Gå til innhold

Hvor vanlig er det at mannen tar DITT etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har funnet ut at nå gifter vi oss endelig, til sommeren skal det skje ett pent sted i europa! :strix:

For en stund siden sier plutselig kjæresten til meg at han vil ta MITT etternavn når vi er gift, pga det er utradisjonelt og mer koselig for ham, vi er begge VELDIG utradisjonelle og elsker å skape våre egne veier og tradisjoner, men vi begrenser oss litt også, ikke alt er helt rusk gale her :)

Jeg syns det var utrolig søtt av ham, og sa selvsagt ja! Jeg har ett etternavn som ingen i Norge heter, er nemlig født ett annet sted i europa, derfor vil min kjære ha det, så er vi bare oss 2 om det :) Han heter derimot noe annenhver nordmann heter, og ikke så kult for ham da.

Men så får faren hans vite det, og han er ikke blid.. resten av våre begge familier syns det var en morsom ting, og tenker ikke mer over det. Faren hans er derimot ikke særlig blid, og sverger til eldgamle tradisjoner som at "hvis du bytter vekk navnet, hvem skal føre slektsnavnet videre, idiot????!" utsagn.. Må nevnes at min kjære har 3 ANDRE brødre og ei søster som er gift, men som har beholdt eget etternavn.

Så, har dere hørt om noen som tok damens etternavn i stede for omvendt, eller har du kanskje selv gjort det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjære kommer til å ta mitt etternavn etter at vi gifter oss, og jeg tar hans. Altså, vi beholder begge våre navn, men vi tar i tillegg hverandres. På den måten viser vi en fin gest til hverandre som betyr noe for oss begge.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

mannen til venninna mi gjorde det :) fornavnet hennes passa ikke til etternavnet hans..

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg skal ta hans og han skal ta mitt, så vi får begge navnene begge to. Jeg syntes det er en kjempegod ide for dere å ta ditt navn, og syntes ikke du skal bry deg om hva svigerfar sier :jepp:

Men, en annen ting; har dere booka vielse? Vi skal gifte oss i paris til sommeren, og måtte bestille for flere mnd siden for å få.

Lykke til! :bryllup:

Skrevet

Kjenner en del folk som har gjort dette ja. Nå er jo jeg en gardsjente da.. Men her er det ofte sånn at hvis paret skal ta over gården til jenta så er det naturlig at han tar hennes etternavn. Dette for å føre videre etternavnet i sammenheng med gården.

Ellers er det jo svært mange med disse kjedelige -sen navnene.. Og forstår godt at det da kan være naturlig for en jensen å ta konas etternavn om det er mer orginalt.

Selv kommer nok jeg til å beholde mitt eget etternavn hvis jeg noen gang gifter meg. Hva min mann vil gjøre er opp til han.

Skrevet

Vi tar begges navn. Han har et veldig spesiellt etternavn, mens mitt er litt mer vanlig. Blir en fin blanding :)

Jeg ville ikke hørt på svigerfar, men valgt det dere ønsker! Han kommer nok over det ;)

Skrevet

Gratulerar med gifteplanar! Mannen tok mitt etternamn då me gifta oss. Hans gamle namn betydde ikkje så mykje for han, og han syns det var hyggelig å heita det same som meg. Eg ville ikkje ha skifta namn, men syns det var ein fin ting av han å gjera. Eg trur ikkje han fått nokon reaksjonar på det. Så eg syns du skal la svigerfaren din brumla i skjegget i fred, og gleda deg over å ha ein så søt mann!

Gjest Ninni ts
Skrevet

hallo igjen og takk for alle lykke ønsker!

Ja, vi har booket oss vigsel i ambasadeparken i landet det skal skje i, de hadde en avbestilling til juli så var enten det eller neste år, da får vi hele 15 min på oss :fnise:

Ser litt for meg at vielsen blir slik:

vi er samlet her i dag for å *spoler veldig mye frem*

tar du ..... til dine ektemake og lover ditt og datt og hele livet ditt?

ja

ja

bra! NEXT! :ler:

Neida, blir nok ikke så ille, men jeg er bare så "morsom" i tankegangen :fnise:

Regner med gamlefar kommer over dette tidsnok, er bare han som syns lite om å utvanne -sen navnet i familien, og det er virkelig ett vanlig navn, jeg har 4 venner som heter det samme som min kjære til etternavn, og ingen av dem er i slekt en gang. Tenk dere når vi dro på ferie sammen alle 6, 5 stk med samme etternavn, men ikke kjæresten til vedkommende! :ler:

Skrevet

min far tok min mors etternavn da de giftet seg, og dette var på 80 tallet.. Var vel det etternavnet de var enige om at var finest eller noe..

Gjest Pupsilure
Skrevet
hallo igjen og takk for alle lykke ønsker!

Ja, vi har booket oss vigsel i ambasadeparken i landet det skal skje i, de hadde en avbestilling til juli så var enten det eller neste år, da får vi hele 15 min på oss :fnise:

Ser litt for meg at vielsen blir slik:

vi er samlet her i dag for å *spoler veldig mye frem*

tar du ..... til dine ektemake og lover ditt og datt og hele livet ditt?

ja

ja

bra! NEXT! :ler:

Neida, blir nok ikke så ille, men jeg er bare så "morsom" i tankegangen :fnise:

Regner med gamlefar kommer over dette tidsnok, er bare han som syns lite om å utvanne -sen navnet i familien, og det er virkelig ett vanlig navn, jeg har 4 venner som heter det samme som min kjære til etternavn, og ingen av dem er i slekt en gang. Tenk dere når vi dro på ferie sammen alle 6, 5 stk med samme etternavn, men ikke kjæresten til vedkommende! :ler:

Hahaha, akkurat slik ser jeg for meg vår vielse også :fnise: :fnise: :fnise:

Jeg syntes dere gjør helt rett i å ta ditt navn :Nikke:

:ler:

Gjest ninni ts
Skrevet
Hahaha, akkurat slik ser jeg for meg vår vielse også :fnise: :fnise: :fnise:

Jeg syntes dere gjør helt rett i å ta ditt navn :Nikke:

:ler:

Ja, vi har ikke de største forventninger til det :ler:

Men det er ikke så nøye, viktigste er å få oss gift, så tar vi festen og resten av hurlumheiet her hjemme :)

Tror det er smartest at vi tar mitt navn jeg også, selv om det tok kjæresten 3 mnd å lære å skrive det rett, og han har enda ikke lært å uttale det HELT rett, men alt går vel :ler:

Gjest kaffedama
Skrevet

Mannen tok mitt etternavn da vi gifta oss. Han hadde norges vanligste etternavn tidligere. Etterpå har hans ene yngre bror også gjort det samme (tatt kona sitt navn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...