Gå til innhold

Is på innsiden av rutene


Gjest Gjest_Randi_*

Anbefalte innlegg

Har det på den filialen jeg jobber på, i hvert fall. Koster under 50 kroner, og det følger med flere sånne utskiftbare dingser som man bytter ut når de er "mettet". (Høyteknologisk forklaring...... :sjenert: )

Takk. "Dingser" er mer enn god nok forklaring her i gården :ler: . Fant det ikke på google, men får kjøre bortom den lokale Europrisen etter jobb på mandag, for det er noe herk å prøve å skrape uskrapbar rute så alt som kan redusere isingen er et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper faktisk på å pusse frontruta på innsida med jif, ajax eller lignende.

Ikke nok. Min er nypusset med noe slags spesialmiddel som skal fjerne både trafikkfilm og annet grums, men likevel så iser den som fy når temperaturen krabber under null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet er nok å sette inn en vifteovn og god varme i bilen en stund, eventuelt en avfukter om du har. Grunnen til at det dugger og iser er jo at det er fukt i bilen, og den forsvinner ikke med bruk av varmeapparat når du kjører, bilen må få tørke opp.

Foreldrene mine har en bil som lekker litt vann, og denne iser like mye inne som ute. Min egen som er begynt å nærme seg 26 år er fortsatt like tett og fin, og iser heller ikke innvendig. Som andre sier så hjelper det å få av seg snøen før man går inn i bilen. Gummimatter som er "skålformede", altså med høye kanter er også veldig hendig. Da slipper du at det lille av snø som kommer inn går i teppene og ikke tørker opp før våren. Vann som trekker ned i teppene har også en stygg tendens til å føre til rust i gulvet, slik at en dag du kommer og skal sette deg inn i bilen, så er den plutselig blitt en Flintstones-bil. Tenkte jeg bare skulle nevne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit at motoren ikke har veldig godt av å bli kjørt med når den er beinkald? bør alltid stå litt på tomgang før man kjører om vinteren

Du veit at biler alltid skal kjøres varm og ikke stå på tomgang for å varmes? Det står garantert i instruksjonsboken til bilen din.

Grunnen er at på tomgang tar det lengre tid å varme opp motoroljen. Kald olje = dårlig smøring, så kjør av gårde rett etter start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er faktisk ingen god ide. Du skal normalt ikke klare å få en motor opp i driftstemperatur ved tomgang, altså vil bilen din aldri nå 80 grader ved tomgang. Det betyr ikke at bilen ikke skal kunne gå et par minutter for å få litt varme i olje osv. før man setter i gang. Kald olje har elendige smøreegenskaper. En kaldstart i 4-5 minusgrader skal vel tilsvare rundt 20 vanlige starter om sommeren. Grunnen er at oljen ikke er varm, og av den grunn mister mye av smøreegenskapene sine. Selvsagt er de fleste nyere helsyntetiske oljene gode også i vintertemperaturer, men det endrer ikke det faktum at varm olje smører bedre. Du kan spørre enhver motormann om hvorvidt det er smart å gi tung belastning på en motor som er kald og nettopp oppstartet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i alle instruksjonsbøker jeg har sett (Peugeot, Audi, Opel) at motoren skal kjøres varm. Så lenge produsenten foreskriver den fremgangsmåten, så er det dumt å finne på egne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt skal motoren kjøres varm, som jeg sier klarer du ikke å få den varm på tomgang. Mange som har hatt rekkeseksere, som er relativt lange motorer, har slitt med at toppen har gått. Grunnen er at motoren blir varm fra en ende til en annen, og når de ikke blir kjørt skikkelig varm vil toppen vri seg. Så du har helt rett, motoren må kjøres varm.

Poenget mitt er at motoren har godt av å få LITT varme i seg før man legger belastning på. Tenk deg selv om du skal ut og jogge. Du gir ikke full peising med en gang, ikke sant? Du må varme opp først, hvis ikke går det fryktelig galt. Det samme gjelder med en motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at motoren har godt av å få LITT varme i seg før man legger belastning på. Tenk deg selv om du skal ut og jogge. Du gir ikke full peising med en gang, ikke sant? Du må varme opp først, hvis ikke går det fryktelig galt. Det samme gjelder med en motor...

En kald dieselmotor skal aldri kjøres iskald. Husker ikke i farten hvor mange omdreininger en dieselmotor ikke skal kjøres på, men det er ikke mange.

Selv driter jeg i om jeg kjører på tomgang. Mine gamle biler har godt av å stå et kvarter-tjue min om morgenen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...