Ilja** Skrevet 18. januar 2010 #2741 Del Skrevet 18. januar 2010 Vi har tenkt å gjøre det slik du sier, Aricept. Altså vente med å prøve på avvenning til vi er igang med 2 måltider på dagen. Nå er det ikke lenge til lillegutt er 6 mndr, og vi kan begynne med grøtmåltid på formiddagen, så inntil videre får vi bare holde ut med å mate ofte på natta. Vi har forøvrig ombestemt oss med tanke på å forsøke å ha han på eget rom. Har testet om han fortsatt våkner selv om han ligger alene på soverommet vårt med døren igjen noen kvelder (vanligvis står den litt på gløtt), og jada Så da er det nok mer vane enn at han våkner av at vi 'bråker'. Har ikke tenkt så mye på nøffevaksine enda, men jeg heller nok litt imot at han skal få den, siden det er det som anbefales av helsevesenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. januar 2010 #2742 Del Skrevet 18. januar 2010 Eg er einig i at det er tull at 6 mnd gamle ungar ikkje treng mat om natta. Mange har jo såvidt starta med fast føde då. Eg har, som Aricept, og fått høyre at fyrst når dei er minst 6 mnd og et minst 2 fulle måltid fast føde på dagtid (det siste på kvelden sjølvsagt), kan ein starte nattavvenning. Men eg trur bråslutt på nattmat er det beste. Har ikkje noko tru på å kutte ut et og et nattmåltid. Korleis skal ungen skjønne at han ikkje kan få mat kl 23, men kl 2 er det greit? Nei, då trur det er lurare og berre holde ut til ungen er gammal nok og et nok fast føde, til at ein kan starte nattavenninga for godt. Me gjorde det slik med eldstemann. Han var 9 mnd, og vakna stadig oftare om natta for pupp. Då gav eg opp å håpe på at han skulle slutte av seg sjølv, så me gjennomførte ein "kur" der mannen min stod opp og gav han vann på flaske kvar gong han vakna. Blei litt skriking dei fyrste par nettane, så godtok han å berre få vann, og etter fem nettar som han heile natta (12 timar) og har gjort det sidan. Her har me gode nettar innimellom, der mini berre vaknar ein gong for mat. Andre nettar vaknar han fleire gonger og blir liggande i senga vår... Då blir det mange ammingar og uroleg søvn. Men har i alle fall fått god leggjerutine - ca kl 20 kvar kveld. Og på gode nettar søv han då til ca kl 2, og så vidare til rundt 7. Det er flott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. januar 2010 #2743 Del Skrevet 18. januar 2010 Pratet litt med mannen om nattmating og sånt nå jeg, og vi er vel rimelig enige i hvordan vi tenker. Vi har absolutt ikke tenkt til å bråslutte med nattmat, ikke har vi tenkt å slutte nå heller. Akkurat i dag har hun faktisk spist to måltider annen mat, men det er første gang. Så vi tenker å heller enn å kutte ned antall nattmåltider så skal vi prøve å kutte ned på mengden i første omgang. Altså at hun får pupp først så lenge det varer og så en skvett MME etterpå. Nå får hun tilbud om 135 ml og drikker det nesten opp, da går vi i første omgang ned til 100 ml. Tanken er at hun ikke skal være sulten, men at vi prøver å styre det slik at kroppen venner seg til å få mer mat på dagen og mindre på natten. Har et håp om at det skal gjøre det lettere å spise mer på dagen hvis hun ikke er mett etter natten også. Og så, etterhvert når behovet for nattmat er mindre så får vi heller ta det med vanen med våkne da. Hva tror dere om en sånn måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 18. januar 2010 #2744 Del Skrevet 18. januar 2010 Hva legger dere i 2 måltider? Vi har begynt å gi grøt 2 ganger om dagen, men han spiser jo ikke akkurat mye.. har prøvd å gi ham middag et par dager istedetfor grøt, men han er ikke fan av det, så det er vanskelig å få i han noe særlig... Hva slags tempo har dere hatt på mattilvenning, dere som har begynt litt før? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. januar 2010 #2745 Del Skrevet 18. januar 2010 Hva legger dere i 2 måltider? Jeg tenker at det er et fullt måltid når det er nok mat til at hun ikke vil ha flaske med MME etterpå og at det går flere timer til hun er sulten igjen. Vi begynnte å introdusere fruktmos og grøt ved ca 4 måneder, så vi har brukt to måneder på å nå fulle måltider. I begynnelsen fikk hun bare litt på tunga og så ville hun ha melk, så ble det en skje eller to, etterhvert noen flere. Og nå spiser hun hele grøtbollen av og til. Middag var ingen suksess her heller, har ikke prøvd så mye da. Men potetmos var fryktelige greier, samme med gulrot. Og hun vil ikke ha noen kjøpte fruktmoser heller. En annen ting: Hvorfor smaker ferdigkjøpt fruktmos med eple og pære helt annerledes enn hjemmelaget fruktmos med eple og pære i omtrent samme blandingsforhold? Smaker litt sånn hermetikkboks på en måte. Og det vil ikke kresenfrøkna her ha. Sukk, hadde vært praktisk å kunne ha en boks med det i veska da, den hjemmelagede må jo være i fryseren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 18. januar 2010 #2746 Del Skrevet 18. januar 2010 Bråslutte er uaktuelt. Det er nok mye gammel lære ute og går. Skulle tro babyen plutselig gjennomgikk en transformasjon det døgnet de fylte 6 mnd. Der sa du det, er faktisk sånn det høres ut når helsesøster sier det. Har ikkje noko tru på å kutte ut et og et nattmåltid. Korleis skal ungen skjønne at han ikkje kan få mat kl 23, men kl 2 er det greit? Det har fungert veldig fint her iallefall, men det er jo individuelt da, som alt annet. Det er jo noe med rutinene, hvis en gir mat på omtrent samme tid hver gang, så blir de vant med det etter hvert. Det er jo netter enda der han våkner ca der han fikk mat før, men da er det inn med sutten, så pleier han å sove videre. Våkner han en time før han skal ha mat, vel, så prøver vi å holde ut den timen. Om han skal få mat før han egentlig skal hver natt er vi plutselig oppi 4 måltider igjen. Men vi gir også to grøtmåltider hver dag, da lider han ingen nød. Hva legger dere i 2 måltider? Vi har begynt å gi grøt 2 ganger om dagen, men han spiser jo ikke akkurat mye.. har prøvd å gi ham middag et par dager istedetfor grøt, men han er ikke fan av det, så det er vanskelig å få i han noe særlig... Hva slags tempo har dere hatt på mattilvenning, dere som har begynt litt før? :klø: 2 fulle måltider, altså som anvist på pakken Middag vil ikke L ha heller. Dvs, han kan gjerne spise om han får små potetbiter i munnen, men ikke snakk om å spise middagsglass nei. Vi gav han maisgrøt en måneds tid, så gikk vi over på 6-mnd grøten etter noen dager. Brukte ikkke kjempelang tid på tilvenninga, tok vel 3 dager før han fikk fullt måltid. Nå har han fått seg drikkeflaske og drikker vann som bare det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. januar 2010 #2747 Del Skrevet 18. januar 2010 Vi var på babysvømming i dag, og det var stor suksess. G storkoste seg i vannet, plasket og herjet. Kursdamene var ganske så imponerte. Happy.gif Hørte hun ene sa "svømmeknappen neste gang" om han. laught.gif Ikke brydde han seg om gråtende babyer heller, eller at det var mye lyd og folk. Vannet var for spennende! Hva fast føde gjelder, så elsker han hjemmelaget eplemos. Ikke noe problem å ta med på tur i aventbeger heller, så lenge det har tint og ikke stått for lenge. Ren most potet var ikke så veldig gøy, selv ikke etter mange forsøk. Men når jeg blandet i litt gulrotmos, var det stas! Så nå er frysen full i eplemos, potetmos, gulrotmos, og pæremos. Pæremos har han ikke fått smake enda. Som dere sikkert skjønner, har vi ikke startet med grøt enda, men hirseflakene står klar. Vi satser på å kjøre mest mulig rene smaker først, slik at ha venner seg til dem, og ikke til smaker blandet sammen i en grøt, slik det er med kjøpeglass. Da er det gjerne vanskeligere å få barna til å like enkeltingredienser når de kommer hver for seg på tallerkenen. Etterhvert som han blir eldre, og litt flinkere med håndkontroll, prøver vi oss nok på litt baby led weaning. Det blir sikkert litt gris av det, men det er helt sikkert mer moro for han å prøve selv. også et tiltak som kan gi et mer altetende barn. Det holder nemlig med at hu mor er litt kresen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. januar 2010 #2748 Del Skrevet 18. januar 2010 Etterhvert som han blir eldre, og litt flinkere med håndkontroll, prøver vi oss nok på litt baby led weaning. Det blir sikkert litt gris av det, men det er helt sikkert mer moro for han å prøve selv. også et tiltak som kan gi et mer altetende barn. Det holder nemlig med at hu mor er litt kresen. Vi har så smått begynnt med det vi. Gir henne en brødskorpe eller noe å holde i. Den går rett i munnen, og blir klissete og våt men hun spiser ikke akkurat mye av den enda. Knekkebrød var også ålreit å sutte på. Men eplebiter var for syrlig for henne tror jeg. Og pære ble for glatt så det bare skled ut av de små fingrene, hehe. Ellers er jeg enig med deg i det med rene smaker. Jeg lager masse fruktmos selv, og her veksler jeg på om de er "rene" eller om jeg blander litt. Laget en i helga av bløtlagte tørre aprikoser og eple, tror det er favoritten hennes så langt. Aprikoser er det godt med jern i også Koker du frukten eller moser du den rå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. januar 2010 #2749 Del Skrevet 18. januar 2010 Vi skreller og koker. Aprikos var jammen ingen dum ide. Hvordan lagde du din? Jeg synes det er litt ok å lage maten selv, dessuten får jeg litt avslapping av å putle med det på kjøkkenet. Det blir litt time out for meg etter han har lagt seg. I går var det mannen som var initiativtaker. Han skrelte alle pærene, delte de og satte de til kok. Gulroten ble et samarbeidsprosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. januar 2010 #2750 Del Skrevet 18. januar 2010 Vi skreller og koker. Aprikos var jammen ingen dum ide. Hvordan lagde du din? Kjøpte tørkede aprikoser i pose, det ligger i bakeavdelingen sammen med rosiner og sånt. La dem i bløt i kaldt vann i flere timer, til de så mer ut som vanlige aprikoser igjen. Mener det sto 6-8 timer bløtlegging på den posen jeg hadde. Kokte dem i bløtevannet sammen med et par epler i biter, aprikosene trenger litt lengre tid enn eplene så jeg tilsatte dem etterhvert. Så moste jeg med stavmikseren. (og så lukter det så deilig i huset da, mimrer tilbake til aprikoskompott hos mormor da jeg var liten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. januar 2010 #2751 Del Skrevet 19. januar 2010 Tusen takk. Det må vi prøve etterhvert. Akkurat nå er den lille fryseboksen full, så han får spise opp litt først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 19. januar 2010 #2752 Del Skrevet 19. januar 2010 Her er heller ikke potetmos noe suksess, ikke de middagsglassene på butikken heller..Men pære, det er godt! Har noen av dere bærere sydd selv? Jeg har tenkt å få svigermor til å sy en mei-tai til meg tenkte jeg..Men jeg leser og leser og finner liksom ingen konkrete mål, og det må jeg ha For jeg aner ikke hvor stor den skal vere for å passe! Og er det best visst den er innsvinga? Eller helt firkanta (det panelet)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 19. januar 2010 #2753 Del Skrevet 19. januar 2010 Unknown: Har ikke sydd selv. Men har fått moren min (som er flink til å sy, men aldri hadde sett en Mei-tai) til å sy. Det jeg gjorde var at jeg lånte en av ei venninne, sånn at mamma fikk sett og kjent litt på den og tatt mål. Og så kom jeg med endringene jeg ville ha. Ble knallfin og vi bruker den masse! Har du noen du kan låne av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 19. januar 2010 #2754 Del Skrevet 19. januar 2010 Er ingen som jeg kjenner, tror jeg...Er ikke så vanlig her omkring, jeg har ikke sett noen bærere som jeg kan huske! Men svigermor er flink å sy, så visst jeg viser henne endel bilder og sånn, så klarer ho det nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 19. januar 2010 #2755 Del Skrevet 19. januar 2010 Du finner ikke noen mål inne på tettinntil da? Hvis ikke kan jeg se om jeg får målt min etterpå hvis du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 19. januar 2010 #2756 Del Skrevet 19. januar 2010 I dag har mannen vært hjemme med lillegutt, første dag i permisjon, mens jeg var på skolen. Det gikk veldig fint, og han kom opp et par ganger så jeg fikk ammet. Det var faktisk litt deilig å gjøre andre ting, så jeg tror nok jeg skal trives med dette. Og så var det ekstra koselig å komme hjem til gutten min etter en hel dag borte. Mannen skal ha 40% permisjon helt til sommeren, er så glad for at han ønsker og har mulighet til å bruke denne tiden med lillegutt. Og heldige meg fikk ferdig middag da jeg kom inn døra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 19. januar 2010 #2757 Del Skrevet 19. januar 2010 Har lest og lest innpå der, men jeg fann ingenting i alle fall..(har blitt hørt at jeg er dårlig til å lete..) Men visst du hadde orket det så hadde det vært fint altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 19. januar 2010 #2758 Del Skrevet 19. januar 2010 Kom over en tråd inne på gravid og spedbarnsforumet - ang farskapserklæring. Tror ikke kjære har skrevet under noe sånt, og undrer meg på hvorfor??? Skjønte det sånn at det var vanlig å skrive under papirer på sykehuset etter fødselen - men det har ikke vi blitt fortalt, eller opplyst om... Grunnet over at det på fødselsattesten til E, under feltet "barnets foreldre", så står kun mitt navn...men så gikk det i glemmeboken igjen. Er det på NAV man kan skrive på et sånt skjema eller? Må jeg være med i så tilfelle? Vi er ikke gift... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. januar 2010 #2759 Del Skrevet 19. januar 2010 Då burde du kontakte NAV, Soon, så får de skjema der Lurar på om ikkje me må starte med fast føde om ikkje altfor lenge... Hadde håpa å fullamme til 6 mnd slik som sist, men eg har rett og slett ikkje like mykje mjølk no som eg hadde sist... Syns det er litt rart men... Tok kjempelang tid å venne fyrstemann til fast føde og, han spiste vel ikkje skikkeleg før han var 7 mnd. Så viss mini er lik, er det kanskje ikkje så farleg å byrja snart. Men prøver å vente til nærmare 5 mnd trur eg. Ang måltider, så reknar eg fulle måltider som såpass med mat at ein ikkje treng å amme/gi flaske i tillegg, bortsett frå kanskje litt vatn for tørsten. Gir de ungane deiras vatn no forresten? Her tek jo ikkje mini flaske, så det er uaktuelt. Hm, merkar at min unge er yngst her altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 19. januar 2010 #2760 Del Skrevet 19. januar 2010 Her er det vel flere oppskrifter på MEITAI med mål, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå