Tintin Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Skal til Budapest fra 14.-17.desember. Blir nok litt juleshopping på julemarkedet der som fyller 10år i år.. Men hva mer er verdt å se? Noen som har noen tips om hva som er verdt å få meg seg i Budapest?
Mamma1 Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Du må se slottet og de greiene der, det beste er å kjøpe billett på sånn guidet buss. Det er for langt å gå- Vi var i dyreparken, syns det var veldig koselig. Dere må jo spise Gulasj-veldig godt:) Den stolheisen ned fra slottet- janos-stolene er bare å hoppe over, man ser ingenting fra dem.
Tintin Skrevet 24. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2008 Takk for fine tips!! Skal få med oss slottet og gulasjen Hva synes du om shoppingmulighetene i Budapest? Er det noen steder du vil anbefale når det kommer til shopping? Og prøvde du de kildebadene??
lucy_in_the_sky Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Det er da ikke langt å gå til slottet.. Men er vel gjerne ganske kaldt der på den tiden av året. Jeg var der i sommer, shoppet ikke noe særlig pga økonomi, men det er plenty av shoppingmuligheter! Det eneste jeg kjøpte meg var to kjoler, betalte 300 - 350 kr tilsammen for begge. Hadde nok kostet 400 - 500 hver her i Norge (litt sånn H&M - aktige, men føler de er bedre kvalitet, faktisk. Brukt de masse ). Budapest er ganske grei og oversiktlig å finne frem i, sentrum er ikke så stort, så du finner nok fort frem til shoppinggatene/-området. Budapest er litt dyrere enn f.eks Praha, men er jo i tillegg større. Kan finne restauranter med 'norske' priser, men du kan også finne veldig god og veldig billig mat! Vi var kun i utendørsbad siden det var så varmt, det blir vel ikke så aktuelt i desember hehe.. Men tror nok det er digg med et innendørs kurbad i desemberkulden ja! Tror Budapest er et godt valg for juleshopping jeg, vakker by også!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Det er meldt snø i dag, så kle deg varmt!
Tintin Skrevet 25. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2008 Takk, for enda flere fine svar!!! Begynner å glede meg enda mer til turen nå. Og det var deilig å høre at shoppingmulighetene ikke er så verst heller, kanskje jeg kommer over noen fine julegaver :D Lucy_in_the_sky har du noen spesielle restauranter som du likte deg godt på, og som det var litt billigere enn i Norge?? Og snø passer bra med tanke på at det blir litt ekstra koselig julestemning! :D Får pakke med ullundertøyet
Mamma1 Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Alt er stort sett billigere enn i Norge. Mat er veldig billig:) Vi brukte å gå på litt finere restauranter nedover hovedhandlegata Vàci Utca. Husker dessverre ikke navnet på dem.. De sier at det er dyrt i disse gatene, men i forhold til her var det billig. Der er det alle slags butikker, fra klær, sko og suvernir- veldig kjekt:) Viss du beveger deg litt ut av turistsentrum kan du finne mange gode og billige butikker. Oppover mot Keleti er det masse billig. Små butikker som selger strikketøy, barneklær osv. Du kan ta en t-bane eller buss opp dit. Vet ikke hvordan det er på vinteren, men om sommeren går det bårcruise på elven, der man kan melde seg på og spise middag med drikke. Og om det er langt opp til slottshøyden kommer an på hvor du går fra. Uansett så er det bratt oppover der så jeg vil ikke anbefale å gå.. Du må også huske å få med deg fiskerbastionen, helt nydelig med fantastisk utsikt over byen:) Heroe's Square er også veldig kjekt å se, og ligger rett ved siden av dyreparken. Jeg kjøpte med meg vinglass (helt nydelige, kjøpt på et lite marked ved slottshøyden) masse klær og suvernirer.
lucy_in_the_sky Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Jeg skulle akkurat til å si at du må holde deg unna restaurantene på Vaci Utca; dyrt, men ikke nødvendigvis kvalitet til å forsvare prisen Gå litt unna den gaten, så finner du like gode eller bedre restauranter, som er mye billigere. Husker dessverre ikke navnet på noen av restaurantene vi var på, vi tuslet liksom bare rundt til vi fant et sted vi ville sette oss..
Mamma1 Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Har dere bestilt hotell? For all del styr unna Baross hotell, det var helt jævlig.
Tintin Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. desember 2008 Ålreit, får bare prøve litt forskjellig av restauranter da Gleder meg hvertfall veldig til å dra nå!! Skal bo på dette hotellet: http://www.accor-pannonia.hu/mercure_budap...na_szalloda.php Noen erfaring med det?
Gjest Løve66 Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Det er en haug med butikker i gågaten/hovedgaten Vaci Utca, men det er også et megastort shoppingsenter (heter West End) ca. 4-5 t-bane stasjoner bortenfor gågaten. Husker i farten ikke helt hvor det lå, men her er en link til det. Ellers litt info om shoppingsentre her. Jeg synes det stort sett var samme priser som her hjemme både i hovedgaten og på det shoppingsenteret jeg var på, i hvert fall på merkevarer. Går man i butikker i den litt mer "gråere" delen av byen - der hvor ungarerne selv handler - er det latterlig billig. Men det spørs om de varene er like interessante for oss nordmenn da...
Gjest Gjest_klara_* Skrevet 7. desember 2008 #13 Skrevet 7. desember 2008 Arena plasa er virkelig verdt et besøk, et kjempe flott stort kjøpe senter
Tintin Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. desember 2008 Takk, for enda flere flotte tips om Budapest!! Skal passe på å printe med meg siden når jeg drar Gleder meg veldig, om én uke er jeg der :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå