Sheherasade Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Så var det oss førstehjemskjøpere, da... Sukk... Har endelig fått fast jobb, og har SÅ lyst til å kjøpe leilighet. I Oslo. Har ikke egenkapital. Og har ikke så veldig lyst til å spørre foreldrene mine om de kan stille med sikkerhet i huset. Ut i fra lånekalkulatore har jeg funnet ut at jeg selv med OK inntekt (ca. 340 000 kr i året brutto) ikke har råd til å ta opp lån fra banker for å få nok til å kjøpe en vanlig leilighet. Totalt vil det jeg måtte betale tilbake hver måned bli for mye. Så trodde jeg at Husbanken skulle hjelpe oss i denne situasjonen. Men finner ut at jeg tjener for lite til at de kan gi startlån, som skal gis nettopp til de som ikke vanligvis har råd til å kjøpe egen bolig, blant annet førstehjemskjøpere. (Halloo??? Noen som skjønner dette? Dette er det dummeste jeg har hørt! Hva er vitsen med å opprette denne typen hjelpe-ordning hvis de som faller i gruppen den er siktet på ikke kvalifiserer til å motta den??? ) Noen som har noen råd til hvor man kan finne en bank med kjempelav rente på førstehjemslån, eller vet om andre muligheter for å få råd til å kjøpe egen bolig??? Jeg tror det må være noe her jeg ikke skjønner... Hjelp!!!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Du må rett og slett spare deg opp en egenandel først Du kan ikke forvente å ha råd til å kjøpe leilighet i Oslo helt alene når du nettopp har fått fast jobb. Det er ingen rett å eie sin egen bolig. Det er også urealistisk å tro at man kan gå rett ut i boligmarkedet etter ferdig utdannelse. Det er det de aller aller færreste som kan. Jeg jobbet og sparte det jeg var god for i nesten tre år før jeg kunne kjøpe meg noe. Før finanskrisen kunne du som regel låne opp til 3 ganger inntekt, altså under en million med den lønnen du skisserer. Det får du ikke mye leilighet i Olso for. Du må nok bare begynne å spare som pokker, som de fleste andre av oss...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Så var det oss førstehjemskjøpere, da... Sukk... Har endelig fått fast jobb, og har SÅ lyst til å kjøpe leilighet. I Oslo. Har ikke egenkapital. Og har ikke så veldig lyst til å spørre foreldrene mine om de kan stille med sikkerhet i huset. Ut i fra lånekalkulatore har jeg funnet ut at jeg selv med OK inntekt (ca. 340 000 kr i året brutto) ikke har råd til å ta opp lån fra banker for å få nok til å kjøpe en vanlig leilighet. Totalt vil det jeg måtte betale tilbake hver måned bli for mye. Så trodde jeg at Husbanken skulle hjelpe oss i denne situasjonen. Men finner ut at jeg tjener for lite til at de kan gi startlån, som skal gis nettopp til de som ikke vanligvis har råd til å kjøpe egen bolig, blant annet førstehjemskjøpere. (Halloo??? Noen som skjønner dette? Dette er det dummeste jeg har hørt! Hva er vitsen med å opprette denne typen hjelpe-ordning hvis de som faller i gruppen den er siktet på ikke kvalifiserer til å motta den??? ) Noen som har noen råd til hvor man kan finne en bank med kjempelav rente på førstehjemslån, eller vet om andre muligheter for å få råd til å kjøpe egen bolig??? Jeg tror det må være noe her jeg ikke skjønner... Hjelp!!! ...Og jeg vil ha en feriebolig på Bahamas.... Like realistisk! Alvorlig: Bare vent et år eller tre, mens prisene synker litt til. I mellomtiden oppretter du en BSU-konto og sparer alt du kan der og enda litt til. Du kommer til å trenge minst 10, sannsynligvis 20% egenkapital, hvis du ikke har rike foreldre som kan og vil kausjonere for deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 ...Og jeg vil ha en feriebolig på Bahamas.... Like realistisk! Alvorlig: Bare vent et år eller tre, mens prisene synker litt til. I mellomtiden oppretter du en BSU-konto og sparer alt du kan der og enda litt til. Du kommer til å trenge minst 10, sannsynligvis 20% egenkapital, hvis du ikke har rike foreldre som kan og vil kausjonere for deg. Hvis du skal kjøpe bolig alene krever gjerne banken kausjonist selv om du har så mye som 20% egenkapital eller mere og ikke har høyere lønn enn det TS skisserer. Det er vanskelig å kjøpe bolig i Oslo på egen hånd. Men rådet til TS er å ta kontakt med banken, opprett BSU, begynn sparingen og begynnne å budsjettere og framlegge dette for banken alelrede nå.
Kakee Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Du kan jo kanskje kjøpe noe utenfor Oslo? Med den inntekten (selv om den ikke er dårlig) kunne du bare fått et "kott" i Oslo selv før finanskrisa. Dessverre er det veldig vanskelig å få førstehjemslån nå. Husk også at evt. andre lån du har (studielån, billån osv) trekkes fra det du evt. kan få i huslån.
Alison Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Det er dessverre ikke lett for enslige å komme inn på boligmarkedet, spesielt ikke i de store byene. Uten egenkapital er det enda vanskeligere. Du må rett og slett starte med sparing. Regn på hva et lån på den størrelsen du ønsker vil kose. Spar mellomlegget mellom dagens husleie og det et lån vil koste deg. Da oppnår du å bygge opp egenkapital + å vise at du har evne og vilje til å betjene et lån etter hvert.
Gjest jeppsipeppsi Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 for ett år siden fikk jeg førstehjemslån på 950000.jeg tjente 300000. dette var i dnb nor. jeg fikk dette som enslig. har dette endret seg pga finanskrisen?
Kakee Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 for ett år siden fikk jeg førstehjemslån på 950000.jeg tjente 300000. dette var i dnb nor. jeg fikk dette som enslig. har dette endret seg pga finanskrisen? Så klart. Er mye vanskeligere å få lån nå. Mange banker velger også å ikke tilby førstehjemslån lenger.
Glynis Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror det må være noe her jeg ikke skjønner... Ja, at hvis du virkelig har ønsket bolig så sterkt så burde du lagt unna noe til egenkapital, i hvert fall BSU-kvoten. Men du må uansett begynne å spare flittig nå, det sier seg selv at det ikke er bare-bare å kjøpe en dugelig bolig med én alminnelig inntekt og ingen egenkapital.
Sheherasade Skrevet 18. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2008 (endret) Ja, at hvis du virkelig har ønsket bolig så sterkt så burde du lagt unna noe til egenkapital, i hvert fall BSU-kvoten. Men du må uansett begynne å spare flittig nå, det sier seg selv at det ikke er bare-bare å kjøpe en dugelig bolig med én alminnelig inntekt og ingen egenkapital. Av mange grunner har det ikke vært mulig å spare noe særlig til nå. Men man kan vel ikke spare mer enn 15 000 kr per år i BSU-konto? Og om fire-fem år er jeg 34 år, og da kan jeg jo ikke bruke den mer. Så uansett får jeg jo ikke lagt meg opp nok på de få årene til å få 10-20% av lånesummen. Livet er kjipt... Endret 18. november 2008 av Sheherasade
Sheherasade Skrevet 18. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2008 Hvis du skal kjøpe bolig alene krever gjerne banken kausjonist selv om du har så mye som 20% egenkapital eller mere og ikke har høyere lønn enn det TS skisserer. Det er vanskelig å kjøpe bolig i Oslo på egen hånd. Men rådet til TS er å ta kontakt med banken, opprett BSU, begynn sparingen og begynnne å budsjettere og framlegge dette for banken alelrede nå. Så du mener at banken vil bli imponert hvis jeg følger budsjett-planen jeg legger frem??? Jeg vet ikke helt, men jeg klarer ikke helt å se det for meg. Men uansett, så får jeg nok ikke spart opp nok i BSU-konto på fire år til å nå 20% av lånet...
Sheherasade Skrevet 18. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. november 2008 Du kan jo kanskje kjøpe noe utenfor Oslo? Med den inntekten (selv om den ikke er dårlig) kunne du bare fått et "kott" i Oslo selv før finanskrisa. Dessverre er det veldig vanskelig å få førstehjemslån nå. Husk også at evt. andre lån du har (studielån, billån osv) trekkes fra det du evt. kan få i huslån. Hmmmm. Det må være veldig nært Oslo i hvert fall.
Alison Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Av mange grunner har det ikke vært mulig å spare noe særlig til nå. Men man kan vel ikke spare mer enn 15 000 kr per år i BSU-konto? Og om fire-fem år er jeg 34 år, og da kan jeg jo ikke bruke den mer. Så uansett får jeg jo ikke lagt meg opp nok på de få årene til å få 10-20% av lånesummen. Livet er kjipt... Det finnes da mange flere sparemåter enn BSU. Du bør spare det du kan på BSU-kontoen så lenge du har muligheten. I tillegg bør du spare så mye du klarer utenom. I løpet av 4-5 år har du absolutt mulighet til å kunne spare opp 10-20% av kjøpesummen. Sparer du f.eks. 5000,- per mnd., vil du ha 240.000,- + renter/avkastning om 4 år.
Sheherasade Skrevet 18. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. november 2008 (endret) Det finnes da mange flere sparemåter enn BSU. Du bør spare det du kan på BSU-kontoen så lenge du har muligheten. I tillegg bør du spare så mye du klarer utenom. I løpet av 4-5 år har du absolutt mulighet til å kunne spare opp 10-20% av kjøpesummen. Sparer du f.eks. 5000,- per mnd., vil du ha 240.000,- + renter/avkastning om 4 år. Men jeg synes å ha lest at man kan sette inn maks 15 000 kr pr år? I hvert fall i Nordea Sorry, leste innlegget ditt litt for fort. Jo, det er sikkert lurt som du sier, å spare maks i BSU, og også noe ved siden av. Endret 18. november 2008 av Sheherasade
Gjest singel lesbei Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Du kan lage en egen sparekonto for sparing ved siden av BSU-kontoen. Søk på nettet og finn den banken som gir best rente. Lag også et budsjett, slik at du har litt kontroll på at du ikke bruker mer penger enn du strengt tatt må (inkl litt "lommepenger" hver måned, som kan gå til sminke, café, litt klær osv). Når du handler klær, så vær litt bevisst. Lett å handle mye fint og billig, men det blir så fort stygt og havner lett bakerst i klesskapet.
Pjukset Skrevet 19. november 2008 #18 Skrevet 19. november 2008 Men man kan vel ikke spare mer enn 15 000 kr per år i BSU-konto? Og om fire-fem år er jeg 34 år, og da kan jeg jo ikke bruke den mer. Så uansett får jeg jo ikke lagt meg opp nok på de få årene til å få 10-20% av lånesummen. Livet er kjipt... Man kan vel spare mer enn 15 000 kr, men man får ikke skattefradrag for mer enn 15 000, eller tar jeg feil? Uansett så kan du jo spare resten på en annen sparekonto. Mye kan endre seg i finansverden på et par år, kanskje du også tjener en del ekstra, kanskje du får med deg samboer på kjøpet...Mitt råd er som alle andres: spar så mye du klarer. Og får du avslag i en bank, prøv en annen. Det er få banker som fullfinansierer nå, men noen gir inntil 90%. Det kan være lønnsomt å prate med en finansmegler, de har full oversikt over banker med best tilbud. Ikke syns at livet er kjipt fordi du ikke kan kaste deg på boligbølgen just like that, det finnes værre ting
sixx Skrevet 19. november 2008 #19 Skrevet 19. november 2008 Man kan vel spare mer enn 15 000 kr, men man får ikke skattefradrag for mer enn 15 000, eller tar jeg feil? Du har helt rett. Det man bør ta med i betraktning hvis man skal sette inn et høyere beløp enn det man får skattefradrag for, er hvilken rente man får på en BSU-konto kontra en annen sparekonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå