Gå til innhold

Is på innsiden av rutene


Gjest Gjest_Randi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Randi_*

Har vært syk en ukes tid og da har bilen stått.

Da jeg satte meg inn i bilen i dag tidlig for å reise på jobb, var det et tykt lag med is på innsiden av rutene.

Hva kommer dette av?

Jeg har så vidt jeg vet ikke noe fukt i bilen(men nå kan man jo begynne å lure).

(Bilen er 10 år gammel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer av at du har fukt i bilen ;) Hadde det ikke vært fuktighet i bilen, ville det heller ikke vært noe som kunne ise.

Det har nok bare slått seg der inne siden den har stått i ro (og vært kald) unormalt lenge.

Jeg har samme problemet med is på innsiden, men så er min bil en duggebil av dimensjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Randi_*

Takk for svar :)

Hehe, ja det må jo være fukt for at det skal ise.. *blond*

Har aldri merket noe til dette før, ei heller noe dugg på rutene, men som du sier har den jo stått lenge også har det jo vært kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirissen

Jeg har dette hver dag jeg... den dugger inni, duger utenpå og nå må jeg skrape tilsvarende mye. Jeg må ofte stoppe to ganger på vei til skolen for å skrape en tynnt, tynnt islag som legger seg igjen både utenpå og inni før bilen er skikkelig varm. Noen som har noe tips? Nå har jeg hun liggende en god del i bilen, og den avgir selvfølgelig noe fuktighet når den puster, men jeg hadde akkurat samme problemet i fjor før jeg fikk hund, så det er nok ett eller annet med bilen. Tunneller gir foresten noe av det samme, men da stort sett i form av dogg utenpå og inni. Må kjøre med vindusviskere hver gang jeg kjører inn i en tunnell nå som det er kuldegrader ute og har vindusskrape tilgjengelig så jeg kan bruke plastkanten som en nal til doggen inni bilen mens jeg kjører. Men nå begynner jeg å bli rimelig lei. Noen tips? Hvordan bli kvitt problemet? Ut med bikkja er jo logisk, men som sakt var det akkurat like ille i fjor før jeg fikk hund. Sorry hvis jeg kupper tråden her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer inn overalt,har kjørt med duggebil til jeg var 35 haha.Sjekk på gulvet under mattene,mange ganger der det der problemet ligger ;-)) Føler seg himla lur med iskrapa på innsia og full av is i fanget,he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette problemet en del eg og en vinter, spurte min kjære far om råd. Og ja, det stemmer som alle seier at det er nåke som fukta inni bilen. Problemet ligg spesielt under golvmattene, det er jo feks ofte vått der når folk sitte med våte sko osv. Legge seg iallefall fort fukt der, og då kan det vere lurt å legge inn nåken aviser under mattene, slik at dette trekker opp fuktigheten. Når avisene er våte så må dei skiftast ut. Funka iallefall for meg:) I tillegg er det ikkje lurt å ha masse ting (som kle, bøker, brusflasker osv) liggande og slenge i bilen då dette visstnok lagar meir fuktighet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dette problemet en del eg og en vinter, spurte min kjære far om råd. Og ja, det stemmer som alle seier at det er nåke som fukta inni bilen. Problemet ligg spesielt under golvmattene, det er jo feks ofte vått der når folk sitte med våte sko osv. Legge seg iallefall fort fukt der, og då kan det vere lurt å legge inn nåken aviser under mattene, slik at dette trekker opp fuktigheten. Når avisene er våte så må dei skiftast ut. Funka iallefall for meg:) I tillegg er det ikkje lurt å ha masse ting (som kle, bøker, brusflasker osv) liggande og slenge i bilen då dette visstnok lagar meir fuktighet..:)

Dette problemet hadde jeg også på en bil, og det hjelper veldig godt og legge aviser under golvmattene. Pass også på at en ikke drar med seg masse snø inn i bilen så blir nok problemet mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt finn noe stoff, gamle gardiner eller noe, fyll opp 1 kg potetmel i stoffet knyt igjen og legg i bilen. Det suger fuktighet som bare det, skift pose når den begynner å bli tung og småhard av fukt. oppdaga det etter å ha kjørt duggbil i 5 år :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt finn noe stoff, gamle gardiner eller noe, fyll opp 1 kg potetmel i stoffet knyt igjen og legg i bilen. Det suger fuktighet som bare det, skift pose når den begynner å bli tung og småhard av fukt. oppdaga det etter å ha kjørt duggbil i 5 år :ler:

Biltema har også noe som heter luftavfukter som er poser med noe salt i... Men de er mye dyrere enn potetmel og brukte aviser.

Jeg sliter med det samme og tenkte å kjøpe meg en kupévarmer. Biltema har billige fra 200-400kr. Enten 12V eller 230V.

12v brukes jo ikke før man starter bilen, men gir til gjengjeld varm luft med en gang og man trenger ikke vente på motoren.

230v kan stilles inn med en timer slik at den starter 10 min før du skal ut å kjøre bilen. Varm kupé og isfrie vinduer.

Et annet tips er å sette bilen i garasje om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har også noe som heter luftavfukter som er poser med noe salt i... Men de er mye dyrere enn potetmel og brukte aviser.

Jeg sliter med det samme og tenkte å kjøpe meg en kupévarmer. Biltema har billige fra 200-400kr. Enten 12V eller 230V.

12v brukes jo ikke før man starter bilen, men gir til gjengjeld varm luft med en gang og man trenger ikke vente på motoren.

230v kan stilles inn med en timer slik at den starter 10 min før du skal ut å kjøre bilen. Varm kupé og isfrie vinduer.

