! Men...det varte jo en knapp uke eller noe sånt, nå syns jeg han spiser oftere enn noen gang... Skal bli deilig når de begynner å sove lenger ja...har vel sovet max 4 timer i strekk på 3 måneder nå, og det var jo utrolig deilig... før trengte jeg ca 9 timer søvn i strekk (sånn nogenlunde i strekk iallefall) - utrolig hva hormoner og morsinnstinkt gjør med oss Kjære derimot sover omtrent uansett hvor mye vi to andre styrer på natta - godt sovehjerte
Gjest Unknown Skrevet 23. november 2009 #2203 Skrevet 23. november 2009 Her sover snuppa ganske lenge før ho våkner første gang. Har i det siste sovnet for kvelden ca halv9, og våkner for mat i 3-4tiden ca..Så er det mat 6 og 8 før vi står opp Men ho har vært velgid urolig på kveldene og vil ha mer mat enn hva jeg har, så vi har hittil gitt en ekstra flaske mm, men i dag sa helsesøster at vi heller burde prøve mme..Så da får vi se hvordan nettene blir fremmover M har også blitt 6390 g store snuppa Og vaksina gikk greit (darlingen måtte stille opp og holde...) og nå har ho sovet en time
Tussi! Skrevet 23. november 2009 #2204 Skrevet 23. november 2009 Kjære derimot sover omtrent uansett hvor mye vi to andre styrer på natta - godt sovehjerte Kjenner til den der. Eneste som funker her er og ringe han, da hopper han opp til telefonen med en gang. De siste dagene har han derimot faktisk våknet litt selv når hun gråter, har vel noe med at det er han som har hatt hovedansvaret når jeg har vært dårlig.
Minnimusepus Skrevet 23. november 2009 #2205 Skrevet 23. november 2009 (endret) Har ingen erfaring, men ikke forvent at han skal sove gjennom natta fra 5 mnd. Noen barn gjør det, men en stor andel gjør det ikke. Forventer ikke at han skal sove gjennom, vet bare helsesøster sa at når de var 6 mnd kunne man få de til å sove gjennom natta. Det jeg synes er slitsomt er at han skal våkne hver 2, 2 1/2 time for mat. Da tyder det jo på at morsmelk ikke holder så lenge. Og det er ikke bare en liten periode, nå har det vart i flere uker. I natt våknet han klokka tolv for mat, også sov han helt til klokka tre faktisk. Men, etter maten var han jo absolutt ikke fornøyd, så han lå å småskrek og var bare urolig. Det var ikke mer melk igjen, han sugde de helt tomme. Så måtte jeg ut å blande 150 ml med nan, og han spiste alt sammen. Tror faktisk han var mer sulten etter det også, men han la seg nå ned å sovna etter en halvtime, da var klokka 04.30 Da hadde han vært våken siden 02.30. Deretter våkna han klokka 07.00 og fikk mat 07.30. Nå er det bare tidsspørsmål om når jeg begynner med nan på natta. Utrolig frustrerende å amme han på natta, for så å vite at en må opp å blande nan etterpå, for han blir ikke fornøyd. Samtidig vil jeg jo ikke det heller da, men det kommer jo ikke til å bli noe bedre med tiden, han krever jo bare mer mat. Her er vi ivertfall langt ifra å sove gjennom natta, vanligvis spiser han 3-4 ganger i løpet av natta, og sover som regel ikke mer enn 4 timer den lengste økta. Ser frem til å få sove flere timer sammenhengende, men tror ikke det skjer på lenge enda. Rundt 4 timer var det her også, og da var jeg kjempefornøyd. Ville vært fornøyd med 3 timer også, men 2. Synes det er litt ofte jeg. Endret 23. november 2009 av Minnimusepus
Minnimusepus Skrevet 23. november 2009 #2206 Skrevet 23. november 2009 Jeg skjønner ikke hvor folk tar det fra at en baby på fem måneder skal kunne sove gjennom natten uten å spise? Morsmelk er veldig lettfordøyelig, og magen rommer lite, så når barna våkner, er det fordi de er sultne, rett og slett. Helsesøster Riktignok 6 mnd.
Kvist Skrevet 23. november 2009 #2207 Skrevet 23. november 2009 Nå sover hun endelig! Hadde planer om å få gjort litt i soveperiodene hennes i dag, selv om de gjerne er korte så rekker jeg jo litt på 30 min. Men nå har jeg bysset, sunget, vugget og dullet i over to timer på en stuptrøtt og sutrende unge. Hun gråt egentlig ikke, bortsett fra hvis jeg la henne ned. Har prøvd vogna, sofaen alene, sofaen med meg inntil, vogga på soverommet, sjalet og armene mine. Ikke noe funka før nå. Sliten! Har heldigvis hatt en god natt, hvis ikke hadde jeg blitt småsprø av sånn sutring. Virker som hun blir mer mett og sover lengre med Hipp ECO2 framfor Hipp ECO1. Selv syns jeg ECO2 er noe herk å blande ut, så lett for å få noen klumper. Men merker det er godt for oss alle å slippe så mange nattmåltider. Nå får hun pupp + ECO2 ca halv sju og så sover hun til ca elleve-tolv. Får det samme da. Så sover hun videre med en gang, sovner gjerne med flaska i munnen også Da trenger vi ikke våkne før i fire-femtida igjen. Superdeilig! Nå er kaffen straks ferdig og jeg skal bevilge meg en god pause, og to hjemmelagede konfektbiter til kaffen
Kvist Skrevet 23. november 2009 #2208 Skrevet 23. november 2009 Nå er kaffen straks ferdig og jeg skal bevilge meg en god pause, og to hjemmelagede konfektbiter til kaffen Jahh, det var pause det. Rakk halve kaffekoppen og en sjokoladebit Så var vi i gang med sutring igjen.
Saeria Skrevet 23. november 2009 #2209 Skrevet 23. november 2009 Helsesøster Riktignok 6 mnd. Skjønner. Det finnes faktisk mange helsesøstre som anbefaler Ferber enda, så det er mye utdatert kunnskap å finne på diverse helsestasjoner. Kommer min med samme kunnskap, vil jeg spørre hvor hun har det i fra. Det er leit at det er så varierende hvor godt utdannet og oppdatert helsesøstre er, for de fleste stoler jo på at hs kan faget sitt. Kanskje særlig førstegangsmødre.
Honesty Skrevet 23. november 2009 #2210 Skrevet 23. november 2009 (endret) Huff, Kvist. Her i huset er det bare vogna som fungerer når det gjelder soving, så jeg triller tre-fire turer pr. dag. Og selv da våkner hun av og til med en gang vi kommer hjem, og vogna stopper. På morgenen sover hun derimot i 2-3 timer, fra 8 og utover. Vi har heldigvis en helsesøster som virker oppegående og rund i kanten, og hun har for eksempel sagt at vi ikke trenger å stresse med sovingen, men finne et mønster som passer oss og babyen. Men det kan nok variere litt, akkurat som mødre er forskjellige og tenker ulikt når det gjelder omsorg, vil jeg tro at dette også gjelder helsesøstre. Endret 23. november 2009 av Honesty
villkatt Skrevet 23. november 2009 #2211 Skrevet 23. november 2009 Her har vesla sovet natten gjennom i mange uker. Men nå de siste to ukene har det vært slutt på det. Våkner en gang ila natten, stort sett i 5-tiden. Det er et skikkelig B-menneske vi har her i huset: Sovner mellom kl 23 - 00. Og kan sove til 11-12! Av og til sovner hun også etter tolv. Ganske stilsomt da vi har lyst å legge oss alle sammen i ti-halv elleve tiden. Jeg er ganske trøtt om morgenen, så å dra henne og meg opp kl 7 blir sjeldent noe av. I dag vekket jeg henne kl 10. Var på vei å vekke henne kl 9, men så fant jeg noe som var greit å gjøre før hun våknet... Det får bli ni i morgen tenker jeg. Vi er nødt å prøve å få snudd litt om på døgnet.
Elizia Skrevet 23. november 2009 #2212 Skrevet 23. november 2009 Her sovner han når jeg legger meg. Som oftest i 22.30 tia og sover natta igjennom. Siden jeg må kjøre eldstemann i bhg står vi opp 07.30. Da må også mini opp. Men han sovner i bilsetet og sover oftest der i et par timer.
Gjest imli Skrevet 23. november 2009 #2213 Skrevet 23. november 2009 Skjønner. Det finnes faktisk mange helsesøstre som anbefaler Ferber enda, så det er mye utdatert kunnskap å finne på diverse helsestasjoner. Kommer min med samme kunnskap, vil jeg spørre hvor hun har det i fra. Det er leit at det er så varierende hvor godt utdannet og oppdatert helsesøstre er, for de fleste stoler jo på at hs kan faget sitt. Kanskje særlig førstegangsmødre. Og hvor har du det fra at det er utdatert da? Slett ikke noe galt med Ferbermetoden, mener nå jeg, selvsagt ikke til så små babyer som våre, men til 8-10 mnd gamle unger, synes jeg det er helt OK. Det er jo opptil enhver å vurdere. Ingen helsesøstre som bestemmer hva du skal gjøre. men spør man om råd, får man forslag til hva man skal gjøre. Varierende hvor godt utdannet de er? Helsesøstre er spesialsykepleiere - sykepleiere med 1-2 års tilleggsutdanning. I tillegg til masse kurs for oppdateringer. Så det er ikke snakk om noe man bare blir på linje med barnehageassistent... Beklager, men denne kunne ikke stå uimotsagt.
Saeria Skrevet 23. november 2009 #2214 Skrevet 23. november 2009 Ferber som i la ungen ligge å hyle til den er blå i trynet, mens du holder deg langt unna- biten, må vel sies å være utdatert, all den tid man vet at små barn ikke bør ligge å gråte alene. Det finnes faktisk helsesøstre som anbefaler det enda.
Soon Skrevet 23. november 2009 #2215 Skrevet 23. november 2009 Nå sover hun endelig! Hadde planer om å få gjort litt i soveperiodene hennes i dag, selv om de gjerne er korte så rekker jeg jo litt på 30 min. Men nå har jeg bysset, sunget, vugget og dullet i over to timer på en stuptrøtt og sutrende unge. Hun gråt egentlig ikke, bortsett fra hvis jeg la henne ned. Har prøvd vogna, sofaen alene, sofaen med meg inntil, vogga på soverommet, sjalet og armene mine. Ikke noe funka før nå. Sliten! Det er sånn jeg har det hver eneste dag, hver eneste soving det der... og så våknes det igjen etter ca 20-40minutter igjen...
Kvist Skrevet 23. november 2009 #2216 Skrevet 23. november 2009 Det er sånn jeg har det hver eneste dag, hver eneste soving det der... og så våknes det igjen etter ca 20-40minutter igjen... Uff, du har all min medfølelse. Pleier å måtte bysse og vugge og synge til vanlig her også men ikke i over to timer... i tillegg så sov hun bare i 11 minutter i dag da. Før vi var i gang igjen. Vanligvis er det kvarter-tjue minutter med byssing, så en halvtime soving og så et par timer våken unge. Fullt overlevbart. Må bare skrive av meg et hjertesukk i dag jeg: Etter en hel dag med gråting og sutring var jeg sliten i både kropp og sinn. Så mannen som jobbet senere i dag og nesten ikke hadde sett snuppa skulle legge henne. Han tar på pysj og går opp. Jeg hører litt småsutring et par ganger og så blir det stille. Er stille en god stund og begynner å vente han ned igjen. Så begynner sutringen igjen, det sutres og klages høyere og høyere og det går over til skriking. Illsint skriking. Så da sitter jeg der da, og prøver å la være å gå opp. Mannen må jo kunne roe henne han også. Har ikke lyst til å være en sånn mamma som alltid griper inn og tar over så fort det er lyd i ungen. Regner jo med at pappaen også gjør sitt beste. Etter en stund syns jeg skrikingen blir enda værre og lager en flaske MME i tilfelle det er sult som plager henne selv om hun spiste før hun fikk på pysjen. Tar med meg flaska og går opp, venter å se mannen med jenta i armene. Men neida, han ligger i senga vår og SNORKER mens jenta ligger i vogga ved siden av og hikster av gråt. Kjenner umiddelbart at jeg blir sint og spør hva i H.. han driver med? Hvorfor lar han henne ligge sånn å skrike. Da sier han at han drev å putta inn smokken når den datt ut. Mens han snakker får jeg tatt opp jenta og begynnt å prøve å roe henne ned igjen. Stakkars liten, ligget alene og skreket. Får helt vondt i hjertet av det jeg. Hun var helt svett og oppkavet stakkars. Hun har jo aldri måttet ligge alene når hun har ropt på oss tidligere så hun skjønte vel ingenting stakkars liten. Hvordan går sånt an da? Å ligge og sove ved siden av sånn hjerteskjærende gråt? Jeg tok ikke tiden jeg men det må ha vært omtrent 20 minutter fra hun våknet til jeg tok henne opp. Uff, sitter med en ekkel følelse nå. Både overfor mannen og meg selv.
villkatt Skrevet 24. november 2009 #2217 Skrevet 24. november 2009 Huff! Håper hun falt til ro når du kom til unnsetning da? Nei, jeg kan ikke forstå at noen kan sove gjennom sånn skriking Faren må ha vært veldig trøtt eller?? Hva sa han til sitt "forsvar"? Jeg hadde følt meg som en dårlig mor hvis det hadde vært meg som klarte å sove gjennom noe sånt.. Det er ikke noen grunn til å føle seg dårlig, du stolte jo på at han skulle fikse biffen, og ville ikke blande deg.. Men selvfølgelig får man dårlig samvittighet ovenfor barnet at man ikke reagerte før. Det er jo nesten ikke til å unngå.. Jeg synes at man må få lov til å være litt hønemor av og til! Det er jo nesten blitt et skjellsord. "Åh, du skjemmer h*n bort!" "Det er ikke rart h*n bare vil... H*n er altfor godt vant..". Argh! Vi bryr oss jo bare om barna våre! Det må jo være lov? Neste gang må det kanskje en dobbeltsjekk til for å se om far virkelig har kontroll
Gjest imli Skrevet 24. november 2009 #2218 Skrevet 24. november 2009 Ferber som i la ungen ligge å hyle til den er blå i trynet, mens du holder deg langt unna- biten, må vel sies å være utdatert, all den tid man vet at små barn ikke bør ligge å gråte alene. Det finnes faktisk helsesøstre som anbefaler det enda. Ferber-metoden betyr ikke å la ungen skrike seg blå i trynet. Har du lest om hva det faktisk er for noe, eller uttaler du deg bare på grunnlag av din egen overbevisning? Ved Ferbermetoden går man inn og ut av rommet til barnet helt til det har sovna. Ikke snakk om å la ungen hyle seg i søvn. Du bør kanskje ha litt mer holdepunkter før du kritiserer en hel yrkesgruppe på den måten. Rådene om hva som er best for små barn, forandrer seg hele tiden. Man må bare følge sin egen samvittighet, og spørre etter råd hvis man er usikker. Ingen helsesøstre som anbefaler noe som helst av den type problemer, de kommer med forslag når du spør. Og som sagt er det ingen som påstår at man skal bruke slike metoder på 3mnd gamle unger.
Blowers daughter Skrevet 24. november 2009 #2219 Skrevet 24. november 2009 Hehe. Artig med litt temperatur her. Ferber-metoden er jo ganske omdiskutert, men det er mange som anbefaler en såkalt "light-versjon". Har ikke satt meg så mye inn i det, siden lillegutt som regel sovner greit. Ikke noe moro å oppleve sånt Kvist. Selv måtte jeg si ganske hardt fra til mannen om at han måtte ta opp lillegutt når han skrek, for han var alt for liten til å ligge å gråte alene. Mannen var livredd for å få en unge som nevøen vår hvor moren må sitte hos ham i timesvis før han sovner, så han ville så gjerne at lillegutt skulle klare å roe seg selv. Så da "nektet" han å ta ham opp (men satt ved siden av da). Men han sluttet heldigvis da han så at han sovnet fint av seg selv så snart han var rolig. Og at det var greit å ta ham opp et par minutter for å få han til å roe seg. Lillegutt skriker nesten aldri uten at det er noe, så de få gangene han illskriker tar jeg ham opp med en gang. Kan nesten ikke huske sist det var, er hvertfall flere uker siden. Her "går no dagan" som vanlig. Lillegutt ler masse om dagen, og det er så koselig Det er spesielt morsomt når jeg "spiser" på tærne hans, men det skal ikke mye til før han ler. Litt tullete stemme og masse smiling så skogg-ler han. Da smelter mamma- og pappahjertene :rødme:
Kvist Skrevet 24. november 2009 #2220 Skrevet 24. november 2009 Heldigvis roet jenta seg fort da hun ble tatt opp og fikk kos og mat Og den trøtte pappaen og den sinte mammaen fikk roet seg de også og snakket om det. Tror ikke han var særlig imponert over seg selv han heller, så jeg tror egentlig at han ikke kommer til å gjøre sånt igjen. Vi er jo egentlig enige om at hun aldri skal ligge alene å skrike, hun skriker jo tross alt bare når det faktisk er noe. Ang. Ferbermetoden så er jeg veldig enig med Saeria, her kommer ikke engang Ferber-light på tale. Får helt vondt av å tenke tanken jeg. Ellers er det rolige dager her i huset, snuppeliten blir mer og mer sosial. Synes BØ-leker er kjempestas og kan ligge lenge på ryggen å leke med lekene sine. Også er faktisk skittentøykurven morsomme saker, hun pleier å ligge på badegulvet mens jeg steller meg om morgenen og da vil hun helst ligge så nærme den at hun kan dra fingrene opp og ned på den. Vi har skittentøyskurv i sånn typisk kurv-pinne-greier og det lager en fin lyd når hun gjør det. Hihi, underholding i lang tid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå