Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt lillegutt grøt fra han var 4 mnd. Ble anbefalt det av hs fordi han gulpet veldig mye og grøten kunne hjelpe på å holde litt på maten. Jeg har ihvertfall ALDRI hatt intensjon om å gitt det for at han skal sove rundt. Maisgrøt koster rundt 10,- annen vanlig grøt koster vel 20-30 kr?

Er enig med Soon her, vi er da fødd opp med grøt selv- ser ikke hvorfor det er så ille å begynne med det når de runder 6 mnd :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke en skrivefeil. Jeg vil ikke gi han noe med det formål om at jeg da får sove lengre økter om natta. Skal jeg gi noe, så er det for hans del. Derfor velger jeg å vente litt til. Skal snakke litt med hs om mat før jeg foretare meg noe i retning kornvarer.

Men igjen - man gir da ikke grøt for at hverken vi eller babyen skal sove lenger!!!

Jeg har gitt lillegutt grøt fra han var 4 mnd. Ble anbefalt det av hs fordi han gulpet veldig mye og grøten kunne hjelpe på å holde litt på maten. Jeg har ihvertfall ALDRI hatt intensjon om å gitt det for at han skal sove rundt. Maisgrøt koster rundt 10,- annen vanlig grøt koster vel 20-30 kr?

Er enig med Soon her, vi er da fødd opp med grøt selv- ser ikke hvorfor det er så ille å begynne med det når de runder 6 mnd :roll:

Takk for støtte - blir jo litt engasjert også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det finnes de som gir grøt for at ungen skal sove lenger. Dessverre.

Det er nok ikke så ille å begynne med grøt fra 6 mnd av, men det betyr jo ikke at magen er helt 100% klar for det: Jeg ble jo fødd opp på h-melk på sykehuset som nyfødt, og jeg lever jeg også. Selv om akkurat det ikke er anbefalt i dag. ;)

Det legen ville frem til er at grøt er det som er tyngst fordøyelig, og han skjønte ikke helt denne forkjærligheten vi nordmenn har for denne grøten, når annen mat er mer lettfordøyelig og lettere for magen å bearbeide. :)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det finnes de som gir grøt for at ungen skal sove lenger. Dessverre.

Det er nok ikke så ille å begynne med grøt fra 6 mnd av, men det betyr jo ikke at magen er helt 100% klar for det: Jeg ble jo fødd opp på h-melk på sykehuset som nyfødt, og jeg lever jeg også. Selv om akkurat det ikke er anbefalt i dag. ;)

Det legen ville frem til er at grøt er det som er tyngst fordøyelig, og han skjønte ikke helt denne forkjærligheten vi nordmenn har for denne grøten, når annen mat er mer lettfordøyelig og lettere for magen å bearbeide. :)

Okei, okei.

Ville bare påpeke at vi ikke gir grøt for søvnenes del, og regnet med at ikke du heller hadde gjordt det. Derfor jeg skrev det ørten ganger for å påpeke det nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt diskusjon igjen :)

Eg syns og Saeria og Honesty overdriv litt her, med all respekt ;)

Me veljer jo forskjellig alle saman.

For det fyrste trur eg få/ingen av oss her inne gir ungane graut for at dei skal sove mest mogleg om natta. Eg har ikkje gitt mini noko anna enn morsmjølk og tran, berre så det er sagt.

Holle sin graut er dyr jo. Som Soon eller kven det var påpekte, kostar graut på matbutikken 10-20 kr pr pakke, medan Holle sin kostar nærmare 50. Skulle bli 4 gonger så dyrt det ;) Dessutan er ikkje alle som har helsekost tilgjengeleg... Ein må jo til byen for å få tak i det, dei sel ikkje Holle-produkt på matbutikken.

Eg er heilt for å lage litt mat sjølv, men på "graut-fronten" kjem eg til å gi havregrynsgraut etterkvart. Billegare blir det vel ikkje ;) Av frukt og grønnsaker, så er ikkje alt like billeg. Epler og gulrøttar og poteter, ja, då blir det billegare å lage sjølv. Men brukar ein feks avocado, kan det blir dyrt ja... Ein avocado kostar jo 6,50 kr (på Rema, den antatt billegaste butikken).

