Gjest Gjest_ida_* Skrevet 18. november 2008 #1 Del Skrevet 18. november 2008 Hei dere Trenger noen råd om bilkjøp og økonomi. Har aldri kjøpt bil før, så er relativt grønn på området. Jeg er 21 år, studerer og jobber rundt 40%. Når jeg legger sammen lønn og studielån sitter jeg med en inntekt på 12 -13 000 i mnd. Har også rundt 80 000 kr på sparekonto. Har jeg råd til å kjøpe og bruke en bil da? Har lyst på en eller annen mazda, max 8 år gammel. Hva vil prisen på en slik bli ligge på, sånn ca? Hva må jeg regne med å betale i året på en bil, med forsikringer og alt det, uten drivstoff? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 18. november 2008 #2 Del Skrevet 18. november 2008 Bil er utrolig dyrt, og definitivt den dårligste investeringen man noensinne gjør. Hva en 8 år gammel bil vil koste deg avhenger av mange ting, f.eks kilometerstand, vedlikehold, merke, modell, ekstrautstyr osv. Jeg kjøpte en golf 99 modell for noen år tilbake, den var vel på den tiden 6 år gammel. Prisen var 130 000. 4 mnd etter jeg kjøpte bilen ble det verkstedregninger fra en annen dimensjon, måtte koste på 14 000 kr. I tillegg kommer forsikring, drivstoff, og kanskje bompenger (særlig hvis du bor i Oslo). Forsikring varierer stort fra selskap til selskap, og fra merke til merke. Anbefaler at du alltid sjekker med et forsikringsselskap når du vet hva slags bil du er interessert i. For min del kostet forsikring på golfen 12 000 kr i året, dvs 1000 kr i mnd, samt bensin 1500 kr i mnd, bomring 1000 kr i mnd. Også kommer service/verksted i tillegg. Jeg hadde en mazda 323, 93 modell (dvs 13 år gammel da jeg hadde den), beste bilen jeg noensinne har hatt. Betalte 20 000 kr for den, og det er den mest pålitelige bilen jeg har eid. Forsikring var 4500 i året, og det er jo levelig Mitt råd til deg er å kjøpe en "drittbil" siden det er første bilen du skal ha. Sørg for at den har abs og airbag og fri for understellsrust, ellers så ville jeg ventet med å kjøpe en "skikkelig" bil før du er i fast jobb. En gammel mazda eller toyota er et sikkert kjøp. Om du har råd til bil må du nesten finne ut selv, spør deg heller om du faktisk trenger bil. Det kan komme mye uforutsette utgifter. Sparepengene ville jeg heller satt inn på BSU Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest *M43* Skrevet 19. november 2008 #3 Del Skrevet 19. november 2008 Hei du, enig med Pjukset. Bil er en dårlig investering. Om du bor i en by så ville jeg heller gått for en moped. Utrolig bra å komme seg fra A til B med. Lett med parkering, og billig investering, samt drift. Med mindre du trenger plassen som er i en bil da selvfølgelig. Kjører MC selv, det er det beste fremkomstmiddelet for meg her i Oslo ihvertfall. Bil er dyrt, og ihvertfall for en student vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 19. november 2008 #4 Del Skrevet 19. november 2008 Takk for svar:) Jeg bor 1 t. kjøring fra studiestedet, og bussene er VELDIG dyre og går til vanskelige tider. I tillegg jobber jeg mye helg, og da går det dårlig med busser her i området:( Det er jo ikke slik at det ikke går ann å leve uten bil, men det hadde gjort livet MYE enklere Blir mye dødtid på bussen... Snakket med pappa om dette. Han mente at jeg ikke burde bruke penger på en bil som kostet under 50 000 kr. fordi det ville bli mange dyre verkstedregninger. Hva mener dere om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. november 2008 #5 Del Skrevet 19. november 2008 Snakket med pappa om dette. Han mente at jeg ikke burde bruke penger på en bil som kostet under 50 000 kr. fordi det ville bli mange dyre verkstedregninger. Hva mener dere om det? Jeg hadde null kr i verkstedregninger på min gamle mazda, sørget for regelmessig oljeskift, ellers ingen vedlikehold. den kostet som sagt 20 000 kr. Golfen min av nyere dato var stadig på verksted og kostet med enormt, så jeg syns ikke du skal tenke for mye på pris = bra. Kjøp toyota eller mazda, da er du temmelig trygg. Og kjøper du privat, sørg for en NAF test. Viktigste å se på er at all service er fult opp (og dokumentert), og kjøper du en bil av et driftssikkert merke så bør det gå bra. Men med bil så vet man dessverre aldri, usikker og dårlig investering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #6 Del Skrevet 23. november 2008 Eg ville ikke ha kjøpt en bil under 50000. I så fall måtte det være en relativt ny toyota. Har selv brent meg på å kjøpe en starlet som var 15 år gammel, og aldri mer:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Mayhem_ Skrevet 23. november 2008 #7 Del Skrevet 23. november 2008 Enig med pjukset... Første bilen min var en 1996 mod Mazda 323FBA 1.5L Helt perfekt bil, aldri noen som helst problemer. Min kostet 30.000 inkl mva og avgifter fra forhandler(med pruting). Så jeg vil anbefale en slik, skal ihvertfall kjøpe meg en slik når jeg kommer over en GT utgave til salgs igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L_C Skrevet 26. november 2008 #8 Del Skrevet 26. november 2008 Bil er veldig kjekt å ha, og gir en enorm frihet! Jeg kjøpte for ett år siden en polo 2003 modell som hadde gått 45.000 km. Bilen kostet 125000 kroner, og jeg tok opp lån på 100.000 . Forsikring med ungdomstillegg kostet meg 400 kroner per mnd. Fylte 23 nå i november, og uten ungdomstillegg koster den 333 kroner i mnd. Drivstoff avhenger av hvor mye du kjører. Jeg kjører ikke så veldig mye, og bruker maks 500 kroner på bensin i måneden. Jeg betaler 2000 kroner i mnd på lånet. Totalt har jeg under 3000 kroner i mnd i utgifter til bil. I tillegg kommer veiavgiften. Mener det var i februar den regningen forfallt. Ca 2200 kroner. Og så har jeg vært på EU kontroll og reparerte spissinga på bilen med det samme , det kostet 1400 kroner. Bortsett fra det har jeg ikke hatt noen ekstrautgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwyneth Skrevet 26. november 2008 #9 Del Skrevet 26. november 2008 Hei dere Trenger noen råd om bilkjøp og økonomi. Har aldri kjøpt bil før, så er relativt grønn på området. Jeg er 21 år, studerer og jobber rundt 40%. Når jeg legger sammen lønn og studielån sitter jeg med en inntekt på 12 -13 000 i mnd. Har også rundt 80 000 kr på sparekonto. Har jeg råd til å kjøpe og bruke en bil da? Har lyst på en eller annen mazda, max 8 år gammel. Hva vil prisen på en slik bli ligge på, sånn ca? Hva må jeg regne med å betale i året på en bil, med forsikringer og alt det, uten drivstoff? Hei Det er jo veldig mange som mener veldig mye om temaet bil. Du må jo vurdere hvor mye du ønsker å legge i en bil. Så vil jo valget også avgjøres av hvor mye det koster å vedlikeholde det merket som da evt. er aktulelt. Ser jo at mange setter ca. 50 000 som et "aktuelt" beløp og at både Mazda og Toyota nevnes hyppig. Til det kan jeg si (etter å ha jobbet i bilbransjen) Toyota er svindyre på bruktmarkedet. Å kjøpe ny Toyota er utvilsomt et godt kjøp dersom man prioriterer driftsikkerhet og innbytteverdi. Du ser sammenhengen..?? En nyere Mazda 323 (00 - 02) eller Nissan Almera (00 - 03) er veldig gode biler som det er svært lite feil på, og som er forholdsvis gunstige å eie, både med tanke på forsikring og dele- /verkstedpriser. Tipper du gjør et veldig godt kjøp, om du velger en 2001 -2002 modell Nissan Almera 1,5. Den bør vel koste ca. 50 - 60 000. Denne har gunstig forsikring, er svært driftsikker og har god plass og alt utstyr som trengs, som f.eks servostyring, Airbag x 4, ofte AC (som ofte mangler hos Mazda og Toyota fra samme modell..) og ellers en trivelig bil. Men uansett alle råd og vink "her inne" er det jo dine prioriteringer som betyr noe! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 29. november 2008 #10 Del Skrevet 29. november 2008 Tusen tusen takk for kjempegode svar Dette var til god hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
{Wilma} Skrevet 29. november 2008 #11 Del Skrevet 29. november 2008 Det er bare tull at man må over femti lapper for å få en bil som fungerer helt utmerket, selv om den ikke er dyr og av de nyeste modellene betyr ikke det automatisk dyre verkstedregninger. Gå på finn.no og ha med deg en bilkyndig person, så kan du få en helt OK bil til en billig penge, jeg og flere med meg har gjort nettopp det med stort hell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 29. november 2008 #12 Del Skrevet 29. november 2008 Det er bare tull at man må over femti lapper for å få en bil som fungerer helt utmerket, selv om den ikke er dyr og av de nyeste modellene betyr ikke det automatisk dyre verkstedregninger. Gå på finn.no og ha med deg en bilkyndig person, så kan du få en helt OK bil til en billig penge, jeg og flere med meg har gjort nettopp det med stort hell. Couldn't agree more Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 29. november 2008 #13 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg hadde til ditt bruk gått for en kjempebillig bil. Da jeg var student hadde jeg en gammel bil, den kostet med 14000. Når den sa takk og farvel etter noen år kjøpe jeg meg en ny til samme pris i stedet for å sitte igjen med en verkstedregning på det dobbelte. Den nye bilen vi har nå har kostet oss mye mer i reparasjoner osv en den gamle jeg hadde. Skal du ha en bil til å kjøre fra a til b, trenger du ikke noen ny fancy bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 29. november 2008 #14 Del Skrevet 29. november 2008 Min første bil var en golf 85 modell til 3500 kr Den gikk som bare det den. Hadde den i to år. (ca 3 år siden) Ingen problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå