Gå til innhold

Mat til bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.. vi satt i går å snakket om hva slags mat vi skal servere i bryllupet. Vi har litt lyst til å servere hva VI liker godt, og kanskje ikke det absolutt tradisjonelle 3 retters med suppe - biff - jordbærsuffle ;)

Men hvor langt har vi egentlig lov til å gå?

Kan det serveres tapas?

Hva med koldtbord, og hva slags mat bør koldtbordet inneholde?

Hva er en buffet?

Hvis vi velger den tradisjonelle 3 retter'n, har dere noen tips til hva vi tenke på?

Noen som har gjort noe spesielt? servert torskelever liksom?

Alle forslag og ideér mottas med takk!

(håper det blir mange) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt meg bekjent er det ikke noe lovverk som regulerer servering i bryllup, så dere gjør vel akkurat som dere vil. Skjønt, pølse i lompe er kanskje å trekke det litt vel langt...

Du spør hva en buffet er. Koldtbord er en type buffet. Buffet er rett og slett når maten er satt fram på et bord og gjestene går rundt og forsyner seg selv. På en buffet kan man forsåvidt blande både tapas, tradisjonelt koldtbord (med spekemat osv) og andre ting.

Skrevet
Såvidt meg bekjent er det ikke noe lovverk som regulerer servering i bryllup, så dere gjør vel akkurat som dere vil. Skjønt, pølse i lompe er kanskje å trekke det litt vel langt...

Du spør hva en buffet er. Koldtbord er en type buffet. Buffet er rett og slett når maten er satt fram på et bord og gjestene går rundt og forsyner seg selv. På en buffet kan man forsåvidt blande både tapas, tradisjonelt koldtbord (med spekemat osv) og andre ting.

hehe :) - så pølse i lompe er ikke noe lurt da? fader å! Det var liksom esset i ermet da.. nei, skal være litt seriøs :)

Skjønner også at det ikke er noen lov som regulerer det, men kanskje en norm?

Men det var et bra svar, takker for det!

Noen andre som har noe å tilføye? hvilke forslag har dere andre?

Skrevet

Vi hade hjemmelaget, "luksus" koldtbord. Med mye av det "vanlige", men også en hel del ekstra som gjorde det litt mer spesielt. Og vi fikk mye skryt for at det var hjemmelaget.

Det er ingen regler for sånt, dere gjør det dere vil!

Skrevet
Hei.. vi satt i går å snakket om hva slags mat vi skal servere i bryllupet. Vi har litt lyst til å servere hva VI liker godt, og kanskje ikke det absolutt tradisjonelle 3 retters med suppe - biff - jordbærsuffle ;)

Kan det serveres tapas?

Hva med koldtbord, og hva slags mat bør koldtbordet inneholde?

Hva er en buffet?

Hvis vi velger den tradisjonelle 3 retter'n, har dere noen tips til hva vi tenke på?

Noen som har gjort noe spesielt? servert torskelever liksom?

Alle forslag og ideér mottas med takk!

(håper det blir mange) :)

Hva med å servere "gammeldags" festmat...? Og gjøre det til et lite tema for bryllupet... Det finnes mange skatter i bestemors kokebok ;) Noen ønsker at maten skal være så fancy at man nesten ikke klarer å uttale navnet på retten, men egentlig kan bestemors karamellpudding e.a. være helt vanvittig godt :)

Har dere tenkt på hvilket type bryllup dere skal ha? Formelt/uformelt? Maten bør stå i stil til resten av selskapet på en måte...

Skrevet

Takk for gode forslag :)

Synes det høres koselig ut med god gammeldags festmat!

Og når vi har tenkt oss litt om, kan det vel hende vi går for det :)

Nå maser jeg sikkert fælt, men noen som har noen gode forslag videre til hva vi kunne servert?

Hva ER egentlig gammeldags festmat? Har jo ingen besteforeldre som jeg kan besøke å leite i gamle oppskrifter, også synes jeg kjøttkaker blir litt hverdagslig liksom ;)

Skrevet
Takk for gode forslag :)

Synes det høres koselig ut med god gammeldags festmat!

Og når vi har tenkt oss litt om, kan det vel hende vi går for det :)

Nå maser jeg sikkert fælt, men noen som har noen gode forslag videre til hva vi kunne servert?

Hva ER egentlig gammeldags festmat? Har jo ingen besteforeldre som jeg kan besøke å leite i gamle oppskrifter, også synes jeg kjøttkaker blir litt hverdagslig liksom ;)

Stek var jo typisk festmat. Hva med en saftig og mør kalvestek? Hjemmelaget karamellpudding eller moltekrem og krumkaker er jo kjempegodt. Kanskje en løksuppe med hjemmebakt brød til som forrett?

Har bare tatt noen forslag i full fart fra mitt lille hode her... Prøv å still samme spm på mat og drikke :)

Tips: Skriv på menyen "Festmat fra bestemors skattekammer" e.l., bruk litt blonder og lange hvite stearinlys, hvite servietter, og vips dere har romantisk gammeldags stemning ved middagsbordet... :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

dere kan selvsagt servere akkurat det som passer dere best!! i forhold til koldtbor og 3 retter så vil det sette en "stemning". blir veldig lite bevegelse av en 3 retter.. mens koldtbor bør organiseres litt for at folk ikke skal fly til enhver tid..

Når det er sagt så hadde vi en tradisjonell 3 retter... med pastainnbakt ørret, hjortefilet og hjemmelaget pasjonsfrukt krem. vi fikk veldig skryt for maten.. men skjønner jo at folk har forskjellig smak!!

hvis du googler gammeldags festmat så kan det jo hende du får noen tips..

Skrevet

Det er som de sier over ingenting i veien for å servere akkurat det dere vil. Men vi føler det er en blanding av stil, forventninger og samling av forskjellige folk som gjester som bestemmer vårt matvalg. Hadde jeg f.eks. valgt en enkel stil på bryllupet ville jeg kanskje gått for tapas, koldbord e.l. Men siden vi skal ha en litt eksklusiv stil velger vi tre-retters. Og når vi først har valgt tre-retters så velger vi utfra at vi tenker at vi må ha et valg de aller fleste liker. Ergo viser det seg at flertallet liker oksefilèt til hovedrett. Til forrett er det en scampi-variant som går godt til okse. Til dessert har vi valgt noe de færreste har smakt og det er mango-og champagesuppe med marinerte jordbær. Desserten bruser når den blir servert, så det skal bli vårt wow-øyeblikk. Personlig er liker jeg det meste og kunne like gjerne hatt fisk som hovedrett, men det tror jeg ikke er like "bankers". Har dere et tema som f.eks. bondegårdbryllup kan man jo servere spekemat, sodd osv. Sjørestaurant kan man servere fiskesuppe, reker, skalldyr osv. Det er egentlig bare fantasien (og kanskje lommeboka) som setter grenser.

Skrevet

Vi hadde tenkt å gå for 3 retters midag på hotell og hele pakka, men fant ut i går at vi vil heller løssne litt på snippen og helgriller en gris og ha grillfest med masse god drikke:)

Men jeg kunne tenkt med noen forslag fra dere hva som kan serveres som tilbehør, så det blir mye godt og velge i:)

Skrevet
Vi hadde tenkt å gå for 3 retters midag på hotell og hele pakka, men fant ut i går at vi vil heller løssne litt på snippen og helgriller en gris og ha grillfest med masse god drikke:)

Men jeg kunne tenkt med noen forslag fra dere hva som kan serveres som tilbehør, så det blir mye godt og velge i:)

-coleslaw

-lun potetsalat (ikke den rømmegørra fra Denja o.l.)

-grønn salat (miks av forskjellige salater)

-maiskolber delt i mindre biter

-tomatsalat (tomater, løk og evt.fetaost, alt blandet i oljedressing)

Skrevet

Det er vel noen steder der sodd eller rømmegrøt m/spekemat er tradisjon og festmat til bryllup. Det er jo en ide om man går for "bestemors festmat" som tema... Men kommer jo veldig ann på hva slags bryllup man ønsker. Vi lekte med tanken om å ha skikkelig vinterbryllup på fjellet og da ønsket vi rømmegrøt m/spekemat og gjester i bunad og hele pakka. Hadde sikkert blitt supert, anerledes og veldig gøy! Men av forskjellige grunner ender vi med et mer tradisjonelt bryllup og tre retter...

Skrevet
-coleslaw

-lun potetsalat (ikke den rømmegørra fra Denja o.l.)

-grønn salat (miks av forskjellige salater)

-maiskolber delt i mindre biter

-tomatsalat (tomater, løk og evt.fetaost, alt blandet i oljedressing)

Mange gode ideer der :)

Min samboer ELSKER maiskolber så det må vi hvertfall ha :)

Skrevet

det beste jeg har smakt i hele mitt liv(var ikke bryllup da..) var følgende to ting:

helgrilla lam, og innbakt ørret.

førstnevnte er kanskje lettest å servere alle.

tilbehør er det jo bare å ta av på: ulike poteter, grønn og rød pesto, hjemmelaget potetsalat, grønnsaker - you name it.

fritt valg er genialt, for da kan alle og enhver uansett allergier og smak velge det de selv har lyst på.

jeg synes også selvsservering er mer koselig enn å bli servert, tar liksom brodden av den stive stemninga.

namnam.......

ellers er det jo veldig lurt å ta tilbehør som kan forberedes dagen før, slik sparer man jo mye stress samme dag.

alt av poteter og kjøtt er det jo bare til å la gå sin gang.

ååh, så koselig:)

Skrevet

Tilbehør til helgrilla gris:

Potetsalat (hjemmelaga)

Maiskolber

Pastasalater

Grønnsalater

Baktpotet

Fløtegratinerte poteter

Rissalat

Kryddersmør

Aioli

Pesto

Cajunsaus (sterk)

BBQsaus

Tsaziki

Brød

Noe jeg har glemt nå?

Skrevet

Den eneste "regelen" jeg synes det er greit å ha er at det er en viss sammenheng ift stil, slik at man ikke inviterer i bryllup med dresscode galla eller smoking og serverer gryterett for å si det slik.

Jeg drømte lenge om sommerbryllup med reker og hvitvin + spekemat. Skulle vi hatt det hadde vi nok valgt hagebryllup (med telt i tilfelle regn) og pent sommertøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...