Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Lillegull kan 60-70 ord som andre klarer å forstå ;) Du får ikke avskryte ungen min imli, hehe. Jeg drev å skrev opp en stund for å følge med, og da var vi vel på 30, og det er ganske lenge siden.

Nå er ikke alle ordene helt korrekt uttalt, eller korrekt brukt, men de er slik at han klarer å gjøre seg forstått til andre enn oss foreldre. F.eks. sier han "mø" om ku, og ikke ku. Men folk skjønner hva han mener da. Samme sier han "bæ" om sau, men de andre dyrene sier han dyrenavnet om. I barnehagen sier de han kan veldig mange ord for sin alder også. Så mamma er stolt og fornøyd med det :) F.eks. når han ser en melkekartong, sier han "dama" og peker, for da vil han se på skijenta på kartongen :)

Påkledning viser han interesse for, og jeg vil følge opp hans interesse, men vet ikke helt hvordan. Så langt kler han av seg lue og sokker og slikt, og vi øver på mer, men jeg har ikke klart å lære ham å ta på sokker. Selv om han har veldig lyst. Jeg prøver å vise ham hvordan man tar hullet i sokken og trer den over tærne, men han skjønner det ikke helt hvordan man motorisk får det til med fingrene.

Han er motorisk flink med puslespill og sånne stable-ringer-på-pinne puslespill. Puslespillbrikkene putter han ganske så raskt på plass. Så han trenger ikke å oppøve mer motorikk tror jeg, det er nok bare jeg som ikke har brukt nok tid på å vise ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink han, Vilja. Hvis jeg spør Jacob om han kan si f eks banan, så svarer han "ja" og nikker. Og så peker jeg på bananen og spør: "Hva er det?" Så sier han "ja" og nikker igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig forskjellige de små, ja.

Vi har nok en liten musiker i hus. Han elsker musikk og sang, og vil veldig gjerne sitte på fanget og spille gitar. I barnehagen ELSKER han bongotrommene. Både jeg og pappaen er ganske musikalske av oss, så det er vel ikke så rart at han er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flickan: mens min ikke kan ordet "ja" enda :) Hvis jeg spør om han vil ha "den" og han vil det, så sier han bare "hehehe" ler og smiler og er positiv. Ikke noe ja :gjeiper:

Her om dagen så han en fugl utenfor vinduet da vi spiste. "Gakk-gakk!" sa han og pekte. Fuglen fløy forbi vinduet så vi ikke kunne se den mer. "Gakk-gakk borte" sa han. Det er jo forståelig for de fleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noen av dere her inne som brukte ammeskjold en del i begynnelsen av ammingen? Hvordan gikk det etterhvert, måtte dere venne barnet av med det? Hordan gjorde dere det evt? Jeg har ei venninne nå som må bruke det pga såre brystvorter, men etterhvert ønsker hun å prøve uten, men er usikker på hvordan hun skal gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det spørsmålet, men lurer på hvordan det går med graviditeten til flickan og Minnimusepus? Og en til, sorry men går litt i surr og husker ikke...

Går det greit foreløpig? Magen er kanskje ikke så stor enda at det er vanskelig å løfte smågutta enda? Men energinivået kan jo variere en del i et svangerskap. Og hvordan tar de kommende storebrødre det? Skjønner de hva som kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det fint. Har ikke fått noen mage enda (er snart 15 uker), men har fått en del bekkenløsning så jeg er veldig forsiktig med å løfte på lillegutt. Så han er blitt veldig flink å gå selv. Har vært i helt ok form, men med en del kvalme og ekstremt trøtt. For et par uker siden tenkte jeg at jeg ikke kom til å orke flere svangerskap, men nå er jeg ved litt bedre mot :) Var veeldig trøtt de første 12 ukene, og har hatt et par uker som har vært litt bedre nå, men denne uka har det kommet litt tilbake. Så i dag dro jeg faktisk hjem og sov litt etter å ha levert J i barnehagen. Jeg synes trøttheten er verre enn kvalmen.

J har ikke noe begrep om at han skal bli storebror enda. Han viser null interesse for babyen til venninnen min (5 uker), og hvis jeg sier at jeg har baby i magen til ham så føler jeg ikke han skjønner/bryr seg om hva jeg sier. Han har heller ikke noe begrep om storebror-begrepet, så i det store og det hele tror jeg han lever lykkelig uviten om at han snart ikke har mor og far for seg selv :ler:

Det er NiChia som er sistemann fra gruppa vår som er gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel kanskje litt små til å forstå hva søsken innebærer. Uansett spennende for dere da, og spennende for oss å følge litt med også :)

Må bare snike inn litt tøybleieprat igjen.. (jepp, jeg :ler: ) Første uka med tøybleier i barnehagen er gjennomført uten klager eller negative kommentarer fra de ansatte. Ingen uhell eller lekkasjer, og alt finker fint så langt. Merker han får litt større bleierompe da, så de klærne som var litt snaue har blitt kassert.

Og min smak har forandret seg litt. Før jeg hadde prøvd de over en periode følte jeg meg tryggest med Happy Heiny's for de var store. Men nå har jeg erfart at alle holder like godt tett, og bruker dermed først Eli Monster som er veldig små og nette. Og de synes jeg så så små ut at jeg neste sendte de tilbake ubrukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tvilar ikkje på ungane dykkar, altså ;) Det var heilt generelt, det eg skreiv, ikkje retta mot nokon. Det er jo veldig stor skilnad på språkkunnskapene til dei små. Eldstemann kunne nok minst 50 ord då han var 1,5 år, medan minsten ikkje kan noko særleg fleire enn 10. Utan at eg uroar meg for det.

Ang tøybleier - så trur eg at eg likar Fuzzi Bunz og Wonderoos best. Happy Heiny's er og fine, men som Aricept påpeiker kanskje litt vel store. Samtidig likar eg at bleiene går litt skikkeleg opp både foran og bak eg, ikkje berre ender rett over tissen foran og såvidt skjular rumpesprekken bak.

Noko eg derimot tykkjer er rart, er at alle merkene eg har prøvd (fuzzi bunz, wonderoos, swadlebees, happy heiny's, alvababy og eit par til) er veldig vide rundt livet! Må ha på innerste knappen/borrelåsen på det strammaste på alle bleiene str L på snart 3-åringen, og han er då ikkje liten for alderen. Mini kan nesten ikkje bruke str L, dei blir for slakke - nesten berre one-size bleier som eg kan få stramma nok. Har inntrykk at at hos dei fleste merker er sjølve bleia liten, men strammemoglegheitane er dårlege.

Elles fungerar det fint, nesten ikkje lekkasjer (kun litt fuktig på pysjen hos minsten enkelte morgoner), og enkelt i bruk. Til og med pappaen til ungane brukar tøybleiene dei helgene dei er der (han er vel fornøgd med pengar spart ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bleier må vi stramme godt, mens andre er festet langt ute for å passe. Ittiene fester vi på noen av de ytterste knappene, samme gjelder GADsene våre. De må festes på ytterste knapp vedlåret, og nest ytterste ved livet. De to merkene er av typen som sitter lavt, men de fungerer flott for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Flickan ang ammeskjold:

Huff, så fort man glemmer detaljer! :daane:

Men vi styra jo leeenge med disse skjoldene, E fikk aldri noe teken på sugeteknikken.

Jeg måtte, når brystene ble mindre såre, begynne med skjoldet på, men når melken hadde fått ordentlig flyt, kunne jeg fjerne det - problemet vårt var bare at når han endelig begynte å få litt teke på å suge direkte av puppen, så var jeg bortimot tom for melk og så drittlei ammestyr at vi begynte med kun mme...

Men tror det kan være lurt iallefall å gradvis fjerne skjoldet...

(dette ble kanskje litt rotete, men håper du skjønner).

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Flickan ang ammeskjold:

Huff, så fort man glemmer detaljer! :daane:

Men vi styra jo leeenge med disse skjoldene, E fikk aldri noe teken på sugeteknikken.

Jeg måtte, når brystene ble mindre såre, begynne med skjoldet på, men når melken hadde fått ordentlig flyt, kunne jeg fjerne det - problemet vårt var bare at når han endelig begynte å få litt teke på å suge direkte av puppen, så var jeg bortimot tom for melk og så drittlei ammestyr at vi begynte med kun mme...

Men tror det kan være lurt iallefall å gradvis fjerne skjoldet...

(dette ble kanskje litt rotete, men håper du skjønner).

Takk for svar, skal videreformidle til henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig har lillegutt knekt koden med å spise med skje.. Det var jaggu på tide (i alle fall for hu' mor som er allergisk for søl og rot... ) Nå holder han den riktig vei og innholdet kommer i munn. Og samtidig så vil han ikke ha grøt på morgenen lenger. Så da er det ikke mye vi får øvd på skjebruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har fått sånn delvis teken han og. Vi øver med potetmos, tomatsuppe (har oppi brød til han)og annen mat som kan spises med skje. Grøt får han en sjelden gang. Bare for å variere litt, og for å få brukt opp den pakka vi har igjen.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spiser fint med skje selv (selv om barnehagen ikke er helt enige...); hun klarer stort sett å spise yoghurt fra vanlig boks selv, også, men egg er foreløpig litt vanskelig. Hun er forresten helt vill etter bløtkokte egg, og spiste både min og sin porsjon til frokost i dag. Når man vet hvor kresen hun er til vanlig, er det en fryd å se når det er noe hun virkelig liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O spiser greit med skje, men det blir litt søl ennå. Han er fremdeles kresen i matveien, men jeg prøver å "lure" inn litt grønnsaker i potetmosen hans :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en potet/grønnsaknekter. Akkurat som storebror. Så her i huset er det kun jeg som spiser poteter og grønnsaker. Lillegutt sier kun ja og nei samt pappa klart. Han kaller fremdeles både meg og pappan sin for pappa. Han forsøker si andre ord, men det er svært utydelig. Men det løsner vel en dag.

Han er flink til å spise med skje. Blir litt søl enda. Er fremdeles glad i mat. Til frokost spiste han 2 brødskiver og 2 stk youghurt samt smakte på min mat.

Hvordan står det forresten til med pottetrening/dotrening for dere andre? Jeg har vært svært lite flink med lillegutt. Har ikke orket for å være ærlig :sjenert: . Men burde vel ha begynt nå....

Endret av Elizia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G spiser heldigvis det meste, så vi er heldige der. Potte er ingen problem heller, siden vi driver EC og han har vært kjent med potten i over ett år alt. Kan anbefales, særlig siden han nå begynner å si "badet" når han må på do. Ikke hver gang da, men jevnlig, og det kommer noe på potten når han sier i fra selv. I går hadde han kun på seg ei bleie hele dagen. Vi planlegger å prøve bleieslutt i sommer, når vi har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det null pottetrening, eg er visst inkompentent på det området, for ungane mine er ikkje interessert i det heile tatt.

Nokon som har kjøpt bleier frå denne sida? Er det trygt? Korleis er det med portoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...