Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har 2 mill i årsinntekt. Han har eget firma og er 10 år eldre en meg, så han var jo vel ettablert da vi flyttet sammen og giftet oss.

Han har 4 særkulls barn, i sprett alder.

Jeg hadde ei leil som ble solgt da vi flyttet sammen, har et barn som jeg har fra før. De 20000 vi tjente på leil gikk rett ut i utgifter. Så jeg flyttet inn med noen møbler og en bil. Bilen var en gamel haug, men den gikk. hihi..... Han ville vi skulle kjøpe en sikkrere bil så den gamle saken ble solgt. Han kan ikke få flere barn da han steriliserte seg etter nr 4 og vi har prøvd prøverørsbefrukting osv, men det hadde gått forlang tid og vi fikk det ikke til.

Det jeg lurer på da, har jeg i det hele tatt noe arverett om min mann skulle falle fra?

Har jeg noe rett om vi skulle skilles?

Jeg har en årsinntekt på 300000,-

Det er ikke det at jeg har tenkt til og skille meg, men hva gjør jeg og hvilke rettigheter har jeg om noe skulle skje??

Noen som vet noe om dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2/3 av det han eier, skal gå til barna hans. Pliktdelsarven er begrenset oppad til 1 mill per barn, men han har jo hele 4. Som gift har du arverett, mindre sikker på om det automatisk er hele den siste tredjedelen.

Hvis dere skilles, gjelder samme regler som andre par, barna spiller ikke inn der. Altså avhengig av om dere har felles- el særeie, reglene om delte rettigheter til verdier opparbeidet i ekteskapet. Dere tar ut det dere bringer inn, men slikt kan bli litt vanskelig når det som er brakt inn ikke eksisterer fysisk lenger. At du ikke tjente på salg av din leilighet, betyr ikke noe.

Det er mulig for myndige særkullsbarn å underskrive på at du kan sitte i uskiftet bo i tilfelle dødsfall, men det er jo særdeles ugunstig for dem.

Han bør ha livsforsikring som begunstiger deg. Det er også mulig at han skriver over deler av leiligheten på deg om han eier den alene slik at du kan beholde hjemmet, risikoen er da at han taper det ved samlivsbrudd, og at det reduserer arven til hans barn ved dødsfall.

Kanskje du bør satse på å eie bolig, og ikke bare bidra til løpende utgifter, dersom du ikke allerede gjør det?

Gjest arveloven
Skrevet

Hvis dere er gift så skal du etter arveloven § 6 arve en fjerdepart av din manns andel av formuen(din andel av formuen skal trekkes fra) som minimum skal være 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det som er igjen fordeles mellom barna. Såfremt særkullsbarna ikke samtykker i at du blir sittende i uskiftebo. Det heter seg at 2/3 skal gå til livsarvingene men først skal den gjenlevende ektefellen ha sin fjerdedel.

Pliktdelsarv kommer kun inn når det er snakk om testamente, der kan han bruke den fri tredjedelen på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...