Gå til innhold

Saftig sjokoladekake

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vil lage denne kaken i rund form (vanlig str), hvor mye skal jeg forminske kakeoppskriften, da? Håper på svar! :spise:

Jeg halverte oppskriften og hadde den i rund form. :) funket bra det.

Det skal seterrømme i så vidt jeg kan huske..

Skrevet

^

Jeg halverte også oppskriften og hadde i rund form...

Kaken ble veldig god :):sikle:

Gjest Golden Girl
Skrevet
Kan en bruke bakepulver i stedet for natron og omvendt? Har det noe å si?

Tror ikke det, mener å huske det blir feil konsistens da.. Natron brukes i oppskrifter der det er surmelk eller rømme o.l.

Skrevet
^

Jeg halverte også oppskriften og hadde i rund form...

Kaken ble veldig god :):sikle:

Hvor stor rund form? 24, 26 ? og like lenge i ovnen og hvilken rille (må ha alt inn med teskje når det gjelder matlaging...;-))

Gjest Gjest_ZINA_*
Skrevet

kan det være denne?

SOAKED CHOCOLATE CAKE

400 gram smør

4,5 dl vann

6 ss kakao

9 dl sukker

1 beger rømme (3 dl)

4 egg

2 ts natron

9 dl hvetemel

GLASUR

100 gram smør

6 ss melk

5 ss kakao

2 ts vaniljesukker

350 gram melis

Lurer på hva er størrelsen på langpannen dere bruker.

Vil sette stor pris på svar. Skal snart lage kaken

Gjest Gjest_ZINA_*
Skrevet

Vil lage kaken idag, men har ikke bursdag før på søndag. Kan denne fryses med glasur på?

Takker mye for raskt svar.

Skrevet

Please hjelp!

Jeg har nettopp laget denne sjokolade kaken .Den er god og saftig, men ikke høy som jeg håpet på. Brukte 36 x 40.

Jeg har bursdagsselskap imorgen og vil gjerne få det til en stor og høy kake. Vil sette pris på tips og råd.

Tar gjerne imot andre gode oppskrifter.

Hilsen

NN

Skrevet

Lag en til og sett de oppå hverandre med glasur i mellom :)

Skrevet
Lag en til og sett de oppå hverandre med glasur i mellom :)

Det var akkurat det jeg tenkte å gjøre, men synd har ikke ekstra rømme så er nødt til å ta en tur i butikken senere. hehe

Takker for ditt svar

Skrevet

Jeg laget denne kaken igår (halverte porsjonen og laget i rund form). Den ble helt vulkan-formet. Altså veldig mye høyere på midten enn langs kanten, og den sprakk på midten. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å unngå det?

Kaken smakte forøvrig ok igår, og veldig godt idag!

Skrevet

Ja, det er virkelig 9dl sukker ;)

Jeg bruker lettrømme, og det går helt fint.

Jeg har aldri stukket masse huller før glasuren, men det skal prøves neste gang :-)

Skrevet
Jeg laget denne kaken igår (halverte porsjonen og laget i rund form). Den ble helt vulkan-formet. Altså veldig mye høyere på midten enn langs kanten

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men når man bruker bakepulver skal man ikke røre for mye. Da bil den nemlig heve seg veldig mye på midten og sprekke. Kanskje det kan ha samme virkning med natron?

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

I og med at noen sa at det ble litt lite røre, så lurer jeg på om jeg skal lage den i liten langpanne? Noen som har erfaringer med det?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men når man bruker bakepulver skal man ikke røre for mye. Da bil den nemlig heve seg veldig mye på midten og sprekke. Kanskje det kan ha samme virkning med natron?

Takk takk. Jeg laget kaken igjen nå nettopp og den ser mye bedre ut. Godt mulig at det er tipset ditt som hjalp :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Noen som har lagt denne i rund form i to lag med glasur i mellom? Isaafall hvor stor form? Og hvor lang steketid? Kan jeg bare halvere oppskriften?

Mange spoersmaal :sjenert:

• 1 år senere...
Skrevet

kan det være denne?

SOAKED CHOCOLATE CAKE

400 gram smør

4,5 dl vann

6 ss kakao

9 dl sukker

1 beger rømme (3 dl)

4 egg

2 ts natron

9 dl hvetemel

GLASUR

100 gram smør

6 ss melk

5 ss kakao

2 ts vaniljesukker

350 gram melis

Sett ovnen på 200 grader. Ha smør, vann og kakao i en stor kjele og varm det opp til smøret er helt smeltet. Rør til en jevn masse. Rør inn sukkeret og pisk inn rømmen. Pisk inn ett og ett egg om gangen, rør så inn mel og natron og rør alt til en fin deig.

Ha deigen i en stor papirkledd langpanne og stek den i ca. 30 minutter. Sjekk med en kakenål om den er ferdigstekt.

Ta kaken ut av ovnen og prikk den STRAKS med en gaffel over hele kaken så du får masse små hull overalt. Hell over den VARME glasuren (den lages ved å smelte smøret og blande inn det andre og røre alt godt sammen til en glatt glasur) og bre den godt utover. Den vil renne nedi hullene og gjøre kaken bløt. La kaken avkjøles i kjøleskapet til den er HELT kald.

KJEMPE god :gjeiper:

Skrevet

Denne kaken høres farlig god ut! :sikle:

*mine innlegg*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...