Gjest nl Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hei! Har trent regelmessig (4-5 ganger i uka) i flere år, og har i det siste begynt å fokusere ekstra på kosthold. Har en normal kropp, men ønsker å bli sunnere, føle meg bedre og kanskje gå ned noen kilo... Har funnet måltider som funker for meg, og lurer på om det er noe jeg bør kutte ut eller kanskje spise i steden for? Kom med tips! :-) Frokost: Naturell yoghurt med friske blåbær og korn (4-korns blandingen) Liten lunsj: En frukt (som regel en pære eller et eple) Lunsj: Et fullkorns knekkebrød med kokt skinke og agurk og paprika/tomat eller eggerøre med noen grønnsaker og kokt skinke (hvis det er tidlig trening spiser jeg 30 gram havregrynsgrøt med hakkede nøtter og kanel) + en liten frukt (klementin eller lignende) eller en gulerot Middag: kylling/kjøtt/fisk med salat (av og til fullkornspasta) Etter trening/kveldsmat: En frukt (helst banan) rett etter trening. Ellers et knekkebrød, yoghurt eller egg med grønnsaker. Spiser mellom hver tredje til hver fjerde time, og drikker veldig mye og kun vann hele uka!! (Kan drikke mer enn 3 liter hver dag pga mye trening)
Glynis Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Nå vet jeg ikke hvor høy du er og hvor mye du veier, men jeg synes dette er aldeles for lite for et menneske som trener så mye. Før middag spiser du på det verste yoghurt, to frukt og ETT knekkebrød? Jeg ville ikke nødvendigvis endret noe av det du spiste, men jeg ville hatt mer av det. Og litt nøtter.
Gjest Gjest_lisa_* Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Høres ut som du spiser veldig lite. Klippet ut av vektklubben.no: Her ser du hvor mye du bør spise pr dag. (Formelen er sakset fra "Ny i vektklubben"). Vekt : kg *(ganges med)10 Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes) Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret) Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5) Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann) faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): * ENERGIFORBRUK FØR TRIM= Trimpoeng pr uke; * 28,58 MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk) Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk faktor for hverdagsaktivtet; 1,3= stillesittende arbeid og fritid) 1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid 1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid. her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom.. Energiforbruk og meny; under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal) 1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal) 2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal 2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal 3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal Synes du kan skrive opp en liste med JA-mat og en liste med NEI-mat. Youghurt trenger forresten nødvendigvis ikke å være så sunt, bare velg ut den rette typen, og ikke spis for mye av den. Liste om ja-mat: - Grovt brød - Knekkebrød - All slags type fisk - biff - kylling (kyllingfile er bra fordi det ikke er mye skinn som inneholder mye fett) - ris - havregrøt - salat pålegg: - egg - makrell i tomat - mager skinke - ha noe frukt på maten (agurk, tomat, paprika osv) - melk, vann, te osv - Ha salat til hver middagsmåltid - mindre saus på alt Drikk masse vann etter trening + en banan . Håper dette innlegget kom til nytte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå