Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Mannen min og jeg skal på førjulstur til Krakow i månedsskiftet november/desember. Jeg har lest endel om byen på internett og funnet mye nyttig informasjon. I og med at Auschwitz er ca en times kjøretur (eller mindre) fra byen, lurer vi på å bruke en halv dag på å dra dit. Har noen av dere vært der? Vil dere anbefale det? Jeg er lettrørt og slike inntrykk gir sterkt inntrykk på meg, og jeg er litt redd for at det skal ødelegge hele oppholdet. Samtidig så mener jeg det er en viktig ting å få med seg, og sannsynligvis kommer jeg aldri til å få muligheten igjen. Det jeg også lurer på er hvordan det er å være der på vinteren. Jeg er ganske frøsen, er det noe sted å varme seg i nærheten? Tenker på hvis de har en kafe eller noe sånt i området rundt. Så lurer jeg også på hva som er den billigste og greieste måten å komme seg dit på. Har googlet og funnet ut at det er mange operatører som tilbyr busstur frem og tilbake, men det virker ganske dyrt for en såpass kort kjøretur. Dessuten kunne jeg kanskje tenke meg muligheten for å velge selv når vi skal reise tilbake igjen, altså slik at vi ikke må være der så og så lenge før bussen fra vår operatør går tilbake. Jeg regner ikke med det går en form for rutebusser dit? Tusen takk for hjelp!
sixx Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 (endret) Hva andre bør gjøre i såpass spesielle tilfeller kan det være litt vanskelig å gi råd om, men jeg ville så absolutt reist. Jeg har selv vært i begge leirene (den inne i byen som gjerne omtales som Auschwitz og i Birknau). De to leirene er på en måte ganske forskjellige. Birknau er den desidert største, og gir en helt annen opplevelse enn leiren inne i byen. I Birknau er de aller fleste husene brent ned, bare pipene står igjen. De mottok fanger i et så høyt tempo, at de måtte gå over til å bygge husene i treverk. I leiren inne i byen står mursteinshusene som de alltid har gjort, og ser ved første øyekast nærmest ut som et hvilket som helst boligområde. Det er klart det er gripende. Det var jo grusomheter utover det forståelige som ble begått der. Vi brukte egen bil, så jeg kan ikke gi deg noen anbefalinger på transport, men jeg vil virkelig anbefale dere å se begge leirene. Selv om dere f.eks. tar buss fra Krakow til Auschwitz, så kan dere jo ta drosje ut til Birknau og tilbake igjen. Men tror du ikke det går vanlige rutebusser til og fra? Det vil jeg i så fall tro er billigere enn å bruke turarrangører. Vi gikk rundt hele Birknauleiren, og det tror jeg vi brukte en drøy time på. Vi gikk forbi de sammenraste gasskammerne hvor de gasset ihjel over 2000 mennesker om gangen, forbi plassen hvor nazistenes kvinner forsynte seg fra de store haugene med private eiendeler som var fratatt fangene, forbi dammen hvor asken ble dumpet (vannet er uklart der den dag i dag) og forbi den lunden hvor fangene ble samlet under påvente av sortering (for et grusomt ord). Jeg kan ikke huske det var noen kafeer på området, og sjansen er kanskje enda mindre for det utenom turistsesongen (som november/desember nok må antas å være). Kan du ikke kle deg litt godt? Ull innerst og et par lag med fleece med noe vindtett ytterst? Og grusomhetene til tross, husk at du ikke under noen omstendigheter kan gjøre noe fra eller til i forhold til de grusomhetene som ble begått. Jeg har ikke opplevd besøket som problematisk i ettertid, men det er klart det ga rom for ettertanke, men det er jo alltid viktig. Auschwitzleiren ligger i en by (om enn litt i utkanten), så det går fint an å ta seg inn til sentrum for å spise og drikke der. Endret 19. november 2008 av sixx
sixx Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Jeg fant en link om transport mellom Krakow og Auschwitz her. (Osweicim er byen hvor leirene ligger). Og her er en link til noen som spør om det samme. Har ikke lest svarene, men gitt trådens lengde, så regner jeg med at de har fått svar.
Gjest bøllefrøet Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Jeg har vært både i Birkenau og Ausswitch og jeg syns abolutt det er verdt et besøk. Forbered deg på sterke opplevelser! Tårene sto i øyekroken under hele besøket, men jeg syns det var en utrolig opplevelse alikevel.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Jeg har også vært i Auschwitz-Birkenau, og anbefaler absolutt å dra dit. Det gjorde sterkt inntrykk, men jeg tror det gikk opp for meg litt etter litt i etterkant, på stedet var det så mye å ta inn... Det er en kafé/restaurant ved inngangspartiet ved Auschwitz-leiren, men såvidt jeg vet ikke ved Birkenau(som er mer øde). Sikkert noen i byen Osweicim også.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Jeg har vært i Auschwitz-Birkenau. Ja, det er verdt å få med seg. Jeg synes at det er noe alle burde oppleve.
Gjest _Leela_ Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Absolutt vært å få med seg ja, dvs begge leirene. Kommer nok til å gjøre et sterkt inntrykk, men tror ikke det ødelegger turen din. Krakow er forresten en nydelig by. Vi tok tog fra Krakow, dette var mye billigere enn de arrangerte turene. Mellom leirene tok vi en lokalbuss. Leide også guide som viste oss rundt (ble kjent med noen på toget dit, så vi gikk sammen en gjeng og spleiset). Ble en litt spesiell opplevelse ettersom hun var fra området og også hadde mistet nær familie i i leiren i begynnelsen av krigen.
Gjest Shady Lady Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Eg var i Krakow nokre dagar saman med tre venninder, og vi tok turen til Auswitch. Vi tok rutebuss, og har forstått det som at det er det klart billigaste. Vi var fattige studentar på interrail, så... Syns absolutt det er verdt turen. Men det gjorde nok ikkje eit SÅ stort inntrykk på meg som eg hadde forventa. Vi var der midt på sommaren, og vi var ikkje aleine for å seie det sånn. Å gå der som sild i tønne med tusenvis av turistar og med summinga av X antall guidar rundt om, gjer liksom sitt for å "ødelegge" litt av dei sterke inntrykka. Samtidig som vi var litt uheldige med vår guide. Ho kunne ikkje så godt engelsk og det virka som alt ho sa var nøye innøvd. Liten innlevelse og lite rom for spm. Når ho sa at "så og så mange vart gassa i hel her, både små barn, kvinner og menn blabla", så sa ho det som om ho fortalde kva ho skulle ha til middag. Konklusjon: Absolutt verdt å få med seg, men sørg for å få ein god guide og styr unna verste turisttida.
Gjest kenneth Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Vi var der i 2002. Madamen på den tiden jobbet i barnehage og var av typen som lett lot seg rive med. Hun valgte å snu da hun så glassmontrene med barneklær og den slags. Vi tok en guidet tur. Fordelen er at du får mye god informasjon. Ulempen er at du må dilte etter når følget beveger seg. Få også med dere videodokumentaren de viser på kinoen. Ikke for sarte sjeler riktignok, men det er tross alt verdt å felle noen tårer for det helvetet som fant sted der. Auschwitz er kanskje mer "intim og detaljrik", mens du i Birkenau får et bedre inntrykk av hvor stort omfanget var. Her har du blant annet den klassiske inngangsporten med jernbanen, som vist på disse bildene. Det var sol og sommer da vi var der. Egentlig litt synd, for idyllen skjermet litt for inntrykket. Sånn sett kan det kanskje være greit å dra på vinteren.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Tusen takk for fine svar fra dere alle sammen! Dette hjalp meg mye i planleggingen. Det er nå bestemt at vi skal dra til Auschwitz. Ennå usikker på om det blir begge eller bare den som er nærmest byen. Det kommer kanskje litt an på hvor mye tid vi har, hvordan været er og så videre. Jeg både gleder meg og gruer meg på samme tid. Tror det blir et fint og sterkt minne å ta med seg videre. Igjen, tusen takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå