Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Noen tips til hvordan man lettest lærer seg det greske alfabetet så det sitter? Hvilke metoder bør brukes, hva bør man unngå, hvor lang tid er realistisk å bruke og hvor ofte bør man sette seg ned og ta fatt på læringen?
Christal Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 (endret) Det er bare å sette seg ned å pugge! Det er ikke så vanskelig som man tror. Jeg har bodd i Hellas og ble nødt til å lære meg alfabetet, pugge pugge pugge. Man lærerer nok bedre når man er nødt Tror ikke jeg brukte så veldig lang tid på å lære alfabetet og de viktigste ordene. Det greske alfabetet har 24 bokstaver; 7 vokaler og 17 konsonanter Αα alpha = a Ββ beta = b Γγ gamma = g Δδ delta = d Εε epsilon = kort e Ζζ zeta = ds (sd) Ηη eta = lang e Θθ theta = th Ιι iota = i Κκ kappa = k Λλ lambda = l Μμ my = m Νν nu = n Ξξ ksi = ks Οο omikron = kort o Ππ pi = p Ρρ rho = r Σσ,ς sigma = s Ττ tau = t Υυ ypsilon = y Φφ phi = f Χχ chi = Kh, kj Ψψ psi = ps Ωω omega = lang o Lykke til! Endret 19. november 2008 av Christal
Gjest NiChia Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 De uttales noe annerledes enn det som står ovenfor her da. Alfa, vita, gamma, delta, epsilån, zita, ita, thita, jåta, kappa, lamda, mi, ni, ksi, åmikrån, pi, rå, sigma, taff, ipsilån, fi, kji, psi, åmega. Gikk på gresk-linje på folkehøyskolen i fjor. Vi skulle lære oss alfabetet, men jeg tror nok at de færreste egentlig lærte seg det. Og det var på et helt år. Tror det enkleste bare er å pugge hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå