flickan Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Er det noen som har tips om hva man bør spise for å legge på seg? Helst ikke junkfood og usunn mat. Mannen har så ekstremt høy forbrening mens jeg har veldig lav. Dersom han spiser samme type mat som jeg trenger for å ikke bli bælfeit, blir han så tynn. Det er nesten sånn at dess mer han spiser dess tynnere blir han. Men kan jo ikke begynne å lage usunn mat, da vil jo jeg ese utover, og det kan jo ikke være spesielt bra for ham heller?
Irmiel Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Nå sier du jo veldig lite om hva dere spiser til vanlig, men jeg regner med at det er et normalt kosthold dere har. Hva med å få han til å spise et par ekstra brødskiver om morningen/til lunsj? Til pålegg kan han jo f.eks ha: - Banan og syltetøy - Peanøttsmør - Egg med kaviar/majones - Makrell i tomat - Rekesalat med skinke/det han måtte like I tillegg kan han spise en neve nøtter og/eller tørket frukt. De er veldig kaloritette, men ikke usunne Til middag er det vel bare å lage større porsjoner? 1 dl ekstra ris eller en potet mer bør vel ikke være så vanskelig å få til? Selvom han spiser mer så behøver jo ikke du nødvendigvis gjøre det samme? Hovedsaken er at han inntar mer kalorier enn han forbrenner.
flickan Skrevet 19. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2008 Problemet er vel at han føler han spiser så mye han kan, og orker ikke mer mat. Han spiser helt normale porsjoner. Mellom 1-2 middagsporsjoner og 2-4 skiver til brødmåltidene. Han spiser også 1-2 frukter om dagen. Faktisk så spiser han allerede en del av de tingene du ramser opp som pålegg, men noterer i tillegg nøtter som smart tips. Det kan jo knaske så mye han vil. Ellers spiser vi ganske sunt og variert. Vi spiser magert og rent kjøtt (kylling, renskåret svin, kalkun, biff) Spiser sjelden pølser, bacon eller fet mat. Lager også magre sauser og har alltid grønnsaker til. Hvis vi har pasta eller ris, har vi stor sett fullkornsvariantene. Vi spsier også en del fisk og salater. Jeg ser at kostholdet vårt tar mest hensyn til mitt problem, som er at jeg legger lett på meg og ikke at han har problemer med å holde vekten oppe. Jeg innser at han må få opp kaloriinnholdet, men er usikker på hvor kaloriene bør hentes fra. Fett og sukker er jo lette kilder, men det er vel ikke så heldig? Eller er det greit med usunt fett fordi han er så tynn? Vi er ikke så glad i halfabrikata pga tilsetningsstoffer og saltinnhold.
Gjest Konservativ Mann Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Jeg lager noen skikkelig "hurrashaker" bestående av følgende: 1 liter skummet melk 30 gram karbohydratpulver 120 gram proteinpulver 1 dl solsikkeolje Dette bør gi 2000 kalorier, dvs. dagsbehovet for en vanlig mann, i én eneste liter. Skål!
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Olivenolje er en fin måte å øke kaloriinnholdet i middager. 1 ss inneholder ca 100 kcal, så hva om han tilsetter litt ekstra olje på pastaen og i pastasausen? Tenk på hva som er kaloririkt og tar lite magevolum, og som kan tilsettes i maten etter at den er ferdiglaget slik at du slipper å få i deg de ekstra kaloriene. Ellers synes jeg nøtter som noen har nevnt her oppe er et kjempebra tips. F.eks mandler inneholder også en god del proteiner sammen med sunt fett, og noen never mandler daglig bør kunne øke kaloriinntaket betraktelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå