Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Gjest NiChia

Dere som har babyer som ikke riktig krabber enda men er på vei til å gjøre det, setter dere dem ned på bakken ute så de får sett seg litt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E har begynt å krabbe nå.

Vi har satt han ned på pledd i hagen, og da vil han helst komme seg utenfor pleddets 4 kanter....lar han styre på litt, men har ikke satt han på bakken utenfor hagen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er utrolig grinete for tiden. Regner med at det er tennene som plager han. Og når han i tillegg våkner kl 04.45 og ikke vil sove lenger, ja da kan man si at dagene blir lange....

Ellers er det mye knall og fall siden han har begynt å reise seg. I går monterte vi en skumgummilist på den lave tv-benken vår, greit å være litt føre var :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Håper det er tenner på gang her også! M har vært våken 4 ganger i natt (til vanlig 0), klar for morgen halv 6 og tok seg nettopp en dupp på hele 15 minutter...

I dag skal jeg og M være hjemme alene hele dagen for første gang :Nikke: Darlingen skal jobbe litt overtid og kommer ikke hjem før sent i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt Effy at han våkner så tidlig! Kan nok være tenner på gang igjen ja.

Andre natt på eget rom er over. Og lillemann våkna kun 3 ganger!! Mot 5 natta før, så det går da fremover. Etter råd fra helsesøster kuttet jeg i går ut mme kl 23.00. Hun rådet oss i gi han de 500 mll mme han skal ha i løpet av dagen før han legger seg og kun vann etter leggetid. Jeg regnet da med at han ville være mye våken i natt pga han er vant med 200 mll på kvelden, men det gikk bra! Ble ikke særlig fornøyd med kun vann, men ga da seg etterhvert. Og han sov til pappan sto opp kl 06.40.

Merker at han begynner bli frustrert over å ikke være så mobil som han vil. Han vil jo så gjerne få tak i endel ting, men ligger pladask på magen. Så han bruker stemmen mye for dagen ja. Kjefter og styrer på. Men utviklinga går vel i rakettfart fremover nå. Storebror sto ikke han heller med støtte før han var 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er tenner på gang her også! M har vært våken 4 ganger i natt (til vanlig 0), klar for morgen halv 6 og tok seg nettopp en dupp på hele 15 minutter...

I dag skal jeg og M være hjemme alene hele dagen for første gang :Nikke: Darlingen skal jobbe litt overtid og kommer ikke hjem før sent i kveld..

Det er noen som har det skjønner jeg - natten du beskriver er daglidags her hos oss - gjerne enda fler oppvåkninger også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det uten tvil tenner på gang igjen, for hun gnir seg i ansiktet temmelig intenst, og våkner opp gang på gang og hyler. Men i natt sov hun faktisk mellom oss fra litt over midnatt og til 04.00, og det er bortimot soverekord. :roll:

Ellers har hun tygget meg til blods på den ene brystvorten, så i dag har jeg ammenekt fra den siden. Pappaen er ganske giret på å innføre eget rom til henne nå, men jeg nøler fordi hun tydelig har vondt i tennene. Vi skal i hvertfall rydde og innrede der inne, og i går kjøpte vi en tøff vegglampe i form av en larve. :) Nå trenger vi litt mer stæsj, men det skal ikke være Disneyhelvete, så derfor må vi lete med lys og lykter her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Det er noen som har det skjønner jeg - natten du beskriver er daglidags her hos oss - gjerne enda fler oppvåkninger også... ;)

Ja, vi har fått det ganske så bra :biggrin: Til vanlig sover ho 2 (3) + 2 timer på dagen også! Så skal ikke klage :)

(Så får vi bare håpe at vi nå går gjennom en periode og at alt blir like bra etterpå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bare er tennene, unknown, skjønt det i seg selv er ikke alltid bare bare.

Honesty: Disney er det overflod å få tak i ja. Håper dere finner noe annet. G skal få arve Ithilgore etter meg, og Ithilgore er dragelampen min. :nigo: Den er så fin atte.

Helst sikkert ikke noe som faller i smak hos alle, men affeksjonsverdien i den er STOR! :hjerte: Ellers har jo jeg mine tanker om hvordan rommet skal se ut, til guttungen begynner å mene noe annet, dog til mannens lettere påtatte fortvilelse. :ler:

Er forresten blitt smittet av lille G, og jeg har fått det kraftigere enn han. Sikkert pga. svekket immunforsvar. Har jo ikke sovet ordentlig på over et år.

Han forflyttet seg forresten fra stua til kjøkkenet på egenhånd i går. Den gøyeste leken noensinne fikk han til å gjøre det...

en tom brusflaske! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å lese, artig at det skjer så mye med de små nå :)

I dag har jeg og J vært på besøk i barnehagen som han skal begynne i til høsten. Der var det full fart, ja. Blir litt av en overgang for ham som er vant til å ha rolige dager hjemme med oss. Men J synes det var kjempemoro å krabbe rundt med de større barna, så det går nok fint. Det er to mulige avdelinger han kan begynne på, på den ene var de ansatte en del yngre enn på den andre, så jeg håper han får plass der. Damene der virket veldig hyggelige. De sa at vi bare kunne benytte utearealene deres på ettermiddagen, sånn at han ble godt kjent der før han begynte. Det virker som en god ide, så vi kommer nok til å gjøre det litt i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen ikke dumt, BD. :)

Har dere begynt å tenke utstyr til barnehage? Jeg tenker å kjøpe en reimadress og to brukt. For det første er de store i størrelsen, og av god kvalitet, og for det andre rekker de som oftest ikke å bli slitt før de må byttes ut med ny.

Ullklærne til høsten har jeg planlagt, og i løpet av de neste 6-8 ukene har jeg litt longieser på vei og en turtlebutt. Turtlebutten skal være i denne fargen med hvitt skilpaddemønster utenpå, ikke lysblått. Venter også en shorts til sommeren. Alt strikket etter mål og i semi-custom eller customfarge. :nigo: Gleder meg til det faller fluffy mail i postkassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket litt om klær med de ansatte i barnehagen i dag, faktisk. De anbefalte inneklær som tålte litt slitasje (er mye på gulvet) og spm er behagelig å bevege seg i. Gjerne ull til både ute og innebruk. Vi skal få to brukte reimadresser av svigerinna vår. En vår/høstdress og en vinterdress. Er veldig glad for at vi får arve de. ser jo at sånt tøy er veldig dyrt.

Har kjøpt to luer på salg nå i vår, spm jeg tipper passer neste høst og vinter; en reima tec lue (vindtett og vanntett), samt en ullfiltlue fra nøstebarn.

Har også kjøpt regntøy for en tilgodelapp jeg hadde i en barnetøybutikk her i byen.

Hva slags inneklær kjøper dere? Jeg må innrømme at jeg må spise i meg noen ord som har falt om nevøene mine for et par år siden. Jeg synes foreldrene deres var litt snobbete som kjøpte så mye dyre klær til barna sine. Kunne ikke skjønne at det være nødvendig å bruke så mye penger på klær som de uansett vokser raskt ut av. Men nå må jeg innrømme at jeg synes jeg merker stor forskjell på klærne etter å ha prøvd ut litt forskjellig vi har fått i gaver osv. Synes f eks klær kjøpt på H&M og name-it har mye dårligere kvalitet enn f eks klær kjøpt på Polarn o Pyret. Og nå vokser de jo ikke så raskt ut av klærne som tidligere heller. Har dere noen favoritt-merker?

Endret av Blowers daughter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig og kjøpte litt bånsull til halv pris, så nå har jeg luer og labber, pysjer og bukse og jakke til han, og litt til han er både 3 og 4 (ett plagg i hver av de store størrelsene).

Ellers må jeg innrømme at vi har litt smådyrt tøy vi også. Vi har ikke mye tøy til han, men det er litt bånsull, nøstebarn og janus. Har også noe hjorth. Det meste er kjøpt på salg. Jeg er jo veldig glad i ull og bambus. Håper å få litt bambustøy og gjerne noe soya til sommeren, og det er jo ikke de billigste. Men egenskapene til tøyet, og kvaliteten veier opp for det da. Mener jeg. Det meste av det jeg har, kan selges videre til en grei penge.

Vi har kjøpt en reima vår/høstdress til han i str.74, og den er DIGER, men er nok grei til barnehagen da. Kan jo bare kjøpe fleecedressen som kan kneppes i, eller kle han i ull under, så er han varm og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det mest i h&m, jeg bare elsker joggebuksene de har der, de holder seg veldig godt også. Svigerinna mi bruker nesten bare de i bhg til sine unger. Behagelige er de å ha på seg også, så vi kommer til å gå til innkjøp av noen slike. Ellers så kjøpte jeg navigate regndress til han når det var tilbud på coop, de koster jo egentlig 499,- så jeg stoler på at de er gode. Jeg har to ulldresser i str 74 og 80 pluss body og bukse, så to av dem kan han ha med seg i bhg og en hjemme. Har også kjøpt støvler av goretex til den nette sum av 99,- , de hadde kostet 399. Det er i str 21, så jeg håper han kan ha dem. Satser på at han klarer å gå innen august, så tror det skal gå bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er klærne en lett blanding. Bestemoren kjøper gjerne på Lindex og Kappahl, og selv har jeg en hang til å kjøpe (litt dyre) ullklær; Nøstebarn, Joha og Janus, for det meste. Jeg har også kjøpt endel danske klær til henne, fra IdaT, Katvig og Ei Sikke Lej (eller hvordan det nå staves), og det siste jeg ikke kunne motstå, var posebukse og turkis t-skjorte, og matchende strømpebukse til. Jeg har også Reima-dress på lur (kjøpt på salg), men selv i 74 er den enorm til henne. Jeg bet til slutt også i det sure eplet og kjøpte Hestra-votter til henne, og lue fra Kivat, men håper de kan brukes til høsten, også.

(Jeg må innrømme at jeg er litt merkeglad når det gjelder klær, og det reflekteres også i hennes klær. Men unnskyldningen er at jeg ikke kjøper så mange ting, og at det er god kvalitet som varer, i hvertfall ulltøyet.)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker (bonus med ulltøy) er at det er føyelig, så da passer det til bleiestumpen hans lenger. Har bodyforlengere også da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Her går det mest i klær som vi finner på kjøpesenteret (h&m, name-it, cubus lindex osv), er ikke så viktig for meg hva merke det er..Enda blir jo ikke klærne brukt så mye at dei har sjangs til å blki utslitt, så kvaliteten har vi ikke merket så altfor stor forskjell på :) Ullklær har stort sett vært Devold sine.

Til barnehagestart så har vi tenkt å kjøpe inn klær til høsten: parkdress, regnklær, sko og støvler til ute bruk. Vinterklær ønsker vi henne i bursdag.

Komfortable inneklær er vell type joggedress, tights, myke dongeribukser, egentlig det man bruker til vanlig vi jeg sei. Er ikke så mange 1-åringer som går rundt i trange jeans? Kjole er vel også litt upraktisk.

Og vi kommer til å kjøre ull innom, så det blir snart min første tur innom nøstebarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noen innkjøp til barnehagebruk enda, men har tenkt på det da ;)

Vi har heller ikke merkeklær, det går i H&M, Lindex, Cubus og NameIt.

Er egentlig mest glad i Lindex sine klær - syns H&M sine er små i størrelsen, mens Cubus sine er store i størrelsen...

Syns forøvrig Lindex sine joggebukser er mye bedre enn H&M sine, Minni - har du prøvd de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Mini skal jo ikkje i bhg, og me har i grunnen nok klær til han etter storebror. Me har ikkje råd til merkeklær, så det me har av merkeklær er fått eller kjøpt på salg. Men merkar jo at dei er i mykje betre kvalitet, både ift bruk og ikkje minst tåler vasking betre. Eit godt tips er å kjøpe vintertøy om sumaren (blir litt gambling med str då) - i fjor fekk me kjøpt reimadress til storebror for 200 kr :jepp: Reima er veldig store i str, berre så det er sagt, i alle fall dressane. Storebror er over 90 cm høg, men dressen i str 86 er romslig enno.

Eg syns det er utruleg lite fine gutteklær i kjedebutikkar :sukk: For så vidt mykje kjipt til jenter og, men litt meir utval i alle fall. Til gutar er det anten Disney eller triste klær i blått og svart, samt eit og anna dødningehovud... :roll: Ikkje noko eg ynskjer å kle mine ungar i. Eg er tilhengar av så kjønnsnøytralt som mogleg til små ungar, skjønnar ikkje den rosa/blå-greia som verkar å vere på død og liv for mange. Er jo så mange fine fargar. men det er utruleg vanskeleg å finne kjønnsnøytrale klær til baby, og så og seie umogleg til større ungar. Syns det er trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også kjøpt det meste ull på salg.Faktisk er det meste av klær vi har kjøpt, kjøpt på salg. Nå er det slik at G kler lysblått kjempegodt, så vi har litt av det. Ellers er det mye kjønnsnøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...