Pearl Skrevet 17. juni 2003 #1 Skrevet 17. juni 2003 I går var jeg på min første kontroll, hvor jeg fikk se den lille spiren vinke for første gang. Men blodprosenten var lav, den lå på 10,9. Så de anbefalte meg å kjøpe jern tabletter. Men så leser jeg i noen hefter som jeg fikk med meg at en ikke bør ta jern tilskudd, det er nok det vi får gjennom maten.(Fra statlig hold) Jeg tror jeg følger legens råd og kjøper meg noe tilskudd jeg, men hva med dere andre hva gjør dere i en slik situasjon??
hegehi Skrevet 17. juni 2003 #2 Skrevet 17. juni 2003 Jordmoren min var sjokkert over at legen min ikke har satt meg på jerntilskudd :o Men da jeg var hos ham, sa han at det ikke var nødvendig før man kom nærmere 10 (jeg lå på 12). Men han sa også at dette sjekker han hver gang, og hvis han ser at jeg går ned, så kommer han til å gi meg tilskudd. Så jeg tror du skal følge legens råd og ta de tablettene Jernmangel er visstnok helt vanlig, er vel derfor de sjekker det ved hvert legebesøk :D
Fru Fomle Skrevet 17. juni 2003 #3 Skrevet 17. juni 2003 Gratulerer med den vinkende spiren! :D Jeg hadde hørt på legen og tatt jern. Det er sant at de fleste av oss ikke trenger jern, men når du har fått målt blodprosenten og den er lav er det best og ta tilskudd. Jeg måtte ta jern etter siste fødsel (mistet mye blod). Et tips er å ta tabletten sammen med appelsinjuice e.l., da C-vitamin bedrer opptaket av jern. Du kan også ta jern-mikstur i flytende form, det tålte ikke jeg. Ble skikkelig dårlig i magen.
asterix Skrevet 17. juni 2003 #4 Skrevet 17. juni 2003 En trenger ikke ta jern bare fordi en er gravid om blodprosenten er ok, men om en lider av jernmangel (lav blodprosent) er det lurt å ta jern enten en er gravid eller ikke.
Gjest *nurket* Skrevet 17. juni 2003 #5 Skrevet 17. juni 2003 Jeg ble også anbefalt jerntilskudd under mitt første svangerskap. Startet på 11.7 og gikk ned til 10.3. Da syns jordmor og lege at jeg burde ta jerntilskudd, og det gjorde jeg. Hjalp veldig på slappheten for min del :D Har ikke blitt anbefalt jerntilskudd så langt i dette svangerskapet, men jeg har det liggende i tilfelle det skulle skje
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #6 Skrevet 17. juni 2003 På helsekortet står det ferritinverdien din. Det står for hjernlageret ditt og hvis det er lavt og Hb (blodprosenten) din er lav har ikke kroppen så mye i reserve eller ta av slik at tilførsel av jern er nødvending. Jeg har et ferritininnhold på 37. Det er innenfor normalgrensa men på det laveste, og når Hb nå er gått ned er det nødvendig med jern. Hvis Ferritin ligger på godt over 50 - 200 har kroppen godt nok å ta av slik at jern ikke er så viktig. Men ikke kjøp for høy mg da noen kan lett få forstoppelse. :-?
lillen Skrevet 17. juni 2003 #7 Skrevet 17. juni 2003 Ja, hvis man blir dårlig av en type jern-tabletter, så går det an å prøve en annen... Tror ikke det er alle leger som sjekker ferritin automatisk!? Eller gjør de det ved graviditet, uansett hva prosenten ligger på? Jeg har hatt ferritin på 4!! og prosent på 12-13, og da måtte jeg ta jernsprøyter...
Silfen Skrevet 17. juni 2003 #8 Skrevet 17. juni 2003 Ferritin tror jeg sjekkes under den første blodprøven.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #9 Skrevet 17. juni 2003 Tror ikke det er alle leger som sjekker ferritin automatisk!? Eller gjør de det ved graviditet, uansett hva prosenten ligger på? De sjekker alltid ferritin ved første svangerskapskontroll. Foruten: Syfilis (lovpålagt), rubella, Hb (blodprosent), Blodtyping, pluss de skjekker urin for Leukosytter, Nitritt, glucose (sukker) og protein. Mange leger skjekker også Hiv, men det skal godkjennes av pasient.
lillen Skrevet 17. juni 2003 #10 Skrevet 17. juni 2003 Mange leger skjekker også Hiv' date=' men det skal godkjennes av pasient.[/quote'] Det fortalte en venninne av meg også... Hun var ikke blitt spurt om noen ting, men hadde en negativ hiv-test på papiret sitt... Men du har peiling! Var det kanskje du som jobbet på legekontor!?
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #11 Skrevet 18. juni 2003 Var det kanskje du som jobbet på legekontor!? Jeg jobber på legekontor, men jeg vet ikke alt... Det er fordi jeg fikk beskjed om det under graviditetene mine.
Rapitap Skrevet 18. juni 2003 #12 Skrevet 18. juni 2003 Jerntilskudd for gravide eller ikke....tror det er bra jeg..... Ett tips når du spiser brunost er å drikke litt appelisin juice, da binder jernet fra brunosten seg lettere til kroppen din! Gratulerer forresten! *high flap*
Pearl Skrevet 18. juni 2003 Forfatter #13 Skrevet 18. juni 2003 Takk for svar alle dere. Jeg var å kjøpte jern tabletter igår og håper at trettheten og sløvheten kan gi seg litt etter hvert. Grunnen til at jeg var litt skeptisk var pga bi virkningene, spesielt da forstoppelse. Siden jeg har pleid å være plagd av dette når jeg er gravid, har jeg virkelig ikke lyst til at det skal bli værre. Men helsen er det viktigste akkurat nå, så jeg håper de hjelper.
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #14 Skrevet 18. juni 2003 Grunnen til at jeg var litt skeptisk var pga bivirkningene, spesielt da forstoppelse. Derfor er det viktig med ikke for store doser. Ikke kjøp 100 mg, men heller lavere doser. Dessuten kan du spise masse fiber for å unngå forstoppelse. Det finnes mange varianter. Hør deg fram. Ett tips når du spiser brunost er å drikke litt appelisin juice, da binder jernet fra brunosten seg lettere til kroppen din! Fikk høre for en tid til bake at de var nødt til å fjerne mye av jerninnholdet i brunosten fordi det kan være helseskadelig....... Eller tar jeg feil. Men c-vitaminer får kroppen til å ta opp jernet bedre ja, der er riktig. Appelsin og ciwi er bra. For mye jerninnhold er jo ikke bra heller.
Kaktus Skrevet 18. juni 2003 #15 Skrevet 18. juni 2003 Jeg tåler rett og slett ikke jerntabletter fordi jeg har ømfintlig mage, men jernnivået mitt var helt på bunn. Så jeg ble anbefalt Floradix (flytende - fås kjøpt på apoteket) som inneholder jern, urter, vitaminer og andre bra ting. De sa også at dette ble anbefalt for gravide. Funker som bare det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå