Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi har også jeksler på gang. De to siste 2-års jekslene jobber seg nedover. Han har holdt på i snaue to uker. De to første gikk greit, kun en natt med vondt på hver av de. Nå kommer de to samtidig og tydelig vondt. Måtte til og med gi han paracetamol for andre gang i løpet av livet hans forigårs for at det skulle bli litt søvn. Fortsatt er kun under halvparten bryti gjennom så gleder meg til gode søvnnetter og to uker til kanskje? Men skjønner det er vondt, ser jo det er løse tannkjøttslintrer og blod. Spiser dårlig om dagen også, han sier det er vondt å spise.

Stakkars lille gutten min.... :sjenert:

Men det er vel fire år til neste gang når disse tenna er igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E har blitt litt ekstra mammadalt etter vi var borte fra han.

Når han skal legge seg, blir han veldig klengete og vil nødig at jeg skal gå ut av rommet.

Må ofte inn på romemt hans igjen fordi han gråter. Da sier han "mamma bære" og så tar jeg han opp littegrann, holder han tett inntil meg og koser, og så legger jeg han og alt er bra ;)

Ellers er jeg verdens stolteste idag!

Vi har satt han sporadisk på do, uten at han har gjort noe.

Idag spurte jeg om han ville tisse på da, da vi allikevel skulle skifte bleie - joda det ville han.

Jeg ba han presse litt, og han presset og plutselig sier han "DER" og så ploppa det - flere ganger :) Så han bæsja på do for første gang - og senere idag tissa han jammen meg på do.

Han ble rimelig stolt selv også :ler:

Kjempeartig - med tanke på at vi egentlig aldri har prøvd noe spesiellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen reiser vi. :hoppe: Jeg er spent på hvordan flyturen vil gå med snuppa, men forhåpentligvis vil hun sove midt i sovetida, i det minste. Fem timer er LENGE, men da er vi i det minste framme.

Vi har dog ikke pakket ferdig. Jeg har lagt tingene utover på senga, og har lister, og det er ingenting som må hentes inne på rommet til I, håper jeg. Jeg håper også at hun sovner, for sovestyret har i grunnen bare fortsatt, og det hjelper ikke at hun er forkjølet igjen, og hoster til tross for hevet hodeende på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen reiser mannen på kurs, og blir borte hele uka. Første gang jeg skal være alene med lillegutt så lenge. Faktisk aldri vært alene med han om natta før. Gruer meg jeg... :sjenert:

Jeg hadde fungert særs dårlig som alenemamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå deg, men det går jo bra når man er innstilt på det.

Hadde forøvrig ikke gjort meg som alenemamma jeg heller. Det må jeg bare innrømme. :sjenert: Men om mannen plutselig skulle ha funnet på noe verdig en skilsmisse (noe jeg i grunn betviler), hadde jeg tatt med meg sønnen vår og klart meg som alenemor.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Honesty: Håper dere får en super tur! :)

Aricept: Føler med deg. Jeg hadde mer enn nok med å være alenemor en helg. Glad jeg ikke er det på heltid, hadde ikke vært noe for meg heller!

Jeg sitter her med litt dårlig samvittighet. Kjærsten ville ikke kjøre og kjøpe sjokolade til meg, så nå har jeg tilbrakt 2 timer på soverommet og suret meg og lest bok. Og ikke fått sagt godnatt til lisjesnuppa, som forøvrig er blitt super å legge, sover hele natta og endelig også nok på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe vi alenemødre kan er det å sørge for at det alltid er sjokolade i huset ;) ;) For det trenger vi når barna endelig er i seng. Her er det også problemer med å få minsten i seng på kveldene. Skriker i ca en time før han sovner. Jeg er mye oppe på rommet hos han, så han er ikke alene lenge, men det er slitsomt at at han er så lei seg. Storebror har vært en uke i syden med sin farmor, så det har likevel vært en fhv rolig uke på meg med kun et barn. En "fordel" med å bli singel er at jeg benytter de fleste anledninger jeg får, til å sosialisere med andre. Vil ikke bli sittende hjemme og sture når barna er hos pappan sin. Pluss at jeg endelig har startet å ta vare på meg selv igjen.

Nå ser jeg frem til en forhåpentligvis lang sommer med mye grilling, sosiale sammenkomster og turer i fjæra med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig fornuftig ut Elizia. Man får jo en rutine på alt. Mannen har nå kjørt til Oslo, og jeg sitter her alene. Føles skikkelig stusselig. Og krysser alle fingre jeg har for at lillegutt sover godt den uka her.

Men litt deilig også og få litt alenetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til alenemødre ja :pls:

På det meste så har jeg vært hjemme alene i 5 dager med O.

Så bra at du setter pris på alenetiden og tar vare på deg selv, Elizia! Du får bare rope ut om vi skal ta en kaffe/ pils i sommer:)

Ellers er jeg veldig fornøyd om dagen. Jeg har nemlig fått meg fast jobb! Jeg ble oppsagt pga. nedskjæringer på jobben da jeg var gravid i 4. mnd, så etter permisjonen har jeg vært i et vikariat. Nå har min tidligere sjef tilbudt meg ny jobb, med 100' ekstra i årslønn :Hehe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse, effy :klem:

---

Her har vi hatt fri fra jobb og barnehage idag, og kost oss ute i det NYDELIGE været.

Har vært på trilletur med en venninne og hennes datter på 7mnd, spist is og bare kost oss og shoppa litt.

Deilig at det nærmer seg sommer, merker at E også storkoser seg når han kan løpe rundt i sandaler og t-skjorte (og bukse/shorts selvfølgelig :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G også koser seg i varmen. Shorts og t-skjorte er stas det! I tillegg fikk han løpe rundt naken i stua før han la seg, noe som er toppen av lykke. Han raste rundt, skrattet og hadde det helt herlig.

Så tisset han en liten skvett på potta før han fikk nattbleien på.

Akkurat det er fremgang, for oftest har det kommet en liten skvett på gulvet om han har frydet seg for mye i Adams drakt.;)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag jobber mannen til 22 og jeg har alle tre alene, må hente og greier.... Har planlagt pasta med kjøttsaus, mye søl, men alle elsker det:-)

Ellers er det nydelig vær så vi får vel være ute å leke. Til slutt, når alle er trøtte og de begynner å slå hverandre i hodet (ca 17.30) da setter jeg på Elias på DVD og har tre tente lys i sofaen mens jeg rydder opp slagmarken etter middagen....

Ellers har vi fått ny bil!!! En kul 7-seter og det er deilig med god plass og helt ny, trygg doning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobben effy!

Hadde planer om å tilbringe ettermiddagen i hagen med lillegutt, men det kommer faretruende mørke skyer...

Ellers finner jeg ut om dagen at personalansvar er no dritt. Vi har aldri hatt problemer med fravær på jobb før, men i løpet av en uke er det nå tre stykker som skal operere. Jeg er selv en av de og kan ikke være borte fra jobb, men jeg blir litt mindre hjelp enn jeg pleier å være. Og da med to til sykemeldt er det ikke lett å få det til å gå opp når vi kun er fire-fem på jobb til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har blitt så glad i å sitte bakpå sykkelen.

Når jeg sier at vi skal i barnehagen, så roper han "ykle, ykle, ykle".

Desverre er det ikke akkurat hver dag at vi gjør det, hvis det skal handles med litt middag etc, så er det litt mer praktisk med bil...

I ettermiddag trillet vi tur til et stort vann som ligger rett nedenfor huset vårt her, og han ville bade! Nydelig og varmt vær idag også, så han vikk vasse litt da.

Det var "kaldt" og så var det "godt" :ler:

Artig å se han i nye situasjoner.

Blir det fint vær til helgen, skal vi på piknik der, det gleder jeg meg til :)

Hva spiser barna deres på brødskiva?

Syns liksom det går i leverpostei, prim og kaviar, og tenker at han må sa bli lei.

Av og til får han syltetøy til en forandring.

Og idag kjøpte jeg en sånn Denja baguettsalat med skinke og løk, hadde ikke store forhåpninger, men resultatet ble 3 brødskiver med skorpe til kveldsmat med nytt pålegg!

Han spiser 1 1/2 - 2 vanligvis.

Spiser deres fortsatt middagsglass?

Vi gir det innimellom, men prøver å introdusere det meste hva vi spiser.

Men det er ikke alt som er like barnevennlig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiser barna deres på brødskiva?

Spiser deres fortsatt middagsglass?

Snuppa spiser smøreoster, både typen Kavli med ulike smaker, og kremost/philadelphia med ulike smaker. Favorittsmøreosten akkurat nå er philadelphia med paprikabiter, og hun liker ikke paprika ellers. Annet hun får på brødet er peanøttsmør, gulost, tapenade, kaviar, fiskepudding, posteier og patéer, alt går ned bortsett fra den barnevennlige gule leverposteiboksen, hehe, sånt gjør mor stolt for den synes jeg er fryktelig ekkel selv.

Middagsglass har hun aldri fått, gikk rett på vår mat. Nå spiser hun stort sett det hun får, vi tar på litt av alt til henne og så spiser hun det hun vil ha av det. Noen ganger er det ingen grønnsaker hun vil spise, andre ganger spiser hun opp og ber om mer. Men salat, gulrot og rå grønnsaker nekter hun å smake. Moser dere andre som gir vanlig mat fortsatt maten for barna? Vi deler bare opp litt vi, de "hardeste" bitene i hvertfall, som kjøtt og sånt. Og nå har hun blitt så flink til å blåse på maten selv også, i tillegg til å like varmere mat, så nå slipper vi å ta på tidligere/blåse oss svimle. Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke brukt middagsglass på godt over ett år, de har stort sett fått vår middag. Nå spiser de alt vi spiser, uansett hva det er. Noe er mer populært en andre ting, men de er veldig flinke til å spise variert. Vi lager stort sett middag med enkle ingredienser, uten mye tilsetning. Feks fisk, poteter, grønnsaker, kylling, ris, wok med nudler osv.

Jeg moser ingenting og har ikke gjort det heller på ca ett år. De får maten i passelige biter og spiser med skje, gaffel og fingre, alt ettersom. Noen ganger blir det salig søl, men de er blitt flinkere og flinkere til å spise "pent"..

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brødskiva går det mye i brunost, prim, servelat, leverpostei og makrell i tomat.

Middagsglass spiser han i grunnen aldri mer. Som nødløsning tar vi gjerne et hjertebeger med hipp sin pasta. Kjøtt er han ikke begeistret for. Han tygger litt, så ryker det rett ut! Men ellers spiser han det meste da. Unntaket er vel egg. Det kan han ikke fordra. Hverken kokt, stekt, eggerøre, eller som eggestand i f.eks. pai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi heller aldri brukt middagsglass, annet enn hvis vi er på farten eller har litt dårlig tid sånn at vi ikke lager middag til oss. Han spiser det samme som oss, og har gjort det siden vi begynte med middag for godt over ett år siden. Vi har bare vært obs på saltmengden, dvs så og si ikke brukt salt.

Vi moser heller ikke mat og har ikke gjort det på hvertfall ett år tror jeg, husker faktisk ikke når vi sluttet med det, men det er lenge siden. Han har alltid vært veldig flink til å tygge maten selv, og jegtror ikke han har satt mat i halsen en eneste gang, så vi kunne begynne ganske tidlig med biter.

Av pålegg er makrell i tomat en av favorittene. Ellers liker han all slags leverpostei, gulost (vanlig, ridder, vellagret, port salut), noen få smøreoster, salami, trønderfår, egg (både kokt og røre) syltetøy, brunost, spekeskinke, kokt skinke og andre krydrede skinker, roastbiff, kalkun og kyllingskinker. Tja, han spiser det meste egentlig, det eneste han ikke er så fan av er servelat, noen smøreoster, majonessalater og prim (som han tidligere elsket), som jeg kan komme på. Han har også spist gravet/røkt laks, men det er ikke alltid det faller i smak. Vi prøver å tilby han varierte smaker, og som regel så smaker han flere ganger.Noen ganger faller det i smak, andre ganger ikke. Men vi fortsetter å tilby likevel. Det hender han lar pålegg som jeg vet han liker ligge, men det bryr jeg meg aldri om. Neste gang kan det være han bare spiser pålegget og lar skiva ligge. Vi skjærer som regel opp noen biter tomat, agurk eller paprika og legger oppå om det passer med pålegget, ellers legger vi de bare ved siden av på tallerkenen. Noen ganger spiser han de, andre ganger ikke.

De 3 fetterne hans er helt ekstremt kresne i matveien, så vi har vel hatt litt angst for at han skal bli som de. Derfor har vi vært ekstremt nøye på å ha minst mulig "styring" når han spiser. Dvs at vi ikke presser han til å spise, men vi lager heller ikke ekstra for ham. Han har fått prøve seg frem selv, og smake på alt han vil og grise så mye som han må for å få det til. Han har spist selv, enten med skje, gaffel eller fingrene siden han var rundt året tror jeg, og vi mater han aldri. Det eneste vi ikke aksepterer er når han kaster maten i gulvet/veggen. Da er det enten bort med maten (gjør det som regel når han begynner å bli mett) eller en liten pause ved at vi setter tallerkenen til siden litt. Foreløpig ser det ut til at "taktikken" har funket, og han spiser godt og variert. Nå har han heldigvis vært i "godt hold" hele veien, så vi har ikke vært redd for å la ham spise lite ved et måltid, får så å gå litt sulten til neste. Det siste er at han (endelig) har begynt å spise potet, noe han ikke har likt i det hele tatt før i den siste tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...