Men nok om det. Eg trur i alle fall litt graut berre er fint eg. Gir eldstemann stadig vekk graut enno. Trur ikkje ungane tar noko skade av å få graut som 6 mnd gamle. det høyrest ganske så arbeidskrevande ut å stå og lage all mogleg mat, berre i smaksprøvar... Då legg ein lista ganske høgt for nummer to, for å seie det slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mulig vi må svelge noen kameler etterhvert, men foreløpig er det morsomt å styre på kjøkkenet på den måten. Jeg betalte forresten 12 kr/stk for avocado i dag, så det er dyrt, ja. Men jeg er litt bortskjemt på å aldri tenke pris på mat, men det kan jo også endre seg?

Er det noen som har forsøkt å lage grøt av havremel til babyer? Jeg har havremel i skapet, men har bare prøvd det i vafler og pannekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min vokste opp på Bjørns havremelsgrøt :) Svigermor sverger til den enda og gir til eldstemann her hver gang han sover hos henne. Metter jo godt da. Jeg gir nå minsten risgrøt kl 10.00 og så grønnsakspure til middag kl 16.00. Og så melk før han legger seg. merker han sover bedre når han ikke får grøt på kvelden...

Men jeg synes han er utrolig mye våken på dagene. I dag feks har han kun hatt 3 små dupper på 15-30 min hver og så skrek han seg (nesten) i søvn kl 19.00... Sitter ved siden av senga og stryker han, men han er helt hysterisk likevel. Noen ganger våkner han nå 2-3 ggr på kveldene før jeg legger meg kl 22.30 ( og dette er en bedring ifht den perioden han kun fikk morsmelk..). Og så våkner han 2-3 ggr per natt enda. Rart han ikke slukner og sover lenge av gangen?

Når det gjelder barselsgrupper så har jeg vært veldig heldig med min. Vi er 6 jenter som møtes jevnlig (nesten hver uke) og går på tur sammen, spiser lunsj hjemme hos hverandre, babykino osv. Enkelte i gruppa møtes og trener sammen også. Og hos oss er den yngste 21 og den eldste 38 (meg :sjenert: )Selv med stor aldersforskjell har vi mye å snakke om og mye til felles.

Endret av Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig vi må svelge noen kameler etterhvert, men foreløpig er det morsomt å styre på kjøkkenet på den måten. Jeg betalte forresten 12 kr/stk for avocado i dag, så det er dyrt, ja. Men jeg er litt bortskjemt på å aldri tenke pris på mat, men det kan jo også endre seg?

Er det noen som har forsøkt å lage grøt av havremel til babyer? Jeg har havremel i skapet, men har bare prøvd det i vafler og pannekaker.

Oi, 12 kr... Det var dyrt ja... Sjølvsagt heilt flott om du likar det og har råd til det då, var ikkje meint som kritikk :)

Eg har nok verken tida eller råda til å drive såpass avansert matlaging som eg har forstått du og Saeria gjer, men litt blir det nok :)

Eg har laga graut på havremjøl ja, funkar fint det. Koke grauten tjukk på vatn, og spe med MM/MME etterpå. Helst skal mjølet blautleggjast ein time eller to fyrst. Greit å ha litt fruktmos oppi, for det smakar vel ikkje sånn heilt himmelsk ;) Litt lite smak, syns eg då. Men graut av grovt mjøl er jo eit greit alternativ før ein kan gi havregryn, som eg syns smakar mer og betre. Etterkvart kan ein jo koke den på kumjølk og. Mosa banan oppi var/er veldig populært her i alle fall.

Her søv mini 3 eller 4 gonger pr dag, som regel 30 min til 1,5 time av gongen. Varierar litt. Legg han ca kl 20, ammar 1-3 gonger pr natt, står opp rundt 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får eksperimentere litt på kjøkkenet og se hva hun liker. Her soves det en lang lur på alt fra 1-3 timer, etter frokost, og to eller tre smålurer på en halvtime hver. Men hun sovner stadig sent, selv om det nå er rundt kl 21. Til gjengjeld sover hun til 07.30 om morgenen, men totalt sover hun ikke så ekstremt mye, men sånn har det vært siden hun var nyfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sovast det nok 14-16 timar i døgnet. Etter mi erfaring har ein 4-6 mnd gammal unge ikkje behov for spesielt mykje meir søvn enn ein ettåring feks, sånn totalt. Dei søv berre lengre av gongen.

Eldstemann her på 21 mnd søv 12-14 timar i døgnet, sjølv om han har slutta å sove på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også fortsatt moro å lage maten selv, og nestemann? Jeg orker ikke tanken på en nestemann en gang. Neitakk! Jeg har det fint med den jeg har, og har (foreløpig, hvertfall) ikke lyst på mer enn en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage litt middag selv, potetmos, grønnsakspure og denslags. Har kjøpt inn små begre fra Biltema som er supre for en porsjon, 6 stk for 19,90. Kupp altså! Grøt tror jeg derimot at jeg kommer til å kjøpe fra butikk/helsekost. Har så langt prøvd Maisgrøten til Nestle, Risgrøt med fersken og banan fra Hipp og Hirsegrøten fra Holle. Sistnevnte smaker ingenting, så der har jeg blandet litt fruktpure eller sviskemos oppi for å få litt mer smak.

Synes det var interessant det den legen sa, Saeria. Og han kan sikkert i mange tilfeller ha rett. Jeg vil tro det er litt individuelt hvor godt babymagene takler grøt sånn helt i starten, så her tror jeg man må se an sin egen unge og evt reaksjoner.

Her er forøvrig en test av ulike typer barnegrøt. Hipp og Småfolk-grøtene inneholder jerndifosfat, som ikke er den typen som tas opp lett i kroppen. Nestle sin havregrøt er alene om å inneholde jernfumarat, det 'riktige' jernet.

Endret av Ilja**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg leste på et annet forum: Mennesket må være den eneste arten hvis overlevelse er avhengig av industrielt framstilte matvarer. ;)

Joda, Nestlé-grøten er nok vel og bra, den, men jeg har også stor tro på hjemmelaget mat framstilt med kunnskap om råvarer, egenskaper og sammensetning. Hirse er for eksempel naturlig jernrikt, og grøt av hirse, tilsatt fruktmos vil derfor gi et fullverdig måltid, siden c-vitaminer i frukten fremmer jernopptaket. Brokkoli er også naturlig rik på jern (grønne grønnsaker generelt), og aprikoser, for å nevne et par eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage litt middag selv, potetmos, grønnsakspure og denslags. Har kjøpt inn små begre fra Biltema som er supre for en porsjon, 6 stk for 19,90. Kupp altså! Grøt tror jeg derimot at jeg kommer til å kjøpe fra butikk/helsekost. Har så langt prøvd Maisgrøten til Nestle, Risgrøt med fersken og banan fra Hipp og Hirsegrøten fra Holle. Sistnevnte smaker ingenting, så der har jeg blandet litt fruktpure eller sviskemos oppi for å få litt mer smak.

Synes det var interessant det den legen sa, Saeria. Og han kan sikkert i mange tilfeller ha rett. Jeg vil tro det er litt individuelt hvor godt babymagene takler grøt sånn helt i starten, så her tror jeg man må se an sin egen unge og evt reaksjoner.

Her er forøvrig en test av ulike typer barnegrøt. Hipp og Småfolk-grøtene inneholder jerndifosfat, som ikke er den typen som tas opp lett i kroppen. Nestle sin havregrøt er alene om å inneholde jernfumarat, det 'riktige' jernet.

Flott link ang grøt.

Vi gir "Nestlè havregrøt - Ris Hvete" og ser at det er den som er anbefalt ;)

Og jeg syns det er flott for de som har tid og overskudd til å lage egne, hjemmelagde varianter til barna sine!

Må innrømme at jeg syns det er veldig lettvint med ferdigrøt - bare å koke litt vann.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt diskusjon igjen ;)

Jeg gir og ferdiggrøt. Synes det er veldig lett å bare koke vann og blande. Men kommer til å gå over til havregrynsgrøt om ikke så lenge, og f eks blande i litt hjemmelaget aprikospure. Prøver å holde det til ett grøtmåltid om dagen.

I går fikk lillegutt pure av søtpotet, og det likte han ganske godt. Så da vil jeg prøve å bruke det som "inngangsbillett" til å få ham til å like andre grønnsaker også. Blande i litt grønnsaker etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har sagt mange andre steder, så er Nestlé helt uaktuelt, all den tid de er medansvarlig for at over en million spedbarn dør årlig, blant annet som følge av deres hårreisende fremferd. :( Da gir jeg mye heller hirse, brokkoli og andre jernrike varer.

Jeg kan bare ikke støtte et slikt konsern!

Da er det bedre å lage maten selv, eller kjøpe fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt endel grønnsaksmos selv. Potet og gulrot bare så langt da. Men syns det er utrolig lettvint og lage i alle fall. Nå har jeg også laget større porsjoner slik at jeg har litt i fryseren, og kan ta opp små porsjoner til hver dag.

Grøt bruker vi ferdig til å bare blande ut med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke svare, men jeg klarer ikke la være.

Noen av dere, spesielt to, er veldig opptatt av alternativ mat, oppdragelse osv. Dere mener sikkert godt og sier det er for å fremme flere sider av en sak.

Men når jeg nå, igjen, sitter og gråter foran pc'en fordi jeg føler dere anklager meg for å være en dårlig mor, da må jeg komme med motsvar. Dere er veldig bombastiske og fremstiller det som alt annet er tull og farlig for ungen. Selv om jeg skjønner at det sikkert ikke er sånn dere mener det.

Ja, jeg er hårsår og føler meg truffet, så dere får tolke det som dere vil. Jeg gir ferdiggrøt med god samvittighet, til og med fra Nestlé. Bare for å ha det på det klare, vi begynte aldri med grøt for at vi eller han skulle sove, men han trengte rett og slett mer mat. Jeg har ikke melk, og han kom over en liter mme rett etter 4 mnd. Så fra han var 4 1/2 mnd har var gutt fått et fullt grøtmåltid om dagen (etter opptrapping fra smaksporsjon). Nå får han i tillegg 1/2 porsjon med middag (ferdig på glass fra Nestlé, Hipp og Semper)

Så leser jeg at grøt er en grusom handling mot barnet mitt, tarmen er ikke klar, og han har antakeligvis vondt av det uten at jeg vet/ merker det. Takk skal du faen meg ha. Tro meg, jeg har mer enn dårlig nok samvittighet fra før av fordi jeg ikke har melk og ikke kunne amme.

Ja, jeg overreager sikkert. Men en nybakt mor, med masse hormoner, og dårlig samvittighet på grensen til klinisk depresjon pga mislykka amming tar alt til seg på verste måte.

Poenget mitt er bare; tenk litt over hva dere sier, og ikke minst hvordan dere sier det.

Jeg vet jeg ikke har godt av å lese i denne tråden. Nesten hver gang ser jeg kommentarer som får meg til å føle meg som en dårlig mor. Så jeg burde nok holde meg unna! Men så er det det her med å ikke klare å la være å stirre på en stygg ulykke...

Nå skal jeg gå og ta meg av sønnen min på den måten jeg føler er best og så får andre mene hva de vil! (jeg skulle bare klart å drite i hva andre mener..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke truffet eller anklaget for noe, men må si med enig med Aricept i at man godt kan tenke over hvordan man formulerer seg her inne. Har ikke villet kommentere det tidligere, men her sett en del innlegg med en ganske moraliserende undertone, og det kan virke litt ufint og sårende på folk som velger annerledes enn seg selv. Jeg er sikker på at innleggene ikke har vært ment slik, men oppfordrer til å tenke litt ekstra på hvordan man uttrykker seg.

Personlig synes jeg det er spennende å lese hvordan dere andre gjør det, enten det er "alternativt" eller ikke, og håper vi kan fortsette med det på en måte som gjør at alle ønsker å inkludere seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...