Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden uten jobb etter jeg flyttet fra min gamle jobb. Jeg har vært i permisjon til nå, men nå går denne ut, og jeg vil melde meg som arbledig på nav, for å få dagpenger.

Det jeg lurer på er om jeg er NØDT til å ha barna i barnehagen for å få dagpenger? Holder det ikke med å kunne skaffe barnepass (familie/dagmamma..) om nav tilbyr jobb/kurs?

Skal jeg ha begge unga i barnehagen 100% og jeg ikke får noen jobb, så kan jeglike godt være hjemme, for det jeg får fra nav dekker jo bare barnehagen, + bittelitt til...

Det jeg å lurer på, hvor lang tid tok det før dere fikk tilbud om jobb/kurs via nav som arbledig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror virkelig ikke at du må ha ungene i barnehage. Det står ingenting om det på nav sine sider.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med denne: "Skal jeg ha begge unga i barnehagen 100% og jeg ikke får noen jobb, så kan jeg like godt være hjemme, for det jeg får fra nav dekker jo bare barnehagen, + bittelitt til..."

Mener du at dersom du må ha ungene i barnehage, så vil du ikke delta i eventuelle tiltak NAV foreslår for deg?

I såfall er det slik at for å få dagpenger så kreves det at du er reell arbeidssøker, noe som innebærer at du må:

Være arbeidsfør

Være tilgjengelig og raskt kunne ta stilling til tilbud om arbeid eller tiltak, og kunne tiltre på kort varsel. Du må oppgi oppholdsadresse, slik at skriftlig henvendelse fra NAV når fram til deg. Dersom du har barn som trenger tilsyn, må du kunne skaffe

Som hovedregel være villig til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge. Du kan ikke stille krav til arbeidssted eller type arbeid, slik at det blir vanskelig å skaffe arbeid.

Som hovedregel være villig til å arbeide full tid. Dersom du har deltidsarbeid, må du være villig til å slutte i dette for å ta i mot tilbud om fullt (mer) arbeid.

Selv aktivt søke arbeid. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet.

Dette er i realiteten ikke problematisk, men vit at NAV kan stoppe ytelsen, dersom du stadig sier nei til tilbud om jobb eller tiltak, fordi du tjener så lite på at du ikke gidder. Da er du gjerne pr. def. ikke en reell arbeidssøker lenger.

Kilde: http://www.nav.no/1073749876.cms

Endret av Saeria
Skrevet
Tror virkelig ikke at du må ha ungene i barnehage. Det står ingenting om det på nav sine sider.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med denne: "Skal jeg ha begge unga i barnehagen 100% og jeg ikke får noen jobb, så kan jeg like godt være hjemme, for det jeg får fra nav dekker jo bare barnehagen, + bittelitt til..."

Mener du at dersom du må ha ungene i barnehage, så vil du ikke delta i eventuelle tiltak NAV foreslår for deg?

I såfall er det slik at for å få dagpenger så kreves det at du er reell arbeidssøker, noe som innebærer at du må:

Være arbeidsfør

Være tilgjengelig og raskt kunne ta stilling til tilbud om arbeid eller tiltak, og kunne tiltre på kort varsel. Du må oppgi oppholdsadresse, slik at skriftlig henvendelse fra NAV når fram til deg. Dersom du har barn som trenger tilsyn, må du kunne skaffe

Som hovedregel være villig til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge. Du kan ikke stille krav til arbeidssted eller type arbeid, slik at det blir vanskelig å skaffe arbeid.

Som hovedregel være villig til å arbeide full tid. Dersom du har deltidsarbeid, må du være villig til å slutte i dette for å ta i mot tilbud om fullt (mer) arbeid.

Selv aktivt søke arbeid. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet.

Dette er i realiteten ikke problematisk, men vit at NAV kan stoppe ytelsen, dersom du stadig sier nei til tilbud om jobb eller tiltak, fordi du tjener så lite på at du ikke gidder. Da er du gjerne pr. def. ikke en reell arbeidssøker lenger.

Kilde: http://www.nav.no/1073749876.cms

Det jeg mente er at i den tiden jeg faktisk bare går hjemme, så ville jg hatt unga hjemme, da det er mest lønnsomt. Har faktisk ikke råd til annet!!!!!!!

Og jeg søker på alt som er nå, og vil ta jobb og kurs om nav tilbyr meg det. Men, ofte går det jo mndr før man får noen jobb, og i denne tiden ,må unga gå i barnehagen???

Vet også at man må ta de jobber nav tilbyr og alt det..og det er greit. Og om jeg kan få skaffet barnepass på 3-4 dager, er ikke det bra nok?? Vet også at jeg kun har 1 gang på å takke nei til en jobb nav tilbyr.

Men nå er situasjonen min at sambo jobber skift, dvs at jeg ikke kan ta kveldsjobb eller helgjobb heller.. Jobben må gå innenfor barnehagers åpningstider. Tar nav hensyn til slikt?

Skrevet

På de samme sidene står det at det forventes at du skal kunne skaffe barnevakt på kort varsel, så det ser ikke ut til å være problematisk å ha ungene hjemme. NAV vil nok ta hensyn til at du har barn. Det er jo forståelig at lite dagpenger ikke kan dekke barnehage i tillegg til alle andre utgifter en har som mat, strøm og husleie. :)

Skrevet
På de samme sidene står det at det forventes at du skal kunne skaffe barnevakt på kort varsel, så det ser ikke ut til å være problematisk å ha ungene hjemme. NAV vil nok ta hensyn til at du har barn. Det er jo forståelig at lite dagpenger ikke kan dekke barnehage i tillegg til alle andre utgifter en har som mat, strøm og husleie. :)

Ok...takker for svar!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...