Et annet tips er å sette bilen i garasje om mulig.

Driver man mest med småkjøring, så er det vel ikke så smart å bruke ekstra strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver man mest med småkjøring, så er det vel ikke så smart å bruke ekstra strøm?

Ï forhold til å la motoren stå å gå i 10minutt og spy ut CO2, NOX og andre gifter?

Jeg vet ikke hva som er det beste, men jeg føler at det er mer miljøvennlig å bruke 3-4kr i vannkraft enn 3-4kr i bensin.

Den 12v varmeren går på elektrisitet fra bilen, så den er jo det ingen ekstra kostnader med utenom selve prisen.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ï forhold til å la motoren stå å gå i 10minutt og spy ut CO2, NOX og andre gifter?

Jeg vet ikke hva som er det beste, men jeg føler at det er mer miljøvennlig å bruke 3-4kr i vannkraft enn 3-4kr i bensin.

Den 12v varmeren går på elektrisitet fra bilen, så den er jo det ingen ekstra kostnader med utenom selve prisen.

Jeg for min del skraper rett og slett bare av isen på ruten.. Gjort på ett minutt. Lar aldri bilen stå på tomgang. Det er billigere enn kupevarmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skraper rett og slett bare av isen på ruten.. Gjort på ett minutt. Lar aldri bilen stå på tomgang. Det er billigere enn kupevarmer...

Det er jo supert. Det går desverre ikke på min bil da den har lett for bli fuktig slik som TS' bil, og da er isen på innsiden av ruten. skrapes den vekk så dugger det med en gang bilen startes, og når det er kaldt fryser duggen. Da er jeg tilbake til start igjen omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo supert. Det går desverre ikke på min bil da den har lett for bli fuktig slik som TS' bil, og da er isen på innsiden av ruten. skrapes den vekk så dugger det med en gang bilen startes, og når det er kaldt fryser duggen. Da er jeg tilbake til start igjen omtrent.

Det er is på innsiden jeg også snakker om. Jeg har også en duggebil. Jeg skraper av isen på innsiden, og setter viften på full guffe. Eventuell dugg tørker jeg så av med en fille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukten kommer fra lufta. Varm luft kondenserer mot den kalde ruta. Og unngår man å dra inn fuktighet på matter og klær, blir det bare marginal gevinst, for vanlig uteluft inneholder temmelig mye fuktighet, og utpusten fungerer som en luftfukter.

Har du uttak til 230 V i nærheten av der bilen parkeres, ville jeg gått for en kupévarmer. Og en 12V vifteovn på 150-300 W mot ruta, kan være en idé i tillegg, hvis du kaldstarter. Men den bør ikke kjøres uten at motoren er godt i gang. Kupévarmeren er det bare å sette i kontakten ti minutter før du skal ut i doningen. En sånn koster 2-500 kr, og 12V vifteovn 2-400 kr. Sistnevnte slukkes så fort det kommer varme nok i defrosteren, for den tapper mye fra batteriet, og det må få mulighet til å lades opp igjen, til neste gang du skal starte.

Også slike tørrballer du får kjøpt på clas ohlson, biltema og europris kan være en idé. De suger til seg endel luftfuktighet, men ikke alt. De må tømmes hyppig. Men en fordel er at det blir mindre rustfare innvendig, med slike. Særlig vår og høst når lufta er mest fuktmettet. Ta de frem når det er sesong for det. Ha de under/mellom seter, bak i bagasjerom ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er is på innsiden jeg også snakker om. Jeg har også en duggebil. Jeg skraper av isen på innsiden, og setter viften på full guffe. Eventuell dugg tørker jeg så av med en fille.

Viften på full guffe i min bil gir bare kald luft og fjerner ikke noe dugg. Luftene som blir sugd inn da er like kald som luften ute - som i mitt tilfelle er et par minusgrader. Derfor gir ikke viften noe effekt før motoren er varm nok. Og jeg kjører ikke før jeg har god sikt gjennom vinduene.

Slik du sier fungerer veldig bra på sommeren, men desverre ikke nå for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse
Gjest Gjest_Kristine_*

Jeg har et forslag til dugg på rutene... Jeg fikk tak i en slags klut som er mot dugg.. den både tar bort dugg og gjør at det ikke kommer dugg!!

Jeg kjøpte min klut på en Shell Stasjon. og den kostet bare 20-30 kr. Dette er kanskje ett billigere alternativ!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også slike tørrballer du får kjøpt på clas ohlson, biltema og europris kan være en idé. De suger til seg endel luftfuktighet, men ikke alt. De må tømmes hyppig. Men en fordel er at det blir mindre rustfare innvendig, med slike. Særlig vår og høst når lufta er mest fuktmettet. Ta de frem når det er sesong for det. Ha de under/mellom seter, bak i bagasjerom ellers.

Din nisse :nisselue: - og det sier du ikke før nå? (Jeg som var på Biltema i går.....) :ler:

*går for å google, kanskje Europris har*

Visste ikke engang noe slikt fantes, og ruta på min bil er såpass buet at den er håpløs å skrape innvendig. Noe slikt må skaffes straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skraper rett og slett bare av isen på ruten.. Gjort på ett minutt. Lar aldri bilen stå på tomgang. Det er billigere enn kupevarmer...

Du veit at motoren ikke har veldig godt av å bli kjørt med når den er beinkald? bør alltid stå litt på tomgang før man kjører om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*går for å google, kanskje Europris har*

Har det på den filialen jeg jobber på, i hvert fall. Koster under 50 kroner, og det følger med flere sånne utskiftbare dingser som man bytter ut når de er "mettet". (Høyteknologisk forklaring...... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...